Ειδήσεις

Ψηφιακά αγκάθια και κόστος καίνε τους ΜμΕ


Για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, και ιδίως οι μικρομεσαίες, κατά την ψηφιακή τους μετάβαση απέναντι σε ένα πλήθος υποχρεώσεων αναφέρθηκαν, την Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου, στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Καρδίτσας Κώστας Ζυγογιάννης, το μέλος Γιώργος Στεργιούλης και ο υπεύθυνος του ΓΕΜΗ και Πρόεδρος του Συλλόγου Ελεύθερων Επαγγελματιών Λογιστών Ν. Καρδίτσας (και μέλος του ΕΒΕ) Γιώργος Παπαδημητρίου.

Πιο αναλυτικά, ο κ. Παπαδημητρίου τόνισε τα ακόλουθα:

«Θεωρήσαμε αναγκαία και άκρως απαραίτητη την συνέντευξη τύπου με προκειμένου να  προσπαθήσουμε όσο πιο απλά γίνεται, για το τι συμβαίνει στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι της χώρας.

Καθημερινά η ΑΑΔΕ και το Υπουργείο Οικονομικών κάνουν αγώνα δρόμου ποια από τις δύο Υπηρεσίες θα δυσκολέψει περισσότερο  τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Λες και είναι αγώνας δρόμου για το ποιος τερματίσει  πρώτος, με έπαθλο ποιος καταφέρει να κλείσει τις περισσότερες από αυτές.

Τα τελευταία χρόνια ακούμε από επίσημα υπουργικά χείλη για μείωση του διαχειριστικού κόστους των επιχειρήσεων. Φυσικά συμβαίνει το αντίθετο: η αύξηση του κόστους έχει ξεπεράσει το 40%.

Να δούμε αναλυτικά τα θέματα.

Διασύνδεση ταμειακών μηχανών –POS:

  • Την Τετάρτη 14.02.24, ο κ. Χατζηδάκης (συνοδευόμενος από τον Υφυπουργό κ. Θεοχάρη και τον Διοικητή της ΑΑΔΕ κ. Πιτσιλή), συγκάλεσε επείγουσα σύσκεψη στην οποία συμμετείχαν μεταξύ άλλων: Η ΚΕΕΕ δια του Προέδρου της κ. Μασούτη, η ΓΣΕΒΕ με τον Πρόεδρο της κ. Καββαθά, η ΕΣΕΕ με τον Πρόεδρο της κ. Καρανίκα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Παραγωγών Λαϊκών Αγορών δια του προέδρους της κ. Μόσχο, ο Πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ κ. Μακρής κλπ.
  • Ο κ. Χατζηδάκης είπε ορθά κοφτά στους συνομιλητές του ότι η διασύνδεση θα ολοκληρωθεί πάση θυσία μέχρι τέλος του μήνα. Δεν τον ενδιαφέρει καθόλου το γεγονός ότι δεν υπάρχει ούτε η απαραίτητη διαθεσιμότητα pos στην αγορά, ούτε αρκετοί τεχνικοί να προχωρήσουν τη διασύνδεση. Άρα, ανεξάρτητα  από αυτό, τα πρόστιμα θα ξεκινήσουν να επιβάλλονται σύμφωνα με τον Υπουργό.
