Ειδήσεις

Η αντιπλημμυρική προστασία και το φράγμα Μουζακίου στο βωμό της πολιτικής κόστους-οφέλους


 Εκδήλωση –συζήτηση με θέμα «Η αντιπλημμυρική προστασία και το  φράγμα Μουζακίου στο βωμό της πολιτικής κόστους-οφέλους. Ένα έγκλημα που έχει ιστορία», οργάνωσε  η Κομματική Οργάνωση Βάσης Βορειοδυτικών Καρδίτσας  του ΚΚΕ, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου στο Μουζάκι.

Ομιλητής στην εκδήλωση ήταν ο Νίκος Τέγος, μέλος του Γραφείου Περιοχής Θεσσαλίας και περιφερειακός Σύμβουλος με τη Λαϊκή Συσπείρωση. Περιγράφοντας τη πολιτική κατάσταση που βιώνουμε  αναφέρθηκε στον κρατικό προϋπολογισμό τονίζοντας «πως προβλέπεται χρηματοδότηση «πολεμικής οικονομίας», ένταση της φοροληστείας. Πρόκειται για χρηματοδοτήσεις που ενώνουν όλα τα κόμματα του κεφαλαίου – όπως η δέσμευση για ματωμένα πλεονάσματα, δημοσιονομική πειθαρχία και τουλάχιστον 2% του ΑΕΠ για ΝΑΤΟικές δαπάνες. Αυτό φέρνει στην επιφάνεια τους αμέτρητους λόγους που έχουν οι εργαζόμενοι και οι αγρότες να ορθώσουν αγωνιστικό ανάστημα, να δώσουν συνέχεια στην πάλη τους όπως έκαναν και στην τελευταία πανελλαδική απεργία. Τι φέρνει επομένως το 2025  και με τη σφραγίδα του κρατικού προϋπολογισμού; Μεγαλύτερη φτώχεια για τον λαό, πολλαπλάσια κέρδη για το κεφάλαιο, στήριξη της βαθύτερης εμπλοκής στα πολεμοκάπηλα σχέδια.»

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Νίκος Τέγος τόνισε: «Τα 42 εκ ευρώ «αντιπλημμυρικά» έργα όπως ανακοινώθηκε που θα ξεκινήσουν, σε καμιά περίπτωση δεν είναι αντιπλημμυρικά έργα όπως προπαγανδίζει η Περιφέρεια, αλλά έργα αποκαταστάσεων. Ενώ αυτά που έχουν γίνει έως τώρα ύψους 40 εκ δεν αφορούν όλες τις περιοχές και σε πολλά σημεία ακόμα να έχουμε διάτρητα αναχώματα ποταμών.

Άλλωστε μιλάμε για αποκαταστάσεις -μπαλώματα, που και οι ίδιοι δεν μπορούν να κρύψουν λέγοντας πως έχουν μικρό υδραυλικό αποτέλεσμα. Την ίδια όμως στιγμή, τα εκατομμύρια αυτά δίνουν γρήγορο και υψηλό ποσοστό κέρδους στους εργολάβους και τις κατασκευαστικές εταιρίες. Καθώς έχουμε απευθείας αναθέσεις, πρακτική που είχε και η προηγούμενη διοίκηση Αγοραστού. Οι εργολάβοι, έχουν την δυνατότητα να κάνουν εκπτώσεις στην ποιότητα των υλικών και χωρίς αναγκαίες μελέτες.

Η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ, πατώντας στα χνάρια και των προηγούμενων του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, με τον φερετζέ της «εξοικονόμησης υδάτινων πόρων», της αντιπλημμυρικής προστασίας και των «μόνιμων λύσεων» στην άρδευση, προχώρησε ένα βήμα παραπέρα την ιδιωτικοποίηση της ύδρευσης με τον νόμο που ψήφισε πριν λίγους μήνες για τη δημιουργία Ανώνυμης Εταιρείας (ΟΔΥΘ ΑΕ) που θα διαχειρίζεται το σύνολο των υδάτων της Θεσσαλίας, με στόχο να γίνει «πιλότος» για όλες τις Περιφέρειες της χώρας.

