Τον απολογισμό των πολιτιστικών δράσεων έως σήμερα και το σχέδιο-όραμα της Περιφερειακής Αρχής για τον πολιτισμό παρουσίασε αποκλειστικά στο Ηχόραμα 100,8 ο ειδικός σύμβουλος στον τομέα του πολιτισμού στην Περιφέρεια Θεσσαλίας Γιώργος Ανδρέου.
Ο πολύ γνωστός και επιτυχημένος συνθέτης, στιχουργός, μουσικός παραγωγός, συγγραφέας και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών, και Καρδιτσιώτης στην καταγωγή (από την πλευρά του πατέρα του) μίλησε στην εκπομπή «Μεσημεριανό Μαγκαζίνο (καθημερινά 14:00-15:00) και στη Βάσω Μπαλαμπάνη για όλα όσα έχουν συντελεστεί μέχρι σήμερα αλλά και όλα όσα ακολουθούν.
Από τη συζήτηση δεν έλειψαν και τα δικά του τα καλλιτεχνικά, το ξεκίνημά του, η τελευταία θεατρική παράσταση όπου συμμετείχε και τα επόμενα βήματα.
Αναλυτικά, η συνέντευξη του Γιώργου Ανδρέου στο Ηχόραμα 100,8 έχει ως εξής:
Ερώτηση: Πριν λίγες ημέρες, ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Δημήτρης Κουρέτας, ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης Σωτήρης Σουλούκος, εσείς και όλη η υπόλοιπη δραστήρια Ομάδα Πολιτισμού, προχωρήσατε σε ένα απολογισμό των πολιτιστικών δράσεων που υλοποιήθηκαν και, όπως επισημάνθηκε χαρακτηριστικά, τέθηκαν οι βάσεις για την «πολιτιστική επανάσταση» στη Θεσσαλία. Ποιο είναι, λοιπόν, το αποτύπωμα όλων αυτών των πολιτιστικών δράσεων; Πως έχει ο απολογισμός;
Απάντηση: Όλα αυτά προέκυψαν από μια πρώτη συνέντευξη τύπου που έγινε τον Δεκέμβριο του 2023, στην πρώτη ανακοίνωση των πολιτιστικών δραστηριοτήτων της νέας Περιφερειακής Αρχής με τον Δημήτρη Κουρέτα και εμένα όπου όλα αυτά που ανακοινώσαμε τότε, όλα έγιναν.
Θεωρώ σημαντικό να υπάρχει μια συνέπεια λόγων και έργων.
Και όταν λέω ότι όλα αυτά έγιναν, εννοώ ότι πρώτα-πρώτα βοηθήθηκαν όλες οι δράσεις του κοινοτισμού, δηλαδή πάνω από 400 δράσεις τοπικών σωματείων, Συλλόγων, χωριών και Κοινοτήτων που έχουν να κάνουν με τα πανηγύρια τους, τους Συλλόγους και τις γιορτές τους.
Όλα αυτά ενισχύθηκαν. Ήταν ένα κομμάτι μιας τέτοιας προσέγγισης.
Μετά, στηρίχτηκαν και ανανεώθηκαν τα δύο κεντρικά μουσικά Φεστιβάλ της Θεσσαλίας, το Φεστιβάλ των Λιμνών όπου προσκλήθηκαν σπουδαίες προσωπικότητες, όπως ο Σταύρος Ξαρχάκος, ο Χρήστος Νικολόπουλος, ο Γιάννης Κότσιρας και η Γλυκερία, αλλά και, από την άλλη πλευρά, στο Φεστιβάλ που ονομάσαμε πια «Από τον Κίσαβο, στο κύμα», όπου εκεί δώσαμε βήμα στους νέους ανθρώπους και, κυρίως, στους νέους ανθρώπους της Θεσσαλίας.
