Μέσα από ένα κείμενο συνολικής επανατοποθέτησης που δημοσιεύθηκε στις 20-07-2022 στα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης, προσπάθησα ν’ αναλύσω τους λόγους που ο Νομός μας βρίσκεται στην προτελευταία θέση στον δείκτη ανάπτυξης σε όλη την χώρα (πεντηκοστός πρώτος από τους πενήντα δύο νομούς ).
Παράλληλα παρουσίασα συγκεκριμένη πρόταση για να μπορέσουμε να αντιστρέψουμε αυτή την καθοδική πορεία. Πρόταση η οποία βασίζεται σε δύο άξονες. Συγκεκριμένο σχέδιο και συλλογικότητα στη δράση για την διεκδίκηση και υλοποίησή του.
Αξίζει να αναφέρω προς επιβεβαίωση των λεγομένων μου και δυστυχώς της φθίνουσας πορείας του τόπου μας μερικά γεγονότα που έλαβαν χώρα μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, μετά την τότε δημόσια παρέμβασή μου.
- Έκλεισαν είκοσι τρία σχολεία στην πόλη της Καρδίτσας και στο νομό γενικότερα, με απόφαση της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας (ΦΕΚ Β 4939/21-9-2022)
- Η επιστρεπτέα προκαταβολή δεν χαρίστηκε στις επιχειρήσεις της Καρδίτσας λόγω φυσικής καταστροφής (πλημμύρα) όπως ζήταγε ο εμπορικός σύλλογος. Χαρίστηκε όμως σε άλλες περιοχές και νομούς της χώρας που είχαν γίνει φυσικές καταστροφές (Τύρναβος, Ελασσόνα επειδή έγινε σεισμός!!, Βόρεια Εύβοια λόγω πυρκαγιάς, Δ.Ε. Αρκαλοχωρίου-Κρήτη) (ΑΔΑ: 9ΓΝΗ46ΜΤΛΡ-65Α)
- Αναπτυξιακός νόμος για πληγείσες περιοχές από φυσικές καταστροφές με αυξημένα κίνητρα, στον οποίο δεν συμπεριλαμβάνεται ο Νομός μας (ν 4887/2022).
Πάμε από ήττα σε ήττα. Η Καρδίτσα είναι σε φθίνουσα πορεία. Η Καρδίτσα «μικραίνει» συνέχεια.
Ταυτόχρονα αναφέρω παράδειγμα από την υπόλοιπη Ελλάδα.
Πριν από τρείς (3) μήνες περίπου ο Πρωθυπουργός της χώρας σε επίσκεψή του στην Κομοτηνή εξήγγειλε την λειτουργία σχολής Εργοθεραπείας με 400 φοιτητές. Είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι αυτή η επιτυχία είναι προϊόν συλλογικής δουλειάς και αποτελεσματικής διεκδίκησης των τοπικών παραγόντων.
Θέτω ένα ερώτημα. Η Καρδίτσα που χτυπήθηκε από την πλημμύρα (Ιανός) και βρίσκεται σε φθίνουσα πορεία δεν μπορεί να διεκδικήσει σχολές (τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή στρατιωτικές με π.χ. 2000 φοιτητές), έτσι ώστε να έχουμε «μετάγγιση» ανθρώπινου δυναμικού που θα συμβάλλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη του τόπου?
Θέτω και δεύτερο ερώτημα. Με βάση όλα τα παραπάνω μήπως πρέπει να υπάρξει συσπείρωση-δράση όλων των υγειών δυνάμεων του τόπου, πέρα και έξω από πολιτικές προτιμήσεις στην κατεύθυνση μιας αποτελεσματικής διεκδίκησης για τα συμφέροντα του τόπου μας?
Προσωπικά πιστεύω πως καθίσταται επιβεβλημένη η ύπαρξη μιας πρωτοβουλίας- παρέμβασης ανοιχτής σε όλους τους πολίτες, που θα αναδεικνύει τα προβλήματα του τόπου μας και θα προτείνει λύσεις προς όλους τους αρμόδιους φορείς.
Σ’ αυτό το σημείο όμως θα ήθελα προκαταβολικά ζητώντας συγνώμη, να κάνω μία παρένθεση-προσωπική αναφορά, αφού πάρα πολλοί φίλοι μου και συμπολίτες, μου ζήτησαν να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα.
Ως γνωστό το 2009 είχα κατέλθει ως υποψήφιος βουλευτής στο νομό με το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας. Παρά τη λυσσαλέα επίθεση εναντίον μου, με τίμησαν με την ψήφο τους (10.232) συμπολίτες μας. Κατατάχτηκα τρίτος στη σειρά σε αριθμό ψήφων του ψηφοδελτίου και πρώτος επιλαχών.
