O αυτοκινητόδρομος Ε 65, εφόσον κατασκευασθεί ολοκληρωμένος, θα
διασχίζει ολόκληρη την Κεντρική Ελλάδα και θα ενώνει τους
αυτοκινητοδρόμους ΠΑΘΕ (Εθνική οδός Αθήνας -Θεσσαλονίκης) και
Εγνατία.
Είναι, επομένως, ένα έργο τεράστιας αναπτυξιακής σημασίας για την χώρα μας.
Την πρόταση για την κατασκευή του την ξεκινήσαμε πριν από περίπου 20
χρόνια από εδώ, την Καρδίτσα, και αμέσως το έργο διεκδικήθηκε από
όλους τους Δυτικοθεσσαλούς , τους Δυτικομακεδόνες και τη Φθιώτιδα.
Γιατί, πράγματι, η ολοκλήρωσή του είναι ζωτικής σημασίας για τη Στερεά
Ελλάδα, τη Δυτική Θεσσαλία, τη Δυτική Μακεδονία και την Ήπειρο.
Ιδιαίτερα βέβαια για την Καρδίτσα και τη Δυτική Θεσσαλία γενικότερα η
ολοκληρωμένη υλοποίησή του αλλάζει όλα τα αναπτυξιακά δεδομένα και
ανοίγει μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές για το μέλλον.
Όμως εδώ και ένα μεγάλο χρονικό διάστημα όσοι παρακολουθούν, από
κοντά, την πορεία του έργου και ενδιαφέρονται για την ολοκληρωμένη
κατασκευή του διαπιστώνουμε μία προσπάθεια να μην γίνει ολοκληρωμένο
το έργο.
Πολλές φορές έχω τονίσει, ότι φαίνεται ξεκάθαρα, πως δεν θέλουν την
ολοκλήρωση του έργου και την κατασκευή του τμήματος Καλαμπάκα –
Εγνατία.
Ίσως η ολοκληρωμένη κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου και η σύνδεση με
την Εγνατία που θα «φέρει» μέσω του Ε65 όσους μετακινούνται προς την
Αθήνα από την Ηγουμενίτσα , τα Γιάννενα, την Κοζάνη , τη Φλώρινα, την
Καστοριά , τα Σκόπια , την Αλβανία προσκρούει σε τοπικιστικά
συμφέροντα. Το ίδιο ισχύει για την μεταφορά των προϊόντων, τον
τουρισμό και τις επακόλουθες ιδιωτικές επενδύσεις στις περιοχές – όπως
η Καρδίτσα – που αναβαθμίζονται στους τομείς των μεταφορών, των
συγκοινωνιών, του τουρισμού κ.λ.π.
Ίσως θέλουν τις χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ να τις κατευθύνουν σε έργα
της Αθήνας .
Ίσως, πάλι, να υπολογίζουν τις εισπράξεις από τα διόδια στο
Ρίο-Αντίριο και της Ιόνιας οδού που θα χάσουν ορισμένες Εταιρείες
λόγω του γεγονότος ότι θα επιλέγεται, η ολοκληρωμένη Ε65. αντί του
Ρίου και της Ιόνιας Οδού.
Δυστυχώς οι φόβοι και οι προβλέψεις μας επαληθεύονται.
Στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομών – Μεταφορών, Περιβάλλον και
Αειφόρος Ανάπτυξη, που εστάλη την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου, στην
Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την προγραμματική περίοδο 2014-2020 της ΕΕ,
προς έγκριση δεν περιλαμβάνεται το τμήμα από Τρίκαλα έως Εγνατία
Έτσι ο αυτοκινητόδρομος δεν κατασκευάζεται ολοκληρωμένος και επομένως
και με τον τρόπο αυτό δεν πρόκειται να υπάρξουν τα προσδοκόμενα
αναπτυξιακά πλεονεκτήματα..
Με άλλα λόγια, μέχρι το 2020 θα έχουν κατασκευασθεί όλοι οι μεγάλοι
αυτοκινητόδρομοι, αρκετές μεγάλες οδικές συνδέσεις, το σιδηροδρομικό
δίκτυο και τα μετρώ αλλά όχι ο σημαντικότερος οδικός άξονας της
χώρας.
(Όπως επίσης δεν θα έχουν κατασκευασθεί από Ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις
και οι οδικές συνδέσεις της Καρδίτσας προς την Άρτα , την Ευρυτανία
και την Αιτωλοακαρνανία. Με αποτέλεσμα και μετά από τόσα πακέτα, τα
οποία χρηματοδότησαν οδικά έργα σε ολόκληρη τη χώρα ο ν. Καρδίτσας θα
είναι ο μοναδικός νομός που δεν θα συνδέεται με τους περισσότερους
γειτονικούς νομούς του).
