Την άποψή τους καταθέτουν στη «Γνώμη» οι επίσημοι έμποροι των αντιπροσωπειών Nissan, Suzuki και Renault Ν. Καρδίτσας.
Το φορολογικό νομοσχέδιο αποτελεί – μαζί με το θέμα Βουλγαράκη και την υπόθεση Βατοπεδίου – τα τρία καυτά ζητήματα της τρέχουσας επικαιρότητας. Ειδικά το πρώτο είναι ένα θέμα το οποίο αφορά πολύ πιο άμεσα τον Έλληνα πολίτη αφού άπτεται της καθημερινότητάς του, ειδικά τώρα που η ακρίβεια τρέχει με φρενήρης ρυθμούς. Το τοπίο αναφορικά με μία από τις βασικές συνιστώσες του νομοσχεδίου αυτού -των τεκμηρίων διαβίωσης- μπορεί να είναι ακόμη εξαιρετικά θολό, μιας και οι αντιδράσεις της κοινής γνώμης έχουν εξαναγκάσει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης σε διαδοχικές αναδιπλώσεις επί του θέματος και άφθονα ήξεις αφίξεις, ωστόσο έχει καταφέρει ήδη να δημιουργήσει ένα κλίμα διογκούμενης ανησυχίας στους φορολογούμενους . Η προκληθείσα αυτή ανασφάλεια δείχνει να επηρεάζει άμεσα και σε σημαντικό βαθμό ένα κομμάτι της αγοράς το οποίο άνθισε ιδιαίτερα την τελευταία πενταετία -μετά την σχετική απελευθέρωση των τεκμηρίων που είχε προηγηθεί- αυτό της αγοράς αυτοκινήτου. Ρωτήσαμε σχετικά τρεις επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται με μεγάλη επιτυχία στο χώρο και των οποίων η γνώμη σαφώς έχει βαρύνουσα σημασία. Και στους τρεις κάναμε ακριβώς τις ίδιες ερωτήσεις. Ιδού οι ερωτήσεις αλλά και οι απαντήσεις που λάβαμε:
- Η επαναφορά των τεκμηρίων πιστεύετε ότι θα επηρεάσει και σε τι βαθμό την αγορά του αυτοκινήτου; Έχουν ξεκινήσει οι ακυρώσεις αυτοκινήτων στην πόλη μας όπως σε άλλες πόλεις της Ελλάδος;
- Θεωρείτε το μέτρο δίκαιο ή άδικο; Και γενικότερα πιστεύετε ότι εν έτει 2008 το αυτοκίνητο πρέπει να αποτελεί ακόμη αντικείμενο φορολόγησης άμεσα ή έμμεσα σε τέτοιο βαθμό;
- Εάν τα νέα μέτρα «περάσουν» και δεν αποσυρθούν μελλοντικά, ποιους τρόπους μπορείτε να φανταστείτε για να ανακάμψει η αγορά του αυτοκινήτου; Είναι πιθανό οι εταιρείες να αναγκαστούν να καταφύγουν σε προσφορές, ώστε με δεδομένο το αυξημένο πλέον κόστος χρήσης να μειωθεί τουλάχιστον (ή να γίνει πιο δελεαστικό) το κόστος κτήσης ενός αυτοκινήτου;
Γιώργος Μπούκης Επίσημος Έμπορος NISSAN, Πρόεδρος Συνδέσμου Επισήμων Εμπόρων Καινούριων Αυτοκινήτων Ν. Καρδίτσας.
- Η επαναφορά των τεκμηρίων διαβίωσης που αφορούν στα αυτοκίνητα θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην αγορά αυτοκινήτου. Αναμένεται να μειωθούν σημαντικά οι πωλήσεις μεσαίων και μεγάλων επιβατικών αυτοκινήτων. Το μέτρο όμως θα επηρεάσει και την κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων που κατά κύριο λόγο αγοράζουν και συντηρούν νέοι άνθρωποι (φοιτητές κλπ) με την βοήθεια των γονέων τους οι οποίοι δεν έχουν τα ανάλογα εισοδήματα στην φορολογική τους δήλωση. Ήδη παρατηρείται το φαινόμενο των ακυρώσεων παραγγελιών σε πολλές αντιπροσωπείες αυτοκινήτων σε όλη την Ελλάδα.
