Τον προβληματισμό τους κατέθεσαν στο χθεσινό έκτακτο δημοτικό συμβούλιο Καρδίτσας με μοναδικό θέμα συζήτησης την ένταξη των μαθητών ΡΟΜΑ σε σχολεία της πόλεις, οι δημοτικοί σύμβουλοι. Συγκεκριμένα τονίστηκε ότι η επιχειρούμενη βίαιη ένταξη των παιδιών σε ένα άλλο περιβάλλον και μάλιστα εν μέσω της σχολικής χρονιάς θα αποφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα, ενώ ο Αντιπεριφερειάρχης Καρδίτσας κ. Τσιάκος ο οποίος εκλήθη και συμμετείχε στο συμβούλιο πρότεινε να ζητηθεί η αναβολή εκτέλεσης της απόφασης από την 9η Ιανουαρίου (ημέρα επιστροφής όλων των μαθητών στα σχολεία), προκειμένου να ξεκινήσει μια κοινωνική διαβούλευση, απαραίτητη για την επιχειρούμενη ενέργεια. Την κύρια εισήγηση του θέματος είχε ο Πρόεδρος των Σχολικών Επιτροπών κ. Γιάννης Ζορμπάς, ενώ στην τοποθέτησή του ο Δήμαρχος κ. Παπαλός υπογράμμισε ότι ο Δήμος δεν θα γίνει συνένοχος στο έγκλημα που ετοιμάζουν κάποιοι. Από την πλευρά του ο κ. Τέγος κατέθεσε 7 προτάσεις, οι οποίες συνοψίζονται στα εξής:
- Να μείνει το σχολείο ως έχει. Να γίνει αγώνας για να φοιτήσουν όλα τα παιδιά
- Να μη γίνει καμία υποχρεωτική μετακίνηση παιδιών υπό το γράμμα της Γενικής Γραμματείας σε σχολεία της πόλης, εκτός αν κάποια οικογένεια ή παιδί ΡΟΜΑ το επιθυμεί
- Να προγραμματιστεί υποχρεωτική καθημερινή σίτιση των παιδιών αυτών
- Να δώσει το υπουργείο χρήματα για τη μετακίνηση των παιδιών αυτών, όπως δίνει για τις μετακινήσεις των υπολοίπων
- Να υπάρξει ένα ιατρικό πρόγραμμα παρακολούθησης
- Να εφαρμοστεί το σχέδιο για την περιοχή της Μαύρικα, όπως συντάχθηκε το 2004 και δεν έχει υπογραφεί ακόμη, που προβλέπει την κατασκευή βρεφονηπιακού σταθμού και νηπιαγωγείου εκεί
- Να γίνουν έργα στην περιοχή
Η εισήγηση του κ. Ζορμπά
Πρόσφατα πληροφορηθήκαμε ότι επιχειρείται μαζική ένταξη μαθητών ΡΟΜΑ από το 19ο Δημοτικό Σχολείο Καρδίτσας σε άλλα σχολεία της πόλης της Καρδίτσας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν καταγραφεί από επίσημους φορείς:
- Το 19ο Δημ. Σχολείο της Καρδίτσας, λειτουργεί ως κανονικό σχολείο, ανήκει στο Δήμο Καρδίτσας, εδρεύει εντός της πόλης της Καρδίτσας και έχει 211 μαθητές εγγεγραμμένους.
- Οι δάσκαλοι έχουν μακρά εμπειρία στην ιδιαίτερη διαχείριση των τσιγγανοπαίδων τα οποία αποτελούν μια ιδιαίτερη κοινωνική ομάδα. Υπηρετούν στο σχολείο πολλά χρόνια και έχουν αναπτύξει τεχνικές με τις οποίες καταφέρνουν να προσελκύουν πολλά παιδάκια ΡΟΜΑ στην εκπαίδευση, κάτι το οποίο είναι και ζητούμενο. Για παράδειγμα στο μητρώο μαθητών του σχολείου οι μαθητές έχουν και φωτογραφία επειδή υπάρχουν πάρα πολλές συνωνυμίες και παιδιά αγνώστου πατρός.
- Οι τσιγγάνοι εμπιστεύονται τους δασκάλους καθώς έχουν περάσει από τα χέρια τους πολλά παιδιά της ίδιας οικογένειας.
- Το σχολείο έχει πετύχει στο ρόλο του, που είναι να υπάρχει μικρό ποσοστό σχολικής διαρροής.
- Η προωθούμενη ένταξη γίνεται βιαστικά (με λογιστικά κριτήρια και κάτω από την πίεση της απόφασης του συμβουλίου της ΕΕ) με αποτέλεσμα να είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αποτύχει τελικά. Ανάλογη μαζική ένταξη επιχειρήθηκε το 2003-2004 και απέτυχε οικτρά, καθώς μετά από ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα 2-3 μηνών φοίτησης σε κανονικά σχολεία της πόλης της Καρδίτσας όλοι σχεδόν οι εγγεγραμμένοι μαθητές ΡΟΜΑ στα σχολεία αυτά διέκοψαν εντελώς τη φοίτησή τους.
