Μια θητεία η οποία ξεκίνησε με αναθέσεις, φαίνεται επιτέλους να τελειώνει. Δυστυχώς όμως με αναθέσεις. Πρόσφατα, λίγο πριν την προκήρυξη των εκλογών, η διοίκηση του δήμου ανέθεσε τρία ακόμα έργα από την ΣΑΤΑ σχολείων, συνολικού προϋπολογισμού 205.000 €. Οι εκπτώσεις κυμαίνονται από 1% μέχρι 2%! Μάλιστα, ο προϋπολογισμός κάθε έργου έχει υπολογιστεί με μαεστρία. Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη μέθοδος, όταν δεν αφορά έκτακτες περιστάσεις, έχει καθιερωθεί για δημόσιες συμβάσεις που αφορούν σε κοινωνικές και άλλες ειδικές υπηρεσίες (κυρίως για εκσυγχρονισμό εργαλείων της δημόσιας διοίκησης), με όριο που ανέρχεται στο ποσό των 60.000 ευρώ άνευ ΦΠΑ.
Αυτό όμως που δεν προέβλεψε ο νομοθέτης ήταν ο υπέρμετρος πολλαπλασιασμός των απευθείας αναθέσεων, με τυπικό παράδειγμα την περίπτωση της Καρδίτσας. Ποιες είναι σήμερα οι εκπτώσεις αντίστοιχων έργων, όταν συνοδεύονται από δημοπρασία; Με ασφάλεια θα λέγαμε ότι είναι της τάξης του 30%. Τουλάχιστον. Υπό αυτό το πρίσμα έχουμε να κάνουμε με μια ασύλληπτη σπατάλη των χρημάτων των δημοτών.
Οι απευθείας αναθέσεις της τελευταίας τετραετίας έχουν αγγίξει, εάν δεν έχουν ξεπεράσει, τα 10.000.000 €. Και δεν είναι μόνο ο Ιανός. Αναθέσεις παντού. Με κάθε τρόπο, για οποιοδήποτε σκοπό. Με αναθέσεις η ΣΑΤΑ Σχολείων. Με αναθέσεις τα ίδια έσοδα του Δήμου. Με αναθέσεις η κανονική ΣΑΤΑ για τις τοπικές κοινότητες. Για την περίοδο 2019 – 2023, δημοπρατήθηκε από ΣΑΤΑ μόνο μία φορά το ποσό των 2.000.000 €. Ενδεικτικά, οι δημοτικές αρχές με παρόμοια τάξη εσόδων δημοπρατούν τουλάχιστον τα τριπλάσια ποσά.
Στην περίπτωση του Ιανού, ασκήθηκε κριτική για την καθιέρωση των αναθέσεων ως τη βασική μεθοδολογία παραγωγής έργου. Μέσω των χαμηλών εκπτώσεων χάνονταν για τους δημότες πολλά χρήματα, αφού με τα ποσά των εκπτώσεων θα υλοποιούνταν περισσότερο έργο. Ο κύριος ισχυρισμός της διοίκησης του δήμου ήταν απλός: Αφού τα χρήματα επιστρέφουν στο Υπουργείο Εσωτερικών, τι μας ενδιαφέρει η έκπτωση; Εκτός του ότι για λόγους αρχής μας ενδιαφέρει, τα προϊόντα των εκπτώσεων είναι χρήματα που πράγματι μένουν στον δήμο. Φανταζόμαστε ότι η διοίκηση το αντιλήφθηκε αργότερα, όταν έκανε νέες κατανομές από τις έστω και ελάχιστες εκπτώσεις. Πάλι όμως με απευθείας αναθέσεις!
Ο κ. Β. Τσιάκος αγνόησε τις τυπικές διατάξεις της νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων, επικαλούμενος μονίμως ρυθμίσεις κατεπείγοντα χαρακτήρα. Οι διαμαρτυρίες των δημοτών για ακριβές και κακότεχνες εργασίες δεν τον άγγιξαν ποτέ καθώς προσδοκούσε σε ξεκούραστη επανεκλογή μέσω ενός κομματικού χρίσματος. Προσδοκούσε στη λήψη μιας ακόμα θητείας με τον τρόπο που διοίκησε: Με απευθείας ανάθεση! Όταν όμως του διεμήνυσαν ότι δεν υπάρχουν χρίσματα και δε θα οριστεί δήμαρχος με απευθείας ανάθεση αλλά θα πρέπει να κάνει εκλογές, έχασε την ψυχραιμία του. Έκτοτε μας κατηγορεί ότι ασχολούμαστε μόνο με οικονομικά και τεχνικά θέματα. Εντάξει, τις τελευταίες ημέρες μπορεί να γράψουμε για ζώδια.
Πρόταση: Ως ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΕΥΘΥΝΗΣ τονίζουμε την ανάγκη αναθεώρησης του σημερινού πλαισίου. Συμβάσεις χωρίς εκ των προτέρων δημοσιότητα προϋποθέτουν έρευνα αγοράς και η έρευνα αυτή επαφίεται στην καλή θέληση των διοικούντων. Μια διαδικασία όμως που στηρίζεται στην προαίρεση μιας αρχής και όχι σε αντικειμενικά κριτήρια είναι εκ των πραγμάτων αδύναμη.
Θεωρούμε επίσης ότι η σημερινή διοίκηση δε μπορεί να αλλάξει το DNA της και να βελτιωθεί στο μέλλον. Ο Δήμος Καρδίτσας και η δύσκολη συγκυρία απαιτούν μια νέα εποχή διαφάνειας και χρηστής διαχείρισης, ώστε ο δημότης να ελέγχει την διοίκηση, η οποία θα λογοδοτεί στον δημότη. Αυτό που δεν έχει συμβεί ούτε κατά διάνοια τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Και η διαδικασία της λογοδοσίας, σε εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή πρακτική, αποτελεί την ισχυρότερη δέσμευσή μας.