– Διημερίδα διαβούλευσης για την υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων δράσεων των ΤΕΙ στο πλαίσιο του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2007-2013».
– Την έναρξη των εργασιών της διημερίδας κήρυξε ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Σπύρος Ταλιαδούρος.
Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης του Υπουργείου Παιδείας (ΕΠΕΑΕΚ) μέσω μιας ολοκληρωμένης δέσμης συνεκτικών μέτρων και ενεργειών, στόχευσε στην βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος και των υπηρεσιών που αυτό προσφέρει, ώστε να ανταποκριθεί αποτελεσματικότερα στις πραγματικές κοινωνικές προτεραιότητες, ανοίγοντας διαύλους επικοινωνίας και σύνδεσης με την αγορά εργασίας. Με απώτερους στόχους την ανάπτυξη της «Κοινωνίας της Γνώσης» και της Δια Βίου Μάθησης, βασικές δράσεις του Ε.Π. αναπτύσσονται περαιτέρω και στην επόμενη προγραμματική περίοδο 2007-2013. Οι δράσεις του ΕΠΕΑΕΚ αναλυτικά στοχεύουν:
– Στη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης μέσω της αναβάθμισης των προγραμμάτων σπουδών
– Στη διεύρυνση των επιλογών της νεολαίας αλλά και όλου του πληθυσμού μέσω της Δια Βίου Μάθησης και της ενίσχυσης της κινητικότητας του μαθητικού και φοιτητικού πληθυσμού για ένταξη στον κοινωνικό και παραγωγικό ιστό
– Στην προώθηση της ισότητας των ευκαιριών και την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού
– Στην ευαισθητοποίηση για θέματα που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος, την αγωγή υγείας και τη βιώσιμη ανάπτυξης
– Στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και
– Στην προώθηση της ισότητας των φύλων και των ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση
Η διημερίδα
Ξεκίνησε σήμερα και ολοκληρώνεται αύριο η διημερίδα διαβούλευσης για την υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων δράσεων των ΤΕΙ στο πλαίσιο του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2007-2013», σε ξενοδοχείο της περιοχής της λίμνης Πλαστήρα. Την έναρξη των εργασιών κήρυξε ο Υφυπ. Παιδείας κ. Σπ. Ταλιαδούρος, ο οποίος κατά το σύντομο χαιρετισμό του, ανέφερε: «Η διημερίδα δίνει για πρώτη φορά την ευκαιρία συνεργασίας της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας με τις διοικήσεις των TEI με σκοπό τη διαμόρφωση μίας κοινής στρατηγικής για την αξιοποίηση των πόρων που διατίθενται στο νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα. Μία από τις πλέον θετικές πρόνοιες του νέου προγράμματος είναι ότι περιλαμβάνεται άξονας για την αναβάθμιση της έρευνας και της καινοτομίας με πόρους ύψους 432 εκ. ευρώ. Η ελληνική ανώτατη πανεπιστημιακή και τεχνολογική εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από σημαντικές αρετές και προτερήματα, στοιχεία στα οποία πρέπει να επενδύσουμε. Αποτελεί αταλάντευτη βούλησή μας να συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας στην κατεύθυνση της μεταρρύθμισης και του εκσυγχρονισμού της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Οι μεταρρυθμίσεις που προωθήσαμε και προωθούμε ανταποκρίνονται στις προκλήσεις της νέας εποχής και δημιουργούν ένα καλύτερο και σύγχρονο ακαδημαϊκό περιβάλλον για τους διδάσκοντες, τους ερευνητές και τους σπουδαστές. Για τις μεταρρυθμίσεις αυτές βρισκόμαστε σε γόνιμο διάλογο με την ακαδημαϊκή κοινότητα προκειμένου να χαράξουμε κοινή στρατηγική.
