«Με διάλογο προωθούμε την Παιδεία του αύριο»


[Δήλωση του Υφυπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Σπύρου Ταλιαδούρου μετά την προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στη βουλή για την παιδεία].

Ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Σπύρος Ταλιαδούρος σε δηλώσεις του μετά την Προ Ημερησίας Διατάξεως Συζήτηση στη Βουλή με θέμα την Παιδεία τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής:

«Με την Προ Ημερησίας Διατάξεως Συζήτηση σήμερα στη Βουλή ουσιαστικά ξεκινά η δεύτερη φάση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, που αφορά στην αναμόρφωση του Λυκείου και στην αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Η πρώτη φάση, που αφορούσε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, λόγω  της δημιουργίας το 2010-2011 του ενιαίου ευρωπαϊκού χώρου ανώτατης εκπαίδευσης,  ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε με συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις που εκσυγχρονίζουν και αναβαθμίζουν το επίπεδο σπουδών στη χώρα μας.

Συγκεκριμένα στις κυριότερες μεταρρυθμίσεις της περιόδου 2004-2008 περιλαμβάνονται:

1. Ν.3255/2004 (ΦΕΚ 138 Α) «Ρυθμίσεις θεμάτων όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων»

  • καθιέρωση κοινών μεταπτυχιακών ελληνικών με ξένα ΑΕΙ

2. Ν. 3282/2004 (ΦΕΚ 208 Α) «Μετεγγραφές φοιτητών και σπουδαστών εσωτερικού και άλλες διατάξεις»

  • καθιέρωση αντικειμενικού και αδιάβλητου συστήματος για τις μετεγγραφές εσωτερικού στα ΑΕΙ

3. Ν. 3374/2005 (ΦΕΚ 189 Α) «Διασφάλιση της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση, Σύστημα Μεταφοράς και Συσσώρευσης Πιστωτικών Μονάδων, Παράρτημα Διπλώματος»

  • καθιέρωση ενός ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου για τη διασφάλιση της ποιότητας των ακαδημαϊκών σπουδών και θεσμοθέτηση του Παραρτήματος Διπλώματος και του Συστήματος των Ακαδημαϊκών Πιστωτικών Μονάδων.

Σύμφωνα με την ενημέρωση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας (ΑΔΙΠ),

4. Ν. 3328/2005 (ΦΕΚ 80 Α) «Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης»

  • κατάργηση του ΔΙΚΑΤΣΑ και δημιουργία του ΔΟΑΤΑΠ με νέο σύστημα αναγνώρισης τίτλων σπουδών αλλοδαπής σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, το οποίο οδήγησε σε επιτάχυνση και αντικειμενικοποίηση των διαδικασιών.

5. Ν. 3391/2005 (ΦΕΚ 240A) «Ίδρυση Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος»

  • το Διεθνές Πανεπιστήμιο σηματοδοτεί την ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης.

6. Ν. 3369/2005 (ΦΕΚ 171 Α) «Συστηματοποίηση Δια βίου Μάθησης και άλλες Διατάξεις»

  • θεσμοθέτηση δομών δια βίου μάθησης στην ανώτατη εκπαίδευση.

7. Ν. 3404/2005 (ΦΕΚ 260 Α) «Ρύθμιση θεμάτων Ανώτατης Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις»

  • ενίσχυση των αναγκαίων διαδικασιών, λειτουργιών και δομών για τη διασφάλιση και προαγωγή της ποιότητας της ελληνικής ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης,
  • καθιέρωση ελάχιστης βαθμολογικής βάσης εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση,
  • δυνατότητα στα ΤΕΙ για εφαρμοσμένη έρευνα.
  • Ενισχύθηκε το αυτοδιοίκητο των ΤΕΙ, δεδομένου ότι πλέον τα προγράμματα σπουδών των Τμημάτων ΤΕΙ καταρτίζονται με ευθύνη των ίδιων των Ιδρυμάτων.
  • Συστάθηκαν νέες θέσεις Εκπαιδευτικού Προσωπικού, Ειδικού Τεχνικού Προσωπικού και Διοικητικού Προσωπικού.
  • Εξασφαλίσθηκαν πιστώσεις για προκήρυξη 800 νέων θέσεων Εκπαιδευτικού Προσωπικού.
  • Καθορίστηκε το Περιεχόμενο Σπουδών για 154 Τμήματα των Τ.Ε.Ι, βάσει του οποίου καθορίστηκε στη συνέχεια σχεδόν το σύνολο των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων των Τμημάτων που εκκρεμούσαν για δεκαετίες.

