Ειδήσεις

Η ΚΟΕΒ Εκπαιδευτικών του ΚΚΕ για τα Πειραματικά σχολεία


Βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση που αφορά την μετατροπή σχολικών μονάδων του Ν. Καρδίτσας σε πρότυπα-πειραματικά σχολεία. Πρόκειται για την εφαρμογή του νόμου 4692/2020 που ψήφισε εν μέσω πανδημίας η κυβέρνηση, με χιλιάδες  μαθητές κλεισμένους στο σπίτι τους εδώ και πολλούς μήνες, που καλούνται να επιστρέψουν σε ένα εντελώς αθωράκιστο σχολείο και με καταλογισμό προσωπικής ευθύνης σε περίπτωση μόλυνσης από τον κορωνοϊό.

Αφού καταδικάστηκε στη συνείδηση των εκπαιδευτικών η υπουργική απόφαση με τους δείκτες αξιολόγησης σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικού έργου και προσωπικού, η κυβέρνηση επανέρχεται.

Αντί να πάρει τα απαραίτητα μέτρα για να ανοίξουν με όρους ασφάλειας και υγιεινής όλα τα σχολεία,  προσπαθεί- με την αξιοποίηση των προπαγανδιστικών και άλλων μηχανισμών που διαθέτει- να γενικευθούν τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία σε κάθε περιοχή, με την  επιλογή και  συγκέντρωση των «καλών» μαθητών από άλλα σχολεία . Στην πραγματικότητα υποβαθμίζει το σύνολο των σχολείων, ανακατανέμει το μαθητικό δυναμικό, καταργεί τα γεωγραφικά όρια, τα σχολεία της γειτονιάς και ανοίγει το δρόμο για την επιλογή σχολείου από τους γονείς. Με αυτόν τον τρόπο ανοίγει ουσιαστικά ο δρόμος για να δημιουργηθούν σχολεία πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα και διαφορετικά μαθήματα.

Αποκρύπτουν όμως πως  η προσπάθεια γενίκευσης των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων συνδέεται  συνολικά με την υπόλοιπη «αντιεκπαιδευτική πολιτική» που τόσο καλά γνωρίσαμε εδώ και πολλά χρόνια. Συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια να ενισχυθεί η διαφοροποίηση, η κατηγοριοποίηση και η δημιουργία εντέλει σχολείων πολλών ταχυτήτων. Ο τρόπος επιλογής των μαθητών (όχι τυχαία αλλά με βάση την επίδοση τους) , η επιλογή των διευθυντών και των εκπαιδευτικών των σχολείων, το ωρολόγιο πρόγραμμα, η διδακτέα ύλη, αλλά  ακόμα και η χρηματοδότηση των σχολείων αυτών αποφασίζεται από Διοικούσα Επιτροπή (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) που διορίζεται εξολοκλήρου από το Υπουργείο Παιδείας

Δημιουργεί επισφαλείς εργασιακές σχέσεις στους εκπαιδευτικούς μιας και καταργείται η μονιμότητα των οργανικών θέσεων .  «Το εκπαιδευτικό προσωπικό αξιολογείται για το εκπαιδευτικό και διδακτικό του έργο (…) στη διάρκεια της μονοετούς θητείας και στη διάρκεια του τελευταίου έτους της διετούς ή τετραετούς θητείας του, κατά περίπτωση». Κριτήρια αξιολόγησης ειναι «ο βαθμός συμμετοχής στις δράσεις εσωτερικής αξιολόγησης του σχολείου, η αποδοτικότητα των μαθητών στις δράσεις που περιλαμβάνονται στα σχέδια προγραμματισμού δράσεων και εκπαιδευτικών στόχων του σχολείου, κατά τη διάρκεια της θητείας τους».. Συμπερασματικά στα ΠΠΣ δεν υπάρχει οργανική θέση, σταθερή και μόνιμη εργασία. Αν ο εκπαιδευτικός αξιολογηθεί θετικά, μπορεί και να μείνει (άρθρο 20, παρ. 4). Αν όχι, παει σε άλλο σχολείο, όχι σε ΠΠΣ (άρθρο 20, παρ. 6), αλλά σε ένα από «αυτά τα κανονικά», που πάνε όλοι .

