“Θεμελιώδη μεταρρύθμιση” χαρακτήρισε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας η βουλευτής Ασημίνα Σκόνδρα, κατά την ομιλία της στη Βουλή, τονίζοντας ότι έχει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, καλύπτει όλον τον πληθυσμό ανεξαρτήτου εισοδήματος, καλύπτει τα παιδιά μας και ιδιαίτερα τον πολίτη που πάσχει και δικαιούται περιθάλψως και απαντοχής.
Μεταξύ άλλων είπε:
“Σε κρίσιμους τομείς, όπως η υγεία, οι πολίτες περιμένουν από μάς να συμφωνήσουμε σε κάποιες βασικές παραδοχές, να βρούμε τον κοινό τόπο και να βελτιώσουμε καταστάσεις. Αυτό προϋποθέτει αντικειμενικότητα, νηφαλιότητα και σοβαρότητα, δηλαδή να αφήσουν κάποιοι στην άκρη, τα πείσματα, τα γινάτια, την τοξικότητα και το λαϊκισμό.
Μια πρώτη παραδοχή είναι ότι έχουν πολλαπλασιαστεί οι πολίτες που καταφεύγουν στις δημόσιες υπηρεσίες υγείας. Μιλάμε για 80.000 ασθενείς καθημερινά, δηλαδή 25 εκατομμύρια επισκέψεις τον χρόνο. Και μην πείτε ότι οφείλεται μόνο σε οικονομικούς λόγους. Οφείλεται στο ότι αναγνωρίζεται το υψηλό επίπεδο των γιατρών, νοσηλευτών και παροχής υπηρεσιών.
Η δεύτερη είναι ότι η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας δεν έχει ακόμη εδραιωθεί στη συνείδηση του κόσμου. Οι περισσότεροι είτε απευθύνονται κατευθείαν στα νοσοκομεία, δημιουργώντας και συμφόρηση, είτε στρέφονται στον ιδιωτικό τομέα.
Τρίτον, κανείς μας δεν ισχυρίζεται πως το ΕΣΥ βιώνει αλκυονίδες μέρες. Προφανώς, και συνεχίζει να υπάρχει ακόμη έλλειψη προσωπικού και βεβαίως συνεχίζεται η προσπάθεια για την ποιοτική αναβάθμιση του, που ακόμη δεν είναι στο ζητούμενο επίπεδο.
Οφείλουμε ομως να παραδεχτούμε ότι για πρώτη φορά υπάρχει όχι η πολιτική πρόθεση, αλλά πολιτική βούληση, ώστε το δημόσιο σύστημα υγείας, να μεταρρυθμιστεί και να αναβαθμιστεί.
Να θυμηθούμε τι ίσχυε το 2019;
Τί έκαναν οι φανατικοί υπέρμαχοι της δημόσιας υγείας, όταν είχαν την εξουσία;
Πώς θωράκισαν το ΕΣΥ;
Τα στοιχεία υπάρχουν! Και βλέπει εύκολα κανείς σε ποια θέση είχε κατρακυλήσει η χώρα μας σε σχέση με τον ευρωπαϊκό Μ.Ο. Η δημόσια δαπάνη για την υγεία, είχε φτάσει στο ιστορικό χαμηλό 5% του ΑΕΠ από τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ε.Ε.
Ταυτόχρονα, οι μεικτές δαπάνες υγείας επί ΣΥΡΙΖΑ, σημείωναν αθροιστική πτώση στο 30%, κατατάσσοντας τη χώρα στην 21η θέση.Τα οργανικά κενά του ΕΣΥ (Νοσοκομεία – Κέντρα Υγείας – ΕΚΑΒ) σε νοσηλευτικό και παραϊατρικό προσωπικό, ξεπερνούσαν τις 30.000, ενώ των ειδικευμένων γιατρών τις 10.000.