Στις εκλογές του 2012 «κόπηκα» εντελώς άδικα από το ψηφοδέλτιο του κόμματος κι ενώ θα ήμουνα βέβαιος βουλευτής. Πιθανότατα καθαρά πρώτος σε ψήφους. Ενδεικτικά να θυμίσω πως σε κείνες τις εκλογές που δεν συμμετείχα, ο πρώτος σε ψήφους του ψηφοδελτίου της Νέας Δημοκρατίας πήρε (9.201) ψήφους. Διαπράχθηκε αυτή η κατάφωρη αδικία , χωρίς να με βαραίνει καμία κατηγορία, χωρίς να έχω καμία εκκρεμότητα εις βάρος μου. ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΚΑΜΜΙΑ.
Με δεδομένο το θυμό και την οργή, όχι μόνο των πολιτών που με στήριξαν με την ψήφο τους αλλά και κάθε ανθρώπου που απεχθάνεται την αδικία και για να δικαιολογήσουν την αποτρόπαια πράξη τους, μεθόδευσαν εκ των υστέρων με κάθε ανέντιμο τρόπο, πολιτικά κατευθυνόμενες αβάσιμες κατηγορίες εναντίον μου, οι οποίες όπως ήταν φυσικό κατέπεσαν στη δικαιοσύνη.
Αποδείχτηκαν έτσι η λάσπη και τα ψέματά τους, οι αθλιότητες και οι ασχήμιες που διέπραξαν εις βάρος μου. Σκοπός τους ήταν να μην υπάρχει καμία φωνή αμφισβήτησης του αναποτελεσματικού τρόπου άσκησης πολιτικής. Καμία καινούργια δύναμη. Να μην χάσουν τις καρέκλες τους. Αυτή είναι η αλήθεια. Και χρησιμοποίησαν λάσπη και κάθε ανέντιμο τρόπο. Για αυτούς όμως κάλλιστα θα μπορούσαν να έχουν γραφτεί οι στίχοι του ποιητή Μανώλη Αναγνωστάκη:
«Φοβάμαι τους ανθρώπους
που με καταλερωμένη τη φωλιά
πασχίζουν να βρουν λεκέδες στη δική σου.»
Κάνω την προσωπική αναφορά στο κείμενο γιατί πιστεύω πώς όποιος ασχολείται με τα δημόσια πράγματα, πρέπει οι πολίτες να γνωρίζουν ότι είναι πεντακάθαρος και να μην έχει καμία εκκρεμότητα και πολύ περισσότερο καμία καταδικαστική απόφαση εις βάρος του. Μόνο έτσι μπορείς να συγκρουστείς όταν χρειαστεί, με τα πάσης φύσεως συμφέροντα που λυμαίνονται το δημόσιο χρήμα.
Προσωπικά νοιώθω υπερήφανος για τον αξιακό μου κώδικα που ήταν και είναι πυξίδα στην πορεία της ζωής μου, γι΄ αυτό δεν με «κρατάει» κανένας και για τίποτα. Γι αυτό στα ζητήματα της τιμής και της υπόληψής μου δεν κάνω εκπτώσεις. Εκπτώσεις κάνει μόνο όποιος έχει κάτι να φοβάται. Να είμαστε εξηγημένοι από τώρα. Τελεία!
Κάτι τελευταίο. Αν τότε διακυβεύονταν καρέκλα ή καρέκλες, τώρα τι διακυβεύεται και ανοήτως γίνεται παρέμβαση στην εργασία μου? Συνεννοηθήκαμε νομίζω!
Κλείνει η παρένθεση. Γυρίζουμε σελίδα.
Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον τόπο μας.
Είναι αυτονόητο πως η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο μέσα σε ένα πλαίσιο διεκδίκησης των συμφερόντων του τόπου μας, αλλά και αντιμετώπισης των καθημερινών προβλημάτων που προκύπτουν. Για να έχει ένα τέτοιο ρόλο όμως θα πρέπει να είναι:
- διεκδικητική, και να μην περιμένει να έρχονται φυσικές καταστροφές για να πάρει κονδύλια για αποκατάσταση ζημιών, αφήστε που πολλές φορές αυτά πάνε σε άλλους σκοπούς από αυτούς για τους οποίους έχουν χορηγηθεί.
- να έχει σχέδιο, αυτό σημαίνει να προτεραιοποιεί τις παρεμβάσεις της και να αξιοποιεί τα χρήματα που απλόχερα έδωσε η πολιτεία στις περιπτώσεις φυσικών καταστροφών σε όλη την Ελλάδα αλλά και στην Καρδίτσα με την πλημμύρα (Ιανός).