Η Πολιτική για τα ΤΕΙ
Με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες μας προωθήσαμε δυναμικά την επίλυση σημαντικών προβλημάτων. Οι ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν ήταν προϊόν των συζητήσεων με τις Διοικήσεις των Ιδρυμάτων και τα συνδικαλιστικά τους όργανα, με αποτέλεσμα να υπάρχει συναίνεση εκ μέρους τους για την προώθησή τους. Με το Ν.3404/2005 «Ρύθμιση θεμάτων του Πανεπιστημιακού και Τεχνολογικού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις», συμπληρώθηκαν και ενισχύθηκαν οι αναγκαίες διαδικασίες, λειτουργίες και δομές για τη διασφάλιση της ακαδημαϊκότητας και προαγωγή της ποιότητας της ελληνικής Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης,
Ειδικότερα:
Πρώτον: Με την ψήφιση του Ν. 3404/2005 (ΦΕΚ 260 Α΄):
- Ενισχύθηκε το αυτοδιοίκητο των ΤΕΙ, δεδομένου ότι πλέον τα προγράμματα σπουδών των Τμημάτων ΤΕΙ καταρτίζονται με ευθύνη των ίδιων των Ιδρυμάτων.
- Συστάθηκαν 630 νέες θέσεις Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Π.), καθώς και 400 νέες θέσεις Ειδικού Τεχνικού Προσωπικού (Ε.Τ.Π.) και Διοικητικού Προσωπικού (Δ.Π.).
- Εξασφαλίσθηκαν πιστώσεις για προκήρυξη 800 νέων θέσεων Εκπαιδευτικού Προσωπικού.
- Επιλύθηκε σειρά θεσμικών θεμάτων που αφορούσαν στην εύρυθμη λειτουργία των ΤΕΙ και τα οποία εκκρεμούσαν για χρόνια.
- Καθορίστηκε το Περιεχόμενο Σπουδών για 154 Τμήματα των Τ.Ε.Ι, βάσει του οποίου καθορίζονται στη συνέχεια και τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων των Τμημάτων. Σημειώνεται εν προκειμένω ότι άνευ του καθορισμού του περιεχομένου σπουδών των Τμημάτων δεν θα ήτανε δυνατόν να καθορισθούν τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων τους.
- Επιπλέον, δόθηκε η δυνατότητα πραγματοποίησης εφαρμοσμένης έρευνας από τα Τ.Ε.Ι..
Δεύτερον: Σε ότι αφορά στη Χρηματοδότηση των ΑΤΕΙ
- Η χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων αυξήθηκε από 90.000.000 Ευρώ σε 158.000.000 Ευρώ ,δηλαδή περίπου κατά 70%, μέσα στα τέσσερα τελευταία χρόνια.
- Επίσης η χρηματοδότηση για τη σίτιση των σπουδαστών των Τ.Ε.Ι. αυξήθηκε από 16.240.000 Ευρώ σε 25.850.000 Ευρώ κατά τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ποσοστό αύξησης 60%.
Τρίτον: Από τον Απρίλιο του 2004 και μετά, εγκρίθηκαν με υπουργικές αποφάσεις και λειτουργούν σήμερα:
- 37 προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, σε σύμπραξη Τ.Ε.Ι. με Πανεπιστήμια του εσωτερικού και
- 24 προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, σε σύμπραξη Τ.Ε.Ι. με Πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Τέταρτον: Για τις μεταπτυχιακές σπουδές αποφοίτων των Τ.Ε.Ι., θέλω να τονίσω ότι ήδη ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος 3685/2008 περί μεταπτυχιακών σπουδών στα ΑΕΙ, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα στα τμήματα των Τ.Ε.Ι. μετά από αξιολόγηση, όπως και στα Πανεπιστήμια να πραγματοποιούν αυτοδύναμα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.
Πέμπτον: Ψηφίστηκε ο Ν. 3549/2007, βάσει του οποίου τα ΤΕΙ αποτελούν πλέον Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, ώστε να μην τίθεται πλέον νομικό κώλυμα για το status των Ιδρυμάτων και από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Με το ως άνω άρθρο του Νόμου αυτού οριοθετήθηκε ο χώρος της Ανώτατης Εκπαίδευσης, καθώς κατέστη σαφής η διάκριση σε πανεπιστημιακό και τεχνολογικό τομέα, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που θέτει το άρθρο 16 παρ. 5 του Συντάγματος. Έτσι αποσαφηνίστηκε το νομικό περιεχόμενο του όρου «Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα», ώστε να αναφέρεται τόσο στα Πανεπιστήμια, όσο και στα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, καθώς ο όρος αυτός έχει πλέον συνταγματική αναφορά, ενώ με τη ρύθμιση του Ν. 2916/2001 είχε καταστεί προβληματικός.