- Το μέτρο είναι άδικο διότι το κόστος συντήρησης ενός αυτοκινήτου είναι πολύ χαμηλότερο από τα τεκμήρια που λέγεται ότι θα βαρύνουν τους κατόχους. Είναι επίσης δεδομένο ότι με το μέτρο θα πληγούν κυρίως άνθρωποι χαμηλών εισοδημάτων οι οποίοι θα φορολογηθούν για εισοδήματα που δεν έχουν μόνο και μόνο επειδή κατέχουν ένα αυτοκίνητο. Τα μέτρα αυτά θα αποτρέψουν τους ενδιαφερόμενους αγοραστές να αποκτήσουν ένα καλύτερο και ασφαλέστερο αυτοκίνητο με προφανείς τις επιπτώσεις στην οδική ασφάλεια. Να σημειώσουμε ότι υπάρχει ήδη το τεκμήριο απόκτησης αυτοκινήτου (πόθεν έσχες) έτσι ώστε το κράτος να μπορεί να συλλαμβάνει το μη δηλωθέν εισόδημα. Η αυξανόμενη σημασία του κλάδου αφορά και τα φορολογικά έσοδα του κράτους. Η συμμετοχή των εσόδων από τέλη κυκλοφορίας, τέλη ταξινόμησης και ΦΠΑ οχημάτων στο σύνολο των τακτικών εσόδων του προυπολογισμού για το 2006, ανέρχεται στο 5%. Εξάλλου, αν συνυπολογιστούν και τα έσοδα από τον ΕΦΚ καυσίμων, η συμμετοχή των φορολογικών εσόδων που σχετίζονται γενικά με το αυτοκίνητο ανέρχεται στο 11% των συνολικών εσόδων του τακτικού προυπολογισμού.
- Οι προσφορές από πλευράς των εταιρειών υπάρχουν ήδη. Βέβαιο είναι όμως ότι θα καταφύγουν σε νέες προσφορές που θα μειώσουν βέβαια ακόμη περισσότερο το περιθώριο κέρδους με αποτέλεσμα να αντιμετωπίσουν προβλήματα στο μέλλον. Μην ξεχνάμε ότι ο κλάδος του αυτοκινήτου απασχολεί 120.000 άτομα και η συμμετοχή του στη διαμόρφωση του ΑΕΠ ανέρχεται σε 2,3% περίπου. Η συμμετοχή του κλάδου αυτοκινήτων οχημάτων στο σύνολο της εγχώριας απασχόλησης αυξήθηκε στο 3%.
Δημήτρης Κονταξής Επίσημος Έμπορος SUZUKI Ν. Καρδίτσας.
- Πιστεύω πως η επαναφορά των τεκμηρίων είναι σαφώς μια αρνητική εξέλιξη για την αγορά, αλλά προς Θεού, δεν χρειάζεται πανικός μέχρι να δούμε το νομοσχέδιο στην τελική του μορφή. Όταν ξεκαθαρίσουν τα πράγματα για το τι ισχύει για κάθε κυβισμό, τότε θα βγάλουμε πιο ασφαλή συμπεράσματα. Όσον αφορά στις ακυρώσεις αυτοκινήτων στην εταιρεία μας, δεν υπάρχει καμία ακύρωση.
- Δυστυχώς πάντα το αυτοκίνητο αποτελούσε το πρώτο θύμα και εύκολο αν θέλετε, για επιπλέον φορολόγηση. Θεωρώ λοιπόν ότι ο χώρος του αυτοκινήτου, φορολογικά τουλάχιστον, αδικείται συστηματικά (π.χ. ύπαρξη τελών ταξινόμησης, αυξήσεις τελών κυκλοφορίας, αυξήσεις ασφαλιστηρίων, βενζίνης και πολλά άλλα). Οπότε όπως καταλαβαίνετε μια επιπλέον επιβάρυνση είναι σαφέστατα άδικη.
- Κατά τη γνώμη μου, αυτά που θα ισχύσουν τελικά δεν θα έχουν μεγάλες διαφορές από αυτά που ισχύουν μέχρι τώρα. Να είστε σίγουροι λοιπόν πως η αγορά έχει τους αυτοματισμούς της, ώστε να μπορέσει να προσαρμοστεί και να αντεπεξέλθει επιτυχώς (με τις ανάλογες κινήσεις φυσικά των εκάστοτε εταιρειών και εμπόρων), στα νέα δεδομένα. Δεν είμαι σύμφωνος με τις προσφορές, γιατί δεν αποτελεί λύση στο πρόβλημα των τεκμηρίων. Τέλος θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι ο μεγαλύτερος όγκος πωλήσεων στην αγορά αυτοκινήτων έγινε το 2000, έτος κατά το οποίο ίσχυε το μέτρο των τεκμηρίων. Οπότε μέχρι να δούμε τελικά τι θα ισχύσει, ψυχραιμία…
Κώστας Φιλίππου Επίσημος Έμπορος Renault Ν. Καρδίτσας.