Γιατί υπήρξαν πάνω από επτά συμμετοχές μουσικών σχημάτων από τη Θεσσαλία, από όλα τα είδη της μουσικής, από τα λαϊκά και τα ρεμπέτικα μέχρι την ηλεκτρική και την ηλεκτρονική μουσική. Και με νέους που προσκαλέσαμε από την υπόλοιπη Ελλάδα.
Δώσαμε ενισχύσεις σε θεσμούς που για χρόνια πολλά δρουν στη Θεσσαλία και βοηθούν τον πολιτισμό της, όπως είναι το Art Fools, που έχει να κάνει με τον κινηματογράφο, όπως είναι το Φεστιβάλ Κόμικς, η Θράκα, ο εκδοτικός οίκος που κάνει το πολύ σημαντικό Φεστιβάλ Ποίησης ή οι δράσεις που αφορούν την κλασική μουσική, στη Ζαγορά του Πηλίου και τη Ζωή Σαμσαρέλη, όπου, εδώ και πάνω από μια εικοσαετία, καλούν καθηγητές κλασικής και ακαδημαϊκής μουσικής και διδάσκουν σε νέους ανθρώπους εξειδικεύσεις στα μουσικά όργανα.
Επίσης, αυτό για το οποίο είμαι πολύ χαρούμενος είναι ότι στηρίξαμε θεσμούς με μακρόχρονη διάρκεια, όπως είναι το Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου της Καρδίτσας, τα Καραϊσκάκεια, που είναι η διεθνής συνάντηση χορευτικών ομάδων σε μεγάλη κλίμακα, τα «Τσιτσάνεια» στα Τρίκαλα με τη συναυλία του Γιώργου Νταλάρα, και με δύο μέρες περιοδεία μέσα στην πόλη μουσικών σχημάτων που έπαιζαν μουσική του Τσιτσάνη και με εικαστικές παρεμβάσεις στο κέντρο της πόλης.
Και, βέβαια, το πολύ σημαντικό πανελλήνιο γεγονός του θεσμού «Ημέρες Παπαδιαμάντη» στη Σκιάθο όπου 40 από τους σημαντικότερους Έλληνες διανοούμενους, ανάμεσα τους ο Σταύρος Ζουμπουλάκης, ο Χρήστος Μπουκώρος, ο Παντελής Μπουκάλας, εμφανίστηκαν και ήρθαν κοντά μας και μιλήσαμε για τον Παπαδιαμάντη, για τη μεγάλη του καλλιτεχνική προσωπικότητα, για τη σύνδεσή του με τον ελληνικό πολιτισμό.
Ήταν η αφορμή για να ξεκινήσει ένας θεσμός που θα βραβεύσει, τη μία χρονιά, σημαντικούς ανθρώπους του παγκόσμιου μεταφραστικού και εκδοτικού στάτους οι οποίοι θα μεταφράζουν τα βιβλία του Παπαδιαμάντη σε άλλες χώρες και, τη δεύτερη χρονιά, θα δίνεται ένα μεγάλο Βραβείο Διηγήματος σε προσωπικότητα παγκοσμίου κύρους.
Ο λόγος για τον οποίο γίνονται όλες αυτές οι σημαντικές παρεμβάσεις είναι γιατί αναζητούμε ένα ταυτοτικό θέμα της Θεσσαλίας που το θεωρούμε απαραίτητο.
Δηλαδή, όταν λέμε Κρήτη ξέρουμε ότι λέμε αναγέννηση, όταν λέμε Μακεδονία, λέμε Μακεδονικό Βυζάντιο. Όταν λέμε Θεσσαλία, τι λέμε;
Ερώτηση: Την ίδια στιγμή, διατίθενται, μέσω του ΕΣΠΑ, για τον πολιτισμό, 5 εκατομμύρια ευρώ ώστε να υποστηριχτεί ο ενεργός πολιτισμός των ανθρώπων. Όπως τονίσατε και εσείς ο ίδιος, πρόκειται για κάτι πρωτοποριακό που δεν το συναντάμε σε άλλες Περιφέρειες. Έτσι είναι; Και ποιους αφορά;
Απάντηση: Εμείς, τώρα, στηρίζουμε, παράλληλα με τις δράσεις του ΕΣΠΑ, δύο πόλους.
