Το περασμένο Σάββατο ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, συνοδευόμενος από τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών Κώστα Αχ . Καραμανλή και μέλη της κυβέρνησης, επισκέφθηκε την περιφέρεια Θεσσαλίας.
Στο πλαίσιο αυτής της επίσκεψης και λόγω της πρόσφατης απόφαση της Κομισιόν να δώσει το πράσινο φως για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών του βόρειου τμήματος του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας – Ε65, ειδικές αναφορές έγιναν και στο κομβικό αυτό έργο που πλέον εισέρχεται σε φάση ολοκλήρωσης, ενώ υπήρξε και ενημέρωση σχετικά με την πρόοδο κατασκευής του Νότιου τμήματος.
Υπενθυμίζουμε ότι το Βόρειο τμήμα, μήκους 70,5 χλμ. ξεκινά από τον Α/Κ Τρικάλων, καταλήγει στην Εγνατία Οδό, δυτικά των Γρεβενών και δύναται να κατασκευαστεί μέσα σε τρία χρόνια. Ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 442,1 εκατ. ευρώ, ενώ το έργο θα συνεισφέρει περίπου 0,5% στο ΑΕΠ της χώρας. Το υπό κατασκευή Νότιο Τμήμα αφορά στο τμήμα από την ένωση με τον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε. έως και τον Ανισόπεδο Κόμβο Ξυνιάδας, (0 χλμ. έως και 32,5 χλμ. Ε65). Σύμφωνα με τα στοιχεία Ιανουαρίου, η συνολική του πρόοδος ανέρχεται σε 62,74%. Το τμήμα από Ξυνιάδα έως Τρίκαλα είναι σε κυκλοφορία από το Δεκέμβριο του 2017.
Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας – Ε65 είναι ένα έργο κομβικής σημασίας καθώς με συνολικό μήκος 181,5 χλμ θα συνδέει την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα και θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας και ειδικά των περιοχών της Θεσσαλίας, της Δυτικής Μακεδονίας και της Ηπείρου. Με την ολοκλήρωσή του, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας -που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου, θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια και η χώρα μας θα αποκτήσει σύνδεση με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα.
Το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία Οδό, θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, ενώ σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα, το Μέτσοβο, το Καρπενήσι θα είναι προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια.
Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας – Ε65
Το έργο παραχώρησης του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος – Ε65 αφορά στην κατασκευή του ομώνυμου αυτοκινητόδρομου, από ημικόμβο με τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε. έως τον ανισόπεδο κόμβο με Εγνατία Οδό (πλησίον των Γρεβενών), καθώς και στη συντήρηση, λειτουργία και διαχείριση του τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Α.Θ.Ε. από τη Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες Φθιώτιδας.
Ο αυτοκινητόδρομος Ε65, συνολικού μήκους 181,5 χλμ., είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία για την ανάπτυξη της χώρας και της Περιφέρειας. Διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και διασχίζει τον κάμπο της Φθιώτιδας, την οροσειρά της Όθρυος, το Θεσσαλικό κάμπο και τον Πηνειό ποταμό περνώντας πλησίον των πόλεων Καρδίτσας, Τρικάλων, Καλαμπάκας μέχρι τους πρόποδες των Αντιχασίων, τον Ίωνα ποταμό και την οροσειρά των Χασίων για να ενωθεί τελικά με την Εγνατία Οδό δυτικά των Γρεβενών.
Ο Ε65 κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη και επί της ουσίας συνδέει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα. Ο σχεδιασμός του βασίζεται σε σύγχρονα εθνικά και ευρωπαϊκά πρότυπα, με σεβασμό προς το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, στοχεύοντας στην ασφάλεια και άνεση των χρηστών και στην εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής εξοικονόμησης χρόνου και καυσίμων.
Σήμερα σε λειτουργία βρίσκεται το τμήμα του Ε65 από τον Α/Κ Ξυνιάδας (32,5ο χλμ.) έως και τον Α/Κ Τρικάλων (112οχλμ.). Αυτά τα περίπου 80 χλμ., σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, σε συνδυασμό με το νέο συνδετήριο κλάδο μήκους 10 χλμ., με τον υφιστάμενο άξονα Λαμίας – Καρδίτσας, έχουν ήδη δώσει νέα μορφή στα ταξίδια από Αθήνα προς Τρίκαλα, Καρδίτσα, Καλαμπάκα και προς όλους τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Δυτικής και Κεντρικής Θεσσαλίας. Βασική βελτίωση για όλους τους οδηγούς, είναι ότι πλέον παρακάμπτονται οι γνωστές για την επικινδυνότητά τους στροφές στο Δομοκό, ενώ η διάρκεια του ταξιδιού προς Τρίκαλα και Καρδίτσα, έχει μειωθεί περισσότερο από 30 λεπτά. Στη συντήρηση, λειτουργία και διαχείριση του τμήματος εργάζονται σήμερα 83 άτομα όλα προερχόμενα βέβαια από τις όμορες περιοχές.
