Στο μείζον θέμα των μεταγραφών των φοιτητών που απασχολεί χιλιάδες οικογένειες επικεντρώθηκε κατά την ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής στο νομοσχέδιο: «Οργάνωση και λειτουργία Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης και Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού», η Βουλευτής Καρδίτσας κ. Ασημίνα Σκόνδρα.
Η κ. Σκόνδρα, σημείωσε ότι το παρόν νομοσχέδιο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση καθώς ρυθμίζει θέματα οργάνωσης και λειτουργίας του Ιδρύματος, και αναγνώρισε ότι στις μέρες μας και μέσα στη γενικότερη κρίση, θέματα που αφορούν στην παιδεία, παραμένουν στην πρώτη γραμμή προτεραιοτήτων της Κυβέρνησης.
Ζήτησε, ωστόσο να αυξηθεί το εισοδηματικό όριο για τις μετεγγραφές και ο περιορισμός του 10% να ισχύσει μόνο για τα αστικά κέντρα και όχι για σχολές στη Περιφέρεια. Τέλος, ζήτησε να έχουν δικαίωμα μετεγγραφής και εισακτέοι του περασμένου έτους.
Δεν παρέλειψε βέβαια να αναφερθεί και στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι χιλιάδες των εκπαιδευτικών που διορίζονται μακριά από τις οικογένειές τους και σύμφωνα με το καθεστώς που επικρατεί, θα κάνουν πολλά χρόνια να επιστρέψουν.
Ζήτησε επίσης να ισχύσει εκ νέου το μέτρο μετάθεσης για τριτέκνους και πολυτέκνους εκπαιδευτικούς στο τόπο συμφερόντων τους.
Σημεία της ομιλίας της έχουν ως εξής:
«Το παρόν νομοσχέδιο ρυθμίζει θέματα οργάνωσης και λειτουργίας του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης και του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Πρόκειται για δύο νέους φορείς, που θα ανήκουν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, στους οποίου συγχωνεύονται παλαιοί φορείς με στόχο τη συγκέντρωση αρμοδιοτήτων, την καλύτερη οργάνωση και λειτουργία τους και φυσικά, για να είναι πιο ευέλικτοι και πιο αποτελεσματικοί.
Η εποπτεία τους θα ανήκει στον αρμόδιο Υπουργό Παιδείας, θα διαθέτουν οικονομική και λειτουργική αυτοτέλεια, θα έχουν κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και θα λειτουργούν προς εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος. Το Ίδρυμα Νεολαίας θα υλοποιεί προγράμματα και έργα που αφορούν στη φοιτητική μέριμνα και τη διά βίου μάθηση. Ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων θα πιστοποιεί τη μη τυπική εκπαίδευση και την άτυπη μάθηση και θα παρέχει υπηρεσίες και το συντονισμό δράσης σε φορείς επαγγελματικού προσανατολισμού.
Θα επέλθει σημαντική αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών προς τους πολίτες, ενώ ταυτόχρονα σηματοδοτείται σημαντική εξοικονόμηση δημοσίων πόρων από τον περιορισμό των άσκοπων δαπανών που τελικά είναι προς όφελος των φορολογουμένων. Ιδιαίτερη σημασία έχει η αξιοποίηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας τους, που είναι σημαντική, αλλά παραμένει ανεκμετάλλευτη. Τα νέα δεδομένα θα εξασφαλίσουν έσοδα που θα καταστήσουν τους δύο νέους φορείς βιώσιμους και μη εξαρτώμενους αποκλειστικά από κρατική επιχορήγηση.
Χαίρομαι ιδιαίτερα που πολλές από τις προτάσσεις βελτίωσης του νομοσχεδίου έγιναν δεκτές από την ηγεσία του Υπουργείου, όπως, για παράδειγμα, η ρύθμιση που έχει να κάνει με τις επιβραβεύσεις και διακρίσεις των αθλητών, κάτι το οποίο η πολιτεία οφείλει για πολλούς λόγους στους αθλητές που είναι και πρεσβευτές, παράλληλα, της γαλανόλευκης.
Επίσης ρυθμίζονται θέματα προσωπικού, λεκτόρων, αναπληρωτών καθηγητών κ.λπ., που μόνο προβλήματα δημιουργούσαν και στη λειτουργία των ιδρυμάτων, αλλά και στους ίδιους αυτούς καθαυτούς τους λειτουργούς. Δίνεται η δυνατότητα, επίσης, να αξιοποιηθούν εκπαιδευτικοί της ομογένειας στα σχολεία του εξωτερικού, ενδυναμώνοντας έτσι επί της ουσίας και τα σχολεία αυτά, αλλά και τις σχέσεις μας με τους Έλληνες του εξωτερικού.
Θεωρώ, επίσης, σημαντική την εξάλειψη του ορίου υποχρεωτικής παραμονής δύο ετών των εκπαιδευτικών και για λόγους οικονομικούς, αλλά κυρίως για τη διαφύλαξη της οικογενειακής συνοχής.