Καλοδεχούμενο κάθε πεζοδρόμιο που γίνεται, όμως τώρα είναι μεγάλη ευκαιρία να θωρακιστεί αντιπλημμυρικά οριστικά η πόλη και ο νομός γενικότερα. Τώρα που υπάρχει το Ταμείο Ανάκαμψης και μπορεί να χρηματοδοτηθεί ένα τέτοιο έργο. Ποιος αλήθεια θα μπορέσει να είναι αρνητικός σε μια μεγάλη ολοκληρωμένη αντιπλημμυρική πρόταση? Ποιος υπουργός ή ποια κυβέρνηση?
Ο δήμος Καρδίτσας σε συνεργασία με τους άλλους δήμους του Νομού μας και ασφαλώς με την Περιφέρεια, καλείται να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλία προς αυτή την κατεύθυνση.
- σοβαρή στη διαχείριση σημαίνει κάθε έργο που γίνεται να βασίζεται σε σωστές μελέτες και να παρακολουθείται στην εκτέλεσή του για να παραλαμβάνεται όπως αυτό προβλέπεται στις συμβάσεις που υπογράφονται. Για παράδειγμα, στο δήμο Καρδίτσας φτάσαμε να γινόμαστε μάρτυρες αντιπαράθεσης της προηγούμενης με την σημερινή δημοτική αρχή, για το ποιος έχει κάνει λιγότερες ή περισσότερες κακοτεχνίες στην θητεία της.
Η νομοθεσία όμως προβλέπει (ν 4412/2016 όπως αυτός τροποποιήθηκε και ισχύει) και δίνει λύση σε όλα αυτά τα ζητήματα που έχουν σχέση με τα δημόσια έργα. Αναφέρω μερικά άρθρα:
– Τροποποίηση συμβάσεων κατά τη διάρκειά τους (αρ. 132) .Μπορεί να γίνει αυτό κατά την διάρκεια εκτέλεσης του έργου υπό προϋποθέσεις που ορίζονται.
-Παρακολούθηση και επίβλεψη του έργου (αρ. 136). Γίνεται από την τεχνική υπηρεσία του φορέα κατασκευής του έργου. Σωστή επίβλεψη σημαίνει έργα χωρίς κακοτεχνίες. (ο Δήμος στην περίπτωσή μας)
-Πειθαρχικές ευθύνες διοικητικών οργάνων (αρ.141). Η υπαίτια παράλειψη οφειλόμενης ενέργειας από τους επιβλέποντες του φορέα κατασκευής (εδώ Δήμος), αποτελεί πειθαρχική παράβαση και η αναθέτουσα αρχή (δηλ. η δημοτική αρχή) μπορεί να επιβάλλει πρόστιμο μέχρι έξη (6) μισθούς ή παραπομπή στο οικείο πειθαρχικό όργανο για τα προβλεπόμενα.
Να προσθέσουμε ότι ο Δήμαρχος έχει δικαίωμα να προσλάβει ειδικούς συνεργάτες για να τον βοηθάνε στο έργο του.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Ως εκ τούτου με βάση τα ανωτέρω προκύπτει αναμφισβήτητα ότι, υπεύθυνη για τις ενδεχόμενες κακοτεχνίες και για την ολοκλήρωση ενός έργου, είναι εξ’ ολοκλήρου η εκάστοτε Δημοτική Αρχή στη θητεία της οποίας γίνεται το έργο.
- αποτελεσματική για να ολοκληρώνονται τα έργα ή οι όποιες παρεμβάσεις κατά το δυνατόν μέσα στις προβλεπόμενες διαδικασίες.
Για παράδειγμα, δεν είναι δυνατόν να δικαιολογείται η καθυστέρηση της ασφαλτόστρωσης ενός δρόμου διακοσίων (200) μέτρων λέγοντας ότι είναι «σύνθετο έργο» ή ο καθαρισμός και η επαναλειτουργία του σιντριβανιού στην κεντρική πλατεία να διαρκεί τρία χρόνια (και βάλε) ή να αποκαλείται πολύπλοκο έργο η ανάπλαση της κεντρικής πλατείας με τα πλακάκια να καταστρέφονται μέσα σε λίγους μήνες από την τοποθέτησή τους.
Αν είναι δυνατόν!!! Δηλαδή επιτυχία θεωρούνται μόνο τα λαμπάκια τις μέρες των Χριστουγέννων? ‘Η τα πάσης φύσεως πανηγύρια?
Τότε βάσιμα θεωρείται ότι όσο πιο μεγάλος είναι ο βαθμός δυσκολίας στην υλοποίηση ενός έργου, τόσο αντίστοιχα αυξάνεται και ο βαθμός ανησυχίας των πολιτών για την τελική έκβαση ολοκλήρωσης του!!!
- να είναι ανεξάρτητη και τα πολιτικά κόμματα πρέπει να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση, μένοντας μακριά από την ξεπερασμένη λογική των χρισμάτων που δίνει τη δυνατότητα πολλές φορές σε ανεπαρκείς αυτοδιοικητικούς παράγοντες να επιβιώνουν πολιτικά. Πάντα βέβαια σε βάρος της τοπικής κοινωνίας.
