Μετά τις τελευταίες εξελίξεις γύρω από το θέμα της νεανικής διαβίωσης και δράσης του ήρωα Γ. Καραϊσκάκη στον τόπο μας καθώς και την εξελισσόμενη διένεξη μεταξύ των δύο χωριών του Δήμου μας, του Μαυρομματίου και του Ελληνοπύργου καταθέτουμε τις απόψεις μας μέσα από ιστορικά κείμενα . Όμως καλό είναι οι όποιες έριδες που αφορούν τον ήρωα να σταματήσουν να δημιουργούνται γιατί μόνο κακό κάνουν στον τόπο μας και ιδιαίτερα τώρα που εν έτει 2021 γιορτάζουμε την συμπλήρωση διακοσίων χρόνων της Ελληνικής Παλιγγενεσίας . Δεν θα απαγορέψουμε κανέναν φορέα [άλλωστε δεν έχουμε το δικαίωμα] τη διεξαγωγή όποιασδήποτε πολιτιστικής εκδήλωσης στη μνήμη αγωνιστών του 1821 και ιδίως για τον Γ. Καραϊσκάκη αρκεί να βαδίζουν μέσα σε ιστορικά αποδεδειγμένα πλαίσια . Μακάρι να διεξάγονται εκδηλώσεις για τον Πανέλληνα αυτόν ήρωα σε κάθε γωνιά της Πατρίδας μας .Τιμή μας και καμάρι μας που αυτός ο μέγιστος αγωνιστής του 21΄είναι γέννημα και θρέμμα του ιστορικού Μαυρομματίου το οποίο είναι και η ιστορική έδρα του Δήμου μας και στο οποίο έζησε ως τα δεκαεπτά του χρόνια όπως μαρτυρούν αρκετοί ιστορικοί της εποχής του. Μία είναι η σπηλιά του Καραϊσκάκη που αναγνωρίζεται επίσημα απ’ την Ελληνική πολιτεία σαν ιστορικό μάλιστα διατηρητέο ,μνημείο , η σπηλιά του Μαυρομματίου καθώς και το σπίτι όπου έζησε τα παιδικά του χρόνια . Να σταματήσουν λοιπόν μερικοί να επινοούν παράκαιρα άλλες σπηλιές και να σφετερίζονται την πραγματική ιστορία του ήρωα. Και για να βγάλουν οι αναγνώστες τα δικά τους συμπεράσματα θα παραθέσουμε ορισμένα ,ελάχιστα, από τα γραπτά κείμενα ιστορικών ερευνητών της εποχής . <<…Η Ζωή [μάνα του Καραϊσκάκη] δεν έζη πλέον ή δι’αυτό , και όταν το είδε πλέον περικαλλή νέον και έξυπνονέφηβον , της ήλθεν η ιδέα να μεταβή εις Ιωάννινα ,όπως το αναπτύξη και φροντίσει περί του μέλλοντός του ιδίως δε φοβουμένη το ατίθασσον αυτού ,και δια να μη φύγει προς την κλεφτουριάν προς ήνειλκύετο….>>Ράδος Κων/νος βιογραφία Καραϊσκάκη [ΕΚΑΤΟΝΤΑΕΤΗΡΙΣ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΑΡΧΟΥ Γ. ΚΑΡΑΪΣΚΑΗΚΗ 1927] Βλέπουμε λοιπόν εδώ ότι η μάνα του Καραϊσκάκη δεν πέθανε όπως διατείνονται ορισμένοι παραχαράκτες όταν ο Καραϊσκάκης ήταν οχτώ χρονών . Άρα δεν είχε μείνει ορφανός και καταδιωκόμενος από τους κατοίκους του Μαυρομματίου βρίσκοντας <<στοργή και αγάπη>> στον Ελληνόπυργο σε ηλικία 8 ετών και φυσικά ούτε τον υιοθέτησαν κάποιοι άλλοι ,όπως Σαρακατσάνοι κ.λ.π. Μέσα στο βιβλίο του Γιάννη Βλαχογιάννη ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗΣ επίσης διαβάζουμε στη σελ. 154.