Στην τελική ευθεία περνάει το μεγάλο έργο για την κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65, από τα Τρίκαλα μέχρι το Κηπουρειό Γρεβενών. Σύμφωνα με πληροφορίες μέσα στον Ιούνιο αναμένεται να κυρωθεί από τη Βουλή (καθώς πρόκειται για έργο που η σύμβαση του αποτελεί νόμο του κράτους) η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης στην οποία προστίθεται πλέον και το βόρειο τμήμα. Να θυμίσουμε πως η σύμβαση έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Το τελικό βήμα, όπως γράφει το ypodomes.com, είναι να υπογραφεί από την Κεντρική Οδό και το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα μέσα στο καλοκαίρι. Με αυτή την προσθήκη το ανεκτέλεστο του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σκαρφαλώνει πάνω από τα 3 δισ. ευρώ, τοποθετώντας τον στην κορυφή του κλάδου.
Η χρηματοδότηση του έργου θα καλυφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης γιατί το έργο έχει συνδεθεί με την πορεία απολιγνιτοποίησης της χώρας και ως εκ τούτου έχει τη σφραγίδα του “πράσινου” έργου.
Αθήνα-Γρεβενά 4 ώρες
Με το έργο του βόρειου τμήματος, ο αυτοκινητόδρομος Ε65 ολοκληρώνεται από άκρη σε άκρη και θα είναι ένας άξονας 181,5 χιλιομέτρων που θα ξεκινά από τη Λαμία, θα περνά από Δομοκό, Καρδίτσα και Τρίκαλα για να καταλήξει σε σύνδεση με την Εγνατία Οδό. Χρειάστηκαν σχεδόν 10 χρόνια για να λυθεί ένας δύσκολος γόρδιος δεσμός από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το ταξίδι από τη Λαμία μέχρι τα Γρεβενά θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, αντί των 3 ωρών και 15 λεπτών που απαιτούνται σήμερα, ενώ το Αθήνα – Γρεβενά δεν θα ξεπερνά τις 4 ώρες!
Η απόσταση Αθήνα-Μέτσοβο θα μειωθεί σε μόλις 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών. Περιοχές με σημαντικό τουριστικό ενδιαφέρον όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα, και το Καρπενήσι είναι πια προσβάσιμες, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια
Τρία χρόνια κατασκευής
Το βόρειο τμήμα έχει μήκος 70,5 χιλιομέτρων και θα κοστίσει 442 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια κατασκευής του θα είναι τρία χρόνια και αν δεν υπάρξει κάποια καθυστέρηση θα παραδοθεί στην κυκλοφορία στα τέλη του 2024. Θα διαθέτει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ, καθώς και τέσσερις σήραγγες.
Θα συνδέει την Αθήνα με τη Δυτική Μακεδονία, αλλά και με την Ιταλία μέσω του Λιμένα της Ηγουμενίτσας, καθώς και με τα Δυτικά Βαλκάνια και από εκεί, με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Με την ολοκλήρωσή του το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία θα διαρκεί μια ώρα και 30 λεπτά, αντί των δύο ωρών και 30 λεπτά, που απαιτούνται σήμερα.
To έργο κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ. Ανεξάρτητοι μηχανικοί του έργου είναι οι AECOM-OMEK. Αναθέτουσα αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ.
Σύμφωνα με βίντεο που έχει δημοσιευθεί για τον Ε65, σήμερα η συνολική πρόοδος στο βόρειο τμήμα είναι 7%, που συμπυκνώνεται στο υποτμήμα Τρίκαλα-Καλαμπάκα με 25%. Η διαδρομή περιλαμβάνει δυτικό πέρασμα από την Καλαμπάκα και στη συνέχεια θα περνά ανατολικά της Μύκανης, δυτικά της Θεοτόκου για να καταλήξει 15 δυτικά της πόλης των Γρεβενών όπου θα συναντά με ανισόπεδο κόμβο την Εγνατία Οδό.