Καταρχήν, για πρώτη φορά η Περιφέρεια Θεσσαλίας, ο Περιφερειάρχης Δημήτρης Κουρέτας κάνει κάτι το οποίο δεν έχει γίνει ποτέ, ποτέ, από καμία Περιφέρεια, καμία κρατική διοίκηση μέχρι τώρα.
Διαθέτει ένα κομμάτι του ΕΣΠΑ όχι απλά σε έργα υποδομής, αναστήλωσης και τέτοιου τύπου, αλλά σε ανθρώπους του πολιτισμού.
Πέντε εκατομμύρια ευρώ διατίθενται μέσα από την ΟΧΕ Πολιτισμού, για πρώτη φορά, σε Συλλόγους, σε ΑΜΕ, σε πολιτιστικά γραφεία Δήμων και όλων όσων σε ανθρώπινο επίπεδο παράγουν πολιτισμό και έρχεται η ώρα να ενισχυθεί.
Από την άλλη μεριά, το κεντρικό ΕΣΠΑ, εμείς υποστηρίζουμε ένα αξίωμα σημαντικό.
Η Θεσσαλία είναι, από τη μία μεριά, κεντρική πλουτοπαραγωγική πηγή αγροτικού και κτηνοτροφικού τομέα της χώρας για αιώνες, είναι οι διαδρομές, δηλαδή, ζώων, ανθρώπων, εμπορευμάτων στη Θεσσαλία επί αιώνες, από την άλλη, όμως, η Θεσσαλία είναι ο γεννήτορας του Ελληνικού Διαφωτισμού.
Αν δεν υπήρχε ο Θεσσαλικός Διαφωτισμός τον 17ο και των αρχών του 18ου αιώνα και οι πολύ σπουδαίοι εκπρόσωποί τους, όπως ο Ρήγας Φεραίος, ο Περραιβός, ο Κων/νος Κούμας, ο Κων/νος Οικονόμου και ο Άνθμος Γαζής οι οποίοι είναι πέντε, ενδεικτικά, ανάμεσα σε σαράντα.
Δηλαδή, οι μισοί και παραπάνω διαφωτιστές Έλληνες οι οποίοι ταξίδευαν σε όλη την Ευρώπη και διαχέονταν θέματα της Ελληνικής ανεξαρτησίας.
Αν δεν υπήρχε ο Θεσσαλικός Διαφωτισμός, δεν θα υπήρχε ούτε η Φιλική Εταιρεία και πιθανόν δεν θα υπήρχε ούτε Ελληνική Επανάσταση με το σύγχρονο νεωτερικό πρόσωπο της χώρας.
Αυτό, λοιπόν, εμείς το στηρίζουμε και θα το ενισχύσουμε έτσι ώστε να αποτελέσει για τη Θεσσαλία ένα δικό της ιδιαίτερο χαρακτηριστικό το οποίο το αξίζει και το δικαιούται.
Από την άλλη μεριά, φυσικά, οι διαδρομές ανθρώπων και γεννημάτων επί αιώνες στο Θεσσαλικό κάμπο, μαζί με τον τουρισμό, όπως προκύπτει, ο εσωτερικός, δηλαδή, τουρισμός, ο εκκλησιαστικός, ο αρχαίος και μεσαιωνικός τουρισμός δημιουργούν ένα πολύ μεγάλο πρόσωπο, σημαντικό για την Περιφέρεια που, σε συνδυασμό με τη νησιωτικότητα, με τις Σποράδες, με την πλευρά της θάλασσας, που υπάρχει στο Πήλιο αλλά και στις ακτές της Θεσσαλίας, δημιουργούν ένα πλήρες πακέτο το οποίο εμείς προσπαθούμε, για πρώτη φορά, και χωρίς να μηδενίζω τίποτα, όλοι όσοι έχουν περάσει από αυτή τη θέση έχουν συμβάλει, εμείς προσπαθούμε όλο αυτό να το συστηματοποιήσουμε σε ένα ενιαίο σχέδιο.
