Οι μειώσεις των δρομολογίων ΟΣΕ και η ανάπτυξη της περιφέρειας


[Του Κώστα Μπαρμπούτη

Οικονομολόγου, Αντιδημάρχου Καρδίτσας].

Τελευταία έχουμε όλοι παρατηρήσει στον τοπικό τύπο τη δημοσίευση ενός μεγάλου αριθμού ανοικτών επιστολών, οι οποίες έχουν ως παραλήπτη τον Υπουργό Μεταφορών κο Χατζιδάκη. Στις επιστολές αυτές διατυπώνονται εκκλήσεις (κοινώς “παρακάλια”) για τη διατήρηση των δρομολογίων του ΟΣΕ Καρδίτσας – Αθήνας και Καρδίτσας – Θεσσαλονίκης, επιχειρηματολογώντας οι συντάκτες για την αναγκαιότητα της ύπαρξης των δρομολογίων αυτών και τη συνεισφορά τους στην ανάπτυξη του ν. Καρδίτσας. Υποθέτω ότι ανάλογες επιστολές έχουν σταλεί από τους γείτονες τρικαλινούς για τον ίδιο σκοπό. Βέβαια, ο κος Υπουργός δεν έχει καταδεχθεί να απαντήσει στις εν λόγω επιστολές απλών ή επώνυμων πολιτών, όπως νομίζω όφειλε να κάνει, αλλά ούτε νομίζω θα το κάνει εύκολα στο άμεσο μέλλον. Ίσως έχει άλλα πιο «σημαντικά» θέματα να ασχοληθεί, όπως Βατοπέδιο, σκάνδαλα, κ.λ.π.,  από το να απαντά στους δυτικό-Θεσσαλούς Προσωπικά, έχω επιφυλάξεις, αν γνωρίζει «κατά που πέφτει η Καρδίτσα»

Η εν λόγω επιστολογραφία αναδεικνύει ορισμένα σημαντικά κατά την άποψή μου θέματα, τα οποία δείχνουν την ετεροβαρή σχέση «κέντρου – περιφέρειας» στην Ελλάδα και τον τρόπο άσκησης της εξουσίας από μερικούς Υπουργούς, τα οποία θα αναλύσω συνοπτικά στη συνέχεια.

1. Υπάρχει κάποια μελέτη που να δείχνει ότι τα εν λόγω δρομολόγια ζημιώνουν τον ΟΣΕ (κοινώς «μπαίνει μέσα») και κατά συνέπεια κατά τον κύριο Υπουργό επιβάλλεται η κατάργησή τους. Αν ναι, γιατί δεν την παρουσιάζουν; Απ’ ότι γνωρίζω η πληρότητά των δρομολογίων είναι πολύ μεγάλη και κατά συνέπεια θεωρείται παράλογο να είναι ζημιογόνα. Στη χειρότερη περίπτωση θα μπορούσε να αποφασίσει κάποια μικρή αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, επαρκώς αιτιολογημένη.

2. Ο ΟΣΕ αποτελεί Οργανισμό Κοινής Ωφέλειας (ΟΚΩ) και οφείλει σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμα και αν δεν βγάζει τα αναμενόμενα κέρδη, να διατηρεί ορισμένα δρομολόγια για λόγους ανάπτυξης της Περιφέρειας. Οι συγκοινωνίες αποτελούν «δημόσιο αγαθό» και το κράτος οφείλει να μεριμνά να τις παρέχει σε όλους τους πολίτες όλων των νομών. Για το λόγο αυτό σε αρκετές περιπτώσεις το κράτος επιδοτεί τα μεταφορικά μέσα (λεωφορεία, τρένο, πλοία) ώστε να καλύπτουν πιθανή ζημιά σε περιπτώσεις μικρής πληρότητας. Συνεπώς, ακόμη και αν ήταν ζημιογόνα τα δρομολόγια το Υπουργείο οφείλει να τα διατηρήσει για τους λόγους που προανέφερα.

