Πριν δέκα και πλέον χρόνια, στις 18-1-2012, συνεδρίασε η Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής. Παρών για λογαριασμό της Περιφέρειας Θεσσαλίας ήταν ο τότε Αντιπεριφερειάρχης Καρδίτσας, Β. Τσιάκος. Παραθέτω αυτούσιο ένα απόσπασμα από τα πρακτικά.
“Ο Βασίλειος Τσιάκος, Αντιπεριφερειάρχης Καρδίτσας, είπε ότι για το δρόμο Βραγγιανά – Ρόγκια, το μόνο που μένει για την ολοκλήρωση της μελέτης, είναι η άδεια περιβαλλοντικών όρων. Σκεφτόμαστε να την εντάξουμε στους ΚΑΠ, και να γίνει πάρα πολύ γρήγορα. Δηλαδή, είναι ένα έργο προτεραιότητας για εμάς, είναι σύνδεση δύο νομών, το οποίο είναι απαίτηση όχι μόνο των κατοίκων της Ευρυτανίας, αλλά και της Καρδίτσας. Πραγματικά, πιστεύω, ότι πολύ γρήγορα ίσως και μέσα στο 2012, να ολοκληρωθεί, όχι απλώς να ξεκινήσει”.
Έργο προτεραιότητας λοιπόν που όχι μόνο θα ξεκίναγε το 2012, θα τελείωνε κιόλας. Μετά από δέκα ολόκληρα χρόνια είμαστε ακριβώς στο μηδέν.
Πρόσφατα ανακινήθηκε εκ νέου το ζήτημα γιατί εξ αιτίας της κάκιστης κατάστασης του χωματόδρομου τα παιδιά δεν μπορούν να πάνε στο δημοτικό Σχολείο.
Πως έχει όμως διαχρονικά η κατάσταση;
Κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως Νομάρχης προκηρύξαμε μια σειρά μελετών (16 τον αριθμό) ώστε να βελτιωθεί η οδοποιία στο νομό μας και να υπάρχει δυνατότητα διεκδίκησης και αξιοποίησης κονδυλίων. Μεταξύ αυτών ήταν και η οδός του θέματος. Υπογράψαμε σύμβαση στις 20-7-2010 στο ποσό των 118.831 € πλέον ΦΠΑ και ξεκίνησε η εκπόνηση της μελέτης.
Η αιρετή Περιφέρεια Θεσσαλίας αφότου ανέλαβε την διοίκηση υπό τον Αγοραστό, εγκατέλειψε τελείως ολόκληρο το Νομό και φυσικά την Αργιθέα. Παρά τις δεσμεύσεις Τσιάκου λοιπόν φτάσαμε στο 2020 και δεν έγινε τίποτα. Ούτε καν η μελέτη δεν είχε τελειώσει. Ήταν κάπου παρατημένη στα συρτάρια ημιτελής.
Στις διεκδικήσεις των Αργιθεατών και Ευρυτάνων η απάντηση Αγοραστού ήταν η μελέτη βγάζει πάνω από 4.000.000 € κόστος και δεν έχω τόσα χρήματα.
Για να αντιμετωπιστεί η έλλειψη χρημάτων προσφέρθηκα να βοηθήσω στην τροποποίηση της μελέτης ώστε να μειωθεί το κόστος. Πράγματι επισκεφθήκαμε την περιοχή και συντάχθηκε νέος προϋπολογισμός στο ύψος των 2.000.000 €, που στην πράξη σήμαινε πραγματικά χρήματα 1.000.000 € καθώς τα έργα αυτά παίρνουν έκπτωση 50%.
Μετά από επαφές των αιρετών διέρρευσε ότι το έργο θα ανακοινώνονταν από τον Περιφερειάρχη στις 8 Σεπτεμβρίου 2020 κατά τον εορτασμό της Γέννησης της Θεοτόκου. Αμ δε! Πέρασε το 2020, πέρασε το 2021, ήρθε το 2022 και οι κάτοικοι ακόμα περιμένουν. Δεν πειράζει τα ορεινά παιδιά τα παίρνουν τα γράμματα και ας πάνε τις μισές μέρες στο σχολείο. Επίσης οι κτηνοτρόφοι συνηθισμένοι είναι, ας πάνε με τα πόδια. Τέλος η επικοινωνία μεταξύ των νομών μπορεί να περιμένει, υπάρχει και η Δευτέρα Παρουσία.
Σαν να μην έφτανε αυτό βγήκε ο κ. Νούσιος και αντί να δει θετικά την μείωση του προϋπολογισμού και την εκτέλεση του έργου με ρεαλιστικό κόστος, με κατηγόρησε στη λογική πως μπορεί να υπάρχει ο ίδιος δρόμος με διαφορετικούς προϋπολογισμούς. Δεν τον κατηγορώ που δεν ξέρει, δικηγόρος είναι, τον κατηγορώ που δεν ρωτάει να μάθει. Ανάλογα με την ταχύτητα μελέτης ένας δρόμος μπορεί να στοιχίσει 2 ή 5 ή 15 ή 105 εκατομμύρια. Πρέπει να βρεις την καλύτερη λύση ανάλογα με την κυκλοφορία της οδού, καθώς και το ταμείο σου.
Όμως εδώ δεν πρόκειται περί αυτού. Το πρόβλημα είναι η απόφαση του Περιφερειάρχη και των περί αυτού, τα χρήματα να ξοδεύονται μόνο όπου θα φέρουν ψήφους. Οι λίγοι ας πεθάνουν.
Έτσι εξηγείται δυστυχώς γιατί η ρητή δέσμευση Τσιάκου το 2012, παραμένει 10 χρόνια μετά, ένα ακόμη μεγάλο ψέμα.
Γράφει ο Φώτης Αλεξάκος, πρώην Νομάρχης και Δήμαρχος Καρδίτσας