Κύριε Πρωθυπουργέ, Με αφορμή τα πρόσφατα γεγονότα με τη διαδικτυακή πλατφόρμα efood, η οποία εκβιαστικά πρότεινε σε διανομείς της να διασυνδέεται μαζί τους, να συνάψουν μια άλλη μορφή εργασιακής σχέσης – αυτή του freelancer, θέλουμε να σας ενημερώσουμε για τα παρακάτω που αντλήσαμε από τους ίδιους τους εργαζόμενους-μέλη μας στον κλάδο των ταχυμεταφορών-ταχυδιανομών.
Στη χώρα μας σήμερα απασχολούνται στον κλάδο ταχυμεταφορών-ταχυδιανομών τροφίμων και εμπορευμάτων, τεσσάρων (4) ειδών εργαζόμενοι:
- Οι εργαζόμενοι που απασχολούνται με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε εμπορικές επιχειρήσεις, ταχυδρομεία-ταχυμεταφορές, επιχειρήσεις εστίασης, καφέ, κ.λ.π.
- Οι εργαζόμενοι που απασχολούνται με αδήλωτη ή ημιδηλωμένη εργασία.
- Οι εργαζόμενοι που απασχολούνται με «τίτλο κτήσης» (το γνωστό μπλοκάκι).
- Οι εργαζόμενοι που απασχολούνται καθαρά ως ελεύθεροι επαγγελματίες.
Πριν όμως αναφερθούμε σε κάθε μια από τις παραπάνω κατηγορίες εργαζομένων και τις ιδιαιτερότητες που διέπουν τις εργασιακές τους σχέσεις, ας μιλήσουμε πρώτα για τα κόστη της διανομής. Για το πόσο κοστίζει στον οδηγό να παραδώσει σπίτι μας την παραγγελία μας γρήγορα.
Ποια είναι λοιπόν τα κόστη;
- Ένα τυπικό μηχανάκι έχει κόστος βενζίνης και σέρβις περίπου 0,10€/χιλιόμετρο και αυτό χωρίς να συνυπολογιστεί η ασφάλεια, τα τέλη και η απαξία του οχήματος. Ειδικά σε ότι έχει να κάνει με το τελευταίο, πρέπει να γνωρίζετε ότι ένα όχημα μπορεί να πραγματοποιήσει έως και 1.000 χλμ/εβδομάδα, με το μέσο όρο όλων όσοι κινούνται με προσοχή και δεν τρέχουν να είναι γύρω στα 700χλμ, εφόσον επιθυμούν να επιστρέψουν ζωντανοί στα σπίτια τους και τις οικογένειές τους.
- Στα παραπάνω προστίθεται και ο χρόνος απόσβεσης για τις «χούφτες» στο μηχανάκι περίπου 50€, ώστε να μην παγώνουν τα χέρια στο τιμόνι και να μην ανοίγουν πληγές, συχνό φαινόμενα για τους ανθρώπους που εργάζονται με μηχανάκι το χειμώνα.
- Επιπλέον πρέπει να υπολογιστεί σε πόσο χρόνο θα γίνει απόσβεση στα αδιάβροχα, τα οποία με τόση βροχή επιβάλλεται να είναι καλής, αν όχι πολύ καλής ποιότητας ώστε να μην περνάει το νερό μέσα στα ρούχα και πάθουν πνευμονία οι άνθρωποι ή ότι άλλο επάνω στις δύο ρόδες. Με πρόχειρους υπολογισμούς τα αδιάβροχα κοστίζουν γύρω στα 80€.
- Ακολούθως απαιτούνται γάντια, αρβύλες/παπούτσια, λαιμουδιέρες, τσαντάκια χρημάτων που καταστρέφονται τακτικά από την πολύ χρήση.
- Τέλος, υπάρχει και το ανεκτίμητο κόστος του χρόνου που δεν περνούν οι συνάδελφοί μας με την οικογένεια τους, Παραμονή Χριστουγέννων, Πρωτοχρονιάς, Πάσχα, Δεκαπενταύγουστου και ανήμερα. Και βεβαίως το ανεκτίμητο του κινδύνου να οδηγούν με το ένα χέρι σαν τρελοί γιατί στο άλλο έχουν τους καφέδες πχ που έχουν αργήσει και έχει κόψει το αφρόγαλο….αλλά πάντα…«έχει φύγει το παιδί», γιατί το «παιδί με το παπί» πρέπει να φταίει για όλα.
