Σε ακόμη μια άθλια ενέργεια προχώρησε το ΥΠΑΙΘ με την εγκύκλιό του (29601/ΓΔ4/16-03-2022) που αφού στοχοποιεί τους εκπαιδευτικούς «Υπεύθυνοι για την ολοκλήρωση της ύλης είναι οι διδάσκοντες» καλεί σε «αναμόρφωση προγραμμάτων» στα σχολεία, όταν «παρατηρείται καθυστέρηση στη διδασκαλία των μαθημάτων που εξετάζονται στις προαγωγικές εξετάσεις»!
Ουσιαστικά, απαιτεί με αυταρχικό τρόπο από τους εκπαιδευτικούς:
- να συναινέσουν ακούσια σε μια ψεύτικη εκπαιδευτική πραγματικότητα, που όλα βαίνουν καλώς, τη φετινή σχολική χρονιά και η ύλη μπορεί «να βγει» κανονικά.
- να αποκρύψουν την κανονικότητα ότι οι επιμολύνσεις από covid σε σχολεία με τον μέγιστο αριθμό μαθητών στις τάξεις έχουν διαταράξει την ομαλή ροή των μαθημάτων. Αποτέλεσμα εκατοντάδες μαθητές και δεκάδες εκπαιδευτικοί στην Καρδίτσα (2165 κρούσματα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς στη Δευτεροβάθμια από την αρχή της σχολικής χρονιάς μέχρι σήμερα) να απουσιάζουν από την σχολική τάξη για μεγάλα χρονικά διαστήματα, να τρέχουν για ιχνηλάτηση ολόκληρα τμήματα και να είναι σε καραντίνα, όταν νοσούν οι ίδιοι, οι γονείς τους και τα αδέρφια τους. Μάλιστα τις μέρες αυτές οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου που επιθυμούν να εισαχθούν σε στρατιωτικές -αστυνομικές κλπ σχολές, θα απουσιάζουν από τα σχολεία για 5 (!) μέρες.
- να απεμπολήσουν τον παιδαγωγικό τους ρόλο και να κλείσουν τα μάτια τους μπροστά στις αρνητικές επιπτώσεις που επέφερε στη σχολική ζωή η δίχρονη τηλεκπαίδευση. Τα μαθησιακά κενά, τα γνωστικά ελλείμματα, η κακή ψυχολογία των μαθητών έχουν ως συνέπεια να μη μπορούν να διαχειριστούν την τεράστια ύλη των μαθημάτων. Ύλη που όχι μόνο δε μειώνεται αλλά αυξάνεται και που ακόμα και σε κανονικές συνθήκες δεν είναι δυνατόν να αφομοιωθεί από τους μαθητές.
- να ολοκληρώσουν με υποκριτικό τρόπο τη διδακτέα ύλη. Απλά να καταγράψουν ενότητες και σελίδες σε φόρμες, για το τυπικό της υπόθεσης. Θυμίζουμε ότι η διδακτική πράξη δεν είναι μια μονόδρομη διαδικασία. Προϋποθέτει όχι μόνον τον πομπό-καθηγητή που θα προχωράει την ύλη, αλλά και τον δέκτη-μαθητή που θα προσλαμβάνει, θα αφομοιώνει και θα μετατρέπει την πληροφορία σε στέρεη γνώση.
- να εμπεδώσουν οι εκπαιδευτικοί τον νέο τους ρόλο στο σχολείο. Όχι πραγματικοί δάσκαλοι που μορφώνουν, αλλά διεκπεραιωτές εντολών … και εντολών που, αφενός μεγιστοποιούν τον γραφειοκρατικό φόρτο εργασίας και αφετέρου, το πιο ουσιαστικό, τους καθιστούν υπεύθυνους για όλες τις δυσλειτουργίες του σχολείου.
Το ΥΠΑΙΘ επιδιώκει πάση θυσία να εφαρμοστεί η Τράπεζα Θεμάτων. Θύματα και πάλι είναι οι μαθητές και οι μαθήτριές μας. Θα οδηγηθούν σε απόρριψη και θα εσωτερικεύσουν την «αποτυχία» τους. Μαζί και με την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, στόχος της κυβέρνησης για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι να αποθαρρύνει τους εφήβους να ολοκληρώσουν τις Λυκειακές τους σπουδές, να τους εξωθήσει σε δομές μεταγυμνασιακής κατάρτισης και να εγκαταλείψουν τα όνειρά τους για σπουδές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ταυτόχρονα, επιδίωξη του ΥΠΑΙΘ είναι να ενοχοποιήσει τους εκπαιδευτικούς, με μετρήσιμα πλέον μεγέθη για τη μαθητική αποτυχία, μπροστά και στη διαδικασία της αξιολόγησης. (Το 2013-14 η μαθητική «αποτυχία» από την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων έφτασε σχεδόν στο 25%).
Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για τη μεγάλη εξεταστική δοκιμασία των μαθητών του Λυκείου. Η Τράπεζα Θεμάτων ενημερώνεται με πλήθος θεμάτων, πολλά από τα οποία είναι υπερβολικά δύσκολα και ακραία, εντελώς αναντίστοιχα προς τη σχολική πραγματικότητα.
- Απαιτούμε την ανάκληση της εγκυκλίου. Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να μην προχωρήσουν σε αναμορφώσεις προγραμμάτων. Απαιτούμε να μειωθεί άμεσα και δραστικά η ύλη σε όλες τις τάξεις και σε όλα τα μαθήματα.
- Απαιτούμε την κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.