Eκδήλωση της «ΚΙΝΗΣΗΣ ΜΕΛΩΝ ΕΜΠ»


[Ομιλία του Υφυπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Σπύρου Ταλιαδούρου].

«Οι μεταρρυθμίσεις ανταποκρίνονται στις προκλήσεις της νέας εποχής και δημιουργούν ένα καλύτερο και σύγχρονο ακαδημαϊκό περιβάλλον».

Ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Σπύρος Ταλιαδούρος κατά την ομιλία του στην Εκδήλωση – Συζήτηση που διοργάνωσε η «Κίνηση Μελών ΕΜΠ» με θέμα «Το νέο θεσμικό πλαίσιο και το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση», επεσήμανε μεταξύ άλλων τα εξής:

«Αποτελεί αταλάντευτη βούλησή μας να συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας στην κατεύθυνση της μεταρρύθμισης και του εκσυγχρονισμού της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Οι μεταρρυθμίσεις που προωθήσαμε και προωθούμε ανταποκρίνονται στις προκλήσεις της νέας εποχής και δημιουργούν ένα καλύτερο και σύγχρονο ακαδημαϊκό περιβάλλον για τους διδάσκοντες, τους ερευνητές και τους φοιτητές των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Για τις μεταρρυθμίσεις αυτές βρισκόμαστε σε γόνιμο διάλογο με την ακαδημαϊκή κοινότητα προκειμένου να χαράξουμε κοινή στρατηγική.

Οι μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες στην Ανώτατη Εκπαίδευση από  το 2004 έως σήμερα είχαν ως γνώμονα την καθιέρωση ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των ελληνικών ΑΕΙ σύμφωνα με όσα ισχύουν στην Ευρώπη και διεθνώς με στόχο την ουσιαστική αναβάθμιση των πτυχίων για τους νέους μας. 

Στις κυριότερες μεταρρυθμίσεις που υλοποιήθηκαν περιλαμβάνονται:

  • Η καθιέρωση κοινών μεταπτυχιακών ελληνικών με ξένα ΑΕΙ
  • Η καθιέρωση αντικειμενικού και αδιάβλητου συστήματος για τις μετεγγραφές εσωτερικού στα ΑΕΙ
  • Η καθιέρωση ενός ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου για τη διασφάλιση της ποιότητας των ακαδημαϊκών σπουδών και θεσμοθέτηση του Παραρτήματος Διπλώματος και του Συστήματος των Ακαδημαϊκών Πιστωτικών Μονάδων.
  • Η κατάργηση του ΔΙΚΑΤΣΑ και δημιουργία του ΔΟΑΤΑΠ με νέο σύστημα αναγνώρισης τίτλων σπουδών αλλοδαπής σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, το οποίο οδήγησε σε επιτάχυνση και αντικειμενικοποίηση των διαδικασιών.
  • Η ίδρυση και λειτουργία του Διεθνούς Πανεπιστημίου που σηματοδοτεί την ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης.
  • Η θεσμοθέτηση δομών δια βίου μάθησης στην ανώτατη εκπαίδευση.
  • Η ενίσχυση των αναγκαίων διαδικασιών, λειτουργιών και δομών για τη διασφάλιση και προαγωγή της ποιότητας της ελληνικής ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης,
  • Η δυνατότητα για εφαρμοσμένη έρευνας στα ΤΕΙ
  • Η μεταρρύθμιση του Θεσμικού Πλαισίου για τη Δομή και Λειτουργία των ΑΕΙ.
  • Η εισαγωγή ενός σύγχρονου και δυναμικού πλαισίου θεσμών για την αποφασιστική προώθηση της Έρευνας και Τεχνολογίας με κοινή πρωτοβουλία των υπουργείων Παιδείας και Ανάπτυξης.
  • Το Θεσμικό Πλαίσιο για τις Μεταπτυχιακές Σπουδές
  • Οι νέες δυνατότητες για συνεργασίες μεταξύ ελληνικών ΑΕΙ, καθώς και μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, για κοινά προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, ενώ για πρώτη φορά επιτρέπονται αυτόνομα προγράμματα από τα ΤΕΙ ύστερα από αξιολόγηση,

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η Ελλάδα εντάσσεται μεταξύ των πέντε πρώτων χωρών ΕΕ και ΟΟΣΑ ως προς το ύψος της δημόσιας χρηματοδότησης των ΑΕΙ, το οποίο ανέρχεται στο 1,3% του ΑΕΠ. Ακόμη, οι πόροι των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων προέρχονται κατά 90% από το κράτος, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια δεν υπερβαίνει το 65%. 

Στο πλαίσιο του κρατικού προϋπολογισμού, η Κυβέρνηση ΝΔ αύξησε σε ετήσια βάση και σε πραγματικούς αριθμούς τη χρηματοδότηση της ανώτατης εκπαίδευσης κατά 52,84%.

Σχετικά με τη λειτουργία των Κολλεγίων και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών στη χώρα μας, κρίσιμο είναι ότι μέχρι την ψήφιση του νόμου 3696/2008 ο χώρος αυτός λειτουργούσε απολύτως ανεξέλεγκτα. Για την ίδρυση των Κολλεγίων και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών, αρκούσε μία απλή δήλωση έναρξης επιτηδεύματος στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., χωρίς να διενεργείται κανένας έλεγχος ως προς τις υποδομές, το εκπαιδευτικό προσωπικό και την ποιότητα γνώσης που παρέχουν, πράγμα που οδηγούσε σε χαοτικές καταστάσεις. Με το νόμο που ψηφίσαμε πρόσφατα ρυθμίζουμε την γκρίζα ζώνη των Κολλεγίων και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών Με το σχέδιο νόμου τίθενται για πρώτη φορά ουσιαστικές προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας για τα Κολλέγια (κτιριολογικές, υγειονομικές κ.α.) ενώ προβλέπεται και κατάθεση εγγυητικής επιστολής ύψους 500.000 ευρώ. Με τον τρόπο αυτό, ρυθμίζεται το άναρχο τοπίο των Κολλεγίων.

Επίσης, διευκρινίζεται ότι τα Κολλέγια δεν χορηγούν πτυχία. Χορηγούν, σύμφωνα με τον πρόσφατο νόμο που ψηφίσαμε στη Βουλή, μόνο βεβαιώσεις. Υπάγονται δηλαδή στην άτυπη μεταλυκειακή εκπαίδευση και κατάρτιση. Τα πτυχία, σε ορισμένες περιπτώσεις,  χορηγούνται από Ευρωπαϊκά Ιδρύματα τα οποία συνεργάζονται, με νομίμως λειτουργούντα στα κράτη – μέλη της Ε.Ε., Ιδρύματα.

             Τα δημόσια Πανεπιστήμια και Τ.Ε.Ι. σε καμία περίπτωση δεν πλήττονται από τις σχετικές ευρωπαϊκές εξελίξεις. Με την κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων τους αλλά και τη συνεχή αύξηση της χρηματοδότησής τους, έχουν όλα τα εφόδια για να δρουν ανταγωνιστικά μέσα στο σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον, παρέχοντας σπουδές υψηλού επιπέδου με κύρος και αξιοπιστία».

Προηγούμενο άρθρο ΕΚΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΓΡΗΓΟΡΑ!!!!
Επόμενο άρθρο Ομιλία Τσιάρα για την Κύρωση του ισολογισμού – απολογισμού του κράτους για το 2006.