Πρωτοσέλιδο

Οι σχολικοί κήποι στην Καρδίτσα είναι γεγονός – Μιλούν στο Ηχόραμα 100,8 οι υπεύθυνοι του έργου


 Η εμπέδωση της αξίας της περιβαλλοντικής ευαισθησίας και συνείδησης στους μικρούς μαθητές, η προώθηση της καινοτομίας και του συνεργατικού πνεύματος καθώς και η αναζωογόνηση της υπαίθρου είναι οι κύριοι στόχοι του έργου «Σχολικοί κήποι σε σχολεία της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας».

Είναι ένα έργο που σχεδιάστηκε και υλοποιείται από την Σύμπραξη Φορέων και Οργανισμών του Ν. Καρδίτσας με το όνομα «KARAVAPROJECT».

Σύμφωνα με το σχέδιο του έργου, θα δημιουργηθούν πιλοτικά, σχολικοί κήποι σε πάνω από δέκα σχολεία της Α/βάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Καρδίτσας.

Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές των σχολείων που θα συμμετέχουν στο έργο, θα καλλιεργήσουν  τους σχολικούς κήπους και θα αναπτύξουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες σε αυτούς, έχοντας συνεχώς την υποστήριξη των φορέων που συμμετέχουν στην Σύμπραξη.

Για το πολύπλευρα αυτό σημαντικό αυτό έργο μίλησαν αποκλειστικά στο Ηχόραμα 100,8 ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Καρδίτσας Κων/νος Γκόλτσος, ο Διαχειριστής της ΑΜΚΕ Ίταμος Μουζάκι Θωμάς Καλαμπαλίκης, που έχει τον συντονιστικό ρόλο στο έργο, και η Υπεύθυνη Ανακύκλωσης της Εταιρείας Ανακύκλωσης LMECO Παρασκευή Παρίση.

Και οι τρεις ήταν καλεσμένοι, την Τρίτη 1η Οκτωβρίου, στην εκπομπή «Μεσημεριανό Μαγκαζίνο» (καθημερινά 14:00-15:00) με τη Βάσω Μπαλαμπάνη.

Αναλυτικά, η συζήτηση που είχαμε μαζί τους έχει ως εξής:

Ερώτηση: Μιλήστε μας για το έργο των σχολικών κήπων. Ποιοι φορείς συμμετέχουν; Ποιοι είναι οι στόχοι;

Απάντηση:

Θ. Καλαμπαλίκης: Το έργο είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας πολλών φορέων στο Νομό Καρδίτσας.

Είναι πρωταρχικά η Περιφέρεια Θεσσαλίας, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλία, το Τμήμα Επιστήμης Διατροφής, η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας, το Επιμελητήριο, η ΑΝΚΑ, το ΚΕΠΕΑ (πρώην ΚΠΕ Μουζακίου), ο ΕΛΓΟ Δήμητρα, Σύλλογοι και οι έξι Δήμοι του Νομού, η Εταιρεία Ανακύκλωσης LMECO, το ΚΕΚ ΔΙΑΣ, το Δημόσιο ΙΕΚ και από ό,τι φαίνεται θα προστεθούν και άλλοι φορείς γιατί βλέπουμε ότι το έργο έχει απήχηση και προκαλεί το ενδιαφέρον και για τη συμμετοχή και για τη δράση.

Όλοι αυτοί οι φορείς συνεργάζονται σε πάρα πολλούς τομείς έτσι ώστε σε 12, και πιθανό σε 14, σχολεία της Πρωτοβάθμιας του Νομού μας να δημιουργηθούν σχολικοί κήποι οι οποίοι θα υπηρετούν ορισμένους στόχους και σκοπούς.

Εκπαιδευτικοί και μαθητές, με την καθοδήγηση ειδικών επιστημόνων, ήδη έχει συγκροτηθεί η ομάδα εργασίας, θα ακολουθήσουν ένα πρόγραμμα το οποίο θα έχει πολλαπλούς στόχους, εκπαιδευτικούς κυρίως, αλλά και αύξησης δεξιοτήτων στην ουσία διότι η σύμπραξη, με τον τρόπο που δημιουργήθηκε, διαπίστωσε ότι υπάρχουν, στην περιοχή μας, μειωμένες δεξιότητες όσον αφορά το πώς καλλιεργούνται τα φυτά, τι είναι τα φυτά.