- Η απόφαση του Συμβουλίου της Ευρώπης (άρθρο 11) αναφέρει ότι: το μέγεθος, η κοινωνική και οικονομική κατάσταση των ΡΟΜΑ είναι διαφορετικά σε κάθε κράτος μέλος. Συνεπώς οι εθνικές προσεγγίσεις για την ένταξη των ΡΟΜΑ θα πρέπει να είναι προσεγμένες στις ιδιαίτερες περιστάσεις και ανάγκες του τόπου (απαιτούν εξειδίκευση του τρόπου ένταξης ανάλογα όχι μόνον με τη χώρα, αλλά και με τις ιδιαιτερότητες της γεωγραφικής περιοχής της χώρας που κατοικούν). Στην ίδια απόφαση (άρθρο 16) αναφέρεται επίσης ότι: οι κοινωνικοοικονομικές και οι εδαφικές πτυχές θα πρέπει εφόσον είναι εφαρμοστέες, να χρησιμεύσουν ως η κύρια βάση για τη χάραξη πολιτικών ενσωμάτωσης των ΡΟΜΑ σε κομβικούς τομείς όπως η εκπαίδευση, η απασχόληση, η στέγαση κλπ.
- Ο Δήμος Καρδίτσαςδιαχρονικά έκανε σοβαρές και μεθοδικές ενέργειες για τη σωστή λειτουργία του οικισμού «Μαύρικα». Έτσι από τα βασικά δίκτυα, έχει ολοκληρωθεί το δίκτυο Ύδρευσης, έχει κατασκευαστεί το δίκτυο Αποχέτευσης (για να λειτουργήσει εκκρεμεί η σύνδεση με το βιολογικό καθαρισμό). Απομένει η κατασκευή του δικτύου Ομβρίων (ενώ είχε υποβληθεί στο πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ», δεν πήρε άδεια δημοπράτησης λόγω αδυναμίας χρηματοδότησης από το πρόγραμμα), ενώ το οδικό δίκτυο στο μεγαλύτερο ποσοστό του αποτελείται από χωμάτινους δρόμους. Η ουσιαστική όμως κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη του οικισμού θα γίνει όταν το σύνολο των απαιτούμενων υποδομών ενταχθεί ως ολοκληρωμένο έργο στο ΕΣΠΑ.
- Ήδη στα τοπικά Μέσα Ενημέρωσης καθώς και στους προϊσταμένους Εκπαίδευσης, εκδηλώθηκε ισχυρή αντίδραση των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων των σχολείων Υποδοχής. Σε περίπτωση βεβιασμένης ένταξης, όπως αυτή που προωθείται, είναι σίγουρο ότι θα αναπτυχθούν φαινόμενα «ρατσισμού» (που είναι φυσικά απευκταία), ιδιαίτερα στις σημερινές δυσχερέστατες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες.
Βάσει των παραπάνω το Δημοτικό Συμβούλιο αποφασίζει ότι:
- Συμφωνεί με την ένταξη των ΡΟΜΑ στα κανονικά σχολεία, η ένταξη αυτή όμως για να έχει επιτυχία πρέπει να γίνει σταδιακά και με ταυτόχρονη άνοδο του επιπέδου διαβίωσης (απαιτείται η υλοποίηση ολοκληρωμένου οικιστικού προγράμματος ως έργου του ΕΣΠΑ). Η Πολιτεία θα πρέπει να αντιμετωπίσει το σοβαρό ζήτημα της ένταξης και της ενσωμάτωσης των ΡΟΜΑ με ολοκληρωμένο και όχι αποσπασματικό τρόπο.
- Το 19ο Δημοτικό Σχολείο Καρδίτσας έχει άψογες εγκαταστάσεις και η ως τώρα λειτουργία του αποτιμάται θετικότατα. Γι’ αυτό το 19ο Δημοτικό Σχολείο πρέπει να συνεχίσει ως έχει με πλήρες πρόγραμμα, προσωπικό και Τάξεις, ως προπαρασκευαστικό σχολείο. Στα πλαίσια αυτά, θα προετοιμάζει κάθε χρόνο, με χρήση των νέων σχολικών βοηθημάτων που έχουν γραφτεί από το 2008 ειδικά για τσιγγανόπαιδες αλλά δεν είχαν σταλεί στο σχολείο, και θα προωθεί προς ένταξη στο τέλος κάθε σχολικού έτους για απευθείας ενσωμάτωση στις κανονικές Τάξεις των σχολείων όσους από τους μαθητές θα είναι ικανοί να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών των σχολείων αυτών.
- Ο Δήμος Καρδίτσαςαδυνατεί να ανταποκριθεί οικονομικά στις απαιτήσεις μετακίνησης μαθητών ΡΟΜΑ της επιχειρούμενης μαζικής ένταξης.