Ειδήσεις

Εντυπώσεις και παρατηρήσεις για το Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Καρδίτσας


Συνέντευξη τύπου παραχώρησαν, το πρωί της Παρασκευής 22/3, στα γραφεία της Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων, τα μέλη της Κριτικής Επιτροπής του 39ου Πανελλήνιου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Καρδίτσας προκειμένου να μεταφέρουν τις εντυπώσεις τους από τη διοργάνωση, τις παρατηρήσεις τους και προτάσεις για την αναβάθμιση του θεσμού.

Παρόντες ήταν ο ηθοποιός Γιώργος Σουξές, ο σκηνοθέτης Νίκος Χατζηπαπάς, ο συνθέτης Παναγιώτης Καλατζόπουλος  και η χορογράφος, θεατρολόγος Κάλλια Θεοδοσιάδη και εκ μέρους του Δ.Σ. της Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων ο Πρόεδρος Μανώλης Στεργιόπουλος και ο Ταμίας Χρήστος Τσιαλούκης.

(Το πέμπτο μέλος της Κριτικής Επιτροπής, η ηθοποιός Γεωργία Ζώη απουσίαζε λόγω επαγγελματικής υποχρέωσης).

Ακολουθούν τα αποσπάσματα από τις τοποθετήσεις τους.

 

Κάλλια Θεοδοσιάδη, χορογράφος-θεατρολόγος

Είναι μεγάλη μου τιμή και χαρά που παρίσταμαι για δεύτερη συνεχόμενη φορά σε αυτό τον θεσμό. Είναι πολύ σημαντική η φιλοξενία της Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων και του Προέδρου και θεωρώ ότι είναι μια πολύ ευτυχής συγκυρία που παρευρεθήκαμε η Κριτική Επιτροπή.

Αποτελεί για μένα μια σημαντική σύμπραξη αυτή η ανταλλαγή απόψεων και έχουμε τον σκηνογράφο Αντώνη Χαλκιά ο οποίος είναι υπεύθυνος για την επιλογή των μελών της Επιτροπής. Έχουμε τον ανθρωπολόγο-μουσικολόγο Παύλο Κάβουρα. Έχουν ανοίξει κάποια σεμινάρια και εργαστήρια που γίνονται στην πόλη της Καρδίτσας και μας δίνουν αυτό το έναυσμα. Θεωρώ ότι, με αυτό τον τρόπο, θα μπορούσε να ανοίξει ακόμη περισσότερο. Να γίνουν περισσότερα εργαστήρια, περισσότερα σεμινάρια, να έρθουν περισσότεροι καλλιτέχνες, ίσως να φιλοξενήστε και έναν επαγγελματικό θεατρικό θίασο.

Ευχαριστώ πολύ το Σύλλογο και τον Πρόεδρο για την φιλοξενία.

 

Παναγιώτης Καλατζόπουλος, συνθέτης

Στην απόφασή μου να βρίσκομαι εδώ πέρα έπαιξε ρόλο η εξής σκέψη. Ότι πίσω από αυτά τα Φεστιβάλ υπάρχει ένας εμφανής λόγος και ένας αφανής λόγος. Ο εμφανής λόγος είναι η συγκινητική σχέση που έχουν οι ερασιτέχνες με το θέατρο η οποία είναι μια δύσκολη σχέση με την έννοια ότι δίνουν από το χρόνο που περισσεύει, αν περισσεύει, γιατί έχουν μια ανάγκη θεραπευτική με το θέατρο.

Το παράδοξο είναι ότι εμείς οι μουσικοί και οι ηθοποιοί είμαστε οι μόνοι που παίζουμε. Όλοι οι άλλοι δουλεύετε. Και η σχέση αυτή με το παιχνίδι που υπάρχει και στο θέατρο και στη μουσική είναι σαν μια ιατρική με ήχους ή ιατρική με λόγους.

Αυτό, λοιπόν, το φυτώριο που είναι το ερασιτεχνικό θέατρο, παράγει το νέο αίμα το οποίο θα τροφοδοτήσει ακόμα και το επαγγελματικό θέατρο.