Ο Δημήτρης Κουρέτας έχει μια άποψη, και εγώ συμφωνώ με αυτό, ότι κάθε τι που γίνεται, πρέπει να πάει να κουμπώνει σε ένα σύνολο διπλανών πραγμάτων.
Είτε αφορούν τον τουρισμό, είτε αφορούν τον πολιτισμό, είτε αφορούν την ανάπτυξη ούτως ώστε όλα αυτά να κάνουν ένα μεγάλο «μπουκέτο» που συνολικά να μπορεί να βοηθήσει τον τόπο.
Στα πλαίσια αυτής της δραστηριότητας, η Περιφέρεια Θεσσαλίας έχει χρηματοδοτήσει τρεις σημαντικές κινηματογραφικές προσπάθειες που αφορούν τη Θεσσαλία.
Με ένα μεγάλο ντοκιμαντέρ για την Αργιθέα, ένα για τον Πηνειό και ένα τρίτο για τα προβλήματα του Daniel από σημαντικότατους σκηνοθέτες.
Συγχρόνως, ενεργοποιεί, έχει εγκριθεί το Film Office από τις προηγούμενες Διοικήσεις, και εμείς το επανεργοποιούμε ούτω ώστε να δημιουργήσουμε ένα πεδίο δυνατοτήτων για να έρθουν να γυριστούν στη Θεσσαλία ταινίες κινηματογραφικές, σίριαλ, ντοκιμαντέρ.
Και αυτό είναι κομμάτι που βοηθάει την ανάπτυξη της Θεσσαλίας.
Ερώτηση: Επόμενοι στόχοι; Τι ακολουθεί στη συνέχεια;
Απάντηση: Αυτό που δεν έχει γίνει ακόμα γιατί θα συμβεί στο τέλος του χρόνου.
Είναι ο μεγάλος Παγκόσμιος Διαγωνισμός Φωτογραφίας «Τάκης Τλούπας».
Γίνεται ένας μεγάλος Διαγωνισμός που έχει τρεις πτυχές.
Η μία αφορά τους μαθητές Γυμνασίων, Λυκείων, η άλλη αφορά τους φοιτητές και η τρίτη αφορά οποιονδήποτε άλλο ερασιτέχνη ή επαγγελματία φωτογράφο.
Θα δίνεται ένα Βραβείο «Τάκης Τλούπας» που θα συνοδεύεται από μια μεγάλη Έκθεση.
Φέτος, δηλαδή στις αρχές Ιανουαρίου του 2025, θα γίνει μια μεγάλη Έκθεση του Τάκη Τλούπα όπου θα παρουσιαστεί ανέκδοτο φωτογραφικό υλικό του .
Επίσης, τέλη Νοεμβρίου με αρχές Δεκεμβρίου, θα γίνει από τον Περιφερειάρχη Δημήτρη Κουρέτα η επίσημη έναρξη του Παγκόσμιου Διαγωνισμού που θα συνοδευτεί και από κάποια άλλα πολιτιστικά γεγονότα.
Θα ξεκινήσει μια προθεσμία από αρχές Ιανουαρίου μέχρι 31 Μαρτίου, διάστημα κατά το οποίο θα μπορούν να αποστέλλουν έργα φωτογραφικά και, μετά, θα στελεχωθεί και η αρμόδια Επιτροπή, από σημαντικές προσωπικότητες, που θα τα κρίνει.
