Κυκλοφόρησαν τα Πρακτικά του Συνεδρίου «Ο Έρωτας μέσα από το Δημοτικό Τραγούδι», το οποίο ήταν αφιερωμένο στον Claude Fauriell (1772 – 1844). Το συνέδριο οργανώθηκε στο Μορφοβούνι Δήμου Λίμνης Πλαστήρα, 1-3 Ιουνίου 2018. Για την έκδοση συνεργάστηκαν ο Δήμος Λίμνης Πλαστήρα, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το Τμήμα ΓΑΚ Καρδίτσας, εκδόθηκε στην Καρδίτσα 2020 και το βιβλίο αποτελείται από 542 σελίδες.
Στον τόμο των πρακτικών συμμετέχουν τριάντα οκτώ (38) σπουδαίοι ερευνητές και ερευνήτριες, πανεπιστημιακοί που έχουν καθοριστική συνεισφορά στη μελέτη. Το αξιοπαρατήρητο είναι η συμμετοχή νέων επιστημόνων με οπτικές σύγχρονες, που επιχειρούν να αναπροσανατολίσουν την έρευνα, συνδέοντας το δημοτικό τραγούδι με νέες μορφές λογοτεχνικής – και όχι μόνο –δημιουργίας. Οι άξονες γύρω από τους οποίους οργανώνονται τα άρθρα στον παρόντα τόμο είναι: Ο Φοριέλ και το Δημοτικό Τραγούδι, Ο έρωτας ως κατάφαση, Ο έρωτας και ο θάνατος, Ο έρωτας στα τραγούδια της ξενιτιάς – οι έμφυλες ταυτότητες, Άνομοι έρωτες, Το Δημοτικό Τραγούδι ως πηγή έμπνευσης: Δημιουργική γραφή και επώνυμη δημιουργία .
Ο δήμαρχος Λίμνης Πλαστήρα με την ευκαιρία της δημοσίευσης των πρακτικών δήλωσε:
«Με την έκδοση των πρακτικών ολοκληρώθηκε ουσιαστικά το τριήμερο Συνέδριο για τον «Έρωτα μέσα από το Δημοτικό Τραγούδι», αφιερωμένο στον Claude Fauriel, αλλά και στη μνήμη του Γιώργου Μπαλταδώρου. Παρά τις αντίξοες συνθήκες, (κορονοϊός, «Ιανός», κ.α.) παραδίδουμε στο αναγνωστικό κοινό και τους μελετητές ένα συλλογικό σύγγραμμα. Πρόκειται για ένα θεματικό τόμο με σπουδαίες εισηγήσεις οι οποίες αναδεικνύουν τις αξίες του Δημοτικού Τραγουδιού και του Έρωτα. Με την έκδοση αποδίδουμε ένα σπουδαίο τόμο – παρακαταθήκη για τις μελλοντικές γενιές ερευνητών».
Η προϊσταμένη των ΓΑΚ Ν. Καρδίτσας κ. Νίκη Αγγελίνα δήλωσε: «Είναι μεγάλη η χαρά του προσωπικού των Γενικών Αρχείων του Κράτους Τμήμα Γ.Α.Κ Καρδίτσας για την ολοκλήρωση των εργασιών του σημαντικού αυτού συνεδρίου με την έκδοση των Πρακτικών του, Ο Έρωτας μέσα από το Δημοτικό Τραγούδι αφιερωμένο στον ClaudeFauriel (1977 – 1844),παρά τις δυσμενείς συνθήκες του σήμερα και ειδικότερα τις πληγές που υπέστη ο τόπος με τις τελευταίες καταστροφικές πλημύρες από τον Ιανό. Πρόθεση μας ήταν και είναι να συμμετέχουν το Τμήμα ΓΑΚ Καρδίτσας στη συνεχή προσπάθεια διάσωσης του αρχειακού πλούτου της περιοχής αλλά και στη μελέτη και προβολή του. Και ως αρχειακός πλούτος νοείται και η άυλη πολιτιστική κληρονομιά μας, εν προκειμένω το δημοτικό τραγούδι. Για τούτο και συμμετείχαμε ενεργά στη διοργάνωση του συνεδρίου και στην έκδοση των πρακτικών με τη χρηματοδότηση του Δήμου Λίμνης Πλαστήρα.
To Δημοτικό Τραγούδι είναι από τις σπουδαιότερες μορφές της λαϊκής λογοτεχνίας, που απεικόνισαν το σύστημα σκέψης των προβιομηχανικών κοινωνιών. Αποτέλεσε ένα ουσιώδες στοιχείο στην επιτέλεση του κύκλου της ζωής (γέννηση, γάμος, θάνατος) αλλά και υποστήριξε την προσπάθεια στους χώρους εργασίας και της σχόλης.
Μιας και βρισκόμαστε σε επετειακό έτος (διακόσια χρόνια από την επανάσταση του 1821), εύκολα η μνήμη διολισθαίνει στον ρόλο των κλέφτικων και ιστορικών τραγουδιών ως μνημονικών συσσωρευτών αγωνιστικού φρονήματος, απογοητεύσεων, αποτύπωσης μορφών του αγώνα. Επιπλέον, ευκαιρία να θυμηθούμε τον Πρησκολογά στη συλλογή του Αντωνίου Μανούσου (1866), έναν «τετραγραμματικαλαμαράτον» λόγιο, προσκολλημένο στα κλέη του παρελθόντος που υποτιμούσε τα δημοτικά τραγούδια και τη γλώσσα τους, που αποκαλούσε «σχεδόν νεκρωμένην ύλην.
Χρειάστηκε να δημοσιευθούν οι δυο τόμοι με ελληνικά δημοτικά τραγούδια από τον Γάλλο Κλοντ Φοριέλ, την ώρα που η επανάσταση του 1821 βρισκόταν σε έξαρση, ώστε να προσελκύσουν την προσοχή διαφόρων λογίων. Για τον λόγο αυτό τόσο το συνέδριο που διοργανώθηκε το 2018 όσο και τα πρακτικά είναι αφιερωμένα σ’ αυτόν τον σπουδαίο Γάλλο. Η έκδοση, λοιπόν, των ελληνικών δημοτικών τραγουδιών του Φοριέλ είναι και ένα είδος προγραμματικής θεμελίωσης της τάσης για συλλογή και έκδοση δημοτικών τραγουδιών. Αρχίσαμε να ξανασκεφτόμαστε τον εθνικό μας εαυτό με άλλους όρους. Έγινε ο δάσκαλος για πολλούς.
Όμως, το συνέδριο αλλά και τα πρακτικά εστίασαν στον ρόλο του έρωτα μέσα στο δημοτικό τραγούδι. Πρόκειται για μια διάσταση, που δεν έχει διερευνηθεί συστηματικά. Τα ερωτικά τραγούδια αποτυπώνουν συστήματα σκέψης αλλά και λειτουρ-γούν ως βιότοποι αφηγηματικών μοτίβων. Πολύ περισσότερο, τα ερωτικά μοτίβα συναρθρώνονται με όλο το εύρος του πολιτισμού και της κοινωνικής οργάνωσης. Δεν είναι μόνο η σωματική ομορφιά και η προσωπική βάσανος που περιορίζεται στο ερωτικό ζεύγος.