Έκτον: Θα ήθελα να κάνω μια αναφορά σχετικά με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των Τ.Ε.Ι., διότι όπως διαπιστώθηκε και κατά τις φετινές εισαγωγικές εξετάσεις, η επιλογή Τμημάτων από τους υποψήφιους, γίνεται με βάση την επαγγελματική τους κατοχύρωση και αποκατάσταση.
Το ΥΠΕΠΘ από το 2004, έθεσε σε προτεραιότητα την έκδοση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων Τμημάτων ΤΕΙ που εκκρεμούσαν για δεκαετίες, δεδομένου ότι δεν είχε, άλλωστε, μέχρι τότε ολοκληρωθεί και η έκδοση των περιεχομένων σπουδών των Τμημάτων των ΤΕΙ.
Μέσα στο πλαίσιο αυτό, το ΥΠΕΠΘ συγκρότησε ανά τομέα Ειδικές Επιστημονικές Επιτροπές, προκειμένου να διαμορφώσουν εισηγήσεις για τα επαγγελματικά δικαιώματα, οι οποίες συζητούνται εν συνεχεία στο αρμόδιο κατά Νόμο όργανο, το Συμβούλιο Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης του ΕΣΥΠ.
Ειδικότερα:
1) Εντός του έτους 2006, ολοκληρώθηκε η διαδικασία κατά τα ανωτέρω και εκδόθηκαν τα Προεδρικά Διατάγματα που καθορίζουν τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων οκτώ (8) Τμημάτων της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας των ΤΕΙ (Π.Δ 174/06, ΦΕΚ 184Ά), καθώς και τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων άλλων δύο Τμημάτων των ΤΕΙ και, ειδικότερα, του Τμήματος Σχεδιασμού και Παραγωγής Ενδυμάτων και του Τμήματος Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου (Π.Δ. 97/06, ΦΕΚ 98Ά).
2) Για τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων τεσσάρων (4) Τμημάτων της ΣΤΕΦ, λειτούργησαν ήδη τρεις (3) Επιστημονικές Επιτροπές, στις οποίες συμμετείχαν Καθηγητές του Πολυτεχνείου, Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, καθώς και εκπρόσωποι και μέλη πολλών εμπλεκόμενων φορέων (όπως Τ.Ε.Ε, Ε.Ε.ΤΕ.Μ, Π.Ο.Μ.Η.Τ.Ε.Δ.Υ, ΥΠ.Ε.Χ.Ω.Δ.Ε), έχει γνωμοδοτήσει το ΣΑΤΕ και ήδη έχει προωθηθεί το σχετικό Π.Δ. για υπογραφή στο συναρμόδιο Υπουργείο. Πρόκειται, ειδικότερα, για τα Τμήματα: – Πολιτικών Δομικών Έργων, Πολιτικών Έργων Υποδομής, Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας
3) Τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων έντεκα (11) Τμημάτων της Πληροφορικής των ΤΕΙ, έχουν περάσει ήδη από τον έλεγχο του Συμβουλίου της Επικρατείας και προωθούνται για την έκδοση του σχετικού Π.Δ.
4) Λειτούργησε Επιστημονική Επιτροπή για τη διαμόρφωση εισήγησης για τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων άλλων έξι (6) Τμημάτων (κυρίως της Σχολής Τεχνολογίας Γεωπονίας), η οποία κατέθεσε ήδη σχετικό πόρισμα. Το εν λόγω πόρισμα εγκρίθηκε από την Ολομέλειας του ΣΑΤΕ και προωθείται στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
5) Για τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων δώδεκα (12) Τμημάτων της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών των ΤΕΙ λειτουργεί ήδη Επιστημονική Επιτροπή, το πόρισμα της οποίας αναμένεται προκειμένου να εισαχθεί στο ΣΑΤΕ για γνωμοδότηση.
Θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι επιδίωξη της Ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ είναι η εξεύρεση των λύσεων εκείνων που θα βοηθήσουν τα Ιδρύματα αφενός να ξεπεράσουν τα όποια προβλήματά τους και αφετέρου να συνεχίσουν την ανελικτική πορεία τους και να τα καθιερωθούν στην κοινωνία ως ισότιμα μέλη της ανώτατης βαθμίδος εκπαίδευσης της χώρας μας. Οι προθέσεις της πολιτείας για το σκοπό αυτό διαφάνηκε ξεκάθαρα με την ψήφιση του Νόμου 3549/2007, δια μέσου του οποίου καθιερώθηκαν τα Τ.Ε.Ι και συνταγματικά ως Ιδρύματα ανωτάτης εκπαίδευσης κατά την έννοια του άρθρου 16 του Συντάγματος
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2007-2013
Το νέο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση έχει ως στόχο των εκσυγχρονισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Για την εκπλήρωση του στόχου αυτού προβλέπονται δράσεις στο νέο πρόγραμμα που ενδιαφέρουν ιδιαιτέρως τα ΤΕΙ μεταξύ των οποίων:
Α. η αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών και την ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού προκειμένου να προσαρμοστούν στις προκλήσεις της κοινωνίας της γνώσης και στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες,
Β. η ανάπτυξη του εθνικού συστήματος μεταφοράς και συσσώρευσης πιστωτικών μονάδων, προκειμένου να ενισχύσουμε την κινητικότητα των φοιτητών μας στο διεθνές ακαδημαϊκό περιβάλλον,
Γ. οι δράσεις για τα γραφεία διασύνδεσης, την πρακτική άσκηση και την επιχειρηματικότητα για τις οποίες σας καλούμε να εκδηλώσετε άμεσο ενδιαφέρον στις σχετικές διαδικασίες προκειμένου να ενισχύσουμε την πρόσβαση των αποφοίτων στην αγορά εργασίας,
Δ. η ανάπτυξη των ινστιτούτων δια βίου εκπαίδευσης, τα οποία θα προσφέρουν νέες ευκαιρίες εκπαίδευσης στους νέους μας και θα συνδέσουν περαιτέρω το πανεπιστήμιο με τις εξελίξεις στην κοινωνία και την οικονομία,
Ε. η ποιοτική αναβάθμιση των μεταπτυχιακών σπουδών με έμφαση στους τομείς των θετικών επιστημών και στις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας,
ΣΤ. οι νέες καινοτόμες εφαρμογές για την υποστήριξη των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών,
Ζ. η δυναμική ανάπτυξη της έρευνας με το ποσό των 432 εκ. ευρώ για προγράμματα διδακτορικής, μεταδιδακτορικής, βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας, καθώς και την προσέλκυση υψηλού επιπέδου ερευνητών από το εξωτερικό,
Η. η υποστήριξη των διαδικασιών διασφάλισης της ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση και της λειτουργίας της ΑΔΙΠ.
Με τον κατάλληλο συνδυασμό αυξημένης χρηματοδότησης και απαραίτητων μεταρρυθμίσεων, η Κυβέρνηση ανταποκρίνεται με έμπρακτο και ουσιαστικό τρόπο στις προσδοκίες των πολιτών για ένα καλύτερο ΤΕΙ, ένα ΤΕΙ που θα προσφέρει καλύτερες προοπτικές προόδου για όλους τους νέους στη χώρα μας. Το νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση με ορίζοντα το 2013 περιλαμβάνει σημαντικές πρόνοιες για την εκπαίδευση και την έρευνα στην ανώτατη εκπαίδευση, για την κατάλληλη αξιοποίηση των οποίων τα ιδρύματα πρέπει να προετοιμαστούν εγκαίρως. Βεβαίως, σημασία δεν έχει μόνον η απορρόφηση των πόρων, αλλά κυρίως η βέλτιστη αξιοποίησή τους με στόχο το ποιοτικό αποτέλεσμα και τη δημιουργία σταθερών βάσεων για την ανάπτυξη των πανεπιστημίων σε μακροπρόθεσμη βάση».