Μαζί με όλα αυτά, δημιουργείται και ένα Ψηφιακό Μουσείο, ένα Ψηφιακό Εκθετήριο έργων του Τάκη Τλούπα που είναι πολύ σπουδαίο, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Τόσο ο Τάκης Τλούπας, όσο και ο Φιλόλαος, που τώρα «τρέχει» η Έκθεση στη Λάρισα, αυτά τα δύο αδέρφια είναι επίσης σύγχρονοι πρεσβευτές αυτού που ονομάζουμε Θεσσαλικό βλέμμα.
Είναι πραγματικά πολύ σημαντική η συνεισφορά τους σε παγκόσμιο επίπεδο πολιτισμού.
Ερώτηση: Πάμε τώρα στα δικά σας τα καλλιτεχνικά. Ξεκινήσατε τη μουσική σας πορεία στη Θεσσαλονίκη, με το συγκρότημα Αλέ Ρετούρ, και αργότερα, στην Αθήνα, ασχοληθήκατε εκτενώς με την ενορχήστρωση και τη σύνθεση δικών σας τραγουδιών. Πρώτος ολοκληρωμένος δίσκος το «Κορίτσι και γυναίκα» με την Ελένη Τσαλιγοπούλου και πήραν σειρά πολλοί δίσκοι, αμέτρητα τραγούδια, μουσικές, και πολλά τραγούδια. Κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα;
Απάντηση: Ξεκίνησα από τις Σέρρες, όπου γεννήθηκα, αν και είμαι μισός Θεσσαλός.
Γιατί ο πατέρας μου έχει γεννηθεί στην Καρδίτσα και, μάλιστα, έχω και σπίτι, που μου το κληροδότησε η οικογένειά μου, στον Ελληνόπυργο, αυτό το πολύ ωραίο και παραδοσιακό χωριό στο Μουζάκι.
Για μένα ήταν μια μεστή διαδρομή, με αφορμή να μάθω πράγματα για τον τόπο μου και τον πολιτισμό του και για τη συνομιλία που έχει ο δικός μας πολιτισμός με τους υπόλοιπους πολιτισμούς, όχι μόνο στο καλλιτεχνικό επίπεδο αλλά και στο κοινωνικό.
Θεωρώ ότι ένας καλλιτέχνης πρέπει να τα συνδέει αυτά.
Δηλαδή, δεν μου αρέσει η αυτοαναφορικότητα στον καλλιτέχνη, που ασχολείται μόνο με τον εαυτό του, μόνο με το έργο του.
Θέλω ο καλλιτέχνης να είναι μέσα στην κοινωνία και γι ΄ αυτό από πολύ νωρίς, από το 2000 δηλαδή, υπήρξα, για μια δεκαετία, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Αστυπάλαιας, άμισθος και εθελοντής.
Φυσικά και αισθάνομαι πολύ τυχερός που γνώρισα όλους αυτούς τους πολύ σημαντικούς ανθρώπους, από τον Μάνο Χατζιδάκι και από τον Σαββόπουλο μέχρι τη νεότερη γενιά δημιουργών.
Ερώτηση: Παράλληλα, έχετε επιμεληθεί μουσικά την παράσταση «Μαρίκα με είπανε – Μαρίκα με βγάλανε», μια συμπαραγωγή του ΚΘΒΕ και του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών, που το καλοκαίρι πραγματοποίησε και περιοδεία. Μιλήστε μας γι ΄ αυτό το έργο. Θα υπάρξει και συνέχεια στις παραστάσεις;
Απάντηση: Ως προς το τελευταίο αυτό έργο, όπου είμαι Καλλιτεχνικός Διευθυντής στο ΔΗΠΕΘΕ Σερρών, είναι ένα έργο που το χρώσταγα πάρα πολλά χρόνια στον εαυτό μου.
Είναι σε λιμπρέτο του σπουδαίου δημοσιογράφου, σκηνοθέτη και ενός ανθρώπου του λόγου, του Οδυσσέα Ιωάννου, με σπουδαία τραγούδια, στιχουργημένα, που έχουν μελοποιήσει από τον Θάνο Μικρούτσικο μέχρι το Σωκράτη Μάλαμα.