<<…ο Καραϊσκάκης πριν από το 1821 ποτέ δεν είχε τ’ αρματολίκι των Αγράφων παρά τα όσα μου εστάλησαν από τους Αλεξανδρή και Παπά Χαράλαμπο όπου εξιστορούν το γνωστό επεισόδιο με τις κάπες .Το επεισόδιο τούτο της ζωής του Καραϊσκάκη διορθώνοντας μοναχά τη χρονολογία ,χωρίς άλλο είν’ αληθινό αν μάλιστα το παραβάλουμε με γράμμα του παρακάτου παίρνει τη σωστή και την πιστευτή σημασία του μόνο αν το μεταθέσουμε πολλά χρόνια πίσω από το 1817, όπου παράλογα μα συχωρεμένα ο παπα-Χαράλαμπος το τοποθετεί με την αθώα πρόθεση , αν και άτοπη , να δώσει σημασία στο χωριό του παρασταίνοντάς το έδρα αρματωλικιού ,που δεν ήτανε ποτέ.Και συνεχίζοντας ο Βλαχογιάννης γράφει. Αν ο Καραϊσκάκης ήταν κηρυγμένος κλέφτης , Χαϊνης , Ζορμπάς, δε θα ήταν τόσο ανόητος να κάθεται τον περισσότερο χρόνο όπως λένε οι Ελληνοπυργιώτες [ Γραλιστινοί] μέσα σε σπίτι και τόσο μάλιστα κοντά στο Φανάρι όπου υπήρχεν έδρα σώματος στρατού.Ο Παπά Χαράλαμπος ,αναφέρει ο Βλαχογιάννης , στην ίδια σελίδα πέφτει εδώ σε λάθος σοβαρό , ο Καραϊσκάκης αφού γεννήθηκε στα 1782 στα 1817 θα ήταν ως 35-36 χρονών !! Ο Καραϊσκάκης ήταν ήδη από νεαρά ηλικίαστην αυλή του Αλή Πασά και την χρονιά εκείνη παντρεύτηκε από τον ίδιο τον Αλή Πασά με την Γκόλφω Ψαρόγιαννη . Εδώ είναι λόγος , συνεχίζει , για νεανικά καμώματα . Αν ο Καραϊσκάκης ήταν 36-37 χρονών θα ήταν τρελός να ζη κλέφτης αυτός επικίνδυνος λίγο μακρυά από τον κάμπο τον Θεσσαλικό…>> Σελίδα 153 ΄΄ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗΣ,, <<…Όμως ο Καραϊσκάκης αν ήταν ώριμος άνδρας ,ποτέ δε θα κλείνονταν σε σπίτι χωρίς διπλά και τριπλά καραούλια. Ο λόγος είν’ εδώ για επεισόδιο της νεανικής ζωής του Καραϊσκάκη που ο παπα Χαράλαμπος δεν μπόρεσε να αντισταθεί στον πειρασμό , να το παραντεντώσει. . Και το χειρότερο δεν μας λέει τι κάμαν μετά στη Γράλιστα οι 800 όπως γράφει Τούρκοι . Χωρίς άλλο θα την χάλασαν αφού εδώ ο παππάς σωπαίνει…>>. Σελίδα 157. <<… Γιάννης Βλαχογιάννης .Λίγες παρατηρήσεις τώρα σ’ αυτά που μου έστειλε ο Περικλής Αλεξανδρής . Αδικεί λοιπόν ο μακαρίτης Αλεξανδρής παρασταίνοντας τον μικρό Καραϊσκάκη πρόστυχον κλεφτοκοτά και μάλιστα μέσα στο ίδιο όπως λέει χωριό που ζούσε. Και το πιο απίστευτο κατσικοκλέφτη . Αν πάρουμε κατά γράμμα του αγαθού Αλεξανδρή τα λόγια ο Καραϊσκάκης θάδειχνε στα μάτια μας καθαρά σημάδια ανθρώπου που το τέλος του θα ήτανε σύντομο , τέλος του λύκου που πιάνεται στο δόκανο και το τομάρι του το τριγυρίζουνε στα πανηγύρια τα χωριάτικα ή αυτό το τέλος της αλεπούς της νυχτοκλέφτρας που μ’ όλη της τηνπονηριά στο τέλος πιάνεται κι από τα τέσσερα. ..>>.