Τη Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2022 παραχωρήθηκε συνέντευξη τύπου στους χώρους του Κέντρου Εκπαίδευσης για τον Περιβάλλον και την Αειφορία Μουζακίου για τη δημοσιοποίηση και διάθεση του συνεργατικού εκπαιδευτικού υλικού με τίτλο: «Δευκαλίωνας: Εκπαίδευση για τις Πλημμύρες».
Στη συνέντευξη πήραν μέρος ο Δήμαρχος Μουζακίου κ. Στάθης Θεοφάνης, ως εκπρόσωπος και του Ελληνικού Δικτύου Δήμων με Ποτάμια, ο Διευθυντής Α/θμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας κ. Γκόλτσος Κωνσταντίνος, ο Διευθυντής Β/θμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας κ. Ζαχαρής Κωνσταντίνος και ο Προϊστάμενος του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Μουζακίου κ. Ντάνης Αντώνιος.
Τον λόγο πήρε πρώτα ο Δήμαρχος Μουζακίου κ. Στάθης, ο οποίος ανέφερε τα εξής:
«Πέρασαν δυο χρόνια από την εκδήλωση του φονικού, για τον Δήμο μας, καιρικού φαινομένου “Ιανός” λόγω της αναπάντεχης, τραγικής απώλειας μιας ανθρώπινης ζωής. Ξυπνούν σήμερα μνήμες εκείνης της τρομακτικής περιόδου, της πρωτόγνωρης καταστροφής που συνέβη στον τόπο μας και η οποία έγινε αφορμή να αλλάξουν ριζικά οι διαδικασίες κοινωνικής μέριμνας και πρόνοιας του Ελληνικού κράτους, ώστε να ανταπεξέλθει γρήγορα στις έκτακτες ανάγκες που δημιουργήθηκαν. Τότε ο Δήμος Μουζακίου κλήθηκε να σταθεί στο ύψος των πολύ δύσκολων περιστάσεων και ανταπεξήλθε στο ανώτερο δυνατό επίπεδο. Καταγράψαμε όλες τις ζημιές σε χρόνο ρεκόρ, κάναμε αυτοψίες, στηρίξαμε άμεσα τους πληγέντες στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας και καταστρώσαμε ολοκληρωμένο σχέδιο αποκαταστάσεων. Να τονίσω ότι μέχρι στιγμής ο Δήμος μας έχει απορροφήσει το 80% των κρατικών επιχορηγήσεων πραγματοποιώντας μικρές και μεγάλες παρεμβάσεις στο Μουζάκι και σε Τοπικές Κοινότητες. Ενώ, συμμετέχουμε ενεργά στα απαραίτητα έργα που εκτελούν το Υπουργείο Υποδομών και η Περιφέρεια Θεσσαλίας στην περιοχή μας, με κορωνίδα αυτό της αντιπλημμυρικής θωράκισης. Παράλληλα, καταβάλλουμε πολύπλευρη προσπάθεια υλοποίησης ενός φιλόδοξου έργου, της ανάπλασης της παραποτάμιας περιοχής του Παμίσου. Μέσα σε όλα αυτά, γεννήθηκε η ιδέα της δημιουργίας και έκδοσης, από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μουζακίου, του ηλεκτρονικού βιβλίου «Δευκαλίωνας: Εκπαίδευση για τις Πλημμύρες» με τη συνεισφορά της πολυπληθούς ομάδας που δημιουργήθηκε γι’ αυτόν τον σκοπό από εκπαιδευτικούς απ’ όλη την Ελλάδα. Η δουλειά που έγινε για αρκετούς μήνες ήταν άριστη και αισθανόμαστε ιδιαίτερη ικανοποίηση στον Δήμο για την επιτυχή έκβαση της όλης προσπάθειας την οποία στηρίξαμε και χρηματοδοτήσαμε με προθυμία και μεγάλη χαρά. Πεποίθησή μας άλλωστε είναι πως η εκπαίδευση δεν έχει όρια, ούτε μπαίνει σε καλούπια, είναι πανταχού παρούσα και μπορεί να προσφέρεται σε πολλές μορφές, σε όλες και όλους. Αξίζουν πραγματικά πολλά συγχαρητήρια στους συντελεστές αυτού του μοναδικού επιτεύγματος. Δεσμεύομαι ότι ο Δήμος Μουζακίου θα είναι πάντα κοντά και θα στηρίζει δυναμικά τέτοια εξαιρετικά εγχειρήματα».
