Αγαπητοί γονείς, Στις 18 Μάη 2022, παιδιά τάξεων Στ΄ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου θα εξεταστούν στον «ελληνικό διαγωνισμό PISA», στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών. Μετά από σχεδόν τρία «χαμένα» μαθησιακά χρόνια, που δεν αναπληρώθηκαν, με διογκωμένη ύλη που θεωρήθηκε διδαγμένη μέσω της πολυδιαφημισμένης τηλεκπαίδευσης, θα πραγματοποιηθεί φέτος πιλοτικά σε 300 Δημοτικά και 300 Γυμνάσια σε όλη τη χώρα. Στο νομό μας τα Γυμνάσια που έχουν επιλεγεί είναι: 2ο και 6ο Καρδίτσας, Ματαράγκας και Μαγούλας.
Συνοπτικά, με την υλοποίηση του προγράμματος PISA επιχειρούν:
- Να μετατρέψουν το σχολείο σε εξεταστικό κέντρο από το Δημοτικό. Το πρόγραμμα του σχολείου θα προσανατολιστεί στην προετοιμασία για τις εξετάσεις, με αποτέλεσμα το σχολείο να χάσει κάθε ικμάδα δημιουργικότητας και ελευθερίας.
- Να προωθήσουν τις εφήμερες δεξιότητες αντί για τη στέρεη γνώση. Οι εξετάσεις PISA υποκινούν τον ανταγωνισμό, υποβαθμίζουν τις γνώσεις σε πληροφορίες, προσανατολίζουν τη διδασκαλία σε μια μηχανιστική αντίληψη για τη μάθηση, «προπονώντας» τελικά τους μαθητές μόνο για τέτοιου είδους εξετάσεις, αφυδατώνοντας την κριτική τους σκέψη.
- Να χρησιμοποιηθούν τα δήθεν σταθμισμένα τεστ και οι επιδόσεις των μαθητών σ’ αυτά, ως μετρήσιμα μεγέθη για την αξιολόγηση των σχολείων και την κατηγοριοποίησή τους σε «καλά» και «κακά», που μπορεί να οδηγήσει σε συγχωνεύσεις και κλείσιμό τους.
- Να νομιμοποιήσουν ένα αξιακό κοινωνικό σύστημα, σύμφωνα με το οποίο «δεν είναι όλα τα παιδιά για γράμματα» και ότι η ανισότητα, η κατάταξη και η απόρριψη είναι κάτι «φυσικό». Επιδιώκουν να περιθωριοποιήσουν ακόμη περισσότερο τους «αδύναμους» μαθητές, να οδηγήσουν στο ψαλίδισμα των προσδοκιών, να εσωτερικεύσουν από τη μικρή τους ηλικία την «αποτυχία» και την αποπομπή από το σχολικό περιβάλλον. Όμως ξέρουμε καλά πως η απόφαση να σταματήσει ένα παιδί το σχολείο δεν είναι καθόλου δική του επιλογή, αλλά εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, κυρίως εξωσχολικούς.
Οι σκληρές εξετάσεις είτε αφορούν στην Τράπεζα Θεμάτων, είτε στα πρότυπα/πειραματικά σχολεία, καθώς και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, δεν αποτελούν παρά επιπλέον κοινωνικούς φραγμούς, που θα ενισχύσουν τη σχολική διαρροή και θα ωθήσουν πολλά παιδιά από νωρίς στη φθηνή κατάρτιση, στη μαθητεία και στη ζούγκλα της σύγχρονης αγοράς εργασίας.
Τι πρέπει λοιπόν να κάνουμε;
Το Υπουργείο θα σας πει ότι η συμμετοχή των παιδιών σας είναι «υποχρεωτική». Το λέει για να σας πιέσει. Το λέει γιατί ξέρει ότι υπάρχουν αντιδράσεις. Σας το λέμε καθαρά: δεν υπάρχει καμία συνέπεια για τα παιδιά σας, αν δεν θα λάβουν μέρος στον διαγωνισμό της PISA. Εμείς από τη δική μας πλευρά, μέσα από τα εκπαιδευτικά μας σωματεία και εσείς από τη δική σας, με τη δυνατότητα που έχετε να μην συμφωνήσετε στη συμμετοχή των παιδιών σας, πρέπει MAZI να ματαιώσουμε τη διεξαγωγή του.
- H 18η Μαΐου, ημέρα των εξετάσεων, πρέπει να είναι ημέρα πανελλαδικής κινητοποίησης για όλους.
- Η ΕΛΜΕ Καρδίτσας αλλά και η ΟΛΜΕ πανελλαδικά έχουν κηρύξει 3ωρη στάση εργασίας(8-11) την μέρα των εξετάσεων και καλεί τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς να μη συμμετέχουν στη διαδικασία.
- Εκπαιδευτικοί, γονείς, και μαθητές να αγωνιστούμε μαζί για να ακυρωσουμε τις εξετασεις PISA.