Στους εμφανείς λόγους είναι ότι υπάρχει μια δομή, υπάρχει ο εθελοντισμός του Συλλόγου, υπάρχει ένας Πρόεδρος ο οποίος, μαζί με τα υπόλοιπα μέλη, φιλοξενεί αυτή την Επιτροπή και τους ευχαριστούμε.

Το ενδιαφέρον, όμως, εκτός από τα εμφανή, δηλαδή τα βραβεία, τους θιάσους, την παραμονή στην πόλη, που για μένα είναι η πρώτη φορά που μένω τόσο καιρό στην Καρδίτσα, είναι ότι υπάρχουν και τα αφανή που είναι οι τυχαίες συναντήσεις.

Και σε αυτές τις ιστορίες με τα Φεστιβάλ έχει πάρα πολύ ενδιαφέρον αυτό, που συναντάς τυχαία ανθρώπους που δεν το περιμένεις. Και δημιουργούνται κάποιες σχέσεις, δημιουργούνται φιλίες καμιά φορά και κρατάνε, σχέσεις με την πόλη, με τα χωριά, όπως στην Κερασιά, που την επισκεφθήκαμε.

Αυτά, λοιπόν, τα αφανή είναι τα οποία, όπως λένε στο θέατρο, υπάρχει ο από μηχανής Θεός, είναι κρυμμένα πίσω από κάθε Φεστιβάλ σαν και αυτό.

Και γι ΄ αυτό είμαι εδώ και δεν το μετανιώνω καθόλου.

 

Γιώργος Σουξές, ηθοποιός

Εγώ δεν είμαι πολύ καλό στα λόγια, οπότε θα μιλήσω από καρδιάς. Ο κ. Χαλκιάς πριν τρία χρόνια μου είπε ΄΄Θέλεις να έρθεις σε ένα Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου;΄΄ Εμένα με άγγιξε αυτό γιατί έχω ασχοληθεί πολύ με το ερασιτεχνικό θέατρο, έχω στήσει και μια ομάδα στη Σιάτιστα. Αντιπροσωπεύσαμε τότε την Ελλάδα δύο φορές στο εξωτερικό, σε δύο Φεστιβάλ συνάντησης ερασιτεχνικών θιάσων από όλη την Ευρώπη.

Φέτος, ε όχι και πολύ εύκολα, με δυσκολία, μπόρεσα και ήρθα. Και καλά έκανα όντως και ήρθα γιατί μιλάμε για μια εξαιρετική φιλοξενία, ο Πρόεδρος μας έχει υποχρεώσει.

Ο λόγος που βρίσκομαι εδώ, ως Κριτική Επιτροπή, είναι για να διακρίνω, να ψάξω να βρω τους πιο ρομαντικούς ερασιτέχνες. Ίσως όχι τους καλύτερους αλλά αυτούς που το κάνουνε με την ψυχή τους πραγματικά.. Και, ευτυχώς, όπως μας είπαν, που καταργήθηκαν αυτά τα βραβεία του πρώτου ρόλου, του καλύτερου τραγωδού και λοιπά.

Θα ψηφίσω για την πιο αγαπημένη παράσταση. Αυτή που οι ερασιτέχνες ηθοποιοί έκαναν με πολύ αγάπη.  Και όλοι καταλαβαίνουμε ποιες μπορεί να είναι αυτές. Εγώ το καταλαβαίνω περισσότερο γιατί έχω δουλέψει μαζί τους και αντιλαμβάνομαι κάποια πράγματα.

Είμαι λίγο ρομαντικός σε τέτοια θέματα.

 

Νίκος Χατζηπαπάς, σκηνοθέτης-ηθοποιός

Αφού ευχαριστήσω και εγώ, με τη σειρά μου, την Ένωση Πολιτιστικών Συλλόγων για την άψογη φιλοξενία, είναι η δεύτερη φορά που έρχομαι και είναι ιδιαίτερη χαρά και τιμή.