Θα ήθελα εδώ να παραθέσω απόσπασμα της απάντησης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη σε συνέντευξη τύπου στο πλαίσιο της περιοδείας του στην Κοζάνη στις 14 Φεβρουαρίου 2023 και σε ερώτηση δημοσιογράφου για τα χρίσματα στις εκλογές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
«Όπου υπάρχει εν ενεργεία περιφερειάρχης απολαμβάνει την στήριξή της κυβέρνησης. Τώρα στην αυτοδιοίκηση Α΄ βαθμού το κόμμα εδώ και καιρό έχει αρχίσει και παίρνει αποστάσεις από την λογική των χρισμάτων και πιστεύω σ’ αυτή τη λογική θα κινηθούμε. Οι τοπικές κοινωνίες θα επιλέξουν τελικά αυτούς που θεωρούν ότι είναι καλύτεροι, με ένα εκλογικό σύστημα όμως αυτή τη φορά που θα είναι διαφορετικό …..»
Θα είναι ιδανικό όλα τα κόμματα να κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση ώστε να απελευθερωθούν οι πολίτες και να επιλέξουν τους καλύτερους τοπικούς άρχοντες για να διαχειριστούν τις τύχες τους. Έτσι δίνεται η δυνατότητα να συναντηθούν υγιείς δυνάμεις από διαφορετικές πολιτικές αφετηρίες, να καταθέσουν τις ιδέες τους και να διαμορφώσουν ένα κοινό διεκδικητικό πλαίσιο αρχών, θέσεων, αλλά και παρεμβάσεων που πρέπει να γίνουν στον τόπο μας, έτσι ώστε να αντιστρέψουμε την κατάσταση και να χαράξουμε μια ελπιδοφόρα πορεία.
Αυτή είναι η μία επιλογή που βασίζεται στην αλλαγή νοοτροπίας και φιλοσοφίας και ανοίγει δρόμους ελπίδας και αισιοδοξίας.
Η άλλη επιλογή είναι να επιμένουμε σε ξεπερασμένες λογικές του παρελθόντος και να προσφέρουμε στους πολίτες υποψηφίους τοπικούς άρχοντες σώνει και καλά από το «δικό μας κόμμα». Οι θιασώτες αυτής της άποψης πρέπει να απαντήσουν στα εξής ερωτήματα:
Τί μπορεί να περιμένει άραγε μια κοινωνία που θέλει να πορευθεί στο αύριο, από μία υποψηφιότητα που έρχεται από το παρελθόν, όταν μάλιστα κουβαλάει μαζί της αναξιοπιστία και το μερίδιο της ευθύνης για την σημερινή κατάσταση του τόπου?
Τί όφελος μπορεί να έχει ένα κόμμα από μία «δική» του αποτυχημένη κομματική υποψηφιότητα?
Το ζητούμενο όμως τελικά είναι η νικηφόρα πορεία. ΝΙΚΗ ΜΙΑ ΚΙ ΕΞΩ. Το ερώτημα είναι πως αυτή διασφαλίζεται καλύτερα. Αυτή είναι και η ουσία.
Όμως για να μπορέσει να γίνει πράξη μια καινούργια προσπάθεια και ένα καλύτερο αύριο για τον τόπο μας πρέπει να έχει μία βασική προϋπόθεση. Την ενεργό συμμετοχή των πολιτών. Κυρίως των πολιτών που είναι καταξιωμένοι στη δουλειά τους, επιστήμονες, εμπόρους, αγρότες, ανέργους, ανθρώπους του αθλητισμού και οπωσδήποτε των νέων ανθρώπων που πολλοί από αυτούς αναγκάζονται να φεύγουν από τον τόπο μας. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπονται φράσεις, «που να τρέχω τώρα», «δεν το έχω ξανακάνει», «συμφωνώ αλλά ας πάνε άλλοι μπροστά».
Ας θυμηθούμε μόνο τι έλεγε στην αρχαία Ελλάδα ο φιλόσοφος Πλάτωνας για να πείσει τους ανθρώπους να ασχοληθούν με τα κοινά.
«Το μεγαλύτερο πρόστιμο για τους πολίτες που δεν αναμιγνύονται με τα κοινά είναι ότι πολλές φορές αφήνουν τους ηλίθιους να διαχειρίζονται τις τύχες τους.»
Μονόδρομος λοιπόν είναι η ρήξη με συμφέροντα και πρακτικές που μας κρατάνε πίσω.
Η ρήξη είναι η απαραίτητη προϋπόθεση για αλλαγή πορείας για την Καρδίτσα!!!
Γράφει ο Νίκος Παππάς, Κοινωνιολόγος ΜSC, Διευθυντής Διοικητικών Υπηρεσιών ΕΣΥ