Τον λόγο πήρε αμέσως μετά ο κ. Γκόλτσος, ο οποίος επεσήμανε πόσο σημαντική δουλειά εκτελούν τα Κ.Ε.ΠΕ.Α. και φυσικά και αυτό του Μουζακίου, το «οποίο κατατάσσεται μεταξύ των πρώτων και πιο δραστήριων Κ.Ε.ΠΕ.Α. της χώρας». Στη συνέχεια συνεχάρη όλους τους συντελεστές τους Έργου «Δευκαλίωνας: Εκπαίδευση για τις Πλημμύρες» και σημείωσε πώς στο βιβλίο εξιστορούνται με γλαφυρό τρόπο διάφορα σχετικά γεγονότα, αλλά και καταγράφονται σημαντικές μελέτες και εργασίες πάνω στο θέμα των πλημμυρών, δίνοντας παράλληλα και οδηγίες για την αντιμετώπισή τους από έγκριτους ειδικούς. «Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ», συνέχισε ο κ. Γκόλτσος, «βλέπουμε τι γίνεται στον κόσμο, το είδαμε εδώ στην περιοχή μας με τον “Ιανό”, και πολύ πρόσφατα το είδαμε και στην Κρήτη». Ολοκληρώνοντας ο κ. Γκόλτσοςανέφερε πως πρέπει όλοι να είμαστε ευαισθητοποιημένοι σε τέτοιου είδους φαινόμενα και πως ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο ρόλος της εκπαίδευσης, μέσω της Περιβαλλοντικής, των Κ.Ε.ΠΕ.Α. και των σχολείων.
Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο κ. Ζαχαρής, ο οποίος αφού συνεχάρη τους συντελεστές του Έργου,μίλησε για τους στόχους της Εκπαίδευσης για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και Αειφορία και τόνισε πως οι μαθητές/τριες θα πρέπει να αναπτύξουν τον σεβασμό σε όλες τις μορφές ζωής, αντίληψη της αρμονίας του οικοσυστήματος και της σημασίας του για τις μελλοντικές γενιές, τη φροντίδα για την ποιότητα ζωής με κατανόηση, ευαισθητοποίηση και δράση, την αρχή της αλληλεγγύης, ως βασική αξία ανάπτυξης της ελευθερίας και της ισότητας, την αρχή της ανεκτικότητας,ως μέσο αναγνώρισης και σεβασμού της διαφορετικότητας και την αρχή της αυτονομίας και υπευθυνότητας στις σχέσεις μας με τους άλλους και τη φύση.
Συνέχισε για το πώς μπορεί να επιτευχθεί αυτό και σημείωσε πως οι μαθητές/τριες ολοκληρώνοντας τις εγκύκλιες σπουδές τους θα πρέπει να είναι σε θέση να:
- Ορίζουν το περιβάλλον ως σύστημα αλληλεπίδρασης φυσικών και κοινωνικών διεργασιών.
- Αντιλαμβάνονται τις διαστάσεις της αειφορίας(κοινωνικές, ιδεολογικές, οικονομικές και πολιτισμικές) και το αξιακό σύστημα που τις υποστηρίζει.
- Κατανοούν και περιγράφουν τη δομή και τη λειτουργία φυσικών και ανθρωπογενών περιβαλλόντων, καθώς και το αλληλένδετο μεταξύ των φυσικών φαινομένων και μεταξύ κοινωνίας και φύσης.
- Κατανοούν τη σημασία της διαχείρισης των φυσικών και ανθρωπογενών περιβαλλόντων στην προοπτική της αειφορίας.
- Ερμηνεύουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα αναγνωρίζοντας τις κοινωνικές, φυσικές και οικονομικές οπτικές τους.
- Κατανοούν μείζονα κοινωνικά ζητήματα όπως η φτώχια, η πείνα, οι ανισότητες, η υγεία, η δημοκρατία, η ειρήνη, τα ανθρώπινα δικαιώματα κ.λπ. καθώς και την άμεση διασύνδεσή τους με την ποιότητα της ζωής και του περιβάλλοντος.
Ο κ. Ζαχαρής ολοκλήρωσε τονίζοντας πως το συνεργατικό εκπαιδευτικό υλικό «Δευκαλίωνας: Εκπαίδευση για τις Πλημμύρες» έρχεται να υποστηρίξει μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς και να συμβάλει τα μέγιστα στους παραπάνω στόχους.
