Ενημέρωση για την πορεία του έργου «Παρακάμψεις Αρτεσιανού και Ριζοβουνίου στην Ε.Ο. Καρδίτσα – Τρίκαλα»


 Από την Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας σχετικά με το έργο των παρακάμψεων Αρτεσιανού και Ριζοβουνίου, γίνεται γνωστό πως καταβάλλονται συνεχείς και κοπιαστικές προσπάθειες από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Θεσσαλίας, να αντιμετωπιστούν μια σειρά από προβλήματα και παραλείψεις που προϋπήρχαν, ώστε να προχωρήσει αυτό το τόσο σημαντικό για την περιοχή μας έργο. Θα πρέπει να επισημανθεί  πως η αιρετή περιφέρεια στο συγκεκριμένο έργο, παρέλαβε μια αρκετά δύσκολη και με πολλές εκκρεμότητες κατάσταση, η οποία έχει οδηγήσει σε χρονοβόρες καθυστερήσεις, για τις οποίες κανείς δεν είναι ικανοποιημένος. Για να γίνει πάντως κατανοητή η κατάσταση που παραλάβαμε, αλλά και για να υπάρχει πλήρη και καθαρή ενημέρωση για την πορεία  του έργου, θα πρέπει να επισημανθούν τα παρακάτω:

Η αρχική μελέτη του έργου ήταν εγκεκριμένη από το 1997.

Η επικαιροποίηση της μελέτης του έργου έγινε με μέριμνα της Δ.Τ.Υ. της Ν.Α. Καρδίτσας και εγκρίθηκε με την αρ. 22/291/23-10-2009 απόφαση του οικείου Νομαρχιακού Συμβουλίου.

Η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ αποφασίστηκε στις 31-3-2010.

Η σύμβαση για την εκτέλεση του έργου υπογράφηκε την 1-10-2010

Η αρμοδιότητα του έργου μεταφέρθηκε στην Περιφέρεια Θεσσαλίας στις 1-7-2011, μαζί με όλο το πρόγραμμα ΕΣΠΑ από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας – Στ. Ελλάδας που είχε μέχρι τότε την ευθύνη διαχείρισης των έργων του ΕΣΠΑ.

Διευθύνουσα Υπηρεσία του έργου ήταν η Δ.Ε.Κ.Ε. Θεσσαλίας και πλέον το Τμήμα Συγκοινωνιακών Έργων της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Θεσσαλίας και Προϊσταμένη Αρχή ήταν η Δ.Δ.Ε. Θεσσαλίας και πλέον η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων και η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

Μετά την υπογραφή της σύμβασης και πριν την έναρξη του έργου υπήρξαν οχλήσεις από τοπικούς φορείς και κατοίκους της περιοχής προς τις Τεχνικές Υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, για τροποποιήσεις της μελέτης, που αφορούσαν αφενός την αλλαγή της χάραξης στην περιοχή του Αρτεσιανού, ώστε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι παρόδιες ιδιοκτησίες και οι κοινόχρηστοι χώροι και αφετέρου τη δημιουργία κάτω διαβάσεων στις δύο παρακάμψεις, προκειμένου να γίνεται με ασφάλεια και άνεση η διεξαγωγή της τοπικής κυκλοφορίας. Θέματα τροποποιήσεων τέθηκαν και από την ανάδοχο εργοληπτική επιχείρηση, για τοπικές τροποποιήσεις και βελτιώσεις της μελέτης. Για το θέμα της κατασκευής των κάτω διαβάσεων, που συνεπάγονταν και σημαντική οικονομική επιβάρυνση του έργου, ζητήθηκε η σύμφωνη γνώμη της Διαχειριστικής Αρχής, η οποία απέρριψε εγγράφως το αίτημα την 14-4-2011. Στη συνέχεια ζητήθηκε από την Δ.Τ.Ε. Π.Ε. Καρδίτσας η τροποποίηση της μελέτης κατά τα λοιπά θέματα, ώστε να προχωρήσει η κατασκευή του έργου. Η τροποποιημένη μελέτη υποβλήθηκε στην Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας στις 30-6-2011, ελέγχθηκε και είναι σε διαδικασία έγκρισης της από τεχνικής απόψεως.

