Πρόσφατα πληροφορηθήκαμε ότι επιχειρείται μαζική ένταξη μαθητών ΡΟΜΑ από ΤΟ 4ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΟΦΑΔΩΝ σε άλλα σχολεία του διευρυμένου Δήμου Σοφάδων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν καταγραφεί από επίσημους φορείς:
- ΤΟ 4ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΟΦΑΔΩΝ, λειτουργεί ως κανονικό σχολείο, και εδρεύει εντός της πόλης των Σοφάδων και έχει 466 μαθητές εγγεγραμμένους.
- Οι δάσκαλοι έχουν μακρά εμπειρία στην ιδιαίτερη διαχείριση των τσιγγανοπαίδων τα οποία αποτελούν μια ιδιαίτερη κοινωνική ομάδα. Υπηρετούν στο σχολείο πολλά χρόνια και έχουν αναπτύξει τεχνικές με τις οποίες καταφέρνουν να προσελκύουν πολλά παιδάκια ΡΟΜΑ στην εκπαίδευση, κάτι το οποίο είναι και ζητούμενο. Για παράδειγμα στο μητρώο μαθητών του σχολείου οι μαθητές έχουν και φωτογραφία επειδή υπάρχουν πάρα πολλές συνωνυμίες και παιδιά αγνώστου πατρός.
- Οι τσιγγάνοι εμπιστεύονται τους δασκάλους καθώς έχουν περάσει από τα χέρια τους πολλά παιδιά της ίδιας οικογένειας.
- Το σχολείο έχει πετύχει στο ρόλο του, που είναι να υπάρχει μικρό ποσοστό σχολικής διαρροής.
- Η προωθούμενη ένταξη γίνεται βιαστικά (με λογιστικά κριτήρια και κάτω από την πίεση της απόφασης του συμβουλίου της ΕΕ) με αποτέλεσμα να είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αποτύχει τελικά. Ανάλογη μαζική ένταξη επιχειρήθηκε το 2003-2004 και απέτυχε οικτρά, καθώς μετά από ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα 2-3 μηνών φοίτησης σε κανονικά σχολεία της πόλης της Καρδίτσας όλοι σχεδόν οι εγγεγραμμένοι μαθητές ΡΟΜΑ στα σχολεία αυτά διέκοψαν εντελώς τη φοίτησή τους.
- Η απόφαση του Συμβουλίου της Ευρώπης (άρθρο 11) αναφέρει ότι: το μέγεθος, η κοινωνική και οικονομική κατάσταση των ΡΟΜΑ είναι διαφορετικά σε κάθε κράτος μέλος. Συνεπώς οι εθνικές προσεγγίσεις για την ένταξη των ΡΟΜΑ θα πρέπει να είναι προσεγμένες στις ιδιαίτερες περιστάσεις και ανάγκες του τόπου (απαιτούν εξειδίκευση του τρόπου ένταξης ανάλογα όχι μόνον με τη χώρα, αλλά και με τις ιδιαιτερότητες της γεωγραφικής περιοχής της χώρας που κατοικούν). Στην ίδια απόφαση (άρθρο 16) αναφέρεται επίσης ότι: οι κοινωνικοοικονομικές και οι εδαφικές πτυχές θα πρέπει εφόσον είναι εφαρμοστέες, να χρησιμεύσουν ως η κύρια βάση για τη χάραξη πολιτικών ενσωμάτωσης των ΡΟΜΑ σε κομβικούς τομείς όπως η εκπαίδευση, η απασχόληση, η στέγαση κλπ.
- Ήδη στα τοπικά Μέσα Ενημέρωσης καθώς και στους προϊσταμένους Εκπαίδευσης, εκδηλώθηκε ισχυρή αντίδραση των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων των σχολείων Υποδοχής. Σε περίπτωση βεβιασμένης ένταξης, όπως αυτή που προωθείται, είναι σίγουρο ότι θα αναπτυχθούν φαινόμενα «ρατσισμού» (που είναι φυσικά απευκταία), ιδιαίτερα στις σημερινές δυσχερέστατες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες.
Βάσει των λοιπόν όλων των παραπάνω εκφράζουμε την άποψη μας και δημόσια θέλοντας να βοηθήσουμε στην πραγματική ένταξη των ΡΟΜΑ.
- Συμφωνούμε με την ένταξη των ΡΟΜΑ στα κανονικά σχολεία, η ένταξη αυτή όμως για να έχει επιτυχία πρέπει να γίνει σταδιακά και με ταυτόχρονη άνοδο του επιπέδου διαβίωσης (απαιτείται η υλοποίηση ολοκληρωμένου οικιστικού προγράμματος ως έργου του ΕΣΠΑ). Η Πολιτεία θα πρέπει να αντιμετωπίσει το σοβαρό ζήτημα της ένταξης και της ενσωμάτωσης των ΡΟΜΑ με ολοκληρωμένο και όχι αποσπασματικό τρόπο.
- ΤΟ 4ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΟΦΑΔΩΝ έχει άψογες εγκαταστάσεις και η ως τώρα λειτουργία του αποτιμάται θετικότατα. Γι’ αυτό ΤΟ 4ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΟΦΑΔΩΝ πρέπει να συνεχίσει ως έχει με πλήρες πρόγραμμα, προσωπικό και Τάξεις, ως προπαρασκευαστικό σχολείο. Στα πλαίσια αυτά, θα προετοιμάζει κάθε χρόνο, με χρήση των νέων σχολικών βοηθημάτων που έχουν γραφτεί από το 2008 ειδικά για τσιγγανόπαιδες αλλά δεν είχαν σταλεί στο σχολείο, και θα προωθεί προς ένταξη στο τέλος κάθε σχολικού έτους για απευθείας ενσωμάτωση στις κανονικές Τάξεις των σχολείων όσους από τους μαθητές θα είναι ικανοί να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών των σχολείων αυτών.
Εκ του Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος
Σάκης Γιαννακός