Πρέπει, όμως, εδώ, κ. Υπουργέ, να δούμε το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι χιλιάδες των εκπαιδευτικών που διορίζονται μακριά από τις οικογένειές τους και σύμφωνα με το καθεστώς που επικρατεί, θα κάνουν πολλά χρόνια να επιστρέψουν. Επίσης, ήταν λάθος η κατάργηση της δυνατότητας στους τριτέκνους και πολυτέκνους εκπαιδευτικούς να μετατεθούν εκεί όπου είναι ο τόπος συμφερόντων τους. Πρέπει να ξαναδούμε.
Θα συμπληρώσω δύο λόγια για το κομμάτι που επικεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τους πολίτες. Είναι και από κοινωνικής και από οικονομικής απόψεως καυτό για όσους έχουν παιδιά που σπουδάζουν σε διαφορετικές πόλεις. Αναφέρομαι, βεβαίως, στις μεταγραφές των φοιτητών.
Οφείλουμε, κατʼ αρχήν, να αναγνωρίσουμε το γεγονός ότι η εν λόγω ρύθμιση είναι θετική και τη χαιρετίζουμε, κύριε Υπουργέ. Σπάει το αδιέξοδο που είχε δημιουργήσει ο πρόσφατος νόμος Διαμαντοπούλου, με τη ρητή απαγόρευση των μεταγραφών ασχέτως κοινωνικών και οικονομικών κριτηρίων. Οι ιδιαίτερα δύσκολες οικονομικές συγκυρίες δημιουργούν την ανάγκη αναστολής αυτής της ολικής απαγόρευσης και οφείλουμε να πούμε ότι ο Υπουργός ανταποκρίθηκε σε αυτή την ανάγκη, δείχνοντας την απαιτούμενη κατανόηση, αλλά και ευαισθησία.
Στο επιμέρους κομμάτι που αφορά στα εισοδηματικά κριτήρια, νομίζω ότι πρέπει να το επανεξετάσουμε λαμβάνοντας επιπλέον υπ’ όψιν ότι πρόκειται για έσοδα του 2011, κύριε Υπουργέ, τα οποία έχουν όλα μειωθεί δραματικά. Καλωσορίζω το γεγονός ότι δεν αποκλείεται απʼ αυτή τη ρύθμιση καμία ελληνική οικογένεια.
Ένα σημείο που πρέπει, επίσης, να δούμε ξανά είναι ο περιορισμός του 10%. Όπως γνωρίζετε, μεγάλο πρόβλημα, ίσως και μεγαλύτερο από τις αστικές περιοχές, αντιμετωπίζει η περιφέρεια. Εκεί, το κατά κεφαλήν εισόδημα είναι χαμηλότερο απʼ ό,τι στις μεγάλες πόλεις και η ανεργία καλπάζει, δυστυχώς χωρίς διέξοδο. Οφείλουμε να ενδυναμώσουμε τα περιφερειακά ιδρύματα απαλείφοντας αυτόν τον περιορισμό του 10% απʼ αυτά. Δηλαδή, θα μπορούσε το 10% να ισχύει μόνο για τα μεγάλα αστικά κέντρα. Θα επιτρέψουμε έτσι σε οικογένειες με μηδαμινά εισοδήματα να φέρουν τα παιδιά τους πολύ πιο κοντά τους στον τόπο κατοικίας τους.
Τέλος, να πω ότι υπέγραψα την τροπολογία η οποία αναφέρεται στο να υπάρξει μέριμνα για τα παιδιά τα οποία επί δύο χρόνια ετοιμάζονταν για τις σχολές Αστυνομίας, ενώ τώρα βρίσκονται προ απροόπτου με τα νέα δεδομένα.
Να δούμε ξανά, κ. Υπουργέ, το μέτρο για τις μεταγραφές ώστε να επεκταθεί και για τις οικογένειες οι οποίες δεν έχουν πρωτοετείς φοιτητές, γιατί τα ίδια οικονομικά προβλήματα αντιμετωπίζουν και αυτές οι οικογένειες. Θεωρώ ότι τους οφείλουμε την ίδια ευαίσθητη αντιμετώπιση.
Κλείνω λέγοντας, ότι η παιδεία αποτελεί κομβικό σημείο και θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε με ιδιαίτερη λεπτότητα, αλλά και αποφασιστικότητα. Ακόμα μεγαλύτερη σημασία αποκτά όμως η σωστή παιδεία σε στιγμές κρίσης και δοκιμασίας, όπως αυτές που διανύουμε σήμερα. Ειδικά όταν αφορά και σε περιοχές ευαίσθητες για τα εθνικά μας συμφέροντα, όπως στη Θράκη. Ας δώσουμε την απαραίτητη προσοχή μας.
Σας ευχαριστώ.