Το Νότιο τμήμα, δηλαδή το τμήμα του Ε65 από την ένωσή του με τον Α.Θ.Ε. (αρχή έργου E65) έως και τον Α/Κ Ξυνιάδας (32,5ο χλμ.), βρίσκεται σε φάση κατασκευής. Με την ολοκλήρωσή του, θα μειωθεί περαιτέρω η διάρκεια του ταξιδιού από Αθήνα σε Τρίκαλα που δεν θα ξεπερνά τις 3 ώρες, από Αθήνα σε Καρδίτσα τις 2 ώρες και 30 λεπτά, ενώ κατά 40 λεπτά θα μειωθεί η διάρκεια του ταξιδιού από Αθήνα σε Ευρυτανία. Σύμφωνα με τις σχετικές μελέτες σκοπιμότητας και οικονομικής επίδοσης του έργου, εκτιμάται ότι:
Α) η πρόσθετη ετήσια απασχόληση που προκύπτει από το σύνολο των δαπανών άμεσης απασχόλησης ξεπερνά τα 110 άτομα
Β) η έμμεση απασχόληση που θα δημιουργηθεί από τις ανάγκες για συντήρηση, λειτουργία και υλικά – εξοπλισμό ξεπερνά τις 30 θέσεις εργασίας ετησίως
Το Βόρειο τμήμα, μήκους 70,5 χλμ. ξεκινά από τον Α/Κ Τρικάλων, καταλήγει στην Εγνατία Οδό, δυτικά των Γρεβενών και δύναται να κατασκευαστεί μέσα σε τρία χρόνια. Πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έδωσε το πράσινο φως για τη χρηματοδοτική πρόταση κατασκευής και λειτουργίας του. Σύμφωνα με τις σχετικές μελέτες σκοπιμότητας και οικονομικής επίδοσης του έργου, εκτιμάται ότι:
Α) Κατά τη φάση κατασκευής οι άμεσες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν ανέρχονται σε 3.723 ανθρωποέτη εργασίας και οι έμμεσες σε 2.099 ανθρωποέτη εργασίας
Β) Κατά τη φάση λειτουργίας, η πρόσθετη ετήσια απασχόληση που προκύπτει από το σύνολο των δαπανών άμεσης απασχόλησης ανέρχεται σε 138 άτομα, ενώ η έμμεση απασχόληση που θα δημιουργηθεί από τις ανάγκες για συντήρηση, λειτουργία και υλικά – εξοπλισμό ξεπερνά τις 27 θέσεις εργασία ετησίως
Με την ολοκλήρωση του συνόλου του Ε65, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας -που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου, θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια και η χώρα μας θα αποκτήσει σύνδεση με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα. Το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία Οδό, θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, ενώ σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα, το Μέτσοβο, το Καρπενήσι θα είναι προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια.
Συνεπώς, οΕ65 συμβάλλει στην άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης της Κεντρικής Ελλάδας και αναβαθμίζει σημαντικά τη σύνδεση της Δυτικής Μακεδονίας, εξυπηρετώντας ταυτόχρονα τις οδικές μετακινήσεις προς την Αλβανία και την ΠΓΔΜ. Παράλληλα, η μείωση των δαπανών χρήσης λόγω της υλοποίησής του, θα τονώσει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών εξαγωγών, αφού ένα μέρος του κόστους των προϊόντων, που είναι το κόστος μεταφοράς, θα μειωθεί. Για τους ίδιους λόγους και το κόστος των εισαγόμενων προϊόντων αναμένεται να έχει σχετική μείωση προς όφελος των καταναλωτών.
Επιπλέον, οι περιοχές συνολικά τις οποίες διατρέχει ή / και ενώνει ο αυτοκινητόδρομος Ε65, θα αναπτυχθούν τόσο οικονομικά όσο και πολιτιστικά /τουριστικά λόγω της βελτίωσης της προσπελασιμότητάς τους, η οποία οδηγεί σε αύξηση της απασχόλησης και των εισοδημάτων, αλλά και μείωση της εσωτερικής μετανάστευσης.