Η πολιτική που εφαρμόζουν από κοινού ΕΕ, κυβερνήσεις και Περιφέρεια, έχει ως αποτέλεσμα : Ασυντήρητες υποδομές σε ολόκληρη την Περιφέρεια και έργα που εξαγγέλλονται και προχωρούν με ρυθμούς χελώνας, αφού δεν αποτελούν πεδίο κερδοφορίας, συνθέτουν το παζλ των καταστροφών και της λειψυδρίας»

Για το φράγμα Μουζακίου και την εκτροπή του Αχελώου ο ομιλητής  το χαρακτήρισε «σαν ακόμα ένα έγκλημα που έχει ιστορία. Με ευθύνη διαχρονικά όλων των κυβερνήσεων.

Η κυβέρνηση της ΝΔ προσπαθεί να μας πείσει πως θα δώσει λύση, παρουσιάζοντας μάλιστα ως φιλάνθρωπους τους τραπεζίτες με τους αναβαλλόμενους φόρους, που θα πληρώσουν την μελέτη του φράγματος.

Από την άλλη το ΠΑΣΟΚ και η περιφερειακή Αρχή Κουρέτα, που προσπαθούν να ξεπλύνουν την ντροπή τους, που τόσα χρόνια αναγκαία έργα και φράγματα είναι στα αζήτητα.

Βέβαια όλοι μαζί δεν αμφισβητούν την στρατηγικές κατευθύνσεις της ΕΕ που έργα πολλαπλού σκοπού είναι μη επιλέξιμα. Συμφωνούν με τον πυρήνα των προτάσεων των Ολλανδών.

Το στρατηγικό σχέδιο ανασυγκρότησης της Θεσσαλίας που  περιγράφεται στην έκθεση της ολλανδικής εταιρείας HVA, χαρακτηρίζεται από το γνωστό εγκληματικό κριτήριο του «κόστους – οφέλους».

Για το σύνολο των έργων και των δράσεων που προτείνονται, αναφέρεται ρητά ότι το κριτήριο θα είναι αν το οικονομικό κόστος θα είναι μικρότερο από το οικονομικό όφελος που θα δίνει το έργο που θα κατασκευαστεί ή των οικονομικών στοιχείων που θα προστατεύει.»

Επεσήμανε  πως «το πρόβλημα της αντιπλημμυρικής θωράκισης της περιοχής συνδέεται με την εκτροπή του Αχελώου, έργο  που καρκινοβατεί με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων  αλλά και των δημοτικών και περιφερειακών αρχών, αφού πρόκειται για έργο που δεν είναι επιλέξιμο από την ΕΕ.»

Τόνισε  πως «τα έργα που  γίνονται ή εξαγγέλλονται (καθαρισμοί ρεμάτων, μικροσυντηρήσεις κλπ)   είναι αποσπασματικά, δεν  είναι αντιπλημμυρικά και κυρίως  κινούνται στη λογική κόστους-οφέλους δηλαδή δεν πρόκειται για έργα αναγκαία για την προστασία του λαού από πλημμυρικά φαινόμενα αλλά για έργα που  έχουν κόστος για την κατασκευή τους και δεν φέρνουν οικονομικό όφελος στους επιχειρηματικούς ομίλους… Έργα αναγκαία λοιπόν όπως το φράγμα Μουζακίου και η εκτροπή του Αχελώου, συνθλίβονται κάτω από τους σιδερένιους νόμους της αγοράς, των ενδοανταγωνισμό κατασκευαστικών ομίλων, τον ανταγωνισμό ενεργειακών τουριστών ομίλων για το ποιος θα πάρει τα πακέτα του Ταμείου ανάκαμψης.  Ενδεικτικό τού πώς αξιοποιούνται τα «πακέτα» του υπερμνημονίου του Ταμείου Ανάκαμψης, είναι το γεγονός ότι μια σειρά αντιπλημμυρικές υποδομές της χώρας, συνολικού προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, έμειναν εκτός χρηματοδότησης!

