Για τις ειδικότητες που θα λειτουργήσει η Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) στις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) Μαθητείας τη νέα περίοδο αλλά και τα πολύ σημαντικά κίνητρα που υπάρχουν για τους μαθητές και τις προοπτικές απορρόφησης στην αγορά εργασίας μίλησε αποκλειστικά στο Ηχόραμα 100,8 η Υποδιοικήτρια Γιάννα Χορμόβα.
Η Υποδιοικήτρια της ΔΥΠΑ ήταν καλεσμένη, την Τετάρτη 31 Ιουλίου, στην εκπομπή «Μεσημεριανό Μαγκαζίνο» (καθημερινά 14:00 – 15:00) με τη Βάσω Μπαλαμπάνη και μας ενημέρωσε για όλα όσα θα πρέπει να γνωρίζουν όσοι αναζητούν, αυτό το διάστημα, μια διέξοδο επαγγελματικής κατάρτισης.
Η Δημόσια υπηρεσία απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) διατηρεί 50 Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) Μαθητείας σε όλη την Ελλάδα, όπου φοιτούν 7.500 – 8.000 μαθητές.
Οι ΕΠΑΣ λειτουργούν εφαρμόζουν τον θεσμό της Μαθητείας, το εκπαιδευτικό σύστημα που συνδυάζει τη θεωρητική και εργαστηριακή εκπαίδευση στην τάξη, με την αμειβόμενη Μαθητεία (υλοποίηση προγράμματος μάθησης σε εργασιακό χώρο) σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα.
Η διάρκεια φοίτησης είναι 2 έτη (4 εξάμηνα). Καθ’ όλη τη διάρκεια φοίτησης ο μαθητής παρακολουθεί το απόγευμα τα μαθήματά του στην τάξη, ενώ το πρωί απασχολείται ως ασκούμενος σε κάποια επιχείρηση. Με αμοιβή και ασφάλιση.
Στόχος είναι οι μαθητές ολοκληρώνοντας τη φοίτησή τους, να έχουν αποκτήσει επαγγελματική εμπειρία σε πραγματικές συνθήκες εργασίας. Το σύστημα on the job-training που εφαρμόζει η Δ.ΥΠ.Α (τ.ΟΑΕΔ), έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό στην πράξη καθώς οι μαθητές σε σημαντικό ποσοστό, μετά το τέλος των σπουδών τους, συνεχίζουν να απασχολούνται στις θέσεις πρακτικής άσκησης
Η υποβολή αιτήσεων για το σχολικό έτος 2024-25 ξεκίνησε και γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά μέσω του gov.gr με τους κωδικούς TAXISnet στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://www.gov.gr/ipiresies/ekpaideuse/eggraphe-se-skholeio/eggraphe-se-epaggelmatike-skhole-epas-tes-dypa
Αναλυτικά, η συνέντευξη της Υποδιοικήτριας της ΔΥΠΑ Γιάννα Χορμόβα στο Ηχόραμα 100,8 έχει ως εξής:
Ερώτηση: Η ΔΥΠΑ διατηρεί 50 Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) Μαθητείας σε όλη την Ελλάδα, όπου φοιτούν 7.500 έως 8.000 μαθητές. Πόσες και ποιες ειδικότητες θα λειτουργήσουν κατά τη νέα περίοδο. Τι πρέπει να γνωρίσουν οι ενδιαφερόμενοι;
Απάντηση: Καταρχήν, είναι πάρα πολύ σημαντικό, αυτή την περίοδο, που τόσο οι γονείς αλλά και οι ίδιοι οι μαθητές αναζητούν τι εναλλακτικές διαδρομές ξετυλίγονται μπροστά τους, να είναι απόλυτα ενήμεροι για το τι δυνατότητες έχουν.
Υπάρχουν, λοιπόν, σε όλη τη χώρα 50 Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης, της ΔΥΠΑ.
Οι 50 αυτές Σχολές είναι οι μοναδικές σε όλη τη χώρα που εφαρμόζουν το λεγόμενο δυικό σύστημα. Είναι το γερμανικό μοντέλο εκπαίδευσης.
Δηλαδή, ο μαθητής, η μαθήτρια εκπαιδεύεται το πρωί στον χώρο της επιχείρησης και το απόγευμα εκπαιδεύεται στον χώρο της Σχολής. Τόσο σε εργαστήρια όσο και σε θεωρία.
Η εκπαίδευσή τους στο χώρο της επιχείρησης γίνεται υπό την εποπτεία τόσο καθηγητή αρμόδιου από τη Σχολή όσο και υπεύθυνου από την επιχείρηση και είναι αμειβόμενη και πλήρως ασφαλισμένη.
