Για το υπ ΄ αριθμόν ένα πρόβλημα που απασχολεί, αυτή τη στιγμή, την ελληνική κοινωνία και το κάθε νοικοκυριό, την ακρίβεια, μίλησε στο Ηχόραμα 100,8 ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝ.ΚΑ.) Θεσσαλίας Σωτήρης Τερζόπουλος.
Ο κ. Τερζόπουλος ήταν καλεσμένος, την Τετάρτη 31 Ιανουαρίου, στην εκπομπή «Μεσημεριανό Μαγκαζίνο» με τη Βάσω Μπαλαμπάνη και αναφέρθηκε λεπτομερώς στο τεράστιο και το τόσο σημαντικό αυτό ζήτημα της ακρίβειας, σχολίασε τα μέτρα της πολιτείας, ενώ δεν παρέλειψε να εστιάσει τόσο στην αξία των τοπικών προϊόντων όσο και στην ανάγκη να εμπεδωθεί σε όλους μας μια σωστή καταναλωτική συνείδηση.
Αναλυτικά η συνέντευξη του Προέδρου του ΙΝΚΑ Θεσσαλίας Σωτήρη Τερζόπουλου στο Ηχόραμα 100,8 έχει ως εξής:
Ερώτηση: Ασταμάτητος ο καλπασμός των τιμών σε είδη καθημερινής ανάγκης, προϊόντα όπως το λάδι και το βρεφικό γάλα είναι απλησίαστα και η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ανατιμήσεις. Τα διάφορα μέτρα, όπως αυτά που εξαγγέλθηκαν πρόσφατα, τα Καλάθια του νοικοκυριού και τα διάφορα άλλα Καλάθια, επαρκούν; Έχουν αποφέρει κάτι; Τι θα πρέπει να γίνει; Πως μπορούν να προστατευτούν οι καταναλωτές:
Απάντηση: Τα μέτρα για το Καλάθι του νοικοκυριού εγώ δεν θα τα σχολιάσω καθόλου. Νομίζω ότι είναι τραγελαφικό. Νομίζω ότι ο συγκεκριμένος Υπουργός, ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης, υπήρξε από τους χειρότερους στο θέμα αυτό. Νομίζω ότι απλά κορόϊδευε όλο τον κόσμο και αυτό φάνηκε πολύ απλά όταν ξεκίνησαν τα Καλάθια του νοικοκυριού που μετά έγινε και Καλάθι του νονού, Καλάθι του Άη Βασίλη.
Δεν υπήρχε καμία απολύτως ελάφρυνση στην ακρίβεια και στο πραγματικό ελληνικό νοικοκυριό.
Η Ελλάδα επί 28 μήνες συνεχίζει να είναι πρωταθλήτρια στην Ευρώπη στις ανατιμήσεις. Απέτυχε παταγωδώς το μέτρο αυτό. Δεν νομίζω, εάν ερωτηθεί κάποιος αν βοηθήθηκε από το Καλάθι του νοικοκυριού, να πει ναι.
Ό,τι στοιχείο και να βρίσκουμε από τα σούπερ μάρκετ και από τις διάφορες έρευνες που γίνονται, όλα δείχνουν ότι αυτά απέτυχαν. Γιατί έγιναν; Είναι καθαρά επικοινωνιακό κομμάτι.
Τώρα με τον κ. Σκρέκα, η αλήθεια είναι ότι, αυτό που φώναζε το ΙΝΚΑ τρία χρόνια, διατίμηση σε μερικά προϊόντα.
Τι είναι η διατίμηση; Να βγει και να πει η κυβέρνηση στα σούπερ μάρκετ και σε όλη την αγορά ”μερικά προϊόντα θα τα βάζετε να έχετε κέρδος αλλά θα υπάρχει ένα πλαφόν στο κέρδος.
Η διατίμηση δεν είναι να το πουλάς χωρίς κέρδος. Αλλά να έχεις ένα πλαφόν στο κέρδος.
Θέλετε να κερδίστε από το χαβιάρι ή τα ηλεκτρικά ποδήλατα, κερδίστε. Αλά από δέκα βασικά προϊόντα, λάδι, βρεφικό γάλα, φέτα, κρέας, τα οποία είναι απαραίτητα για κάθε νοικοκυριό, θα κερδίσετε αλλά θα κερδίσετε με όριο.