  • Η καταληκτική ημερομηνία για την ολοκλήρωση της διασύνδεσης είναι η 29/2/24. Συνεπώς από την 01.03.24 τα πρόστιμα που ανακοινώθηκαν είναι 10.000,00€ για τις επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία και 20.000,00€ για τις επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία.
  • Έχει παρατηρηθεί μεγάλη καθυστέρηση στην αναβάθμιση των POS από τους παρόχους, δυσκολίες σύνδεσης και δικτύωσης τους από τους προμηθευτές των ταμειακών μηχανών, και γενικότερα αδυναμία εξυπηρέτησης, λόγω τεχνικών προβλημάτων, χιλιάδων επιχειρήσεων που πρέπει να διασυνδεθούν όλες εντός των επόμενων ελάχιστων ημερών. Πως είναι δυνατόν να τηρηθούν οι ασφυκτικές προθεσμίες όταν οι επιχειρήσεις του κλάδου δεν είναι έτοιμες;
  • Γεγονός: Υπάρχουν σήμερα στη χώρα περίπου 1000 εξουσιοδοτημένοι τεχνικοί, οι οποίοι καλούνται να διασυνδέσουν πάνω από 400.000 ταμειακές μηχανές. Κάτι που είναι πρακτικά αδύνατο να συμβεί.
  • Μόλις χθες ο Υφυπουργός κ. Θεοχάρης δήλωσε ότι δεν θα δοθεί παράταση του χρόνου διασύνδεσης. Πιο συγκεκριμένα, για την προθεσμία προμήθειας POS, ο κ. Θεοχάρης τόνισε ότι «η διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ως τις 29 Φεβρουαρίου 2024, ύστερα και από την παράταση ενός μηνός που παραχώρησε το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στους υπόχρεους. Ως προς το ενδεχόμενο παράτασης στη διασύνδεση ταμειακών και POS επί του παρόντος δεν προβλέπεται. Εξάλλου, δεν έχουμε όλα τα απαραίτητα δεδομένα, ώστε να αξιολογήσουμε τη δυνατότητα μιας μετάθεσης της καταληκτικής ημερομηνίας.
  • ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ: ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΘΕΜΑ ΑΦΟΡΑ ΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ. ΓΙ’ ΑΥΤΌ, ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΕΣ, ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΘΕΜΑ, ΔΕΝ ΤΟΥ ΑΦΟΡΑ, ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΣΑΣ ΒΟΗΘΗΣΟΥΝ, ΜΗΝ ΤΟΥΣ ΕΝΟΧΛΕΙΤΕ. ΤΕΛΟΣ.
  • Απόφαση 2010/16.02.24: Για να πληρωθεί ένα τιμολόγιο, μία επιχείρηση καλείται να εκδώσει τρία παραστατικά: μία Απόδειξη λιανικής πώλησης, μετά πιστωτικό λιανικής πώλησης (δηλαδή ακύρωση της) και στη συνέχεια το τιμολόγιο. Ποια μαθηματικά είναι αυτά βάσει των οποίων, εκδίδουμε τριπλάσια παραστατικά για να μειώσουμε το διαχειριστικό κόστος; (Η απόφαση αφορά την ΑΑΔΕ, για την οποία θα αναφερθούμε εκτενώς παρακάτω).