Παρόλα αυτά δεν υπάρχει η παραμικρή αντίδραση φορέων της Καρδίτσας
προς τα Υπουργεία, την Κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό της χώρας τον κ.
Σαμαρά.
Σε κάθε περίπτωση οι τελευταίες αρνητικές εξελίξεις είναι
αδικαιολόγητες και καταστροφικές για τον Ε65
Είναι, δε, προς τιμήν των βουλευτών των Τρικάλων Μιχ. Ταμήλου και Ηλ.
Βλαχογιάννη και Κων. Κουτσογιαννακόπουλου της Φθιώτιδας που αντέδρασαν
άμεσα και ξεσκέπασαν τις τελευταίες μεθοδεύσεις.
Όχι μόνον αποκάλυψαν το γεγονός των καταστροφικών εξελίξεων για τον
Ε65, αλλά δημοσίευσαν στις εφημερίδες και απευθύνθηκαν με επιστολές
στον πρωθυπουργό παρόλο ότι είναι βουλευτές της ΝΔ.
Συγκεκριμένα ο κ.ΜΙΧ. ΤΑΜΗΛΟΣ , μεταξύ των άλλων αναφέρει:
«Ο υπουργός Υποδομών κ. Χρυσοχοΐδης με την εισήγησή του προς την
Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποβαθμίζει τον άξονα Κεντρικής Ελλάδας και ειδικά
το βόρειο τμήμα από τα Τρίκαλα προς την Εγνατία Οδό και παραπέμπει την
κατασκευή του εκτός των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων.
Εισηγείται την αποπεράτωση του βορείου τμήματος με πόρους που θα
βρεθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό (!!!) είτε από ιδιωτικά
κεφάλαια(!!!) όταν στην ίδια πρόταση υποβαθμίζεται η σπουδαιότητα του
τμήματος αυτού.
Η τακτική του Υπουργείου εξυπηρετεί άλλες σκοπιμότητες και ειδικότερα
να συμπεριλάβει άλλα έργα του λεκανοπεδίου, του παραλιακού μετώπου
είτε την ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου.
Δηλαδή θα μείνει η Δυτική Θεσσαλία , η Δυτική Μακεδονία και ο Νομός
Ιωαννίνων χωρίς οδική πρόσβαση προς της Αθήνα!
Και επειδή οι ιδιωτικοί πόροι δεν υπάρχουν παρά το γεγονός ότι
γεμίσαμε διόδια, θα πρέπει να θρηνούμε για δεκαετίες εκατοντάδες
θύματα στα ορεινά της Πίνδου;
O Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς αλλά και ο Θεσσαλός Υπουργός Ανάπτυξης
Κώστας Σκρέκας πρέπει να αναθεωρήσουν τα σχέδια κατάργησης της Ε 65
που σχεδιάζει ο Υπουργός Υποδομών και να κάνουν πράξη τις υποσχέσεις
που δόθηκαν σε ένα εκατομμύριο Έλληνες πριν πολλές δεκαετίες!»
Επίσης οι βουλευτές κ. Η. ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ καιΚ. ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ αναφέρουν:
«..Εν όψει αυτών προκαλούνται εύλογες και έντονες ανησυχίες, ότι η
ολοκλήρωση κατασκευής του Άξονα Κεντρικής Ελλάδος και η σύνδεση του με
την Εγνατία οδό, δεν είναι στις άμεσες προτεραιότητες του Υπουργείου
και το θέμα παραπέμπεται στο απώτερο μέλλον, ίσως υπό το πρόσχημα
αναζητήσεως πόρων, παρά τις αντίθετες απόψεις και της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής με προφανή τον κίνδυνο απένταξης του έργου.
Επειδή η αξιοπιστία της Κυβέρνησης και της Βουλής των Ελλήνων ,επ
ουδενί μπορεί να τίθεται “έν αμφιβόλω…”,καλούμε τον κ. Υπουργό
Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, να
επαναβεβαιώσει την αυστηρή τήρηση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του
οδικού άξονα Ε-65, βάσει των προβλέψεων του νομου 4219/13,κάτι που
αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα Εθνικής σημασίας»
Όλοι εδώ στην Καρδίτσα και ιδιαίτεροι οι φορείς που έχουν θεσμικό ρόλο
πρέπει τουλάχιστον να στηρίξουν την προσπάθεια των γειτονικών νομών
για την ολοκληρωμένη κατασκευή του Αυτοκινητοδρόμου Ε65.
Το ίδιο, βέβαια, ισχύει και για τα άλλα αναπτυξιακά έργα της Καρδίτσας.
Η σιωπή, η ενασχόληση μόνον με τα μικρά ή τα ρουσφετολιγικά και οι
γενικόλογες τοποθετήσεις δεν δικαιολογούνται τώρα που λαμβάνονται οι
κρίσιμες αποφάσεις