Παρουσιάστηκε τοκαλαίσθητο Βιβλίο-Λεύκωμα του Λάμπρου Λιάβα με τίτλο: «Φάγαμεν ψωμί, τραγουδήσαμεν κι εγελάσαμεν κι εγλεντήσαμεν!» και υπότιτλο «Τα τραγούδια και οι μουσικές του 1821», το οποίο περιλαμβάνει σημαντικότατα στοιχεία μιας πολύχρονης έρευνας-μελέτης που αφορά στις πρακτικές, επικοινωνιακές και συμβολικές λειτουργίες της μουσικής στην περίοδο της επανάστασης του 1821. Το χρονικό πλαίσιο, που καλύπτει η μουσική έρευνά του, ξεκινά από τα τέλη του 18ου αιώνα, με τα προεπαναστατικά εμβατήρια του Ρήγα Φεραίου και καταλήγει στο 1862 με το τέλος της «Βαυαροκρατίας», που υπήρξε εξίσου κρίσιμη για την πρόσληψη και διαμόρφωση της μουσικής ταυτότητας των Νεοελλήνων. Τα στοιχεία αυτής της έρευνας παρουσίασε ο συγγραφέας και καθηγητής μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Λάμπρος Λιάβας στη διάλεξή του, τα οποία στοιχεία συνοδεύονται από πλούσιο φωτογραφικό υλικό και περιλαμβάνονται στο Βιβλίο-Λεύκωμα.
Στη συνέχεια η ΔρΣόνια Κοζιού έκανε μια εκτενή αναφορά στο περιεχόμενο του βιβλίου, τονίζονταςιδιαίτερα την αξία του συγγράμματος του καθηγητή της, Λάμπρου Λιάβα. Παρατίθενται οι δυο πρώτες παράγραφοι, για να σχηματίσουν μια εικόνα, όσοι δεν κατάφεραν να παραβρεθούν στην εκδήλωση:«Το πρώτο πράγμα που παρατηρεί κανείς παίρνοντας στα χέρια του και ξεφυλλίζοντας τον σκληρόδετο τούτο τόμο είναι ο διάλογος που πραγματοποιείται ανάμεσα στον γραπτό λόγο, το κείμενο του συγγραφέα, και τον «λόγο» των εικόνων. Των υπέροχων ζωγραφικών αναπαραστάσεων επώνυμων και ανώνυμων πρωταγωνιστών του Αγώνα του ’21, που, στην ανάπαυλα της μάχης, χορεύουν και τραγουδούν, γιορτάζουν κι επικοινωνούν. Κι, όπως θα αναδειχθεί και στη συνέχεια, συγκροτούν και διαπραγματεύονται ταυτότητες μέσα από τη συμβολική λειτουργία της μουσικής και του χορού. Μα, ας αρχίσουμε από τον τίτλο. Όπως ήδη δηλώνεται στην εισαγωγή, η επιλογή αυτή δεν υπήρξε τυχαία, καθώς η φράση αυτή του Μακρυγιάννη αποδίδει τη ζωτική σημασία, σαν αυτή του ψωμιού, που το τραγούδι έχει για τον Έλληνα αυτής της περιόδου και όχι μόνο. Τη δική μου ωστόσο προσοχή αιχμαλώτισαν αυτομάτως τα τρία επιγράμματα της αρχής, που νομίζω ότι συγκροτούν τους τρεις άξονες, πάνω στους οποίους στηρίζει ο Λάμπρος Λιάβας το πόνημά του. Το πρώτο του Γκαίτε: «Ένας φίλος των Νεοελλήνων ήρθε και με είδε. Είχε μαζί του τραγούδια αυτού του λαού, που είναι ό,τι πολυτιμότερο γνωρίζουμε για τον τομέα της λυρικής, δραματικής, επικής ποίησης». Ήδη αναδύεται η διαπίστωση για την αδιάλειπτη συνέχεια του ελληνικού πολιτισμού και δη του τραγουδιού, πάντα βεβαίως ως ενότητα λόγου-μέλους και όρχησης. Ωστόσο αυτό δε γίνεται από τον καθηγητή μου με τους όρους που η πρώιμη Λαογραφία, συνεπικουρώντας τους σκοπούς του νεοσύστατου τότε ελληνικού κράτους, επεχείρησε να κάνει. Να αποδείξει δηλαδή, πάση θυσία, την άμεση και αδιάσπαστη καταγωγή των νεοελλήνων από τους ένδοξους αρχαίους προγόνους, εξοβελίζοντας με κριτήρια καθαρότητας και γνησιότητας ο,τιδήποτε δεν ταίριαζε στο αφήγημα της ενιαίας, ομοιογενούς εθνικής ταυτότητας».
Η εκδήλωση οργανώθηκε από το Κέντρο Ιστορικής και Λαογραφικής Έρευνας «Ο ΑΠΟΛΛΩΝ» και τον Δήμο Καρδίτσας και πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του ξενοδοχείου ΑΡΝΗ παρουσία πλήθος συμπολιτών μας και αρκετών από τα γειτονικά Τρίκαλα που κατέκλεισαν την αίθουσα. Κάποιοι δεν κατάφεραν να μπουν στην αίθουσα και αυτό λύπησε πολύ τους διοργανωτές.
Χαιρετισμό εκ μέρους των συνδιοργανωτών απηύθυναν: η πρόεδρος του Κ.Ι.Λ.Ε. «Ο ΑΠΟΛΛΩΝ» Βασιλική Κοζιού-Κολοφωτιά και ο Στέφανος Θεολόγης, αντιδήμαρχος πολιτισμού Δήμου Καρδίτσας.
Η εκδήλωση πλαισιώθηκε από μουσικό πρόγραμμα, αφιερωμένο στα τραγούδια του αγώνατου 1821. Συμμετείχαν οι μουσικοί: Χρήστος Κιτσόπουλος, Γιάννης Σερίφης, Περικλής Ζήσης και οι τραγουδιστές: Βασίλης Νταράλας και Γιώργος Μαγαλιός.
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο βουλευτής Καρδίτσας Γ.Κωτσός, ο Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Περιφέρειας Θεσσαλίας Δ. Αναγνωστόπουλος, ο Δ/ντής της Δ/θμιας Εκ/σης Σ. Παππάς και ο τέως και νυν Δ/ντής της ΑΝΚΑ Καρδίτσας Β. Μπέλλης και Ε. Σακελλαρίου, αντίστοιχα. Χαιρετισμούς απέστειλαν ο Υπουργός Δικαιοσύνης Κ. Τσιάρας και η βουλευτής Καρδίτσας Ασημίνα Σκόνδρα.