 

ΚΟΣΤΟΣ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ: οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να ενεργοποιήσουν το σύστημα IRIS για να γίνονται συναλλαγές χωρίς κόστος μέχρι του ποσού των 500,00€. Πρόκειται για τη μισή αλήθεια: ΚΑΙ στοIRIS υπάρχουν χρεώσεις.

Επιπλέον: μέχρι στιγμής οι τράπεζες δεν μπορούν να ενεργοποιήσουν το σύστημα IRIS για τα νομικά πρόσωπα. Θα μπορούσαν πολύ απλά να απαιτήσουν από τις τράπεζες να υπάρχουν χρεώσεις μέχρι ενός ορισμένου ορίου. Δυστυχώς, κάτι τέτοιο αποδεικνύεται ανέφικτο.

 

ΔΙΑΒΙΒΑΣΗ ΛΙΑΝΙΚΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΣΤΟ ESEND: Η ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΑΔΕ, ΜΕΤΑΦΡΑΖΕΤΑΙ ΣΕ ΕΠΙΒΟΛΗ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

  • Αποφασίστηκε, οι αποδείξεις των ΦΤΜ να διαβιβάζονται σε ένα εικονικό αρχείο (e-send) και από εκεί το σύνολο τους να μετασχηματίζεται στο γνωστό «Ζ» και να διαβιβάζεται στα MyDATA.
  • Μέχρι στιγμής δεν έχουν βρει τρόπο το e-sendνα διαβιβάζει στα MyDATA. Τι συμβαίνει λοιπόν: οι αποδείξεις των ΦΤΜ διαβιβάζονται στοe-send από τις ΦΤΜ και τα «Ζ» διαβιβάζονται από τους Λογιστές μέσω των λογιστικών τους προγραμμάτων στο MyDATA.
  • Μάλιστα έχουμε γίνει γνώστες αρκετών περιπτώσεων όπου υπάλληλοι της ΑΑΔΕ έχουν επιβάλλει πρόστιμα για μη διασύνδεση των ΦΤΜ με τα esend.!!.
  • Που είναι το παράλογο λοιπόν: Η ΑΑΔΕ έχει αποφασίσει και επιβάλλει πρόστιμο στις επιχειρήσεις, σε περίπτωση που οι αποδείξεις δεν διαβιβάζονται στοEsend. Δηλαδή, η ΑΑΔΕ επιβάλλει πρόστιμα στις επιχειρήσεις, επειδή Η ΙΔΙΑ δεν μπορεί να διασυνδεθεί, αντί να τιμωρήσει τον εαυτό της.
  • (σσ. Κάποια στιγμή πρέπει να βρουν το θάρρος οι Διοικούντες και να εξηγήσουν ποιος είναι υπάλληλος ποιας Υπηρεσίας, γιατί μέχρι τώρα, έχουμε διαπιστώσει ότι η ΑΔΔΕ λειτουργεί σαν κράτος εν κράτει, καταλύοντας όλους τους φορολογικούς νόμους και τις διατάξεις).

 

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ: ΔΙΑΒΙΒΑΣΗ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΜΕΡΑ ΜΕ ΤΗΝ ΗΜΕΡ. ΕΚΔΟΣΗΣ

  • Από 01.01.24 υπάρχει υποχρέωση για τις επιχειρήσεις, να διαβιβάζουν στα MyDATA τα παραστατικά την ίδια ημέρα που τα εκδίδουν.
  • Τα χειρόγραφα παραστατικά (για όσους έχουν το δικαίωμα να εκδίδουν τέτοια), έχουν υποχρέωση να τα διαβιβάζουν μέχρι το τέλος της επόμενης μέρας. Άραγε πόσοι έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν αυτό; όχι γιατί δεν ξέρουν, αλλά γιατί δεν δύνανται να καλύψουν το λειτουργικό κόστος αυτής της μετάβασης… Αλλά είπαμε, κατά τα λοιπά έχουμε μείωση διαχειριστικού κόστους.
  • Άραγε, πως θα τα καταφέρει να διαβιβάσει μία επιχείρηση σε απομακρυσμένη περιοχή με αδυναμία πρόσβασης στο internet;
  • Έχουμε περιπτώσεις που καταστηματάρχες παίρνουν την ταμειακή αγκαλιά και ψάχνουν να βρουν σήμα σε διπλανά χωριά… Αν είναι δυνατόν…

Τα MyDATA ξεκίνησαν με στόχο την φοροδιαφυγή. Κανείς δεν είναι αντίθετος σε αυτό και όποιος συλλαμβάνεται, να τιμωρείται παραδειγματικά. Από αυτό, έως το γεγονός να θεωρούνται όλες οι επιχειρήσεις εκ προοιμίου φοροφυγάδες, υπάρχει τεράστια απόσταση.

Το MyDATAέχει ήδη συμμαζέψει αρκετά πράγματα και μπορεί να βοηθήσει σημαντικά σε μια σειρά ελέγχων. Η ΑΑΔΕ θα πρέπει να το εκμεταλλευτεί αυτό με τον καλύτερο  δυνατό τρόπο και όχι να το λειτουργεί εις βάρος του επιχειρείν.

Πρώτα θα πρέπει να το καταστήσουν λειτουργικό και στη συνέχεια να μιλήσουμε για τα πρόστιμα. Διαφορετικά, οι επιχειρήσεις θα κλείσουν και τοMyDATA δεν θα έχει αντικείμενο.

ΚΛΕΙΔΩΜΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ ΦΠΑ: ΑΡΝΗΣΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΔΑΠΑΝΗΣ ΜΗ ΔΙΑΒΙΒΑΣΘΕΝΤΩΝ

Ανέκαθεν, μία δαπάνη αναγνωρίζεται εφόσον είναι πραγματική. Η ΑΑΔΕ με το θέμα των ηλεκτρονικών βιβλίων, τείνει να καταργήσει τους φορολογικούς νόμους και τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα.

Η τροποποίηση της απόφασης ορίζει ότι ένα έξοδο δεν θα αναγνωρίζεται εάν δεν το έχει διαβιβάσει ο εκδότης στα MyDATA. Πρόκειται για κάτι ανήκουστο, για το οποίο όμως, έκπληκτοι διαπιστώνουμε ότι συμφωνεί το Υπουργείο Οικονομικών.!!!

