Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για μια σειρά από εξεταστικές δοκιμασίες. Ξεκινούν στις 18/5 με τη λεγόμενη “Ελληνική PISA” και συνεχίζονται για τους μαθητές των Λυκείων με Τράπεζα Θεμάτων στην Α’ και Β’ Λυκείου και ακολουθούν οι Πανελλαδικές.
Το ίδιο νήμα συνδέει όλα αυτά τα μέτρα του ΥΠΑΙΘ. Στόχος τους σε καμιά περίπτωση δεν είναι η κατάκτηση της γνώσης και η βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, αλλά η κατηγοριοποίηση-κατάταξη των μαθητών και, μέσω αυτών, των εκπαιδευτικών και των αντίστοιχων σχολείων, η ύψωση φραγμών και η ανάσχεση της τάσης για πανεπιστημιακές σπουδές, αποκαρδιώνοντας τους μαθητές και βάζοντάς τους από νωρίς τη στάμπα του “αποτυχημένου’’.
Μαζί και με την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), στόχος της κυβέρνησης για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι να αποθαρρύνει τους εφήβους να ολοκληρώσουν τις Λυκειακές τους σπουδές, να τους εξωθήσει σε δομές μεταγυμνασιακής κατάρτισης και να εγκαταλείψουν τα όνειρά τους για σπουδές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Ταυτόχρονα, επιδίωξη του ΥΠΑΙΘ είναι να ενοχοποιήσει τους εκπαιδευτικούς, με μετρήσιμα πλέον μεγέθη, για τη μαθητική αποτυχία, μπροστά και στη διαδικασία της αξιολόγησης. (Το 2013-14 η μαθητική «αποτυχία» από την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων έφτασε σχεδόν στο 25%).
Πραγματικά, αυτές τις μέρες στα σχολεία το άγχος και η αγωνία των εκπαιδευτικών για τη σωστή προετοιμασία των μαθητών τους έχει «χτυπήσει κόκκινο». Ακόμα και στην περίπτωση που δεν χάνεται καμιά διδακτική ώρα, η ολοκλήρωση της ύλης και η επαρκής κατανόησή της από την πλειονότητα των μαθητών είναι αδύνατη. Όταν μάλιστα ξέρουμε ότι πάρα πολλά θέματα της Τράπεζας Θεμάτων είναι υπερβολικά δύσκολα και ακραία, εντελώς αναντίστοιχα προς τη σχολική πραγματικότητα.
Ο πρόσφατος ελιγμός του ΥΠΑΙΘ σε σχέση με την Τράπεζα Θεμάτων (κλήρωση δύο τριάδων θεμάτων, από τα οποία ο εκπαιδευτικός θα επιλέξει δυο θέματα – ένα από κάθε τριάδα) αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση κάτω από το βάρος της γενικής αγανάκτησης που έχει δημιουργήσει η πολιτική της, προσπαθεί να «λειάνει τις γωνίες», χωρίς όμως να αναιρέσει την ουσία της πολιτικής της.
Και όλα αυτά σε μια χρονιά που μόνο κανονική δε ήταν. Οι επιμολύνσεις από covid σε σχολεία διατάραξαν την ομαλή ροή των μαθημάτων. Αποτέλεσμα, εκατοντάδες μαθητές και δεκάδες εκπαιδευτικοί στην Καρδίτσα να απουσιάζουν από την σχολική τάξη για μεγάλα χρονικά διαστήματα, να τρέχουν για ιχνηλάτηση ολόκληρα τμήματα και να είναι σε καραντίνα, όταν νοσούν οι ίδιοι, οι γονείς τους και τα αδέρφια τους. Επιπροσθέτως, πολλά παιδιά υποχρεώθηκαν να χάσουν τα μαθήματά τους, προκειμένου να υποβληθούν σε αλλεπάλληλα rapid tests στις Δημόσιες Δομές, στο πλαίσιο της ιχνηλάτησης κρουσμάτων που καθιέρωσε το Υπουργείο Παιδείας. Είναι λοιπόν προφανές ότι η εκπαιδευτική διαδικασία διεξήχθη μετ’ εμποδίων και κάθε άλλο παρά φυσιολογική μπορεί να χαρακτηριστεί η φετινή σχολική χρονιά.
Στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν οι αρνητικές επιπτώσεις που επέφερε στη σχολική ζωή η δίχρονη τηλεκπαίδευση. Τα μαθησιακά κενά, τα γνωστικά ελλείμματα, η κακή ψυχολογία των μαθητών έχουν ως συνέπεια να μη μπορούν να διαχειριστούν την τεράστια ύλη των μαθημάτων. Ύλη που όχι μόνο δεν μειώνεται, αλλά αυξάνεται και που ακόμα και σε κανονικές συνθήκες δεν είναι δυνατόν να αφομοιωθεί από τους μαθητές.
Και σαν να μην έφταναν τα παραπάνω, το ΥΠΑΙΘ προχωρά για πρώτη φορά πιλοτικά σε κάποια σχολεία (από του χρόνου σε όλα) σε εξετάσεις -διαγνωστικές τις βαφτίζει- PISA. Η «Ελληνική PISA» είναι αντίγραφο της PISA του ΟΟΣΑ. Οι εξετάσεις τύπου PISA στηρίζονται σε μια αντίληψη που ευνοεί, εξετάζει κι αξιολογεί κυρίως δεξιότητες, λιγότερο ικανότητες, ελάχιστα γνώσεις. Μέσω όμως αυτών των εξετάσεων το ΥΠΑΙΘ επιδιώκει να ελέγξει τις εκπαιδευτικές πολιτικές και να επιβάλει έναν τύπο σχολείου στραμμένο στην πρόχειρη κατάρτιση και στην απόκτηση εφήμερων δεξιοτήτων.
To ΔΣ της ΕΛΜΕ Καρδίτσας θεωρεί ότι τώρα είναι η ώρα της υπεράσπισης των μαθητών μας και της αντιπαράθεσης με την κυβερνητική πολιτική. Ανάγκη και υποχρέωσή μας είναι η διεκδίκηση του καθολικού δικαιώματος στις σπουδές, για δημόσια και δωρεάν παιδεία. Να παλέψουμε για:
- καταργηση της τραπεζας θεματων και της εβε
- μειωση της υλης σε ολες τις ταξεις
- να ματαιωθουν οι εξετασεις της “ελληνικης pisa”
Μπροστά σ’ αυτές τις εξελίξεις ο κλάδος είναι ανάγκη να συζητήσει και να αποφασίσει συλλογικά, αγωνιστικές παρεμβάσεις και κινητοποιήσεις.
Το ΔΣ της ΟΛΜΕ αποφάσισε να πραγματοποιηθεί πανελλαδική κινητοποίηση την Τετάρτη, στις 11 Μαΐου, με αιτήματα την άμεση περικοπή της εξεταστέας ύλης σε όλες τις τάξεις και τη μη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων και της ΕΒΕ. Για το λόγο αυτό κήρυξε 2ωρη διευκολυντική στάση εργασίας (12πμ-2μμ).
Καλούμε τους συναδέλφους στη συγκέντρωση την Τετάρτη 11 Μαΐου, στη 1μμ στην Κεντρική πλατεία.