Ως σύλλογος εκπαιδευτικών του 8ου δημοτικού σχολείου Καρδίτσας εκφράζουμε σύσσωμα και δημόσια την αντίθεση μας στον χαρακτηρισμό του 8ου δημοτικού σχολείου Καρδίτσας ως πειραματικού. Με το Ν.4692/2020 και την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ 776/26-2-2021) η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ δίνει το δικαίωμα στον διευθυντή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κάθε νομού, χωρίς να έχει την σύμφωνη γνώμη του συλλόγου εκπαιδευτικών ενός σχολείου και χωρίς προηγούμενα να ενημερώσει εκπαιδευτικούς και γονείς,να προτείνει ένα υπάρχον δημοτικό σχολείο του νομού να χαρακτηριστείως πειραματικό. Να σημειωθεί ότι ο νόμος δίνει τη δυνατότητα και ίδρυσης ενός νέου πειραματικού σχολείου, όχι μόνο το χαρακτηρισμό ενός υπάρχοντος. Η μετατροπή του σχολείου μας σε πειραματικό, παρά τη συμφωνία μας ως προς τον θεσμό των πειραματικών, αλλά με διαφορετικό βέβαια πλαίσιο λειτουργίας, φυσιογνωμία και σκοπό, θα επιφέρει σοβαρές συνέπειες στο σχολείο, στους μαθητές-οικογένειες της περιοχής, αλλά και στους εκπαιδευτικούς.
Σε καμία εγκύκλιο του υπουργείου δεν αναφέρονταν οι αρνητικές συνέπειες σε όσα σχολεία χαρακτηριστούνως Πειραματικά. Ουσιαστικά, θα υπάρξουν οι εξής αρνητικές ανακατατάξεις:
Δεν είπαν ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί του 8ου δημοτικού σχολείου θα χάσουν την οργανική τους θέση (άρθρο 19 παρ. 15 του Ν.4692/2021) και προκειμένου να παραμείνουν στο σχολείο που υπηρέτησαν για πολλά έτη με θητεία και όχι οργανικότητα, θα πρέπει εντός δύο ετών να επιδοθούν σε κυνήγι απόκτησης αυξημένων προσόντων.
Δεν είπαν ότι οι εκπαιδευτικοί του 8ου δημοτικού σχολείου οφείλουν να δεχτούν την ατομική αξιολόγησή τους και την επιχειρούμενη εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας όπως αναφέρεται στο άρθρο 20 παρ. 3Α του Ν. 4692/202: «αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί στην παιδαγωγική τους επάρκεια, όπως προκύπτει ιδίως από το βαθμό συμμετοχής τους στις δράσεις εσωτερικής αξιολόγησης του σχολείου…» αν και ως σύλλογος εκπαιδευτικών του 8ου δημοτικού σχολείουσυμμετείχαμε στη συντριπτική μας πλειοψηφία στην απεργία-αποχή που κήρυξε η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας ασπαζόμενοι τα επιχειρήματά της και την εναντίωση της στη διαδικασία της αυτό-αξιολόγησης της σχολικής μονάδας με τον τρόπο που επιθυμεί το υπουργείο αυτή να εφαρμοστεί.
Δεν είπαν στους γονείς της συνοικίας των Καμινάδων και των σεισμόπληκτων (καθώς το 8ο δημοτικό σχολείο δέχεται και τα παιδιά της συνοικίας των σεισμόπληκτων ύστερα από την κατάργηση του 11ου δημοτικού σχολείου Καρδίτσας) ότι η επιλογή των μαθητών δε θα γίνεται σύμφωνα με τη διεύθυνση κατοικίας αλλά με κλήρωση, ύστερα από αίτηση των γονέων και ανεξαρτήτως του τόποι διαμονής τους. Κατά συνέπεια, στα σχολεία αυτά καταργούνται τα γεωγραφικά όρια της περιοχής τους χάνοντας την χωροθέτηση τους ως προς το μαθητικό δυναμικό του κάθε σχολείου. Το 8ο δημοτικό σχολείο Καρδίτσας θα γίνει υπερ-τοπικό σχολείο, καθώς θα είναι σχολείο ολόκληρου του νομού Καρδίτσας.
Δεν είπαν ότι οι μαθητές της συνοικίας των Καμινάδων και των σεισμόπληκτων, θα αναγκαστούν να πάνε ακόμα και στο διπλανό χωριό αφού θα γίνεται ανακατανομή και διασπορά των μαθητών (καθώς ένα σχολείο δεν μπορεί να δεχθεί τέτοιο πλήθος μαθητών) που δεν θα κληρώνονται στις όμορες σχολικές μονάδες (3/13ο δημοτικό Καρδίτσας, 2οδημοτικό σχολείο Καρδίτσας, δημοτικό σχολείο Καρδιτσομαγούλας) με τις όποιες συνέπειες στην εκπαιδευτική διαδικασία, στον οικογενειακό προγραμματισμό,αλλά και στην ψυχολογία των μαθητών. Να τονίσουμε ότι το σχολείο αυτή τη στιγμή είναι από τα μεγαλύτερα της Καρδίτσας, αν όχι το μεγαλύτερο και τροφοδοτείται με παιδιά από τέσσερα νηπιαγωγεία. Όλα αυτά τα νήπια θα αναγκάζονται να «μεταναστεύουν» κάθε πρωί με ότι αυτό συνεπάγεται… Τέλος,στη νομοθεσία για τα πειραματικά σχολεία δεν υπάρχειπρόβλεψη για τα αδέλφια κληρωθέντων μαθητών που ήδη φοιτούν σεπειραματικό σχολείο να δύναται να φοιτούν και αυτά σε αυτό, που σημαίνει ότι θα δύναται να παρατηρείται το φαινόμενο δύο αδέλφια να φοιτούν σε διαφορετικά σχολεία.
Ο νόμος 4692/2020 δίνει το δικαίωμα στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης να εισηγηθεί τη δημιουργία ενός νέου πειραματικού σχολείου το οποίο μπορεί να λειτουργήσει σε κάποια από τις κλεισμένες και αναξιοποίητες σχολικές δομές ώστε αυτές να μην ερημώνουν(π.χ. κλειστό γυμνάσιο Καρδιτσομαγούλας, κλειστό Πειραματικό γυμνάσιο Φαναρίου κ.α.) και όχι τον χαρακτηρισμό ως πειραματικό ενός ήδη υπάρχοντος σχολείου και επομένως την κατάργηση του τοπικού χαρακτήρα του.