Εμείς ως Κριτική Επιτροπή βασικά ερχόμαστε εδώ για να αξιολογήσουμε μερικές ερασιτεχνικές θεατρικές ομάδες. Τα κριτήριά μας είναι πολύ ευαίσθητα στη συγκεκριμένη περίπτωση. Διότι αν είχαμε κάποιους επαγγελματικούς θιάσους απέναντί μας θα ήταν διαφορετικά τα κριτήρια της αξιολόγησης.

Εδώ τώρα έχουμε να κάνουμε με ερασιτεχνικά σχήματα, με ανθρώπους των οποίων τα κίνητρα είναι τελείως διαφορετικά στην εμπλοκή τους στη θεατρική διαδικασία, οπότε και εμείς πρέπει να βρούμε εκείνα τα κριτήρια τα κατάλληλα για να είμαστε όσο πιο «αντικειμενικοί».

Θεωρώ, ωστόσο, ότι η παρουσία μας εδώ, ως επαγγελματίες του θεάτρου, έχει έναν πιο ουσιαστικό ρόλο, πέρα από το να δώσουμε τα βραβεία.

Εγώ θα ήθελα να βοηθήσουμε ώστε αυτός ο θεσμός, που είναι τόσα χρόνια, και του χρόνου γίνεται 40 χρόνων, να εξελιχθεί και να ξεφύγει τελείως από τα τοπικά ίσως πλαίσια.

Νομίζω ότι πρέπει να σκεφτούμε πάνω σε διάφορα ζητήματα.

Να σκεφτούμε τι σκοπό εξυπηρετεί ένα Φεστιβάλ ερασιτεχνικού θεάτρου. Ποιος είναι ο λόγος ύπαρξής του;.

Προσωπικά πιστεύω ότι είναι καταρχάς ένα πεδίο ανταλλαγής πληροφορίας, κυρίως ανάμεσα στους θιάσους. Αυτό, όμως, δεν μπορεί να εκπληρωθεί γιατί οι θίασοι δεν μένουν εδώ να δουν και κάποιους άλλους θιάσους.

Επίσης, θα μπορούσε να αποτελέσει πεδίο εκπαιδευτικό για τους ερασιτέχνες ηθοποιούς ή σκηνοθέτες.

Θα πρέπει ίσως μια μερίδα που θα μπορούσε να μένουμε πίσω στο Φεστιβάλ, να παρακολουθούν και να συμμετέχουν σε όλη τη διαδικασία.

Κατά την άποψη μου, θα πρέπει τα πρωινά να υπάρχουν εργαστήρια, σεμινάρια και ίσως προς το τέλος του Φεστιβάλ να γίνεται κάποια ημερίδα ή διημερίδα για θέματα που αφορούν το θέατρο ή το ερασιτεχνικό θέατρο.

 

Μανώλης Στεργιόπουλος, Πρόεδρος ΕΠΣΚ

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων Μανώλης Στεργιόπουλος  ευχαρίστησε τα μέσα ενημέρωσης για τη στήριξή τους στο θεσμό και τόνισε πως όλη αυτή η προσπάθεια για το Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Καρδίτσας είναι ένας αγώνας να το δει και να το βιώσει όλη η πόλη, είναι μια ανάταση πολιτιστική.

 

Χρήστος Τσιαλούκης, Ταμίας ΕΠΣΚ

Ο Ταμίας της Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων Χρήστος Τσιαλούκης ευχαρίστησε τα μέλη της Κριτικής Επιτροπής για το πολύτιμο έργο τους τονίζοντας πως, μέσα από το Φεστιβάλ, προκύπτουν τα ταλέντα του αύριο. Πρόσθεσε δε πως, μέσα από την ανανεωμένη ιστοσελίδα της Ένωσης, ο κόσμος μπορεί να ενημερώνεται για όλα τα πολιτιστικά πεπραγμένα της πόλης.

 

 

 

 

 

 

Προηγούμενο άρθρο Η Ελλάδα θωρακίζεται - Του Κώστα Βλάχου
Επόμενο άρθρο Παρέμβαση Σκόνδρα σε Πιερρακάκη ενόψει των Πανελληνίων για τους μαθητές της Καρδίτσας