Αξίζει δε να επισημάνουμε εδώ ότι, ενόψει του δύσκολου εγχειρήματος της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης της περιοχής της Δυτικής Μακεδονίας σε τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης, ο ρόλος του Ε65 θα είναι εξαιρετικής σημασίας. Υπενθυμίζεται ότι στην περιοχή σχεδιάζεται να υλοποιηθούν πλήθος επενδύσεων στους τομείς της παραγωγής και αποθήκευσης καθαρής ενέργειας, της βιομηχανίας και του εμπορίου (π.χ η δημιουργία βιομηχανικού πάρκου ηλεκτροκίνησης), της διαχείρισης απορριμμάτων, του τουρισμού, της αγροτικής παραγωγής κτλ. Όλα αυτά για να λειτουργήσουν χρειάζονται ποιοτικές, γρήγορες και ασφαλείς οδικές υποδομές, που θα εξασφαλιστούν μέσω του Ε65.
ΣΥΝΟΛΟ ΕΡΓΟΥ
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
- Συνολικό μήκος: 181,50 χλμ. με 2 Λωρίδες Κυκλοφορίας & Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης
- 14 Ανισόπεδοι Κόμβοι & 4 Ημικόμβοι
- 4 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Σ.Ε.Α.)
- 4 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Κ.Ε.Σ.)
- 4 Κέντρα Διαχείρισης Κυκλοφορίας (Κ.Δ.Κ.)&Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων (Κ.Ε.Σ.)
- 3 κτήρια Τροχαίας και 1 κτήριο Πυροσβεστικής
- 4 δίδυμες σήραγγες & 1 μονού κλάδου
- Σήραγγα Τ2 μήκους 2.983μ., (26,8ο χλμ. οροσειρά Όθρυος, Μοσχοκαριά)
- Σήραγγα Τ3Α μήκους 113μ., (45,6ο χλμ. Λίμνη Σμοκόβου, Λουτρά Καίτσας)
- Σήραγγα Τ3 μήκους 387μ., (45,6ο χλμ. Λίμνη Σμοκόβου, Λουτρά Καίτσας)
- Σήραγγα μονού κλάδου μήκους 65μ. ( 137ο χλμ. Καστράκι Καλαμπάκας)
- Σήραγγα μήκους 400μ. ( 175,6ο χλμ. Λειβάδια – Αιμιλιανός)
- 48 Γέφυρες, εκ των οποίων 36 μήκους άνω των 50 μ.
- 33 Άνω &76 Κάτω Διαβάσεις
- 291 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας
- 8 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking&WC)
- 4 Μετωπικοί Σταθμοί Διοδίων (ΜΣΔ) & 5 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (ΠΣΔ)
Νότιο Τμήμα- Αρχή Ε65 (Η/Κ Α.Θ.Ε. – Α/Κ ΞΥΝΙΑΔΑΣ)
Υπό κατασκευή
Συνολική Πρόοδος: άνω του 62,74% (Ιανουάριος 2021)
Συνολική διάρκεια κατασκευής: 36 μήνες
Προϋπολογισμός: 305 εκατ. ευρώ
Τεχνικά Χαρακτηριστικά:
- Συνολικό μήκος: 32,5 χλμ.
- 1 δίδυμη Σήραγγα συνολικού μήκους περίπου 3 χλμ. , ανά κλάδο
- 15 Γέφυρες
- 5 Άνω & 6 Κάτω Διαβάσεις
- 1 αμφίπλευρος Χώρος Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking&WC)
- 62 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας
- 3 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Λαμίας, Καρπενησίου, Ξυνιάδας) & 2 Ημικόμβοι (Ανθήλης και Α.Θ.Ε.)
- 1 αμφίπλευρος Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Λιανοκλάδι)
- 1 Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Καρπενήσι)
- 1 Κέντρο Ελέγχου & Συντήρησης (Λιανοκλάδι)
- 1 Κτήριο Τροχαίας (Λιανοκλάδι)
Τμήμα ΞΥΝΙΑΔΑ ΤΡΙΚΑΛΑ (Α/Κ ΞΥΝΙΑΔΑΣ – Α/Κ ΤΡΙΚΑΛΩΝ)
Σε λειτουργία από το Δεκέμβριο 2017
Προϋπολογισμός : 426 εκατ. ευρώ
Αυτά τα περίπου 80 χλμ., σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, σε συνδυασμό με το νέο συνδετήριο κλάδο μήκους 10 χλμ., με τον υφιστάμενο άξονα Λαμίας – Καρδίτσας, έχουν ήδη δώσει μια νέα μορφή στα ταξίδια από Αθήνα προς Τρίκαλα, Καρδίτσα, Καλαμπάκα και προς όλους τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Δυτικής και Κεντρικής Θεσσαλίας. Βασική βελτίωση για όλους τους οδηγούς, είναι ότι πλέον παρακάμπτονται οι γνωστές για την επικινδυνότητά τους στροφές στο Δομοκό, ενώ η διάρκεια του ταξιδιού προς Τρίκαλα και Καρδίτσα, έχει μειωθεί περισσότερο από 30 λεπτά. Οι οδηγοί που έρχονται από Νότο, συναντούν στο 24ο χλμ. του υφιστάμενου άξονα Λαμίας – Καρδίτσας, κυκλικό κόμβο (roundabout) που τους οδηγεί εντός του αυτοκινητοδρόμου, ενώ η είσοδος από Βορρά πραγματοποιείται από αντίστοιχο κυκλικό κόμβο που συνδέεται με τον υφιστάμενο άξονα Λαρίσης – Τρικάλων στο 56ο χλμ.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
- Συνολικό μήκος: 78,5 χλμ.