Αυτή η σύμβαση με τον μαθητή, όπως λέγεται, η πρακτική του άσκηση, μπορεί να φθάσουν οι μηνιαίες του απολαβές έως 593 ευρώ ενώ, τελειώνοντας τη Σχολή, η οποία είναι δύο έτη, τα ένσημα που έχει αποκτήσει, την περίοδο της μαθητείας αναγνωρίζονται και είναι και πλήρως συντάξιμα.
Ταυτόχρονα, πιστοποιεί, με αυτόν τον τρόπο, την εμπειρία του στο πεδίο των σπουδών του και, άρα, αν έχει επιλέξει ένα αντικείμενο για το οποίο απαιτείται η άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, έχει ήδη στη διαδρομή του την εμπειρία του αποτυπωμένη με ένσημα.
Παράλληλα, σε αυτές τις Σχολές, για μαθητές οι οποίοι δεν μένουν με την οικογένειά τους στην πόλη όπου είναι η Σχολή αλλά προέρχονται από μια γειτονική πόλη, η ΔΥΠΑ χορηγεί επίδομα στέγασης έως 240 ευρώ το μήνα.
Ενώ, ακριβώς επειδή στις Σχολές εφαρμόζεται αυτό το διπλό σύστημα και τα παιδιά αρχίζουν την εκπαίδευσή τους από το πρωί μέχρι το απόγευμα, χορηγούμε και ένα ημερήσιο επίδομα σίτισης στα εννέα ευρώ ώστε να μπορούν να καλύψουν τη σίτισή τους μέσα στην ημέρα.
Τα κίνητρα αυτά δεν είναι μόνο οικονομικά πολύ σημαντικά. Είναι και ουσιαστικά πολύ σημαντικά.
Και τι εννοούμε; Εννοούμε ότι με αυτούς τους τρόπους, με αυτά τα βοηθήματα, εμείς ενδυναμώνουμε το νέο, τη νέα που έρχονται στις Σχολές μας ώστε να αποδεσμευτεί από το οικογενειακό περιβάλλον. Να αυτονομηθεί στη διαδρομή αυτή. Να αυτονομηθεί και να θωρακίσει τον εαυτό του όχι μόνο με γνώσεις σε αυτό που σπούδασε αλλά και εν γένει στη διαχείριση του χρόνου του, των υποχρεώσεών του, των εξόδων του ώστε να είναι πλήρως έτοιμος για την ουσιαστική και άμεση απορρόφησή του στην αγορά εργασίας.
Ερώτηση: Για το έτος κατάρτισης 2024 – 2025 θα λειτουργήσουν πολύ ενδιαφέρουσες ειδικότητες. Από Ειδικός θρησκευτικού τουρισμού μέχρι στέλεχος διατροφής και από Τεχνικός μαγειρικής τέχνης έως Τεχνικός φαρμάκων και καλλυντικών. Παρατηρούμε ότι οι προσφερόμενες ειδικότητες καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων; Σωστά;
Απάντηση: Αυτό ακριβώς. Έχουμε τις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας που είναι στο Επίπεδο 3 και έχουμε τρεις στην περιοχή της Θεσσαλίας. Στην Καρδίτσα, τη Λάρισα και το Βόλο.
Και έχουμε και τα ΣΑΕ τα αντίστοιχα, τα παλιά γνωστά μας ΙΕΚ, με όλες αυτές τις ειδικότητες που αναφέρατε και με 40 ακόμη διαφορετικές ειδικότητες.
Στις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας έχουμε 37 διαφορετικές ειδικότητες.
Ειδικά για την περιοχή της Θεσσαλίας, έχουμε στην Καρδίτσα Τεχνίτες αερίου καυσίμων, Τεχνίτες υποστήριξης ηλεκτρονικού υπολογιστή, Κομμωτικής τέχνης, Βοηθός γενικής βρεφονηπιοκομίας, Τεχνίτης ηλεκτρολογικών εργασιών και ανελκυστήρων, Τεχνίτης μηχανών και συστημάτων συμβατικού αλλά και ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Στη Λάρισα έχουμε ακόμα περισσότερες ειδικότητες όπως Τεχνίτης Μεταλλικών κατασκευών. Ένα αντικείμενο με άμεση απορρόφηση στη βιομηχανία και με πολύ υψηλές αποδοχές.
