Ο ρατσισμός κάθεται στο πρώτο θρανίο μαζί με τα παιδιά των αθιγγάνων. Κάθε χρόνο, η επικαιρότητα φέρνει στην επιφάνεια το ζήτημα της εκπαίδευσης και, κατά συνέπεια, της διαβίωσης των Τσιγγάνων που ζουν στις γειτονιές, στο περιθώριο της κοινωνίας. Η εκπαίδευση των Τσιγγάνων, η κοινωνική μέριμνα, η υγεία, η κατάσταση που επικρατεί στις γειτονιές των Τσιγγάνων είναι κάποια μόνο από τα ζητήματα που εφιστούν την προσοχή. Ζητήματα που, για πολύ κόσμο, θεωρούνται αυτονόητες συνθήκες. Το ζήτημα της ένταξης των Ρομά και των εν γένει νομαδικών φυλών στη ρουτίνα της καθημερινότητας είναι ένα συγκεκριμένο κοινωνικό πρόβλημα, στο οποίο η κοινωνία έχει συνηθίσει να κλείνει τα μάτια και το οποίο συζητήθηκε στην ημερίδα που διοργάνωσε ο Δήμος Καρδίτσας σε συνεργασία με την ΑΝΚΑ στο χώρο εκδηλώσεων της ΤΕΔΚ Ν. Καρδίτσας. Η Αντινομάρχης κ. Αθηνά Πέτσα κατέθεσε μέτρα με τα οποία μπορεί να επιτευχθεί η βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης των τσιγγάνων του Δήμου Καρδίτσας και εν ολίγοις πρότεινε, την επαναλειτουργία ή την ίδρυση -για όπου δεν υπήρχε- των Κέντρων Παιδικής Μέριμνας (οικοτροφεία). Αναλυτικά τα όσα ανέφερε:
Η κ. Πέτσα
«Σύμφωνα με τις υπάρχουσες συνθήκες οι αθίγγανοι είναι μια μειονότητα ελλήνων πολιτών που πρέπει να μας προβληματίσει. Η έλλειψη γνώσης σε αυτούς τους ανθρώπους τους αναγκάζει να φέρονται παραβατικά (π.χ. καταστροφές σε φρεάτια, κλοπές, ρύπανση του περιβάλλοντος χώρου) και σε μας που βρισκόμαστε πλησίον τους και τα έχουμε υποστεί όλα αυτά να φερόμαστε με αγανάκτηση πολλές φορές και με το δίκιο μας. Η πολιτεία λοιπόν οφείλει να λάβει μια σειρά αποφασιστικών μέτρων τα οποία θα δημιουργήσουν μια έντιμη σχέση ανάμεσα στην πολιτεία και τους αθιγγάνους με σκοπό να βελτιώσει το βιοτικό επίπεδο όλων μας. Γι’αυτό το λόγο το κύριο βάρος θεωρούμε ότι πρέπει να πέσει στον τομέα της παιδείας, όπου άμεσα θα πρέπει να παρθούν μέτρα μέσα από διαβουλεύσεις όλων των αρμοδίων φορέων, έτσι ώστε να διαμορφωθεί ένα πλέγμα νομοθετικών ρυθμίσεων που θα ελέγχει την εκπαίδευσή τους, με απώτερο σκοπό την ένταξη και ενσωμάτωσή τους στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Σε ότι αφορά λοιπόν τον τομέα της παιδείας προτείνουμε τα αντίστοιχα που είχαμε προτείνει στο αναπτυξιακό συνέδριο της Ν.Α. Καρδίτσας το 2008 καθώς επίσης και σε διάφορες ημερίδες που είχαν σχέση με τους αθιγγάνους.
