Άλλη μια τηλε-ημερίδα πραγματοποίησε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μουζακίου στο πλαίσιο της Πράξης «Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) – Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Β’ Κύκλος)», σε συνεργασία με το Εργαστηριακό Κέντρο Καρδίτσας τη Δευτέρα 31 Μαΐου 2021 με θέμα: «Εκπαίδευση για ασφαλές, προσιτό και πόσιμο νερό για όλους».
Η τηλε-ημερίδα απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς και των δύο βαθμίδων εκπαίδευσης των Διευθύνσεων της Θεσσαλίας και σχετιζόταν με τον 6ο στόχοαπό τους 17 παγκόσμιους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης που έχει σαν σκοπό να αναδείξει εκπαιδευτικές δραστηριότητες σ’ αυτά τα πλαίσια.
Στην ημερίδα συμμετείχαν και απηύθυναν χαιρετισμό ο Διευθυντής Β/θμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας κ. Παππάς Σωκράτης, ο Οργανωτικός Συντονιστής του ΠΕ.Κ.Ε.Σ.Θεσσαλίας κ. Κωτούλας Βασίλειος, η Συντονίστρια Εκπαίδευσης για την Αειφορία του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Θεσσαλίας κ. Τριανταφύλλου Σοφία και ο Διευθυντής του Εργαστηριακού Κέντρου Καρδίτσας κ. Νικολακάκος Μιλτιάδης.
Ο Υπεύθυνος του Κ.Π.Ε. Μουζακίου κ. Ντάνης Αντώνης ανοίγοντας την τηλε-ημερίδα,αφού καλωσόρισε τους/τις συμμετέχοντες/χουσες, ευχαρίστησε ιδιαίτερα τον εισηγητή κ.Νικολάου Κώστα, με τον οποίο εδώ και χρόνια το Κ.Π.Ε. Μουζακίου έχει αναπτύξει μια άριστη συνεργασία, καθώςκαι τον κ. Ιωάννη Παπαϊωάννου από το ΕργαστηριακόΚέντρο Καρδίτσας για όλη τη σημαντική και αξιόλογη δουλειά τους για την κατασκευή «Μακέτας σε κλίμακα 1:100 του διυλιστηρίου επεξεργασίας νερού της Καρδίτσας»και αναφέρθηκε στηστοχοθεσία της ημερίδας.
Ο κ. Κώστας Νικολάου, Δρ. Χημικός Περιβαλλοντολόγος Επισκέπτης Καθηγητής Οικολογίας και Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας στο Α.Π.Θ., ανέπτυξε το θέμα: «Το νερό σαν κοινό αγαθό».Ανέπτυξε με πολύ κατανοητό και επιστημονικό λόγο τη σημερινή κατάσταση γύρω από το αγαθό που λέγεται ΝΕΡΟ. Αναφέρθηκε στους ρύπους των υπόγειων νερών σήμερα,και στη ρύπανση γενικά των νερών των ποταμών, λιμνών και θαλασσών.Παρουσίασε τη θέση του ΟΗΕ(από το 2010 τα Ηνωμένα Έθνηδηλώνουν ότι η πρόσβαση σεκαθαρό νερό και υγιεινήείναι ανθρώπινο δικαίωμα) και τηςΕ.Ε., που τονίζει ότι το νερό είναι κοινός πόροςτης ανθρωπότητας και ηπρόσβαση στο πόσιμο νερόείναι θεμελιώδες ανθρώπινοδικαίωμα.Μεγάλο μέρος της εισήγησής του αφιέρωσε στην περιγραφή της προσπάθειας που γίνεται εδώ και χρόνια για την ιδιωτικοποίηση του νερού από τη μία, αλλά και στους αγώνες από την άλλη για τη μη ιδιωτικοποίησή του. Παρουσίασε ειδικά τις προσπάθειες και τον αγώνα που έγινε στο πρόσφατο παρελθόν στη Θεσσαλονίκη.