Οι προσλήψεις μόνιμων γιατρών για 4,5 χρόνια ήταν κάτω από 1.000, τη στιγμή που οι συνταξιοδοτήσεις, την αντίστοιχη περίοδο ήταν 2.500.
Όσο για τους 20.000 εργαζόμενους, που ο ΣΥΡΙΖΑ καυχιόταν –διά στόματος Πολάκη– ότι επί θητείας του προσλήφθηκαν στο ΕΣΥ, η αλήθεια είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των «προσλήψεων» αυτών ήταν συμβασιούχοι με ημερομηνία λήξεως, με διετείς συμβάσεις, ΕΣΠΑ και κοινωφελή προγράμματα ΟΑΕΔ.
Σήμερα οι δαπάνες για την υγεία, έχουν αυξηθεί κατά 50% από τότε. Προβλέπεται δε, το 2025, περαιτέρω αύξηση χρηματοδότησης του ΕΣΥ. Αυτά αποτυπώνονται με νούμερα και, όπως ξέρετε, οι αριθμοί λένε πάντα την αλήθεια.
Μέχρι πρόσφατα η δημόσια υγεία ήταν κατά βάση νοσοκομειοκεντρική. Έτσι ευνοούνταν η σπατάλη πόρων, η υπερσυνταγογράφηση εργαστηριακών εξετάσεων και φαρμάκων και φαινόμενα διαφθοράς. Το αποτέλεσμα για τους ασθενείς δεν ήταν το καλύτερο, σε ποιότητα και φροντίδα.
Αυτό τώρα αλλάζει. Ο θεσμός του προσωπικού γιατρού μπαίνει σε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο. Άλλωστε, αποτελεί μία πετυχημένη πρακτική, που έχει εφαρμοστεί σε πολλά συστήματα υγείας ανά τον κόσμο, ακριβώς γιατί προσφέρει, πολύ σημαντικά οφέλη στον ασθενή, όπως η άμεση πρόσβαση σε υπηρεσίες, θεραπείες και φαρμακευτική κάλυψη.
Ο προσωπικός γιατρός θα έχει άμεση και συνεχή επαφή με τον ασθενή, θα καταγράψει το πλήρες ιστορικό του και έτσι θα καταρτιστεί ο εξατομικευμένος ιατρικός του φάκελος.
Εμείς εμπιστευόμαστε τους νέους γιατρούς μας. Άλλωστε, νέοι ήταν και οι αγροτικοί γιατροί που φρόντιζαν όλα τα χρόνια τη μάνα, τον πατέρα, όλους τους δικούς μας, υπηρετώντας στην περιφέρεια και δίνοντας τον καλύτερο εαυτό τους. Αυτούς τους γιατρούς τώρα τους εκπαιδεύουμε επιπλέον, ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν στον ρόλο του προσωπικού γιατρού.
Μέχρι σήμερα, με τον οικογενειακό γιατρό καλύπτονται 5,5 εκατ. ασφαλισμένοι. Ο στόχος είναι να φτάσουμε περίπου τα 8 εκατ.
Σκεφτείτε το, 8 εκατομμύρια Έλληνες, με πλήρως ενημερωμένο ηλεκτρονικό φάκελο, από τον προσωπικό τους γιατρό, που θα γνωρίζει την κατάσταση της υγείας των ασθενών του, θα τους κατευθύνει αναλόγως και θα αξιολογείται για την απόδοση του.
Μακροπρόθεσμα επίσης δημιουργείται μια βάση δεδομένων που θα επιτρέπει στην εκάστοτε ηγεσία του Υπ. Υγείας να σχεδιάζει πολιτικές δημόσιας υγείας, να προσδιορίζει τη φαρμακευτική δαπάνη, να εστιάζει στην πρόληψη νοσημάτων.
Παράλληλα, ενθαρρύνουμε τους νέους γιατρούς μας να επιλέξουν την ειδικότητα της παθολογίας ή της γενικής ιατρικής δίνοντας τους σημαντικά κίνητρα.