8. N. 3549/2007 «Μεταρρύθμιση του Θεσμικού Πλαισίου για τη Δομή και Λειτουργία των ΑΕΙ» (ΦΕΚ 69 Α΄). Στις καινοτομίες του νόμου περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:

  • Η ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ
  • Το δικαίωμα επιλογής των ακαδημαϊκών συγγραμμάτων από τους φοιτητές
  • Η σύνταξη του Πρότυπου Γενικού Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
  • Η σύνταξη Τετραετών Ακαδημαϊκών – Αναπτυξιακών Προγραμματισμών των ΤΕΙ
  • Η καθιέρωση της καθολικής συμμετοχής στις εκλογές για την ανάδειξη των οργάνων διοίκησης των ΑΕΙ
  • Η ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας και μέτρα στήριξης των φοιτητών
  • Η διαφάνεια στη διαδικασία εκλογής μελών ΔΕΠ
  • Η ουσιαστική ένταξη των ΤΕΙ στην Ανώτατη Βαθμίδα της Εκπαίδευσης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 16 παρ.5 του Συντάγματος

9. Ν.3653/2008 (ΦΕΚ 49 Α΄) «Θεσμικό πλαίσιο έρευνας και τεχνολογίας και άλλες διατάξεις»

  • εισαγωγή ενός σύγχρονου και δυναμικού πλαισίου θεσμών για την αποφασιστική προώθηση της Έρευνας και Τεχνολογίας με κοινή πρωτοβουλία των υπουργείων Παιδείας και Ανάπτυξης.

10. Ν. 3685/2008 «Θεσμικό Πλαίσιο για τις Μεταπτυχιακές Σπουδές»

  • νέες δυνατότητες για συνεργασίες μεταξύ ελληνικών ΑΕΙ, καθώς και μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, για κοινά προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, ενώ για πρώτη φορά επιτρέπονται αυτόνομα προγράμματα από τα ΤΕΙ ύστερα από αξιολόγηση.

Στο πλαίσιο της αναβάθμισης της ανώτατης εκπαίδευσης η Κυβέρνηση της ΝΔ αύξησε κατακόρυφα σε πραγματικούς αριθμούς και σε ετήσια βάση τη χρηματοδότηση από τον τακτικό προϋπολογισμό σε σύγκριση με τα επίπεδα χρηματοδότησης το 2003. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η Ελλάδα εντάσσεται μεταξύ των πέντε πρώτων χωρών ΕΕ και ΟΟΣΑ ως προς το ύψος της δημόσιας χρηματοδότησης των ΑΕΙ, το οποίο ανέρχεται στο 1,3% του ΑΕΠ. Η αυξημένη χρηματοδότηση, παράλληλα με την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, δημιουργούν τις συνθήκες για μία ποιοτική δημόσια ανώτατη εκπαίδευση προσανατολισμένη στις προκλήσεις της κοινωνίας της γνώσης και της παγκοσμιότητας.

Τώρα ξεκινά η δεύτερη φάση των μεταρρυθμίσεων στην Παιδεία. Επιθυμούμε με διάλογο και σύνθεση απόψεων να δημιουργήσουμε την Παιδεία του αύριο. Ο Πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής κάλεσε, στην Προ Ημερησίας Διατάξεως Συζήτηση στη Βουλή, όλα τα Κόμματα να δρομολογήσουν από κοινού με την Κυβέρνηση έναν ουσιαστικό και αποδοτικό διάλογο, με διττό στόχο: Να αναμορφώσουμε το Λύκειο και να αλλάξουμε το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Είναι μια καίριας σημασίας μεταρρύθμιση, που αφορά τα παιδιά μας, ολόκληρη την κοινωνία, όλες τις κυβερνήσεις των επόμενων δεκαετιών. Γι’ αυτό, ακριβώς, θέλουμε να προέλθει μέσα από κοινή συμφωνία.

Είναι δεδομένο ότι η εκπαίδευση είναι σήμερα θεμέλιο της οργάνωσης του κόσμου, είναι το μέλλον κάθε ανθρώπου και κάθε κράτους. Η σωστή παρεχόμενη παιδεία αποτελεί μοχλό ανάπτυξης και ευημερίας. Ελπίζω ότι όλα τα Κόμματα θα αρθούν στο ύψος των περιστάσεων και θα προσέλθουν στο διάλογο με τεκμηριωμένες προτάσεις».

Προηγούμενο άρθρο Πακέτο 500 εκατ. ευρώ για τη στήριξη των αγροτών ανακοίνωσε ο Σ.Χατζηγάκης
Επόμενο άρθρο Η κυβέρνηση συνεχίσει να εμπαίζει τους αγρότες