Εδώ και πολύ καιρό η δημόσια δωρεάν παιδεία στην Ελλάδα βάλλεται συνεχώς με το πρόσχημα της οικονομικής κρίσης που περνά η χώρα μας. Καθημερινά βιώνουμε όλοι αναπάντεχες ανατροπές, που αφορούν στο εκπαιδευτικό σύστημα και που δημιουργούν έντονο προβληματισμό και ανησυχία σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων (ΥΠΔΒΜΘ) να καταργήσει το δικαίωμα των μαθητών να επιλέγουν τη δεύτερη ξένη γλώσσα (γερμανικά, γαλλικά, ιταλικά ή ισπανικά) που επιθυμούν να διδαχθούν και να τους επιβάλλει κάποια συγκεκριμένη (γερμανικά ή γαλλικά) χαρακτηρίζοντας τα δημοτικά σχολεία ως γερμανόφωνα ή γαλλόφωνα. Στα δε Γυμνάσια εξαρτάται η διδασκαλία της 2ης Ξένης Γλώσσας από την οργανικότητα και όχι από την επιλογή των μαθητών.
Τις τελευταίες ημέρες πάρθηκαν αποφάσεις από την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας για τον Νομό Καρδίτσας, που μόνο παιδαγωγικές δεν μπορούν να χαρακτηριστούν. Συγκεκριμένα, στο μάθημα της 2ης ξένης γλώσσας και ειδικότερα στο μάθημα των Γερμανικών αποφασίστηκε εντελώς ξαφνικά και χωρίς κανένα παιδαγωγικό επιχείρημα στα μέσα της σχολικής χρονιάς, δηλαδή στα τέλη Νοεμβρίου και ενώ τελειώνει το πρώτο τρίμηνο στα σχολεία, η κατάργηση τμημάτων. Συγκεκριμένα, καταργούνται τα εξής ήδη υπάρχοντα τμήματα Γερμανικών, τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο:
- 1) Ένα τμήμα της Β΄ Τάξης Γυμνασίου στο Γυμνάσιο Μητρόπολης
- 2) Ένα τμήμα της Γ΄ Τάξης Γυμνασίου στο Γυμνάσιο Ματαράγκας
- 3) Ένα τμήμα της Β΄ Τάξης και ένα τμήμα της Γ΄ Τάξης Γυμνασίου στο Γυμνάσιο Ιτέας,
- 4) Ένα τμήμα της Β΄ Τάξης Λυκείου στο Γενικό Λύκειο Σοφάδων
- 5) Ένα τμήμα της Β΄ Τάξης Λυκείου στις Λυκειακές Τάξεις του Γυμνασίου Ιτέας.
Οι μαθητές υποχρεώνονται στο μεν Γυμνάσιο να αλλάξουν γλώσσα και να αρχίσουν να διδάσκονται γαλλικά, ενώ ήδη έχουν διδαχθεί ένα ή δύο χρόνια τη γερμανική γλώσσα στο σχολείο τους, στο δε Λύκειο, οι μαθητές θα πρέπει να επιλέξουν ένα άλλο μάθημα, δηλαδή ανάμεσα στα Αγγλικά και στα Γαλλικά (αρχάριοι). Και όλα αυτά γίνονται στα μέσα της σχολικής χρονιάς, πράγμα που καθιστά την όλη διαδικασία ακόμη πιο αντιπαιδαγωγική και ψυχοφθόρα για τους μαθητές.
Το γεγονός αυτό αποτελεί αυθαίρετη κατάργηση του αυτονόητου δικαιώματος των μαθητών για διδασκαλία και μάθηση. Η κατάργηση μάλιστα των τμημάτων επιλογής της Β΄ Τάξης του Λυκείου καταστρατηγεί εντελώς το δικαίωμα των συγκεκριμένων μαθητών να προετοιμαστούν μέσα στο ίδιο το σχολείο τους για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις στο ειδικό μάθημα των Γερμανικών. Να σημειωθεί δε ότι σύμφωνα με την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, τα παιδιά (και μόνο τα ίδια παιδιά) έχουν δικαίωμα στο Λύκειο να αλλάξουν τμήμα επιλογής μέχρι 15 Οκτωβρίου, εφόσον το τμήμα έχει ήδη συσταθεί με εισήγηση του Προϊσταμένου Β/θμιας Εκπ/σης.