- Επειδή οι αθίγγανοι δε ζουν για πολύ καιρό στο ίδιο μέρος – είναι περιπλανώμενοι- επικαλούνται πως αναγκάζονται να παίρνουν τα παιδιά μαζί τους και άρα γι’αυτό δεν παρακολουθούν το σχολείο. Προτείνουμε λοιπόν, να ιδρυθεί σε κάθε νομό Κέντρο Παιδικής Μέριμνας (Οικοτροφείο) ούτως ώστε τα παιδιά να έχουν κατάλυμα (στέγη, τροφή, ένδυση, φροντιστήρια). Τα κέντρα αυτά υπήρξαν παλαιότερα σημαντικά για παιδιά που ήθελαν να πάνε στο σχολείο, αλλά δεν μπορούσαν για διαφόρους λόγους (απομακρυσμένες περιοχές, φτώχεια, ορφάνια κλπ). Σήμερα κάποια από αυτά υπολειτουργούν και κάποια έχουν κλείσει. Θα πρέπει εδώ να τονίσουμε ότι μια πολιτισμένη κοινωνία και ένα κράτος πρόνοιας δεν πρέπει να υπολογίζει το οικονομικό κόστος το οποίο σίγουρα θα είναι σημαντικό. Μέσα από αυτά τα κέντρα όμως και πέρα από την φύλαξη, τα παιδιά θα διαπαιδαγωγηθούν και θα συνηθίσουν σε έναν σύγχρονο τρόπο ζωής. Σε ότι αφορά στο σχολείο, να πάνε κανονικά στο εξωτερικό σχολείο που έχουν εγγραφεί.
- Το επίδομα των 300 ευρώ που δίνεται στις αρχές της σχολικής χρονιάς για τους μαθητές που παρακολουθούν προτείνουμε να τροποποιηθεί και να δίνεται το 50% στην αρχή της σχολικής χρονιάς και το υπόλοιπο 50% στο τέλος. Πιστεύουμε ότι με αυτό τον τρόπο θα έχουμε κίνητρο ολοκληρωμένης παρακολούθησης.
- Να θεσπιστεί βραβείο, έπαινος χρηματικός, σαν κίνητρο για τα παιδιά που θα έχουν την τακτικότερη παρακολούθηση στο σχολείο.
- Η πολιτεία να πάψει να είναι χαλαρή και μέσα από πλέγματα νόμων να γίνει αυστηρότερη στο θέμα της παρακολούθησης των μαθημάτων από τα παιδιά αυτά. Να υποχρεώσει τους γονείς να τα στέλνουν τουλάχιστον μέχρι την Γ’ Γυμνασίου. Αξίζει να παρατηρήσουμε πως όταν ένας αθίγγανος δεν πάει α υπηρετήσει τη στρατιωτική του θητεία θα θεωρηθεί λιποτάκτης και θα υποστεί τις συνέπειες του νόμου. Γιατί να μην ισχύει κάτι ανάλογο και στην εκπαίδευση;
- Λόγω των ειδικών συνθηκών και καταστάσεων που βιώνουν αυτά τα παιδιά, προτείνουμε στα σχολεία τους να υπάρχουν κοινωνικοί λειτουργοί, για να ασχολούνται και με τα προβλήματα που τους απασχολούν.
Η παιδεία, η μόρφωση αποτελεί το άλφα και το ωμέγα στη ζωή των ανθρώπων. Χωρίς αυτή ο άνθρωπος δεν μπορεί να βελτιώσει το βιοτικό του επίπεδο, δεν μπορεί να μεγαλουργήσει. Όσα σπίτια και δρόμους και έργα τεχνικά υποδομής και αν δώσουμε στους συμπολίτες μας αθιγγάνους δεν θα πετύχουμε τίποτα (όχι βέβαια ότι δεν χρειάζονται και αυτά). Πρέπει απαραίτητα να τα συνδυάσουμε με τη μόρφωση για τον απλούστατο λόγο ότι μόνο έτσι θα ξέρουν να τα χρησιμοποιήσουν σωστά για τις ανάγκες τους και για το καλό όλων μας».