Κατέληξε, τονίζοντας ότι το νερό αντιμετωπίζεται ωςκοινό αγαθό ανά τους αιώνες, από τα αρχαία χρόνια σε όλους τους πολιτισμούς του κόσμου και μέχρι σήμερα σε αρκετάμέρη του πλανήτη. Κι αυτό συνέβαινε και συμβαίνειόταν η διαχείρισή του είναι κοινωνική καιαποκεντρωμένη σε επίπεδο κοινότητας, με άμεσησυμμετοχή των πολιτών, με ελεύθερη πρόσβαση γιαόλους και με σεβασμό στον κύκλο του νερού στηφύση.Αν υπάρχει, είπε, μια εγγύηση για να μην παραβιάζεται ο φυσικός νόμος του κύκλου του νερού και ταυτόχρονα να μην γίνει ποτέ ιδιωτικοποίηση του νερού, αυτό μπορεί να διασφαλιστεί μόνον με τη συνεργατική διαχείριση του νερού από τους ίδιους τους πολίτες σε κοινοτικό επίπεδο, διότι εκεί μπορεί να γίνει συνείδηση και πράξη ότι είμαστε μέρος της φύσης και όχι κατακτητές της, εκεί μπορεί να διαμορφωθεί και να αναπτυχθεί μια νέα κοινωνική συνείδηση για τη συλλογική διαχείριση των κοινών αγαθών και για το κοινό καλό.
Στη συνέχεια ο κ. Παπαϊωάννου Ιωάννης, καθηγητής μηχανολόγος, στην παρουσίασή του εξήγησε πώς δημιουργήθηκε η μακέτα, η οποία είναι προσομοίωση μίας από τις τέσσερις γραμμές διύλισης νερού του Διυλιστηρίου Καρδίτσας, σε κλίμακα 1/100. Για την κατασκευή της δούλεψαν μαθητές του 1ου ΕΠΑ.Λ. της ειδικότητας Μηχανολογίας και του 1ου Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. της ειδικότητας Ηλεκτρολογίας και χρειάστηκε δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί. Συναρμολογήθηκαν 523 υλικά και εξαρτήματα, βάσει των πρότυπων σχεδίων του Διυλιστηρίου.
Η μακέτα θα τοποθετηθεί τις επόμενες μέρες στο Κ.Π.Ε. Μουζακίου και θα χρησιμοποιηθεί για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Προσομοιάζει τη ροή και τη διαδικασία διύλισης του νερού και αποτελείται αρχικά από μία γυάλινη δεξαμενή χωρητικότητας 69,5 λίτρων που έχει το ρόλο της αναρρυθμιστικής λίμνης, ακολουθεί η δεξαμενή ταχείας ανάδευσης και μία τριθάλαμη δεξαμενή βραδείας ανάδευσης. Στη συνέχεια υπάρχει μία διθάλαμη δεξαμενή καθίζησης και τέλος ακολουθούν έξι φίλτρα διύλισης. Το νερό καταλήγει στο κάτω μέρος της μακέτας σε μία δεξαμενή 72 λίτρων και επιστρέφει στην αρχική δεξαμενή με τη βοήθεια μίας αντλίας. Η μακέτα μπορεί να αποκτήσει μία ακόμη επιπρόσθετη αξία και να χρησιμοποιηθεί ως βοηθητικό υλικό για διαθεματική και βιωματική εκπαίδευση, ενσωματώνοντας με παραστατικό τρόπο ασκήσεις από μαθηματικά, φυσική και χημεία.
Ο κ. Παπαϊωάννου ευχαρίστησε τους συμμετέχοντες μαθητές στην κατασκευή της μακέτας και ιδιαίτερα τους συναδέλφους καθηγητές κ. Αραμπατζή, κ. Βαρλάγκα, κ. Καμπίτσα και κ. Μπασιακούρα, αλλά και τους εξωτερικούς συνεργάτες κ. Σακελαρίου με το ομώνυμο μηχανουργείο και τη βιοτεχνία υαλοπινάκων Παπαδόπουλος.
Από την πλευρά του Κ.Π.Ε. Μουζακίου το μέλος της παιδαγωγικής ομάδας κ. Γραμμένος Κώστας παρουσίασε τους στόχους και τα βασικά σημεία του ημερήσιου προγράμματος Π.Ε.“Λίγο νερό…” και ανέπτυξε επιγραμματικά τις δραστηριότητες (χρήσης, εξοικονόμησης, ρύπανσης κ.λπ.), που υλοποιούν οι μαθητές/τριες στην αίθουσα, αλλά και στο πεδίο (επίσκεψη στον ποταμό Πάμισο καταγραφή μετρήσεων, αναλύσεις νερού, εκπαιδευτικά παιχνίδια κ.λπ.), όταν υλοποιούν αυτό το πρόγραμμα στο Κ.Π.Ε. Μουζακίου.
Στο τέλος ακολούθησε διάλογος ανάμεσαστους/στις συμμετέχοντες/χουσες και οι εισηγητές απάντησαν σε διάφορες ερωτήσεις.