Η διατίμηση είναι αυτό που υπάρχει στο μπουκαλάκι του νερού των 250ml το οποίο απαγορεύεται να πουληθεί πάνω από 50 λεπτά. Και όσα προϊόντα να βλέπουμε να έχουν ακριβύνει, το μπουκαλάκι του νερού δεν ακρίβυνε. Γιατί; Γιατί υπάρχει διατίμηση.
Ζητάμε, λοιπόν, αυτή τη στιγμή διατίμηση όχι σε εκατό, σε δέκα, είκοσι βασικά προϊόντα.
Αυτό θα σημαίνει άμεσα μια ελάφρυνση του νοικοκυριού.
Δείχνει ότι όταν η κυβέρνηση θέλει, μπορεί.
Τώρα, λοιπόν, ο κ. Σκρέκας στα μέτρα που ανακοίνωσε, ήταν πράγματι η διατίμηση στο βρεφικό γάλα.
Διότι μετά λύπης μας διαπιστώσαμε ότι το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα ακριβώς η ίδια ετικέτα με αυτό που πουλιέται στην Ευρώπη, στην Ελλάδα πωλείται από 100 έως 300% πιο ακριβά.
Και επειδή είμαι μαθηματικός και τα πάω καλά με τους αριθμούς και τα ποσοστά, θέλω να πω σε μια οικογένεια ότι όταν πας και αγοράζεις σε ένα σούπερ μάρκετ το βρεφικό γάλα, τα 800 γραμμάρια, 20 ευρώ, το ίδιο ακριβώς γάλα στο Βέλγιο κάνει 8 ευρώ.
Στο Βέλγιο με κατώτατο μισθό 1.700 ευρώ και στην Ελλάδα με κατώτατο μισθό 750.
Αυτά συμβαίνουν αυτή τη στιγμή και εδώ και πολλά χρόνια στη χώρα μας.
Στη χώρα μας που βγήκαμε από τα μνημόνια και πήγαμε να πάρουμε ανάσα, ήρθε τώρα η ακρίβεια. Η ακρίβεια η αδικαιολόγητη.
Βέβαια, πρέπει να θίξουμε και το τεράστιο θέμα της διαφοράς της τιμής από το χωράφι των παραγωγών στο ράφι των σούπερ μάρκετ.
Εκεί πια παρατηρούμε ολοένα και συχνότερες πιέσεις από τους μεσάζοντες οι οποίοι πιέζουν τους παραγωγούς να πουλάνε φθηνότερα, ακόμα και το γάλα, και ταυτόχρονα εμείς βλέπουμε αυξήσεις στη φέτα, στο γάλα. Αυτό δεν είναι μια ΄΄ληστεία” σε βάρος του κόσμου; Και των παραγωγών και όλων εμάς που είμαστε καταναλωτές.
Αυτά τα πράγματα, δυστυχώς, έχουν γίνει η κακή έννοια της κανονικότητας στη χώρα μας.
Δεν γίνεται η βρεφική πάνα, εκεί που έκανε 20 λεπτά, τώρα κάνει 39 λεπτά..
Για να μην μιλήσω και για το ψευτο-μέτρο του market pass. Όπου έπαιρνες λεφτά από τη φορολογία των πολιτών και που τα πάς; Τα γυρνάς πίσω στα σούπερ μάρκετ. Τα οποία σούπερ μάρκετ, από το 2020 παρουσιάζουν ρεκόρ κερδοφορίας;
Και είδαμε και ένα άλλο στοιχείο. Σε πολλές χρονιές ο τζίρος και ο ισολογισμός της χρονιάς μειώθηκε και το κέδρος αυξήθηκε.
Έχει περιέλθει ο Έλληνας σε τέτοια δυσμενή οικονομική κατάσταση που έχει αρχίσει και αγοράζει λιγότερα πράγματα, αυτό σημαίνει ότι πέφτει ο τζίρος, αλλά βγάζουν τόσο πολύ παραπάνω τα σούπερ μάρκετ από κάθε προϊόν και τελικά εμφανίζουν μεγαλύτερο κέρδος.