Τη συνέντευξη τύπου έκλεισε ο κ. Ντάνης, ο οποίοςανέφερε πως το συνεργατικό εκπαιδευτικό υλικό «Δευκαλίωνας: Εκπαίδευση για τις Πλημμύρες»που απευθύνεται κυρίως σε μαθητές και εκπαιδευτικούς της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης, έχει σταλείσε όλα τα σχολεία της Ελλάδαςκαι αυτό είναι ένα σημαντικό γεγονός, γιατί:
- Οι πλημμύρες είναι το πιο συχνό φαινόμενο των φυσικών καταστροφών.Τα τελευταία χρόνια αυξάνει η συχνότητά τους και το μέγεθος των καταστροφών που οφείλονται σ΄αυτές, λόγω της κλιματικής κρίσης, ιδιαίτερα στην περιοχή της Μεσογείου.
- Στην Ελλάδα υπάρχουν κενά όσον αφορά στην εκπαίδευση για τις πλημμύρες, ενώ πολλές έρευνες δείχνουν ότι η εκπαίδευση για τις πλημμύρες βοηθά στη μείωση των καταστροφικών αποτελεσμάτων.
- Για το ηλεκτρονικό αυτό βιβλίο που περιέχει 1000 περίπου σελίδες, εργάστηκαν σε ομάδες,60 εκπαιδευτικοί Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης που ασχολούνται με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, από όλα τα μέρη της Ελλάδας για 2 χρόνια.
- Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες του βιβλίου παρουσιάστηκαν σε 15 διαδικτυακές ημερίδες και δέχτηκαν ανατροφοδότηση από τους εκπαιδευτικούς που τις παρακολούθησαν.
- Είκοσιδύο (22) πανεπιστημιακοί δάσκαλοι και ειδικοί δώσανε πολύτιμες συμβουλές και κάνανε υποδείξεις για τη βελτίωση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
Ο κ. Ντάνης σημείωσεότι το εκπαιδευτικό υλικό περιλαμβάνει:
- Εκπαιδευτικές δραστηριότητες που αφορούν τις πλημμύρες για τους μαθητές της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης από τις οποίες μπορούν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές να επιλέξουν για να συνθέσουν ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ή να κάνουν μεμονωμένες δραστηριότητες στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων.
- Μια εκπαιδευτική προσέγγιση για τις «Πλημμύρες μέσα από τη Συστημική του Παρατηρητή», με βάση την οποία μπορεί να υλοποιηθεί ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
- Ένα εγχειρίδιο για τις «Μορφές και πλημμυρική συμπεριφορά των ρεμάτων» για εμβάθυνση στις λειτουργίες και τη μορφολογία των ποταμών.
- Μια Ψηφιακή Έκθεση υπό τον τίτλο «Συνομιλώντας Με Εικαστικά Έργα Τέχνης … Για Τις Πλημμύρες» με έργα από όλο τον κόσμο που τις αφορούν, καθώς και ο Ομώνυμος Οδηγός της Έκθεσης όπου παρατίθενται πληροφορίες γι’ αυτά.
- Λεξικό για διάφορους όρους που αναφέρονται στο βιβλίο και άλλα συνοδευτικά υλικά και επιπλέον πηγές πληροφόρησης.
Το Έργο μπορεί κάποιος να το βρει στον ιστότοπο: http://deukalion.sch.gr/wp/, ενώ το ηλεκτρονικό βιβλίο μπορεί να το «κατεβάσει» από τη διεύθυνση:http://deukalion.sch.gr/wp/e-book/.
Κλείνοντας, ο κ. Ντάνης ευχαρίστησε όλους τους συντελεστές του Έργου που αναφέρονται στο βιβλίο, εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτικές αρχές, τον Δήμο Μουζακίου και το Ελληνικό Δίκτυο Δήμων με Ποτάμια, όπως και άλλους φορείς που προσέφεραν τη συνεργασία τους,όπως: Δασαρχεία, Πυροσβεστική, Πολιτική Προστασία, Οργανισμούς ΟΤΑ, Προέδρους Τοπικών Συμβουλίων και άλλους. «Ο καθένας έβαλε ένα πολύτιμο λιθαράκι για να χτιστεί αυτή η στέρεη συνεργασία που μας έδωσε αυτό το αποτέλεσμα, και είναι μια βάση για να χτιστούν και νέες συνεργασίες προς όφελος των μαθητών και της εκπαίδευσης», όπως συγκεκριμένα ανέφερε.
Καλοτάξιδο λοιπόν!