Τίποτα καλό δεν έχει να περιμένει από τα σχέδια αυτά ο λαός της περιοχής. Εχει άλλωστε παραπάνω από πλούσια πείρα για το ότι «μόνο ο λαός μπορεί να σώσει τον λαό»: Μόνο με τον δικό του αγώνα, μέσα από τις Επιτροπές Πλημμυροπαθών, τα Σωματεία, τους Αγροτικούς Συλλόγους και τους άλλους φορείς, μέσα από την οργάνωση και την αλληλεγγύη, μπόρεσε να σώσει το βιος του από τη λάσπη και να αποσπάσει ό,τι απέσπασε απέναντι στο εχθρικό κράτος.

Σε αυτόν τον δρόμο σάς καλούμε να συνεχίσετε. Με μπροστάρηδες τους κομμουνιστές να δυναμώσει η διεκδίκηση των αιτημάτων για πλήρη προστασία και αποκατάσταση της ζωής και του εισοδήματος του λαού. Να πάρουν απάντηση η πολιτική της κυβέρνησης και τα διάφορα επιχειρηματικά σχέδια για νέα κέρδη πάνω στις πλάτες σας.

Ολοκληρώνοντας την ομιλία του τόνισε: «τα παραπάνω φράγματα είναι αναγκαία, δεν χωρά καμία αμφιβολία. Το ζήτημα είναι αν μπορούν αυτά, ξεκομμένα χωρίς κεντρικό επιστημονικό σχεδιασμό να καλύψουν τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες, προστασίας απέναντι σε φυσικές καταστροφές και επάρκειας σε νερό.

Σε αυτά τα πλαίσια θα διαμορφωθεί Ενιαίος Κρατικός φορέας κατασκευώνπου θα σχεδιάζει και θα υλοποιεί τα έργα που θα καλύπτουν το σύνολο των λαϊκών αναγκών, για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, στήριξη της εγχώριας αγροτικής και βιομηχανικής παραγωγής, για ισόρροπη ανάπτυξη των περιφερειών, την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας, για αντιπλημμυρική προστασία.

Αυτή την ολοκληρωμένη λύση για την ικανοποίηση του συνόλου των λαϊκών αναγκών φωτίζει το ανατρεπτικό Πρόγραμμα του ΚΚΕ.

Να φωτίζεται ο δρόμος του αγώνα απέναντι σε αυτούς τους σχεδιασμούς που μπορεί να αποτελέσει το μόνο δρόμο διεκδίκησης και τελικά τη μοναδική διέξοδο τόσο για την ανακούφιση σήμερα της εργατικής λαϊκής οικογένειας, αλλά και για να ανοίγει ο δρόμος της προοπτικής απέναντι στο σάπιο σημερινό εκμεταλλευτικό σύστημα. Ο δρόμος στον οποίο πορεύεται και καλεί το ΚΚΕ.»

Παρέμβαση στην εκδήλωση έκανε ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης του δήμου Μουζακίου Αστέρης Χαλάτσης,  ο οποίος αναφέρθηκε στις υποδομές του δήμου (οδικό δίκτυο, αποχετευτικό, κοινωνικές υποδομές, υποδομές πολιτισμού αναψυχής και αθλητισμού), την ανάγκη συντηρήσεων και επεκτάσεων και κυρίως στην ανάγκη διεκδικήσεων  εθνικών και κοινοτικών πόρων, από τη μη απόδοση της θεσμοθετημένης χρηματοδότησης μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων. Η μη διεκδίκηση είναι η αιτία του ανεπαρκούς και κακοσυντηρημενου μηχανολογικού εξοπλισμού, τις οικονομικές εκκρεμότητες σε ιδιώτες που αποκαθιστούν την ευθύνη του δήμου