Η μεγάλη συμβολή του Ε65 στην ελληνική οικονομία
Σύμφωνα με σχετικές μελέτες, κατά τη φάση κατασκευής η απασχόληση θα τονωθεί με περισσότερες από 1.000 θέσεις εργασίας, ενώ το έργο θα συνεισφέρει περίπου 0,5% στο ΑΕΠ της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μείωση των δαπανών χρήσης λόγω της υλοποίησης του έργου θα τονώσει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών εξαγωγών, αφού ένα μέρος του κόστους των προϊόντων, που είναι το κόστος μεταφοράς, θα μειωθεί (ιδιαίτερα για μεταφορές στον διάδρομο Αττική – Ιωάννινα – Λιμάνι Ηγουμενίτσας προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη). Για τους ίδιους λόγους, και το κόστος των εισαγόμενων προϊόντων αναμένεται να έχει σχετική μείωση, προς όφελος των καταναλωτών.
Έργο στρατηγικής σημασίας για τη Δυτική Μακεδονία
Ο Ε65 είναι ένα από τα σημαντικότερα οδικά έργα με στρατηγική σημασία για μεγάλες περιοχές της χώρας. Πέραν του ότι μειώνει δραστικά τις αποστάσεις στην Κεντρική Ελλάδα παρέχοντας γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση, ταυτόχρονα «σπάει» την απομόνωση της Δυτικής Μακεδονίας, ενόψει του δύσκολου εγχειρήματος της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης της περιοχής σε μια βιώσιμη ανάπτυξη. Υπενθυμίζεται ότι στην περιοχή σχεδιάζεται να υλοποιηθούν πλήθος επενδύσεων στους τομείς της παραγωγής και αποθήκευσης καθαρής ενέργειας, της βιομηχανίας και του εμπορίου (π.χ. η δημιουργία βιομηχανικού πάρκου ηλεκτροκίνησης), της διαχείρισης απορριμμάτων, του τουρισμού, της αγροτικής παραγωγής κτλ. Όλα αυτά για να λειτουργήσουν χρειάζονται ποιοτικές, γρήγορες και ασφαλείς οδικές υποδομές, που θα εξασφαλιστούν μέσω του Ε65.
Τεχνική περιγραφή του βόρειου τμήματος
Σήμερα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες του τμήματος, ενώ ειδικότερα από το 111ο χλμ. έως και το 136ο χλμ. έχουν υλοποιηθεί οι τεχνικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί απαλλοτριώσεις, οι μετακινήσεις δικτυών και οι αρχαιολογικές έρευνες. Η γενική κατασκευαστική πρόοδος, πριν την αναβολή των εργασιών, βρισκόταν στο 7%, ενώ για το τμήμα από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα αυτό το ποσοστό ανέρχεται σε 25%. Έχουν ήδη κατασκευαστεί αντιπλημμυρικά, δίκτυο ομβρίων, χωματουργικά και μικρά τεχνικά έργα.
Η νέα χάραξη από το 136ο χλμ. έως το τέλος του έργου σε χαμηλότερο υψόμετρο από την αρχικά προβλεπόμενη (από τα 950 μέτρα στα 650 μέτρα), με μικρότερο μήκους υπόγειων έργων και 11,7 χλμ. επιπλέον ανοικτού έργου, ευνοεί τις συνθήκες ασφάλειας και λειτουργίας του Έργου, μειώνοντας το κόστος κατασκευής και βελτιώνοντας επίσης το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Αναλυτικά
Συνολικό μήκος: 70,5 χλμ.
2 Σήραγγες (στο 137ο χλμ & στο 176ο χλμ.)
20 Γέφυρες
11 Άνω & 48 Κάτω Διαβάσεις
3 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC)
89 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας
6 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Βασιλικής, Καλαμπάκας, Γρεβενών, Οξύνειας, Αγιόφυλλου-Καρπερού και Εγνατίας)
2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Ράξα Τρικάλων, Αγιόφυλλο – Καρπερό)
1 Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Οξύνεια) και 3 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (Α/Κ Τρικάλων, Α/Κ Καλαμπάκας, Α/Κ Αγιοφύλλου – Καρπερού)
2 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Τρικάλων, Αγιόφυλλου – Καρπερού)
1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων
1 Κτήριο Τροχαίας
ΠΗΓΗ: ypodomes.com