«Ο χρόνος φεύγει, τα έργα δεν ξεκινούν»


 Διάβασα το ενημερωτικό σημείωμα της αιρετής Περιφέρειας σχετικά με τα προβλήματα των παρακάμψεων Αρτεσιανού – Ριζοβουνίου.

Πέραν από τις διαπιστώσεις η πραγματικότητα είναι ή ότι δεν υπάρχουν πρωτοβουλίες από την πλευρά της αιρετής Περιφέρειας ή γίνονται με πολύ αργό ρυθμό. Ο χρόνος, ειδικά για έργα που είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ, είναι αδυσώπητος και δεν επιτρέπει να χάνεται ούτε ένα λεπτό όχι ένας ολόκληρος χρόνος που χάθηκε μέχρι τώρα.

Οι ενστάσεις και η κριτική μου εντοπίζεται σε τρεις άξονες:

α. Στην αρμοδιότητα. Προσπαθεί η αιρετή περιφέρεια να καλυφθεί λέγοντας ότι πήρε την αρμοδιότητα στις 1-7-2011. Η αποφυγή ανάληψης ευθύνης δεν επιτρέπεται. Ιδιαίτερα στους αιρετούς. Δηλαδή επί Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης η αρμοδιότητα δεν ανήκε στην διορισμένη Περιφέρεια; Εμείς όμως δεν επικαλεστήκαμε ποτέ την έλλειψη τυπικής αρμοδιότητας. Βλέποντας ότι οι υπηρεσίες της Λάρισας δεν έχουν καμιά πρόθεση να συντάξουν τις απαραίτητες μελέτες, τις συντάξαμε για λογαριασμό τους και επιτύχαμε την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ. Παράλληλα αναθέσαμε τη σύνταξη της μελέτης του υπολοίπου εντός νομού τμήματος της οδού Καρδίτσας – Τρικάλων.

β. Στις αργές αντιδράσεις που επέφεραν καθυστέρηση. Αρχικά με το αίτημα για κατασκευή ανισόπεδων διαβάσεων. Τον τελευταίο μήνα της θητείας μου (Δεκέμβρης 2010) προκάλεσα σύσκεψη και μετά από συνεννόηση με τη Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ, ενημέρωσα τους ενδιαφερόμενους ότι είναι αδύνατη η κατασκευή ανισόπεδων διαβάσεων γιατί δεν «χωράνε» στην υφιστάμενη εργολαβία. Η νέα διοίκηση αντί να ακολουθήσει την ίδια γραμμή άφησε να περάσουν άλλοι 5 μήνες για να επιβεβαιωθεί το αυτονόητο. Στη συνέχεια με τα αιτήματα που έθεσε ο ανάδοχος. Η αιρετή Περιφέρεια έπρεπε άμεσα να ξεκαθαρίσει το τοπίο – μετά φυσικά από τις εισηγήσεις των υπηρεσιών – διαθέτοντας ακόμη κι ένα επιπλέον ποσό από δικούς της πόρους, αν φυσικά, το έκρινε σωστό. Εδώ δεν υπάρχουν καν οριστικές αποφάσεις.

Η μη κατασκευή των διαβάσεων και η πιθανή διάθεση επιπλέον ποσού είναι πολιτικές αποφάσεις που δεν μπορούν να τις λάβουν οι εργαζόμενοι.  Επίπτωση αυτών των καθυστερήσεων είναι η μη κήρυξη των απαλλοτριώσεων που χρησιμοποιεί ως άλλοθι ο ανάδοχος για να διαλύσει τη σύμβαση και η οποία μπορούσε να γίνει από τη στιγμή που αποφασίστηκε να μην γίνουν διαβάσεις. Δηλαδή μέσα στο χειμώνα. Σήμερα έχουμε Οκτώβρη.

γ. Η ιεράρχηση προτεραιότητας. Η διοίκηση ιεραρχεί τα έργα και δίνει στις υπηρεσίες κατευθύνσεις. Το συγκεκριμένο έργο είναι απόλυτης προτεραιότητας και έτσι έπρεπε να αντιμετωπισθεί, δίνοντας τις κατάλληλες εντολές στις υπηρεσίες ώστε να μην χάνεται ούτε λεπτό.

