Τις ημέρες του Δεκαπενταύγουστου, στο καφενείο του δημοτικού καταστήματος του Αμάραντου, πολλοί κάτοικοι της περιοχής βρήκανε κάποιους φακέλους που ανέγραφαν τα ονόματά τους. Διαπίστωσαν ότι περιείχαν ατομικές ειδοποιήσεις σύμφωνα με τις οποίες βρέθηκαν χρεωμένοι με τα έξοδα της κατανάλωσης νερού για το μισό 2011, το 2012 και το μισό 2013. Επρόκειτο λοιπόν για έναν ιδιότυπο λογαριασμό ύδρευσης, ο οποίος περιείχε προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής ύψους 1% κάθε μήνα. Οι προσαυξήσεις αυτές αθροιστικά αποτελούσαν ένα σεβαστό ποσό της συνολικής χρέωσης.
Οι ιδιοκτήτες των παροχών έμειναν έκπληκτοι καθώς με διαβεβαίωσαν ότι για το δεύτερο εξάμηνο του 2011 και για το 2012 ουδέποτε έλαβαν λογαριασμό τον οποίο μάλιστα να αφήσουν απλήρωτο. Το ίδιο και για το μισό 2013. Τι είχε γίνει λοιπόν;
Ενώ η διοίκηση του δήμου δεν έστελνε λογαριασμούς ύδρευσης σε αυτούς τους ανθρώπους επί δυόμιση χρόνια, τους υποχρέωσε τελικά να εξοφλήσουν την ύδρευση μονομιάς, επιβάλλοντάς τους επιπλέον ένα σημαντικό πρόστιμο, όταν ακόμη και τους λογαριασμούς με τα πρόστιμα δε τους απέστειλε στις αναγραφόμενες διευθύνσεις αλλά στο καφενεία του χωριού.
Επειδή κατά τη γνώμη μου τα πρόστιμα είναι καταχρηστικά, παρουσίασα εξαιρετικά συνοπτικά αυτό το πρόβλημα στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, εστιάζοντας κυρίως στα εξής:
1. Πώς γίνεται να επιβαρυνθεί ένας δημότης με πρόστιμο εκπρόθεσμης καταβολής όταν δεν έλαβε και δεν άφησε κάποιους λογαριασμούς απλήρωτους ώστε αυτοί να καταστούν ληξιπρόθεσμοι;
2. Γιατί ακόμη και τους λογαριασμούς με τα πρόστιμα τους άφησε ο δήμος στο καφενείο του δημοτικού καταστήματος ώστε να τους ανακαλύψουν οι κάτοικοι του χωριού και δεν τους απέστειλε ως όφειλε στις διευθύνσεις τους;
Απάντηση στην πρώτη ερώτηση δεν έλαβα. Η απάντηση στη δεύτερη ήταν η εξής: Ο δήμος έστειλε τους λογαριασμούς στο καφενείο επειδή δεν είχε χρήματα για την αποστολή τους. Σεβαστό αυτό, αλλά προφανώς κανείς μας δε μπορεί να πληρώσει ένα λογαριασμό που δεν έχει λάβει. Εάν η διοίκηση επιθυμεί να περισώσει το κύρος της και να αντιμετωπίσει στοιχειωδώς δίκαια τους συνδημότες μας οφείλει να αφαιρέσει το πρόστιμο εκπρόθεσμης καταβολής από τους λογαριασμούς ύδρευσης για τα έτη 2011, 2012 και 2013.
Αυτή ήταν και η πρότασή μου κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Θεώρησα μάλιστα το θέμα τυπικό. Πίστεψα ότι η διοίκηση με προθυμία θα επανεξέδιδε τους λογαριασμούς δίχως τα πρόστιμα. Προς έκπληξή μου όμως έλαβα την απάντηση ότι ακόμη και αν ο δήμος δεν εξέδιδε λογαριασμούς, οι δημότες θα έπρεπε να τηλεφωνήσουν στον δήμο ώστε να πληρώσουν. Επομένως φέρουν ευθύνες και οφείλουν να καταβάλουν τα πρόστιμα!
Εδώ βέβαια γεννιέται ένα εύλογο ερώτημα: Έστω κάποιος ανησυχούσε από την απουσία λογαριασμών και έπαιρνε τηλέφωνο στο δήμο. Εφόσον δεν υπήρχε λογαριασμός πόσα χρήματα θα απέδιδε στο δήμο και με ποιο παραστατικό;
Το θέμα φυσικά δεν κλείνει εδώ. Η υπόθεση έχει αποσταλεί στον Συνήγορο του Πολίτη. Εφόσον η απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής επιτρέψει την ανακίνηση του θέματος, θα το επαναφέρω σε επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Θα παρακαλούσα μάλιστα, εφόσον υπάρχουν λογαριασμοί με παρόμοιες χρεώσεις, όχι μόνο στον Αμάραντο αλλά σε οποιαδήποτε Τοπική Κοινότητα του δήμου Καρδίτσας, να συγκεντρωθούν ώστε να αποσταλούν ως συμπληρωματικά στοιχεία που θα επιτρέψουν μια συνολικότερη θεώρηση της υπόθεσης των προστίμων.
Σε κάθε περίπτωση όμως, η διοίκηση του δήμου με την άρνησή της να άρει μια, κατά τη γνώμη μου, καταχρηστική ενέργεια εναντίον πολλών συνδημοτών μας, δείχνει ότι αρνείται να αναλάβει μια ευθύνη που προφανώς φέρει. Αυτή της μη έγκαιρης αποστολής των λογαριασμών ύδρευσης, τη στιγμή που διατείνεται ότι αναζητά απεγνωσμένα έσοδα. Θα ήταν μάλιστα χρήσιμο, εκτός από γενναίο, αντί να ψέγει τους δημότες για αδιαφορία να λογοδοτήσει για την αμέλεια και την ανοργανωσιά της.
Με εκτίμηση
Γιάννης Γεννάδιος
Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Καρδίτσας