Για πρώτη φορά, θα καλύπτονται 530.000 παιδιά με δωρεάν προσωπικό παιδίατρο. Γιατί η κυβέρνηση φροντίζει να εξαλειφθούν οι ανισότητες στην παροχή υπηρεσιών υγείας. Να μην υπάρχει Έλληνας πολίτης που δεν πάει στον γιατρό σκεπτόμενος το κόστος.
Ιδρύονται επίσης 8 Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας, ένα σε κάθε Ιατρική Σχολή. Σταθμοί τηλεϊατρικής στα κέντρα αυτά με στόχο οι καθηγητές ιατρικής που θα αναλάβουν το έργο της επείγουσας ιατρικής να μπορούν να εξετάζουν πολίτες που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές και να συνεργάζονται με τους συναδέλφους τους, ώστε να αντιμετωπίζονται, έγκαιρα και αποτελεσματικά, επείγοντα περιστατικά και να μειωθούν αχρείαστες διακομιδές.
Στη μεταρρύθμιση αυτή ξεχωρίζουμε δύο ποιοτικά χαρακτηριστικά. Ότι η μεταρρύθμιση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας συνδυάζεται με την πολιτική της πρόληψης που εφαρμόζει η κυβέρνηση. Βλέπε πρόγραμμα Φώφη Γεννηματα, Δοξιάδης κτλ. Το υπ. Υγείας δηλαδή προνοεί όχι μόνο για τους ασθενείς αλλά και για τους υγιείς. Ακριβώς, για να παραμείνουν υγιείς! Το δεύτερο χαρακτηριστικό είναι αφ’ ενός η αποσυμφόρηση των νοσοκομείων και αφ’ ετέρου η καθολική κάλυψη του πληθυσμού σε προ-νοσοκομειακό επίπεδο.
Για να φτάσουμε κάποτε να έχουμε μικρότερη ροή στα νοσοκομεία, προϋπόθεση είναι να εμπιστευτούν οι πολίτες, τα Κέντρα Υγείας. Τα Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας, πιστεύω πραγματικά ότι θα χτίσουν μια νέα σχέση εμπιστοσύνης με τους συμπολίτες μας. Έτσι θα δούμε μείωση των περιπατητικών ασθενών στα επείγοντα των νοσοκομείων. Τότε θα έχουμε και μείωση στους χρόνους αναμονής και λιγότερη ταλαιπωρία των ασθενών και ποιοτικότερες υπηρεσίες.
Είναι αδιαμφισβήτητη η ανάγκη εξορθολογισμού του συστήματος. Αυτό επιβάλλει την αναθεώρηση των ρόλων και των διαδικασιών, χωρίς ωστόσο, να παραβλέπεται και η βούληση της ελληνικής κοινωνίας. Με άλλα λόγια, δημιουργούμε ένα σύστημα Υγείας, «σφιχτά» δομημένο, με πρωταγωνιστή τον προσωπικό γιατρό, στο οποίο ομως θα υπάρχει η δυνατότητα ελεύθερης επιλογής γιατρού για όσους το επιθυμούν.
Το Υπουργείο Υγείας και η Κυβέρνηση Μητσοτάκη εξασφαλίζει έτσι την ισότιμη πρόσβαση των δικαιούχων σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα υγείας. Πρόκειται για μια θεμελιώδη μεταρρύθμιση, με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα και στέρεες δομές.
Καλύπτει όλον τον πληθυσμό, ανεξαρτήτως εισοδήματος και κατάστασης υγείας.
Καλύπτει τα παιδιά μας.
Καλύπτεί τον πολίτη και ιδιαίτερα αυτόν, που πάσχει και δικαιούται περιθάλψεως και απαντοχής.
Γι’ αυτόν εξάλλου, υπάρχουν τα συστήματα υγείας. Αυτόν υπηρετούν οι γιατροί, οι νοσηλευτές, οι διοικήσεις. Αυτόν πρέπει να εξασφαλίζει η Πολιτεία.