Χαρακτηριστικά μας είπε κάποια στιγμή ένας εκπαιδευτικός πως, σε ερώτηση για το πώς παράγεται η ντομάτα, είπε ο μαθητής «στο σούπερ μάρκετ».

Γεγονός που σημαίνει ότι υπάρχουν θέματα τα οποία πρέπει να τα προσεγγίσουμε και να βοηθήσουμε και εμείς, σαν φορείς, στο να έχουμε μια προσέγγιση πραγματική, ρεαλιστική και εκπαιδευτικοί.

Π. Παρίση: Οι στόχοι του προγράμματος είναι καταρχήν  η βασική γνωριμία με τις μεθόδους και τα ζητήματα που προκύπτουν κατά την καλλιέργεια των φυτών και είναι πάρα πολύ σημαντικό να μάθουν τα παιδιά, να έρθουν σε επαφή με το περιβάλλον, με το χώμα, με το έδαφος γιατί είναι πάρα πολύ δημιουργικό.

Και πρέπει να το μάθουν από τη νηπιακή ηλικία και γι ΄ αυτό προτείναμε την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

Θα αποκτήσουν, έτσι, μια περιβαλλοντική ευαισθησία και, εκτός από αυτό, επειδή θα καλλιεργούν τα ίδια τα παιδιά, θα υπάρχει μια ποιότητα και αξία των τροφών.

Θα γνωρίζουν ακριβώς πως καλλιεργούνται συγκεκριμένες τροφές και θα αφήσουμε και το ελεύθερο πεδίο στους δασκάλους και στα σχολεία που θα δημιουργηθούν οι βοτανικοί κήποι και, έτσι, θα δημιουργηθεί, κατ ΄ επέκταση, η συνεργατικότητα μεταξύ των παιδιών, μεταξύ των δασκάλων, μεταξύ των φορέων. Και είναι κάτι καινοτόμο.

Κ. Γκόλτσος: Είναι χαρά μου να βρίσκομαι εδώ, σήμερα, μαζί σας, σε αυτή την προσπάθεια που γίνεται με την Ίταμος Μουζάκι και όλους τους επίσης εμπλεκόμενους φορείς.

Η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, θέλω να τονίσω, ότι είναι πάντα κοντά σε τέτοιες δράσεις, πόσο μάλλον όταν έχουν να κάνουν με τη σύνδεση της περιοχής.

Ξέρουμε ότι η περιοχή εδώ, ο Νομός είναι μια κατεξοχήν αγροτική περιοχή και, έτσι, λοιπόν, θα πρέπει και οι μικροί μαθητές μας να εντρυφήσουν σε τέτοιες δράσεις.

Να μάθουν, δηλαδή, πως καλλιεργούνται φυτά, πως περιποιούνται και γενικά όλο τον κύκλο της ζωής των φυτών.

Οι ηλικίες αυτές, ξεκινώντας ακόμα και από το Νηπιαγωγείο, γιατί έχουμε πρόταση και από τα Νηπιαγωγεία.

Σε αυτή τη μικρή ηλικία τα παιδιά, που διαμορφώνουν χαρακτήρες και συμπεριφορές, θα μάθουν, θα μυηθούν σε αυτή την προσπάθεια.

Καταρχήν, θα μάθουν να αναγνωρίζουν τα φυτά, θα μάθουν τη γη.

Αυτή, λοιπόν, τη γη, την πατάμε και δεν ξέρουμε τι κρύβει μέσα της και πόσο γόνιμη είναι και πόσο πλούσια είναι.

Έτσι, λοιπόν, θα ξεκινήσουμε από εκεί, να μάθουμε την αγάπη στα παιδιά για τη γη, στα φυτά, αυτά που δίνουν ζωή.

Διότι ζωή χωρίς φυτά δεν υπάρχει.

Έχουμε πάρα πολλές προτάσεις. Είναι πάνω από 20 σχολεία, Δημοτικά και Νηπιαγωγεία, και ευχόμαστε να εντάξουμε όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία.

Γιατί υπάρχει ένας περιορισμένος αριθμός και ευχόμαστε να μην χρειαστεί να γίνει κάποια επιλογή.