Δυστυχώς η αιρετή Περιφέρεια δεν έχει δώσει την πρέπουσα σημασία στην οδό Καρδίτσα -Τρίκαλα. Για να γίνει κατανοητό παραθέτω αυτούσιο, το μέρος του δελτίου τύπου του Υφυπουργού Υποδομών κ. Γ.Μαγκριώτη, που μας αφορά.

 «ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΔΙΚΤΥΩΝ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Στη συνέχεια ο κ. Μαγκριώτης αναφέρθηκε στην Εθνική Οδό Τρικάλων – Καρδίτσας, της οποίας τμήμα μήκους 5,5 χλμ, που διασχίζει το Νομό Καρδίτσας, κατασκευάζεται με χρηματοδότηση του ΠΕΠ Θεσσαλίας. Για το υπόλοιπο τμήμα, μήκους 18,5 χλμ., από τα οποία 10,5 χλμ. βρίσκονται στον Ν. Καρδίτσας και τα 8χλμ στο Νομό Τρικάλων, συντάσσονται μελέτες από τις αντίστοιχες Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις. Το Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων θα αναλάβει τη χρηματοδότηση του ώριμου τμήματος στο Νομό Καρδίτσας και όταν ωριμάσει και το τμήμα στο Νομό Τρικάλων, θα χρηματοδοτήσει και την κατασκευή αυτού του τμήματος».

Πιστεύει κανείς ότι τα παραπάνω έγιναν μόνα τους; Όχι φυσικά. Χρειάστηκε πολλή δουλειά και συντονισμένη πίεση.

Τι είχε πει ο κ. Μαγκριώτης: Φέρτε μέχρι το Μάιο του 2011 τη μελέτη Καρδίτσα – Τρίκαλα και θα ενταχθεί το έργο στα τομεακά του ΕΣΠΑ. Η Νομαρχία είχε συντάξει τη μελέτη και έστειλε από τον περασμένο Οκτώβρη τα περιβαλλοντικά για έγκριση στην Αθήνα. Με την παράδοση της Νομαρχίας επέστησα την προσοχή για την επίσπευση της διαδικασίας. Δυστυχώς, αντί να είμαστε κάθε μέρα πάνω από το κεφάλι του Υπουργείου Περιβάλλοντος, δεν κάναμε τίποτα. Αφού είδα και απόειδα, τον τελευταίο μήνα έκανα προσωπικά αλλεπάλληλα τηλεφωνήματα χρησιμοποιώντας την παλιά μου ιδιότητα και τελικά η περιβαλλοντική μελέτη εγκρίθηκε την Παρασκευή 14-10-2011. Τι σημαίνει αυτό; Θέλουμε τουλάχιστον άλλους δυο μήνες μέχρι την έγκριση της οριστικής μελέτης και ως τότε το πουλάκι θα έχει πετάξει μαζί με τα 30 εκ. €, που θα ερχόταν από το τομεακό ΕΣΠΑ.

Όμως δεν είναι για όλη τη Θεσσαλία η ίδια εικόνα. Διαβάσαμε προ ημερών: Στη συνάντηση του Περιφερειάρχη με τον Υφυπουργό Υποδομών συζητήθηκαν οι δρόμοι Λάρισα – Φάρσαλα και Λάρισα – Ελασσόνα. Καλό είναι αυτό, προκύπτει όμως το ερώτημα:

Οι δικοί μας δρόμοι που έχουν και ώριμες μελέτες πότε θα συζητηθούν;  Θα πάρουμε πρωτοβουλίες εμείς οι Καρδιτσιώτες ή θα παραμείνουμε παρατηρητές;

Ο Φώτης Αλεξάκος είναι:

Τοπογράφος Μηχανικός

Περιφερειακός Σύμβουλος

πρ. Νομάρχης Καρδίτσας

Προηγούμενο άρθρο Ευρεία σύσκεψη στο Δήμο Καρδίτσας για έργα που αφορούν την περιοχή
Επόμενο άρθρο Συνεχίζονται οι προβολές της γαλλικής ταινίας «Ψηλά τα χέρια»