Βασικές διαδικασίες  του σχολείου περνούν σε εξωσχολικούς και άρα αναρμόδιους φορείς. Ουσιαστικά ο Σύλλογος Διδασκόντων δεν αποτελεί επί της ουσίας το κυρίαρχο όργανο του σχολείου.

Συμμεριζόμαστε την ανησυχία και τους προβληματισμούς των  γονέων του 8ου Δημοτικού σχολείου της Καρδίτσας που «λυτοί και δεμένο» προσπαθούν να τους πείσουν ότι η προσπάθεια επιβολής της μετατροπής του σε «πειραματικό»  είναι για το καλό των μαθητών και της παιδείας. Όλοι όμως αυτοί που κόπτονται  για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης, δεν τους είδαμε να ανησυχούν για την ανυπαρξία ολιγομελών τμημάτων, για μη ελεγμένα για αντισεισμική προστασία σχολεία, για ελλείψεις εκπαιδευτικών , για αλλοπρόσαλλα προγράμματα, για πενιχρές χρηματοδοτήσεις.

Η πρόταση του ΚΚΕ για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο για όλα τα παιδιά είναι η βάση για την ανάπτυξη και ενός συστήματος αποκλειστικά Πειραματικών – και όχι Πρότυπων – Σχολείων. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να καταργηθεί ο νόμος που προσδιορίζει το θεσμικό πλαίσιο των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων.

Να καταργηθεί  δηλαδή: «η προσέλκυση δωρεών, χορηγιών και κάθε είδους παροχών», η επιλογή των μαθητών μέσα από εξετάσεις καθώς αυτό σημαίνει ότι σε αυτά τα σχολεία θα πηγαίνουν μόνο οι «καλοί μαθητές», αφού έτσι, ουσιαστικά, χάνεται ο όποιος πειραματικός χαρακτήρας στην εισαγωγή νέων εκπαιδευτικών πρακτικών, μιας και το «δείγμα» των μαθητών δεν είναι πια τυχαίο αλλά φιλτραρισμένο.

Στην αντίληψη του ΚΚΕη εκπαιδευτική, παιδαγωγική, διδακτική έρευνα θα προσανατολίζεται σε νέες διδακτικές μεθόδους με επίκεντρο τη διαλεκτική – υλιστική θεωρία για τη γνώση της φύσης, του ανθρώπου και  της κοινωνικής εξέλιξης. Θα μελετά και θα αξιοποιεί νέα πορίσματα στον κλάδο της Παιδαγωγικής, της αναπτυξιακής ψυχολογίας κ.ά. Σε αυτό το πλαίσιο, η παιδαγωγική και εκπαιδευτική έρευνα θα συμβάλλουν ώστε να αφομοιώνονται και να διαχέονται γρήγορα οι νέες επιστημονικές κατακτήσεις σε κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα, να αναπτύσσεται ολόπλευρα η παιδική και η νεανική προσωπικότητα. Σε συνεργασία με τα αντίστοιχα Πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα θα προωθούνται η καινοτομία και ο πειραματισμός και η εφαρμογή τους στο πλαίσιο των δομών του ενιαίου δωδεκάχρονου σχολείου.

Έτσι ο ρόλος του σχολείου θα υπηρετεί συνολικά το στόχο της διαπαιδαγώγησης των νέων ανθρώπων, στην κατεύθυνση της ολόπλευρα ανεπτυγμένης προσωπικότητας, που απαιτεί τη μεθοδική και ισόρροπη καλλιέργεια όλων των πλευρών του ανθρώπινου ψυχισμού, της νόησης, του συναισθήματος και της βούλησης. Σε αυτόν το βασικό στόχο εντάσσεται και η λειτουργία των πειραματικών σχολείων με βάση την πρόταση του ΚΚΕ.

Καλούμε τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς να απορρίψουν  κάθε πρόταση για δημιουργία προτύπων και πειραματικών σχολείων και να παλέψουν για το αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν  σχολείο που θα υπηρετεί τις ανάγκες των εργαζομένων στον 21ο αιώνα.         

 

Προηγούμενο άρθρο Σταθερά υψηλά τα κρούσματα στην Καρδίτσα, με 23 νέα περιστατικά
Επόμενο άρθρο Το Τμήμα Ιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας αποχαιρετά τον Στυλιανό Κούτσια