Η δικαιολογία που χρησιμοποιήθηκε από τους ιθύνοντες για την κατάργηση των παραπάνω τμημάτων Γερμανικών είναι η εξής: δύο καθηγητές με οργανική θέση αποσπάστηκαν από την Β΄ Καρδίτσας σε άλλους νομούς με αποτέλεσμα να μείνουν κενές οι θέσεις τους στα αντίστοιχα σχολεία. Η «λύση» λοιπόν που βρέθηκε από τους αρμόδιους φορείς ήταν να συγχωνευτούν κάποια τμήματα στο Γυμνάσιο Σοφάδων και στο Γυμνάσιο Παλαμά, ενώ στα τμήματα που αναφέρθηκαν παραπάνω αποφασίστηκε να καταργηθεί η επιλογή του μαθήματος των γερμανικών και οι μαθητές να διδαχθούν από την αρχή το μάθημα της Γαλλικής Γλώσσας. Μάλιστα, ενώ η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας γνώριζε για τα κενά που δημιουργήθηκαν λόγω της απόσπασης σε άλλους νομούς των δύο καθηγητών, δε γνωστοποίησε τα κενά αυτά στο Υπουργείο Παιδείας, με αποτέλεσμα να μην σταλεί κανένας αναπληρωτής στο Νομό Καρδίτσας από τους 249 Αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου και τους 22 Αναπληρωτές πλήρους ωραρίου που προσλήφθηκαν μέχρι τώρα από το Υπουργείο.
Θα ήταν παράλειψη δε να μην αναφέρουμε και την περίπτωση του Δημοτικού Σχολείου Αγναντερού, όπου συνέβη το εξής πρωτοφανές: Ενώ όλοι οι μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ Τάξης ζήτησαν με αιτήσεις τους να διδαχθούν την γερμανική ως δεύτερη ξένη γλώσσα, στο σχολείο αυτό με απόφαση της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας διδάσκεται ως Β΄ Ξένη Γλώσσα η Γαλλική, με το πρόσχημα ότι στο Γυμνάσιο Προαστίου, όπου θα πάνε τα επόμενα χρόνια κάποιοι από τους μαθητές, υπάρχει οργανική θέση μόνο καθηγητή Γαλλικών. Και για να παρουσιάσουμε το «νομότυπο» σκέλος του θέματος, να σημειωθεί ότι η Φ12/518/61284/Γ1/27-5-2011 Υπουργική Απόφαση ορίζει εκτός των άλλων: Οι Δ/ντές των σχολείων, αφού συγκεντρώσουν τις δηλώσεις προτίμησης, εισηγούνται στο Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης τη γλώσσα, η οποία θα διδαχθεί στο σχολείο τους και την οποία, κατά πλειοψηφία, είχαν επιλέξει οι μαθητές και των δύο τάξεων του δημοτικού σχολείου. Επίσης στην Φ12/555/66447/Γ1/10-6-2011 Υ.Α αναφέρεται σαφώς: «… οι μαθητές, οι οποίοι θα φοιτήσουν κατά το σχολικό έτος 2011-2012 στην Στ΄ τάξη του δημοτικού σχολείου, θα διδαχθούν και στην τάξη αυτή, τη δεύτερη ξένη γλώσσα που είχαν διδαχθεί στην Ε΄ τάξη…».
Μετά από όλα αυτά ας μας απαντήσουν: Τελικά, τι προηγείται; Η βούληση των μαθητών, οι Υπουργικές Αποφάσεις ή η βούληση των αρμόδιων φορέων;
Οι Υπουργικές αποφάσεις έχουν πανελλαδική ισχύ ή ερμηνεύονται και εφαρμόζονται κατά τόπους διαφορετικά χωρίς διαφάνεια;
Η αντιμετώπιση των καθηγητών της Γερμανικής διακρίνεται από έλλειψη διαφάνειας, ισοτιμίας και ισονομίας.
Για όλους αυτούς τους λόγους καλούμε τους συλλόγους των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών, την ΕΛΜΕ Καρδίτσας και τους συλλόγους των καθηγητών να αντιδράσουν άμεσα, ώστε να ανατραπεί αυτή η άδικη για τους μαθητές απόφαση.
Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης
Τοπική Επιτροπή Ν. Καρδίτσας