3. Πολλές γραμμές των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα είναι ζημιογόνες και το κράτος επιδοτεί τους οργανισμούς που τις εκτελούν. Σκέφτεται ο κύριος Υπουργός να δράσει ανάλογα και για αυτές τις περιπτώσεις, δηλαδή να καταργήσει τις αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα επειδή δεν αποδίδουν υψηλό κέρδος ή προκαλούν οικονομική ζημιά;  Υποθέτω ούτε κατά φαντασία. Συνεπώς, αναδεικνύεται η ύπαρξη μεροληψίας στην άσκηση της πολιτικής ή αλλιώς δυο διαφορετικοί κόσμοι.

4. Οι δυτικο-θεσσαλοί διαμαρτύρονται επειδή θα αδυνατούν να μετακινούνται προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη φθηνά, γρήγορα και με ασφάλεια. Γιατί δεν επηρεάζει το ίδιο η κατάργηση των δρομολογίων τους Αθηναίους και τους Θεσσαλονικείς; Προφανώς γιατί η εξάρτηση των πόλεων είναι ετεροβαρής και όχι ισόρροπη. Οι Αθηναίοι δεν ταξιδεύουν προς τη δυτική Θεσσαλία, ή όταν ταξιδεύουν δεν χρει΄ζεατι να χρησιμοποιήσουν τρένο. Έχουν άλλα καλύτερα μέσα.

5. Ο ΟΣΕ είναι ιδιοκτησία του κάθε Υπουργού ή του ελληνικού λαού; Ο ΟΣΕ προσφέρει στην ανάπτυξη της Περιφέρειας ή την υπανάπτυξη της; Οι αποφάσεις είναι ζήτημα μόνο του Υπουργού ή ολόκληρης της κοινωνίας;

Εκτιμώ, ότι θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι η ανάπτυξη της περιφέρειας είναι εθνική αναγκαιότητα. Αποφάσεις σαν αυτές που προαναφέρθηκαν, δεν εξυπηρετούν την Περιφερειακή αλλά ούτε την Εθνική Ανάπτυξη. Πολλοί Υπουργοί που συμπεριφέρονται ως Υπουργοί των Αθηνών θα πρέπει να αντιληφθούν ότι Ελλάδα δεν είναι μόνο ή Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Ακόμη, σε τέτοιες δυσμενείς εξελίξεις για την ανάπτυξη της περιοχής μας η στάση μας θα πρέπει να είναι περισσότερο «επιθετική» και λιγότερο «παρακλητική» ή διαφορετικά θα πρέπει να «απαιτούμε» και όχι να «επαιτούμε».

Τέλος, οι τοπικοί υπουργοί και βουλευτές θα πρέπει άμεσα να παρέμβουν «επιβάλλοντας» στον αρμόδιο Υπουργό και όχι «παρακαλώντας» την αλλαγή στάσης στο εν λόγω ή άλλα παρόμοια καίρια για την ανάπτυξη του νομού μας ζητήματα. Οι σιδηρόδρομοι στην Ελλάδα βρίσκονται κυριολεκτικά στην εποχή του Τρικούπη και απαιτούν άμεσα εκσυγχρονισμό και όχι εγκατάλειψη ή κατάργηση. Ας ασχοληθεί λοιπόν ο Υπουργός με τη δημιουργία νέων γραμμών, αν θέλει να συνδέσει το όνομά του με ουσιαστική προσφορά προς τον τόπο και την ανάπτυξη και όχι με την κατάργηση των υφιστάμενων.    

Προηγούμενο άρθρο Τοποθέτηση Ευάγγελου Κατσαρού στο Νομαρχιακό Συμβούλιο
Επόμενο άρθρο Οι Σχολικοί Σύμβουλοι έχουν μία ουσιαστική θέση ευθύνης στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας