Σπ. Ταλιαδούρος: «Άκαιρη, αιφνίδια και χωρίς σχεδιασμό η απόφαση του ΥΠΕΠΘ για κατάργηση των αμιγώς τσιγγάνικων σχολείων και της διασποράς των μαθητών σε τμήματα υποδοχής Ρομά σε Σχολεία των Δήμων Καρδίτσας και Σοφάδων»


«Iσχυρή ήταν η αντίδραση των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων των σχολείων Υποδοχής Ρομά των Δήμων Καρδίτσας και Σοφάδων κατόπιν της αιφνίδιας και χωρίς ουσιαστικό προγραμματισμό απόφασης αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος για τα 122 συνολικά τσιγγανόπουλα, που θα κατανεμηθούν σε σχολεία της ευρύτερης περιοχής, μεσούσης της σχολικής χρονιάς.

Ειδικότερα μετά τη δικαίωση της προσφυγής οικογένειας τσιγγάνων στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αποφάσισε μονομερώς και χωρίς την πραγματοποίηση διαλόγου με τα ενδιαφερόμενα μέρη την κατάργηση των 19ου Δημοτικού Σχολείου, αμιγούς τσιγγάνικου σχολείου και του 4ου Δημοτικού Σχολείου του Δήμου Σοφάδων και την υποχρεωτική προώθηση των 122 παιδιών στο 8ο,9ο &11ο Δημοτικό Σχολείο Καρδίτσας και στο 1ο και 2ο Δημοτικό Σχολείο Σοφάδων καθώς και στα Δημοτικά Σχολεία Κυψέλης, Καρποχωρίου, Ματαράγκας, Κέδρου και Ανάβρας.

Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει σύσσωμη την αντίδραση της κοινωνίας της Καρδίτσας και των Σοφάδων καθώς ναι μεν η χάραξη και η υιοθέτηση πολιτικών ενσωμάτωσης των Ρομά πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο αλλά όπως αναφέρεται και στο άρθρο 11 της απόφασης του Συμβουλίου της Ευρώπης οι εθνικές προσεγγίσεις για την ένταξη των ΡΟΜΑ θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες του γεωγραφικού τόπου που αυτοί είναι εγκατεστημένοι αφού η κοινωνική και οικονομική τους κατάσταση ποικίλει σε τοπικό, εθνικό και διακρατικό επίπεδο.

Το γεγονός αυτό συνηγορεί στο ότι η υποχρεωτική εγγραφή των Ρομά Καρδίτσας σε σχολεία, που χωροταξικά και μόνο φιλοξενούν τμήματα υποδοχής τσιγγανοπαίδων αλλά εν γένει αξιολογούν αρνητικά το πολιτισμικό πλαίσιο αυτών, δεν εγγυάται ούτε τη συνέχιση της φοίτησης τους σε αυτά ούτε και την επιτυχή τους ενσωμάτωση στο εκπαιδευτικό σύστημα. Και αυτό διότι ο υποχρεωτικός χαρακτήρας που προσδίδεται στην συνύπαρξη μιας μικρής ομάδας παιδιών, κοινωνικά αποκλεισμένων ομάδων και μαθητών θα οδηγήσει στην εκδήλωση επιφυλακτικών τάσεων και έξαρση των στερεοτυπικών συμπεριφορών και προκαταλήψεων ως δικλείδες ασφαλείας στην αλλαγή που θα συντελεστεί στην πληθυσμιακή σύνθεση του μαθητικού τους πληθυσμού.

Επιπλέον η απόσταση του προτεινόμενου σε αυτά σχολείου από τον τόπο κατοικίας τους καθώς και η εξασφάλιση της καθημερινής μετακίνησης τους θα αποτελέσει σίγουρα έναν επιπλέον αρνητικό εξωτερικό παράγοντα που θα φέρει το αντίθετο από το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.

Κατόπιν αυτών ερωτάται η κ. Υπουργός:

  1. Προτίθεται να προβεί σε άρση της απόφασης δημιουργίας τμημάτων υποδοχής σε Σχολεία των Δήμων Καρδίτσας και Σοφάδων μεσούσης της σχολικής χρονιάς και της κατάργησης των αμιγώς τσιγγάνικων σχολείων;
  2. Βάσει ποιών πορισμάτων και ποιού προγραμματισμού προωθήθηκε η συγκεκριμένη απόφαση;
  3. Πώς και ποιος θα καλύπτει το κόστος μεταφοράς των μαθητών Ρομά στα προτεινόμενα σχολεία;
  4. Γιατί μέχρι σήμερα δεν προωθήθηκε στα αμιγώς τσιγγάνικα σχολεία το εκπαιδευτικό υλικό που εκδόθηκε το 2008 ειδικά για τους μαθητές Ρομά;»
Προηγούμενο άρθρο «Τελευταία ελπίδα για το λιανεμπόριο οι χειμερινές εκπτώσεις»
Επόμενο άρθρο Μαρία Θεοχάρη: «Να μην κλείσει η Πυροσβεστική Υπηρεσία Παλαμά»