Έχουμε Τεχνίτης θερμικών και υδραυλικών εγκαταστάσεων, Τεχνίτης ψυκτικών και κλιματιστικών έργων που τώρα, όποιος αποπειραθεί να βρει ψυκτικό ή συντηρητή κλιματιστικών έργων, δεν θα βρει στην αγορά διαθέσιμο. Δεν θα έχει χρόνο να τον εξυπηρετήσει.
Άρα, όλα αυτά είναι επαγγέλματα με πολύ καλή απορρόφηση στην αγορά εργασίας, εξασφαλισμένη απορρόφηση και πολύ καλές απολαβές.
Είναι χαρακτηριστικό για την απορρόφηση ότι, από έρευνα που έχουμε κάνει στους παλιούς μας αποφοίτους, προκύπτει ότι το 77% και πάνω παραμένει και απορροφάται μέσα στην αγορά εργασίας.
Επίσης, στο Βόλο λειτουργούμε αντίστοιχες ειδικότητες αλλά και άλλες, όπως είναι ο Υπάλληλος διοικητικών και οικονομικών υπηρεσιών, μια ειδικότητα που έχει απορρόφηση σε λογιστικά γραφεία, σε γραμματειακές θέσεις, σε διάφορες επιχειρήσεις, την ειδικότητα της Αρτοποϊίας, της Ζαχαροπλαστικής.
Επομένως, καταλαβαίνετε, ο νέος, η νέα έχουν μια βεντάλια επιλογών μπροστά τους.
Στις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας οι εγγραφές έχουν ήδη ξεκινήσει από τον Ιούνιο, είναι ανοιχτές και θα συνεχίσουμε μέχρι τα τέλη Αυγούστου, ενδεχομένως και την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου.
Η διαδρομή που ακολουθεί κανείς είναι μέσω του gov.gr και του συνδέσμου που αναφέρεται στη ΔΥΠΑ και την εκπαίδευση.
Πληροφορίες για το σύνολο των ειδικοτήτων στο site της ΔΥΠΑ.
Στις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας γίνονται δεκτά παιδιά από 15 έως 29 ετών. Προαπαιτούμενο εγγραφής το Απολυτήριο Γυμνασίου.
Ενώ στα ΣΑΕ (τα ΙΕΚ) γίνονται δεκτοί από 18 έως 58 ετών, με προαπαιτούμενο το Απολυτήριο Λυκείου.
Ερώτηση: Ποια είναι τα επόμενα βήματα της ΔΥΠΑ όσον αφορά στην επαγγελματική κατάρτιση; Πρόσφατα, δημιουργήθηκε νέο Παράρτημα στην ΕΠΑΣ Ελευσίνας, για την ειδικότητα Τεχνίτης Ναυπηγικής Βιομηχανίας. Τι θα σηματοδοτήσει το νέο αυτό βήμα;
Απάντηση: Εμείς έχουμε δομήσει την απορρόφηση των νέων μας και με συνεργασίες πολύ δυνατές με Ομίλους ιδιωτικών επιχειρήσεων.
Στο ίδιο αυτό πλαίσιο, πριν δύο χρόνια, εισάγαμε ια νέα ειδικότητα, τον Τεχνίτη Ναυπηγικής Βιομηχανίας.
Και έχουμε συνάψει ένα μνημόνιο συνεργασίας με την ΟΝΕΧ που έχει την εκμετάλλευση των ναυπηγείων στην Ελευσίνα, όπως και στη Σύρο.
Οι απόφοιτοί μας, αλλά και οι μαθητές μας, κάνουν την πρακτική τους άσκηση εκεί και απορροφούνται στο σύνολο.
Στο πλαίσιο αυτό, ανοίγουμε, από τον φετινό Σεπτέμβριο, Παράρτημα της Σχολής της Ελευσίνας, στη Σύρο, σε συνεργασία με την ΟΝΕΧ.
Έτσι, θωρακίζουμε και όλες τις νέες ειδικότητες που εισάγουμε στις Σχολές μας.
Δηλαδή, ερχόμαστε σε επαφή με τον κόσμο των επιχειρήσεων, κάνουμε τη διάγνωση αναγκών, που απαιτείται, βλέπουμε που υπάρχουν κενά και δυνατότητα άμεσης απορρόφησης του κλάδου και αντίστοιχα προχωρούμε στην εκπαίδευση των παιδιών στο αντικείμενο αυτό.
Ο Τεχνίτης Ναυπηγικής Βιομηχανίας είναι ένα αντικείμενο που, όπως καταλαβαίνετε, σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, με τέτοια ανάπτυξη ευρύτερα στον χώρο της γαλάζιας οικονομίας, αυτό είναι ένα αντικείμενο που έχει άμεση απορρόφηση στην αγορά εργασίας.