Να μπορέσουν να ενταχθούν όσα σχολεία μας έχουν δηλώσει.

Ήδη, τα σχολεία είναι γνωστά, μας τα έχουν δηλώσει στη Διεύθυνση.

Τα κριτήρια είναι ότι θα πρέπει να είναι αναλογικά και Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία σε όλους τους Δήμους.

Θα πρέπει να καλλιεργηθεί σε όλη την έκταση του Νομού αυτή η ιδέα.

Ερώτηση: Τι φυτά θα έχουν αυτοί οι σχολικοί κήποι; Ποιες καλλιέργειες θα προτιμηθούν;

Απάντηση:

Θ. Καλαμπαλίκης: Το τι θα καλλιεργηθεί και πως είναι πρόταση των ανθρώπων που είναι ειδικοί.

Έχουμε γεωπόνους στην ομάδα.

Αποφασίσαμε οι κήποι μας να έχουν τα συνήθη φυτά, αυτά του κήπου, που όλοι γνωρίζουμε, αλλά θα έχει και, κατά περίπου 3ο%, και αρωματικά φυτά.

Συγκεκριμένα, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Τμήμα Τροφίμων, ο κ. Γιαβάσης που είναι υπεύθυνος καθηγητής, έχει εκπονήσει ένα πρόγραμμα εκχυλίσματος των αρωμάτων και των ελαίων το οποίο θα μπει μέσα στο πρόγραμμα έτσι ώστε οι μαθητές να γνωρίσουν και την επιστημονική μέθοδο στην καλλιέργεια αυτή και να έρθουν σε επαφή και με πράγματα τα οποία είναι σίγουρο ότι θα τους εξιτάρουν, θα τους αυξήσουν το ενδιαφέρον και θα έχουν απόδοση και στο επιστημονικό πεδίο.

Ερώτηση: Πρακτικά, ποια βήματα ακολουθούν; Πως έχει η διαδικασία;

Απάντηση:

Θ. Καλαμπαλίκης: Στο διαδικαστικό σκέλος, απαιτούνταν οι αποφάσεις από τα όργανα τα συλλογικά.

Το έργο χρηματοδοτείται, κυρίως, από τους Δήμους, την Περιφέρεια και το Επιμελητήριο.

Δηλαδή, από τους φορείς που συμμετέχουν στη σύμπραξη, είναι ένα αυτοχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα.

Οι φορείς αποφάσισαν ότι πρέπει να καλυφθεί ένα κενό. Συμβάλουν σε αυτό, έχουν παρθεί σχεδόν όλες οι αντίστοιχες αποφάσεις των συλλογικών οργάνων και στο επίπεδο των ποσών που θα συμμετέχουν και με τον τρόπο που θα συμμετέχουν.

Έχουν ορίσει αντιπροσώπους και, ήδη, έχουν ξεκινήσει οι κατασκευές στα Δημοτικά της περιοχής του Δήμου Μουζακίου, στην περιοχή του Δήμου Λίμνης Πλαστήρα και στην περιοχή του Δήμου Αργιθέας.

Αναμένουμε τη σχετική απόφαση από τους Δήμους Καρδίτσας, Σοφάδων και Παλαμά για να προχωρήσουμε στο πρώτο στάδιο που είναι η κατασκευή.

Ερώτηση: Κυρία Παρίση, μιλήστε μας για την LMECO και την ανακύκλωση.

Απάντηση: Το έργο εστιάζει, κυρίως, στην περιβαλλοντική ευαισθησία των παιδιών γιατί, εκτός από τις καλλιέργειες, το να μάθουν τα φυτά και να έρθουν σε επαφή με τη φύση και με το έδαφος και όλο αυτό το περιεχόμενο, πρέπει να μάθουν κάτι πάρα πολύ βασικό. Την ανακύκλωση.

Πρέπει να σταματήσω, επιτέλους, να αγοράζω την πρώτη ύλη και όταν τη χρησιμοποιώ, να την πετάω.

Πρέπει να ευαισθητοποιηθούν και οι μεγάλοι, να διδάξουν τα παιδιά, και οι δάσκαλοι και όλοι οι αρμόδιοι να μάθουν από τη νηπιακή ηλικία, να εκπαιδευτούν τα παιδιά τι σημαίνει ανακύκλωση.