Πρέπει να καταλάβουν επιτέλους στην ΑΑΔΕ ότι τα MyDATA συνεπικουρούν τους φορολογικούς νόμους αντί να τον παραμορφώνουν…

Η Περιοδική δήλωση ΦΠΑ δημιουργείται από τη μεταφορά σε αυτή των ποσών από τα βιβλία, μία μεταφορά που γίνεται από το Λογιστή της εκάστοτε επιχείρησης. Η ΑΑΔΕ μπορεί να χρησιμοποιήσει το εργαλείο αυτό για τους ελέγχους της. Δεν είναι δυνατόν να στερεί από μία επιχείρηση τις πραγματικές της δαπάνες.

 

ΨΗΦΙΑΚΗ ΚΑΡΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:Η ψηφιακή κάρτα εργασίας, αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή και όταν θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται θα επιταχύνει το κλείσιμο πάρα πολλών επιχειρήσεων, αυξάνοντας ταυτόχρονα το ποσοστό της ανεργίας. Καταστήματα εστίασης και επιχειρήσεις διανομών είναι δύο κατηγορίες επιχειρήσεων οι οποίες εκ των πραγμάτων αδυνατούν να εφαρμόσουν την ψηφιακή κάρτα.

Σσ. Το μόνο βέβαιο που επιτυγχάνει η προσπάθεια εφαρμογή της είναι η επιβολή προστίμων.

 

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

Συνεχίζοντας την πίεση (η ΑΑΔΕ το ονομάζει μετάβαση στην ψηφιακή εποχή), προς τις επιχειρήσεις, πριν λίγες ημέρες τροποποιήθηκε η περιβόητη απόφαση 1138/20 και πλέον: «δύνανται να διαβιβάζουν στα MyDAΤAτα παραστατικά διακίνησης, δηλαδή τα δελτία αποστολής. Δύνανται επίσης (πιλοτικά και προαιρετικά πάντα) να καταχωρούνται οι κωδικοί  των εμπορευμάτων (taric) με βάση την ευρωπαϊκή συνδεσμολογία.

Όπου υπάρχει το προαιρετικό, έπεται το υποχρεωτικό.

 

Συμπερασματικά:

  • Μέχρι στιγμής, η μείωση διαχειριστικού κόστους υπάρχει μόνο στα χαρτιά και όχι στην πράξη.
  • Για να υπάρξει η περιβόητη ψηφιοποίηση, θα πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες, διαφορετικά δεν πρόκειται ποτέ ν’ αλλάξει κάτι.
  • Οι αρμόδιοι είναι υποχρεωμένοι να αφουγκράζονται την αγορά και να λάβουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες του επιχειρείν στην χώρα μας.
  • Μέχρι στιγμής έχουμε καταιγισμό αποφάσεων, χωρίς την έκδοση εφαρμοστικών διατάξεων, που μόνο προβλήματα δημιουργούν και τίποτε άλλο.
  • Οτιδήποτε συζητείται και αποφασίζεται, έχουν υποχρέωση να το δοκιμάζουν στην πράξη πριν το κάνουν υποχρεωτικό για τις επιχειρήσεις.

Εάν πράγματι στο Υπουργείο Οικονομικών ενδιαφέρονται να ορθοποδήσει η Ελληνική Οικονομία, θα πρέπει να στηρίξουν τις επιχειρήσεις και όχι να τις οδηγούν στο κλείσιμο.

Και στήριξη δεν γίνεται με επιδόματα, αλλά με μείωση του διαχειριστικού κόστους.

 

 

 

Προηγούμενο άρθρο Έκτορας Γάζος (Πρόεδρος της Ένωσης Ιατρών Νοσοκομείου και Κέντρων Υγείας) στο Ηχόραμα 100,8: Δεν θα αφήσουμε το δημόσιο σύστημα υγείας να ιδιωτικοποιηθεί
Επόμενο άρθρο Το νέο κατάστημα Μουστάκας στο Fashion City Outlet βραβεύτηκε με την μεγαλύτερη διάκριση στο χώρο του ελληνικού λιανεμπορίου