Τέλος ο Πολιτικός Μηχανικός  Ιάσονας Παπαρίζος, στην παρέμβασή του αναφέρθηκε στα σοβαρά προβλήματα του οδικού δικτύου, των γεφυρών των αποκαταστάσεων από τα πλημμυρικά φαινόμενα που βιώσαμε τα τελευταία χρόνια. Οι βασικές οδικές αρτηρίες είναι  του Μουζακίου με Δυτική & Ανατολική Αργιθέα, αλλά και αυτή με την περιοχή της Λίμνης Πλαστήρα. Η σύνδεση με την Δυτική Αργιθέα ήταν πάντα δύσκολη, με έλλειψη αρκετών τεχνικών έργων (οχετούς, αντιστηρίξεις, σήραγγα κ.α.), με οδόστρωμα σε πολύ κακή κατάσταση (καθιζήσεις, λακκούβες) αλλά και με αίσθημα μη ασφάλειας σε αρκετά σημεία (έλλειψη στηθαίων). Το ίδιο ίσχυε και για την σύνδεση με την Ανατολική Αργιθέα. Φυσικά, μετά από τις κακοκαιρίες του 2020 και 2023, οι συνθήκες επιδεινώθηκαν σε αρκετά σημεία, και σήμερα 15 μήνες μετά δεν μπορεί να ειπωθεί πως έχει γίνει πλήρης αποκατάσταση. Η δε σύνδεση με την Λίμνη Πλαστήρα που αντιμετώπιζε και αυτή παρόμοια προβλήματα, σήμερα δεν υπάρχει καν. Το αγροτικό και δασικό δίκτυο στις ορεινές περιοχές είναι σε τέτοια κατάσταση που ακόμα και με όχημα 4×4 είναι δύσκολα προσπελάσιμο σε ορισμένες περιοχές (Οξυά).

Η κοινότητα της Οξυάς αντιμετωπίζει πολύ σοβαρά προβλήματα με την οδική σύνδεση, μόνο το κέντρο του χωριού και οι οικισμοί Πλατάνια και Συκιά (εν μέρει) έχουν οδική σύνδεση με άσφαλτο, ενώ από τους υπόλοιπους 9 οικισμούς οι περισσότεροι είναι προσπελάσιμοι μόνο με όχημα 4×4 κι αυτό με δυσκολία κάποιες φορές.

Οι γέφυρες, για πολλές δεκαετίες ήταν ασυντήρητες. Η γέφυρα «Μπαλάνου», για πάρα πολλά χρόνια και πολύ άντεξε, η γέφυρα «Αργύρη» το ίδιο, και ιδιαίτερα σε αυτήν την περίπτωση είχαν απομείνει και οι στηρίξεις που είχαν τοποθετηθεί ώστε να περάσουν τα φορτηγά για την κατασκευή των ανεμογεννητριών, με αποτέλεσμα να φράζει η ροή του ρέματος.» Σε άλλο σημείο της ομιλίας του επεσήμανε  «ότι το ισχύον πολεοδομικό σχέδιο  της δημοτικής ενότητας Μουζακίου  είχε σαν αποτέλεσμα να μετακινηθούν ολόκληροι οικισμοί στη μπαζωμένη όχθη του Παμίσου και αυτό να είναι καταστροφικό.» Ιδιαίτερη αναφορά έκανε  στα ζητήματα «των αποκαταστάσεων που στοίχισαν και στοιχίζουν τεράστια ποσά που πληρώνονται στην ΤΕΡΝΑ με συνεχείς παρατάσεις.»

Ακολούθησαν και άλλες παρεμβάσεις και έγινε  γόνιμη συζήτηση με τους παρευρισκόμενους.

 

 

Προηγούμενο άρθρο Την Κυριακή το απόγευμα εγκαινιάζεται το Θεματικό Πάρκο των Παγετώνων στην Καρδίτσα
Επόμενο άρθρο Εργασίες ασφαλτόστρωσης στο δρόμο Καρδίτσα-Λάρισα