1. Η φημολογία και μόνο για πιθανή επαναφορά των τεκμηρίωνέχειεπηρεάσει την αγορά αυτοκινήτου σε σημαντικό βαθμό.Έχει δημιουργηθείαναστάτωση στους καταναλωτές, οι οποίοι περιμένουν τις οριστικές ρυθμίσεις, αλλάκαι ένααρνητικό ψυχολογικό κλίμα, το οποίο αποτελεί πάντακαθοριστικό παράγοντα για την ομαλή πορεία της αγοράς. Εάν βεβαίως τα τεκμήρια που θα θεσπιστούν τελικά είναι ιδιαίτερα υψηλά,οι επιπτώσεις στην αγορά του αυτοκινήτου θα είναι σημαντικότερες καιείναι πιθανό οιιδιοκτήτες αυτοκινήτων να καταφύγουν σε μεταβιβάσειςτων αυτοκινήτων που έχουν στην κατοχή τους ή αγοράκαινούριων αυτοκινήτων σε δύο και τρία ονόματα προς αποφυγή των τεκμηρίων. Αξιόλογος αριθμός σε ακυρώσεις παραγγελιών αυτοκινήτων στην περιοχή της Καρδίτσας, απ’ όσαμέχρι σήμερα γνωρίζω, δεν υπάρχει, αλλά σίγουρα οι καταναλωτές τηρούν στάση αναμονής και αναβάλλουν προσωρινά τις επισκέψεις τους στις εκθέσεις αυτοκινήτων.
2. Στην Ελλάδα πάντα η ιδιοκτησία ενός αυτοκινήτου αποτελούσε εύκολη πηγή πολλαπλής φορολόγησης, κάτι που βέβαια αποτελεί αδυναμία όλων των φορολογικών συστημάτων ως προς τον δίκαιο και αντικειμενικό τρόπο καταβολής των φόρων από τα εισοδήματά μας. Στα πλαίσια αυτά παρατηρούνται πολλές περιπτώσεις, στις οποίες το εισόδημα που δηλώνεται δε συμβαδίζει με τα υπόλοιπα στοιχεία των φορολογουμένων, όπως ισχυρίζεται το αρμόδιο Υπουργείο, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι η μη ύπαρξη άλλου τρόπου προσέγγισης της πραγματικής κατάστασης ορισμένων ιδιωτών είναι δυνατό να στερεί από τη μέση ελληνική οικογένεια την απόκτηση καινούριου αυτοκινήτου, ενός αγαθού το οποίο είναι σήμερα αναγκαίο στην καθημερινή μας ζωή.Εξάλλουη πολιτική των τεκμηρίων στα αυτοκίνητα της προηγούμενης δεκαετίας είχε ως συνέπεια την δημιουργία στην Ελλάδα του πιο γερασμένου στόλου επιβατικών αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών στην Ευρώπη,το τίμημα του οποίου πληρώνουμε καθημερινά και από άποψη οδικής ασφάλειας και από περιβαλλοντική άποψη, με τις γνωστές τραγικές συνέπειες για όλους μας.
3. Σε κάθε περίπτωση η αγορά του αυτοκινήτου στην Ελλάδα σήμερα είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική καιοι προσφορές διαδέχονται ημία την άλλη. Είναι ενδεχόμενοτα νέα μέτρα να καθορίσουν τη στροφή του ενδιαφέροντος των αγοραστών σε αυτοκίνητα μικρότερου κυβισμού ή σε οχήματα με μικρότερο κόστος χρήσης, οπωσδήποτε όμωςη ανάλυση των νέων συνθηκών θα απασχολήσει τα δίκτυα πωλήσεων αυτοκινήτων καιθα προτείνουν εναλλακτικές λύσεις για την πώληση των προϊόντων τους.Η πείρα του παρελθόντος μας έχει διδάξει ότι η αγορά του αυτοκινήτου δεν είναι ανεξάρτητη από το γενικότερο οικονομικό και ψυχολογικό κλίμα της ελληνικής πραγματικότητας και ότι ο Έλληνας καταναλωτής προσαρμόζεταικαι αντιδρά γρήγορασε οποιεσδήποτε καταστάσεις.