Παίρνω ένα προϊόν, την πρώτη μου ύλη, τη χρησιμοποιώ γι ΄ αυτό που έχει δημιουργηθεί και έχει κατασκευαστεί, και μετά την προορίζω για ανακύκλωση.

Έτσι, ενισχύεται η γνωστή κυκλική οικονομία.

Γιατί πάρα πολύς κόσμος δεν γνωρίζει τι είναι κυκλική οικονομία.

Κυκλική οικονομία είναι η επαναχρησιμοποίηση του υλικού, του απόβλητου, ας το πούμε με απλά λόγια, όταν έχει πραγματοποιηθεί η αρχική χρήση της αγοράς του και επαναχρησιμοποιείται.

Αυτό βοηθάει πάρα πολύ το περιβάλλον και τα παιδιά πρέπει να εκπαιδευτούν.

Και εδώ έρχεται η LMECO που είναι ένα εργοστάσιο καινοτόμο, εδρεύει στο 4ο χιλιόμετρο Καρδίτσας-Παλαιοκκλησίου.

Ουσιαστικά, οι χυμοί, τα γάλατα, που τα παιδιά πίνουν καθημερινώς, μπορούν, το κουτάκι, αυτή τη συσκευασία υγρών τροφίμων, όπως είναι γνωστή, να το πτάξουν στους μπλε κάδους.

Εμείς συνεργαζόμαστε με όλα τα Κέντρα Διαλογής της Ελλάδος.

Παίρνουμε αυτό το προϊόν σαν πρώτη ύλη, πλέον, που εισέρχεται μέσα στο εργοστάσιο.

Δηλαδή, σκεφτείτε, το απόβλητο που πετάει ο καταναλωτής, εμάς είναι πρώτη ύλη.

Το επεξεργαζόμαστε 100%, που σημαίνει ότι από εμάς δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα και με αυτό δημιουργούμε καινοτόμα προϊόντα για τις βιομηχανίες και για άλλα εργοστάσια.

Ερώτηση: Πάμε τώρα να κλείσουμε με μια σύντομη δήλωση από τον καθένα σας, για ένα συνοπτικό μήνυμα ή για κάτι που θέλετε να συμπληρώσετε.

Απάντηση:

Θ. Καλαμπαλίκης: Για εμάς η σπουδαιότητα είναι σε δύο πυλώνες.

Ο ένας πυλώνας είναι η συνεργασία των φορέων που δεν είναι και τόσο συνηθισμένη πια στη ζωή μας.

Αυτό φαίνεται να δίνει πολύ ωραίους καρπούς.

Και θα συνεχίσει διότι έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για να προχωρήσει.

Και, μετά, είναι και ο αντίκτυπος που θα έχει στον μαθητικό κόσμο και στη σχολική κοινότητα.

Π. Παρίση: Εγώ θα σημειώσω ότι όλο αυτό το πρόγραμμα στηρίζεται στο ενδιαφέρον και στην ευαισθησία ανθρώπινων μονάδων οι οποίοι αντιπροσωπεύουν τους φορείς και, από εκεί και πέρα, ευχόμαστε να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά, την κοινωνία ολόκληρη, για κάτι καλύτερο.

Κ. Γκόλτσος: Το μήνυμα της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας και των εκπαιδευτικών μας είναι ότι είμαστε ανοιχτοί σε τέτοιου είδους δράσεις οι οποίες έχουν σκοπό οι μαθητές μας να έχουν προστιθέμενη αξία στην εκπαίδευσή τους.

Δηλαδή, στις προτάσεις τοπικών φορέων, που έχουν να κάνουν με δράσεις μέσα από τις οποίες μαθαίνουν πράγματα στα παιδιά μας από το κανονικό τους πρόγραμμα, πέρα από τα τετριμμένα, γιατί όλο αυτό γίνεται βιωματικό και μένει στο μυαλό τους ως παρακαταθήκη.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Προηγούμενο άρθρο Κώστας Τσιάρας: Η επιβίωση του αγροτικού τομέα είναι εθνικό θέμα
Δεν υπάρχουν άλλες ειδήσεις σε αυτή την κατηγορία