Το χρώσταγα αυτό γιατί ήταν το βλέμμα μου πάνω στη διαμόρφωση αυτής της γυναίκας, των καλλιτεχνών του εικοστού αιώνα έως του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.
ΟΙ γυναίκες αυτές, όλες αυτές οι μεγάλες τραγουδίστριες του πρώτου μισού του εικοστού αιώνα οι οποίες, σε πολύ δύσκολες συνθήκες, άρθρωσαν ένα λόγο κοινωνικά δημιουργικό και φιλελεύθερο.
Στάθηκαν στο πάλκο και εκφράζανε αισθήματα και ψυχές ολόκληρου του ελληνισμού.
Μίλησαν και σαν γυναίκες και σαν άντρες γιατί τραγουδούσαν και τραγούδια με αντρικά λόγια και βρήκαν έναν τρόπο τελικά να συμβάλουν στη σύγχρονη ταυτότητα της Ελληνίδας.
Αυτό εμένα με απασχολούσε πολλά χρόνια. Ήταν ένα χρέος.
Και τελικά βρέθηκε η βοήθεια μέσα και από τη συμβολή του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος Αστέρη Πελτέκη, οποίος είναι και ο σκηνοθέτης της παράστασης, με τη συνδρομή της Ελένης Τσαλιγοπούλου και της Κορίνας Λεγάκη, στις ερμηνείες, και μιας ομάδας σημαντικών ηθοποιών, γυναίκες όλες στη σκηνή, επτά συνολικά.
Ο κόσμος το αντιμετώπισε με πάρα πολύ αγάπη και με πολύ συγκίνηση.
Στη Θεσσαλονίκη έπαιξε 45 μέρες με μεγάλη επιτυχία και μετά έκανε και καλοκαιρινή περιοδεία, κυρίως στο βόρειο άξονα.
Και θα συνεχιστούν οι «Μαρίκες» γιατί δεχόμαστε προτάσεις και συζητήσεις για να το «κατεβάσουμε» και στην Αθήνα, από τις αρχές του 2025.
Νιώθω πολύ χαρούμενος που μπόρεσα, σαν ένας σύγχρονος άνθρωπος, σαν ένας άντρας, να μιλήσω για την κεντρική σημασία των γυναικών που διαμόρφωσαν τον ελληνικό πολιτισμό.
Ερώτηση: Ακολουθεί κάτι άλλο καλλιτεχνικά; Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Απάντηση: Ένα σημαντικό σχέδιο, που για μένα έχει μεγάλη αξία, είναι το να ολοκληρώσω τις δημοσιοποιήσεις έργων που, αυτή τη στιγμή, έχω στο συρτάρι.
Ας πούμε, μια συνεργασία με τον Κώστα τον Σουλούνη, μια σειρά τραγουδιών που θα τα ερμηνεύσει ο Δημήτρης Ζερβουδάκης. Έχουμε, ήδη, μπει στο στούντιο.
Η κυκλοφορία από το «Ημερολόγιο Καταστρώματος», ένα συμφωνικό έργο πάνω στο σπουδαίο έργο του Σεφέρη για την Κύπρο που την αγαπώ πολύ και την ξέρω σε βάθος.
Επίσης, η έκδοση ενός έργου που αφορά τον Καραγκιόζη ως αρχέτυπο του λαϊκού πολιτισμού, ένα έργο που κάνουμε με τη Μαντολινάτα της Πάτρας, με την οποία έχω κάνει γνωστά τραγούδια, που έχουν αγαπηθεί, όπως το «Άγιος ο έρωτας».
Είναι μια από τις πιο ενδιαφέρουσες εργασίες που έχω κάνει.
Και πολλά άλλα πράγματα ετοιμάζω που θα τα πούμε στην ώρα τους.