Γι’ αυτό και ο ίδιος ο Βλαχογιάννης σ’ άλλο σημείο γράφει: <<….το όνομα του Καραϊσκάκη άρχισε όχι να λησμονιέται αλλά να μπερδεύεται μ΄αμέτρητες ψευτιές ,τριγύρω μάλιστα στο ζήτημα της καταγωγής και άλλα σημεία της ζωής του ….>> Φέρτε μας έναν ιστορικό πριν το 1950 που να αναφέρθηκε στη σπηλιά του Λωλού πριν το 1943 και να ισχυρίζεται ότι εκεί μέσα στο υγρό σπήλαιο έζησε ο Γ. Καραϊσκάκης απ’ τα οχτώ του χρόνια .Όσες <<μαρτυρίες>> υπάρχουν γι αυτό είναι όλες μετά το 1950. Καμιά πιο νωρίς . Αυτές οι μαρτυρίες έχουν ως πρωταρχική πηγή πληροφόρησης τους δύο τοπικιστές Πασιαλή και Αλεξανδρή. Και τώρα μία ερώτηση στους <<ιστοριοδίφες >>. Ένας αξιόλογος κριτής ποιον πρέπει να πιστέψει; Αυτούς που γνώρισαν από κοντά τον Καραϊσκάκη ,που έζησαν και πολέμησαν μαζί του ή τους δύο επιστολογράφους που έγραψαν στον Βλαχογιάννη 115 χρόνια μετά το θάνατο του ήρωα; Να πιστέψει στους πρώτους βιογράφους : Γ. Γαζή , Δ, Αινιάνα , Χ. Περραιβό , Κ. Ράδο, και Ι. Ζαμπέλιο που γράφουν ότι δεκαπενταετή τον πηγαίνει την πρώτη φορά η ίδια η μάνα του στον Αλή Πασά, ή στους διαστροφείς, συνειδητούς παραχαράκτες της ιστορίας του, που <<κατόρθωσαν >>στο διάβα του χρόνου να παραπλανήσουν τόσους άκοπους ερευνητές της ζωής του Καραϊσκάκη; Όσοι παραπλανούν όχι μόνο δεν τιμούν και δεν σέβονται τον ήρωα αλλά αυτό που μόνο τους ενδιαφέρει είναι η ανάδειξη του χωριού τους σύμφωνα με τα δικά τους κριτήρια και τίποτα άλλο . Πιστεύουν ότι στην κοινωνία μας υπάρχουν πολλοί ανιστόρητοι και επομένως είναι δυνατόν μερικούς να τους παρασύρουν . Θα μπορούσαμε να απαριθμήσουμε και πάρα πολλά άλλα σχετικά με τη νεανική ζωή του ήρωα στην περιοχή μας αλλά ελπίζουμε έστω και με αυτά τα ελάχιστα να βγήκαν χρήσιμα συμπεράσματα για την προσπάθεια ορισμένων με αναλήθειες να καταστήσουν το χωριό τους κέντρο δράσης του Καραϊσκάκη. Κλείνοντας ,για όλα τα παραπάνω και την συμμετοχή των μηχανημάτων του Δήμου μας σε εργασίες στον περιβάλλοντα χώρο της σπηλιάς του Λωλού είστε γνώστης κύριε δήμαρχε;
Υ.Γ. Το συντακτικό και η ορθογραφία παρέμειναν ως έχουν στις παραπομπές
Υπογράφουν: Ο Πρόεδρος της Τ. Κοινότητας Μαυρομματίου Ιστορικής έδρας του Δήμου Μουζακίου Γ. Νάσιος, οι Δημοτικοί Σύμβουλοι Επ. Γκινής, Λ. Γιώτης, Χρ. Κουτρουμάνος, ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Μαυρομματίου Ο Καραϊσκακης Δ. Γιώτης , ο πρόεδρος του Αθλητικού Συλλόγου Μαυρομματίου Καραϊσκακης Γ. Τέγος, ο Πρόεδρος του Μοτοσυκλετιστικού Συλλόγου Ν. Δουμανάς, ο Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Φίλοι της ιστορίας του Ν. Καρδίτσας Ν. Βλάχος.