Ο κ. Πανδρεμένος
Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο Ειδικός Γραμματέας της ΕΥΔ ΕΠΕΑΕΚ κ. Γ. Πανδρεμένος, ο οποίος επεσήμανε: «Η τέταρτη προγραμματική περίοδος 2007-2013 για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Δια Βίου Μάθησης έχει ήδη ξεκινήσει με την έγκριση του προγράμματος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ψήφιση από τη Βουλή του σχετικού νόμου. Το έτος 2008 είναι το κομβικό σημείο όπου συναντώνται η Γ΄ Προγραμματική Περίοδος με προθεσμία ολοκλήρωσης την 31/12/08 και η έναρξη εφαρμογής της Δ’ Π.Π., στο διάστημα του οποίου θα πρέπει να πραγματοποιηθούν όλες οι απαραίτητες κανονιστικού χαρακτήρα ενέργειες για την διαχείριση του προγράμματος και η αποτύπωση του σχεδιασμού με παράλληλη εφαρμογή των ωρίμων δράσεων. Η Δ’ Π.Π. προβλέπεται ότι θα είναι και η τελευταία από πλευράς κοινοτικής συγχρηματοδότησης, δεδομένου ότι ήδη πέντε Περιφέρειες της χώρας βρίσκονται στην έξοδο από τη σύγκλιση ή εισέρχονται σταδιακά στις ανεπτυγμένες περιφέρειες. Βασικός στόχος του νέου προγράμματος είναι η ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης και η σύνδεσή της με την αγορά εργασίας. Για την επιτυχία αυτού του στόχου είναι αναγκαία η ενεργός συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Στα πλαίσια της γενικότερης εκπαιδευτικής πολιτικής του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, η Ειδική υπηρεσία του Προγράμματος της οποίας προΐσταμαι, θα καταβάλει κάθε προσπάθεια προκειμένου να πετύχει τον καλύτερο δυνατό σχεδιασμό. Η επιτυχία όμως του προγράμματος θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την συμπεριφορά των φορέων υλοποίησης, τόσο ως προς την εξασφάλιση των ποιοτικών στοιχείων του φυσικού τους αντικειμένου, όσο και ως προς την επιτυχή οικονομική διαχείριση των δράσεων που θα αναλάβουν να εκτελέσουν. Έχω την πεποίθηση ότι η όλη προσπάθεια θα στεφθεί από επιτυχία και θα προωθήσει την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος συμβάλλοντας σημαντικά στην ευρύτερη ανάπτυξη της χώρας μας. Βασικό στοιχείο ανάπτυξης του στρατηγικού σχεδιασμού για την παιδεία κατά την προγραμματική περίοδο 2007-2013 αποτελεί το τετράπτυχο «Ανάπτυξη – Ανταγωνιστικότητα – Εκπαίδευση – Απασχόληση». Οι ανωτέρω στρατηγικές κατευθύνσεις και επιλογές έχουν διαμορφωθεί στα πλαίσια ενός συγκεκριμένου αναπτυξιακού προτύπου που έχει υιοθετήσει η ελληνική κυβέρνηση, για την Κοινωνία της Γνώσης και την Καινοτομία, όπως περιγράφεται στο ΕΣΠΑ 2007-2013. Μέσω του ΕΣΠΑ επιδιώκεται:
– Ο εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού συστήματος και η αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα
– Η ενίσχυση και η ποιοτική αναβάθμιση των συστημάτων και των υπηρεσιών αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης
– Η βελτίωση της σύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας
– Η ενίσχυση της δια βίου εκπαίδευσης, η διευκόλυνση της πρόσβασης και η μείωση του κοινωνικού αποκλεισμού στην εκπαίδευση
– Η επιτάχυνση της μετάβασης στην κοινωνία και την οικονομία της γνώσης, με την ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας και την αναβάθμιση του ανθρώπινου κεφαλαίου της χώρας».