Παράλληλα, στο πλαίσιο άλλης μελέτης της Ν.Α. Καρδίτσας προβλέπονταν να συνταχθούν τα Κτηματολόγια των δύο Παρακάμψεων, που απαιτούνταν για την κήρυξη των αντιστοίχων απαλλοτριώσεων. Από αυτά ολοκληρώθηκε το Κτηματολόγιο της Παράκαμψης Ριζοβουνίου και εκκρεμεί ακόμη το Κτηματολόγιο της Παράκαμψης Αρτεσιανού. Από τον Φεβρουάριο 2011 υπήρχε η δυνατότητα για κήρυξη της απαλλοτρίωσης για την Παράκαμψη Ριζοβουνίου, που όμως δεν προχώρησε, λόγω αλλαγής του θεσμικού πλαισίου (αρμοδιότητα κήρυξης), βάσει των διατάξεων του Ν. 3852/2010 (Πρόγραμμα Καλλικράτης). Στη συνέχεια προέκυψε ανάγκη να γίνουν κάποιες τροποποιήσεις του Κτηματολογίου, λόγω των τροποποιήσεων της μελέτης, που προαναφέρθηκαν. Το κτηματολόγιο της Παράκαμψης του Αρτεσιανού συντάσσεται εξ αρχής, με μέριμνα της Δ.Τ.Ε. Π.Ε. Καρδίτσας, μετά τις τροποποιήσεις – βελτιώσεις της μελέτης που έγιναν στο εν λόγω οδικό τμήμα. Επειδή η απόρριψη του αιτήματος κατασκευής των κάτω διαβάσεων είχε προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών, ζητήθηκε από τους Δήμους Καρδίτσας και Μουζακίου, προκειμένου να υπάρξει διαθέσιμη έκταση για την κατασκευή του έργου, μέχρι την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων, να παραχωρήσουν τις δημοτικές εκτάσεις που ενέπιπταν στη ζώνη κατασκευής του έργου. Οι Δήμοι Καρδίτσας και Μουζακίου με αποφάσεις των οικείων Δημοτικών Συμβουλίων αποφάσισαν να διαθέσουν τις δημοτικές εκτάσεις για την κατασκευή του έργου. Ο ανάδοχος του έργου υπέβαλε αίτημα διάλυσης της σύμβασης στις 19-5-2011, με επικρατέστερη αιτία τη μη συντέλεση των απαλλοτριώσεων του έργου. Η Διευθύνουσα το έργο Υπηρεσία απέρριψε στις 24-5-2011, με απόφασή της, το ανωτέρω αίτημα, βασιζόμενη στις αποφάσεις των οικείων Δήμων. Επί της ανωτέρω απόφασης η ανάδοχος εταιρεία κατέθεσε ένσταση η οποία απερρίφθη με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 3-8-2011.

Πέραν των προαναφερθέντων, διαπιστώθηκε η ανάγκη συμπληρώσεων της μελέτης του έργου με γεωτεχνική μελέτη, τμήμα της οποίας εκπονήθηκε με μέριμνα της αναδόχου, καθώς και τροποποιήσεών της, δεδομένου ότι απαιτείται εξυγίανση του εδάφους έδρασης του επιχώματος της οδού, τουλάχιστον σε μήκος 1.300 μέτρων της αρτηρίας, καθώς και κατασκευή στρώσης στράγγισης του επιχώματος της αρτηρίας, σε όλο το μήκος των παρακάμψεων, με ανάλογη οικονομική επιβάρυνση του έργου, καθώς υπερβαίνονται σημαντικά οι εγκεκριμένες συμβατικές δαπάνες του. Πρόκειται για εργασίες που είναι επιβεβλημένες για τη διασφάλιση του έργου, αφενός λόγω της γενικά διαπιστουμένης υψηλής στάθμης των υδάτων και αφετέρου λόγω της επίδρασης στην περιοχή από την ανάσχεση των υδάτων του συλλεκτήρα Μέγα.

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας, που έχει την ευθύνη του έργου από 1-7-2011, αμέσως μετά την ανάληψη της αρμοδιότητας διαχείρισης των έργων του ΕΣΠΑ, συγκάλεσε σύσκεψη υπό την αιγίδα του Περιφερειάρχη, παρουσία εκπροσώπων της αναδόχου εργοληπτικής επιχείρησης, της Διαχειριστικής Αρχής, της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας, που είναι ο φορέας εκτέλεσης και της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας, που έχει τη μέριμνα για τα θέματα των μελετών, με επιδίωξη την διαπίστωση των προβλημάτων και των εκκρεμοτήτων που κωλύουν την έναρξη των εργασιών του έργου και με στόχο την άρση τους κατά το δυνατόν. Ανάλογες συναντήσεις εργασίας ακολούθησαν και στον τόπο του έργου, στις οποίες συμμετείχαν εκπρόσωποι της αναδόχου, οι αρμόδιοι προϊστάμενοι της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων και όλα τα τεχνικά στελέχη των εμπλεκομένων υπηρεσιών στην εκτέλεση του έργου.

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας θα εξαντλήσει κάθε προσπάθεια και μέσο για την άρση των σοβαρών εκκρεμοτήτων του έργου, που πρέπει να επισημανθεί ότι υπάρχουν εξ’ αρχής ή προέκυψαν πριν την 1-7-2011 που αναλάβαμε την ευθύνη του.

Προηγούμενο άρθρο Oδοντιατρικός σύλλογος Καρδίτσας: 24ωρη πανελλαδική απεργία οδοντιάτρων
Επόμενο άρθρο Σύλλογος εκπαιδευτικών Ν. Καρδίτσας: «Απεργία στις 18 και 19 Οκτωβρίου 2011»