- 2 δίδυμες σήραγγες συνολικού μήκους περίπου 500μ., ανά κλάδο
- 13 Γέφυρες με σημαντικότερη τη Γέφυρα του Πηνειού μήκους 595 μ.
- 17 Άνω & 22 Κάτω Διαβάσεις
- 4 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking&WC)
- 140 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας
- 5 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Ανάβρας, Σοφάδων, Καρδίτσας, Προαστίου και Τρικάλων) & 2 Ημικόμβοι (Σμοκόβου και Λόγγου)
- 1 αμφίπλευρος Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Σοφάδες)
- 2 Μετωπικοί Σταθμοί Διοδίων (Σοφάδες & Τρίκαλα) και 2 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (Ανάβρα και Προάστιο)
- 1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (Σοφάδες)
- 1 Κτήριο Τροχαίας (Σοφάδες)
- 1 Κέντρο Ελέγχου& Συντήρησης (Σοφάδες)
- 1 Κτήριο Πυροσβεστικής (Ξυνιάδας)
- 1 Κτήριο Ελέγχου Σηράγγων
Βόρειο Τμήμα (Α/Κ ΤΡΙΚΑΛΩΝ – Α/Κ ΕΓΝΑΤΙΑΣ)
Συνολική διάρκεια κατασκευής: 36 μήνες
Χάραξη: Από Α/Κ Τρικάλων έως Εγνατία Οδό, συμβολή 15 χλμ. δυτικά των Γρεβενών
Προϋπολογισμός: 442,1 εκατ. ευρώ
Σήμερα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες του τμήματος, ενώ ειδικότερα από το 111ο χλμ. έως και το 136ο χλμ. έχουν υλοποιηθεί οι τεχνικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί απαλλοτριώσεις, οι μετακινήσεις δικτυών και οι αρχαιολογικές έρευνες. Η γενική κατασκευαστική πρόοδος, πριν την αναβολή των εργασιών, βρισκόταν στο 7%, ενώ για το τμήμα από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα αυτό το ποσοστό ανέρχεται σε 25%. Στο τμήμα αυτό, έχουν κατασκευαστεί έργα 30,9 εκατ. ευρώ (αντιπλημμυρικά, δίκτυο ομβρίων, χωματουργικά και μικρά τεχνικά έργα). Από το 136οχλμ. έως το τέλος του έργου, λόγω νέας χάραξης ολοκληρώνονται οι κτηματολογικές μελέτες. Η νέα χάραξη σε χαμηλότερο υψόμετρο από την αρχικά προβλεπόμενη (από τα 950 μέτρα στα 650 μέτρα), με μικρότερο μήκους υπόγειων έργων και 11,7 χλμ. επιπλέον ανοικτού έργου, ευνοεί τις συνθήκες ασφάλειας και λειτουργίας του Έργου. Παράλληλα, μειώνει σημαντικά το κόστος κατασκευής από 650 εκατ. ευρώ σε 400 εκατ. ευρώ, βελτιώνοντας βέβαια και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του έργου.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
- Συνολικό μήκος: 70,5 χλμ.
- 2 Σήραγγες (στο 137ο χλμ & στο 176ο χλμ.)
- 20 Γέφυρες
- 11 Άνω & 48 Κάτω Διαβάσεις
- 3 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking&WC)
- 89 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας
- 6 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Βασιλικής, Καλαμπάκας, Γρεβενών, Οξύνειας, Αγιόφυλλου-Καρπερού και Εγνατίας)
- 2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Ράξα Τρικάλων, Αγιόφυλλο – Καρπερό)
- 1 Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Οξύνεια) και 3 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (Α/Κ Τρικάλων, Α/Κ Καλαμπάκας, Α/Κ Αγιοφύλλου – Καρπερού)
- 2 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Τρικάλων, Αγιόφυλλου – Καρπερού)
- 1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων
- 1 Κτήριο Τροχαίας