Αυτά σε ότι αφορά τα κόστη. Πάμε όμως να δούμε και τις εργασιακές σχέσεις.
Α. Εργαζόμενοι που απασχολούνται με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε εμπορικές επιχειρήσεις, ταχυδρομεία-ταχυμεταφορές, επιχειρήσεις εστίασης, καφέ, κ.λ.π.
Είναι οι εργαζόμενοι που απασχολούνται σε επιχειρήσεις και καταστήματα, λαμβάνουν το βασικό μισθό και ότι άλλο προβλέπεται από μια σύμβαση εξαρτημένης εργασίας, χωρίς να τους παρέχονται στις περισσότερες περιπτώσεις μέσα ατομικής προστασίας όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία, πλην ίσως του ανακλαστικού γιλέκου.
Β. Εργαζόμενοι που απασχολούνται με αδήλωτη ή ημιδηλωμένη εργασία
Αυτή η κατηγορία εργαζομένων είναι αόρατη, καθώς απασχολείται στον κλάδο «μαύρα» και ίσως σε κάποιες περιπτώσεις να αμείβεται με ελαφρά πιο αυξημένο ωρομίσθιο σε σχέση με τους υπόλοιπους. Όμως, έχουν μισή ή καθόλου ασφάλιση και εργάζονται αποκλειστικά με δικό τους όχημα, δίχως προσαύξηση 15% και χωρίς να δικαιούνται μέσα ατομικής προστασίας.
Γ. Εργαζόμενοι που απασχολούνται με τίτλο κτήσης
Είναι οι εργαζόμενοι οι οποίοι εργάζονται με το γνωστό σε όλους μας «μπλοκάκι». Τώρα τελευταία χρησιμοποιείται η ορολογία του «τίτλου κτήσης». Οι απολαβές τους είναι με το «κομμάτι» και κάποια μικρή αποζημίωση χιλιομετρική. Σε όλα όμως τα ποσά έχουν κρατήσεις ποσοστού 23,6%, χωρίς να έχουν κανονική ασφάλιση. Απλά το 20% είναι για τη σύνταξη, αν ποτέ πάρουν, συν 3,6% χαρτόσημο υπέρ Ο.Γ.Α. Με ποσοστό 23,6% επιβαρύνονται και οι χιλιομετρικές αποζημιώσεις και τα φιλοδωρήματα που δίνουν οι πελάτες ηλεκτρονικά. Και αυτή η κατηγορία εργαζομένων χρησιμοποιεί δικό τους όχημα και όλα τα έξοδα δικά τους, δίχως ο εργοδότης να τους παρέχει δωρεάν τίποτα σε επίπεδο εξοπλισμού και Μέσων Ατομικής Προστασίας.
Δ. Εργαζόμενοι που απασχολούνται καθαρά ως ελεύθεροι επαγγελματίες
Εδώ πλέον, μιλάμε για…το «μεγάλο κεφάλαιο» του κλάδου. Για τους «προνομιούχους», τους επονομαζόμενους «καπιταλιστές με παπί»! Είναι οι εργαζόμενοι που απασχολούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες, που ενώ αμείβονται με την παραγγελία και αυτοί σαν τους παραπάνω, έχουν κάνει έναρξη εργασιών στην Εφορία και πληρώνουν από την τσέπη τους εξοπλισμό, όχημα, βενζίνες, σέρβις τα πάντα.., κ.λ.π., συν λογιστή ,ΟΑΕΕ, αλλά είναι «προνομιούχοι»…δεν έχουν το όριο των 10.000€ ανά έτος.
Εμείς από την πλευρά μας, τιμώντας το θεσμικό μας ρόλο, δηλώνουμε ότι δεν θα επιτρέψουμε να εκβιάζονται οι συνάδελφοί μας, ενώ θέτουν σε κίνδυνο τις ίδιες τους τις ζωές. Θα συνεχίσουμε αταλάντευτα τον αγώνα μας, από κοινού με τους “Riders”, για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας, την πάταξη εργοδοτικών αυθαιρεσιών και παρανομιών, την κατάκτηση ενιαίου πλαισίου εργασιακών σχέσεων, το χτίσιμο ενός δικαιωματικού χάρτη που θα ανοίγει «ομπρέλα» προστασίας στην κακοκαιρία που βιώνουν ανεξαρτήτως σχέσης εργασίας και εργοδότη.