Με απλά λόγια, παλιά πουλούσαν με 100 ευρώ πράγματα και έβγαζαν 30 ευρώ κέρδος. Τώρα πουλάνε 60 ευρώ πράγματα και βγάζουν 40 ευρώ κέρδος. Έπεσε ο τζίρος και αυξήθηκε η κερδοφορία. Αυτό συμβαίνει μόνον όταν έχεις αισχροκέρδεια.
Είδαμε και τα πρόστιμα. Έπεσε πρόστιμο ενός εκατομμυρίου ευρώ σε μια εταιρεία για απορρυπαντικά. Και ρωτάει το ΙΝΚΑ, αυτό το ένα εκατομμύριο για ποια χρήση, για πόσο χρόνο είναι;
Η κατάσταση, λοιπόν, αυτή τη στιγμή, έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να [περιμένουμε να δούμε τι θα φέρουν τα μέτρα του κ. Σκρέκα που ανακοινώθηκαν και τα οποία είναι στη σωστή κατεύθυνση.
Κάνουμε κριτική με σκληρούς χαρακτηρισμούς εκεί που πρέπει. Ο κ. Σκρέκας κάλεσε για πρώτη φορά στο Υπουργείο καταναλωτική κίνηση, το ΙΝΚΑ, και συζήτησαν θέματα όπως αυτά που λέμε εμείς τώρα.
Διότι στην κυβέρνηση έχει φθάσει το μήνυμα ότι δεν πάει άλλο με την ακρίβεια.
Ερώτηση: Οι καταναλωτές που απευθύνονται στο ΙΝΚΑ Θεσσαλίας, τι θέματα θίγουν συνήθως; Τι αφορούν οι συχνότερες καταγγελίες; Και πως μπορεί να βοηθηθεί κάποιος από τις υπηρεσίες του ΙΝΚΑ;
Απάντηση: Σαν ΙΝΚΑ Θεσσαλίας, εμείς η νέα Διοίκηση, έχουμε ξεκινήσει από τον Απρίλιο, με νέους ανθρώπους, σε καθαρά εθελοντική και αφιλοκερδή βάση. Δεν υπάρχουν έσοδα. Μόνοι μας, με 10 ευρώ συνδρομή ετήσια από τα μέλη μας, λειτουργούμε.
Πως μπορεί να βοηθήσει κάποιος; Έτσι μπορεί να βοηθήσει.
Και, κυρίως, αναπτύσσοντας καταναλωτική συνείδηση. Να καταλάβουμε ότι όλα αυτά υπάρχουν για να εξυπηρετούν εμάς.
Όσον αφορά τις καταγγελίες, τώρα που είναι περίοδος εκπτώσεων, έχουν κάνουν, πολλές φορές, με πλασματικές εκπτώσεις
Να μην εντυπωσιαζόμαστε από ένα μεγάλο ποσοστό έκπτωσης αλλά να είμαστε σίγουροι ότι πριν τις εκπτώσεις το προϊόν κόστιζε όσο λέει.
Το άλλο, που έχει γίνει καθημερινότητα, είναι οι ηλεκτρονικές παραγγελίες. Τα e-shops. Εκεί υπάρχει μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών που αντιμετωπίζουν προβλήματα.
Γίνονται καταγγελίες στο ΙΝΚΑ και, μάλιστα, σε τοπικά καταστήματα τόσο της Λάρισας όσο και του Βόλου με κάποιες καταγγελίες.
Προτείνουμε πάντα την τοπική αγορά. Την τοπική αγορά της Λάρισας, του Βόλου, της Καρδίτσας, των Τρικάλων.
Είναι μια καλή τοπική αγορά, έχουμε ανταγωνιστικά μαγαζιά και έχουμε καλά τοπικά προϊόντα.
Να τα προτιμάμε γιατί στο εξωτερικό αυτά τα προϊόντα από τη Θεσσαλία είναι πολύ ψηλά σε ζήτηση.
Να τους δώσουμε και εμείς την αξία που πρέπει διότι είναι πολύ καλύτερης ποιότητας.