Θέλουμε οι εκπαιδευόμενοι να πάρουν την απόφαση.
Ερ. Να ξεκινήσουμε με τα χρόνια λειτουργίας του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας στο Νομό μας
Ν. Μανούκας: Φέτος αίσια πάμε για την πέμπτη χρονιά λειτουργίας, δυναμικά και με τον ίδιο ζήλο και προσπαθούμε να δώσουμε αυτά τα στοιχεία στους εκπαιδευόμενους, τους ενήλικες, γιατί η εκπαίδευση ενηλίκων είναι ιδιάζουσα, έχει τα δικά της δεδομένα, στοιχεία, ιδιαιτερότητες, διευκολύνσεις που θέλουν οι εκπαιδευόμενοι και ας μην ξεχνάμε ότι στα σχολεία αυτά παρακολουθούν τα προγράμματα άτομα ηλικίας άνω των 18 ετών έως και 35 ετών, εκτός εάν δεν συμπληρωθούν τα τμήματα οπότε καλούμε και μεγαλύτερες ηλικίες. Η στατιστική μέχρι τώρα για το σχολείο της πόλης μας το 25% είναι ηλικίας μέχρι 30 ετών, το 50% είναι μέχρι 40 και το υπόλοιπο 25% πάνω από 40 ετών. Άρα έχουμε διάφορες ηλικίες. Έχουν τελειώσει περίπου 100 άτομα σ’αυτά τα χρόνια λειτουργίας, άτομα που έχουν πάρει ισότιμο απολυτήριο τίτλο Γυμνασίου και από αυτούς σχεδόν το 30% πηγαίνει στην τεχνική εκπαίδευση και κυρίως στο εσπερινό λύκειο. Δύο άτομα είναι αυτά που πηγαίνουν σε πρωινό σχολείο και τα υπόλοιπα 10 που συνέχισαν πηγαίνουν στο εσπερινό.
Ερ.: Δεν υπάρχει κάποια πρόβλεψη για Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Λυκειακών Τάξεων;
Ν. Μανούκας: Προς το παρόν όχι. Ζητάνε όμως όλοι οι εκπαιδευόμενοι να συνεχίσουν σε ένα σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας με Λυκειακές τάξεις αλλά είναι λίγο δύσκολο διότι ας μην ξεχνάμε ότι αυτό το πρόγραμμα είναι ευρωπαϊκό. Συγχρηματοδοτούμενο 25% από το ελληνικό κράτος και 75% από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ερ.: Δηλαδή υπάρχει περίπτωση να σταματήσει κάποια στιγμή η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση και να κλείσουν οι δομές;
Ν. Μανούκας: Δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση γιατί ήδη έχουν τελειώσει κάποια προγράμματα συγχρηματοδούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε άλλα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας στη χώρα και όμως συνεχίζουν να λειτουργούν με τη χρηματοδότηση αποκλειστικά του ελληνικού κράτους και του Υπουργείου Παιδείας. Όσο υπάρχει ζήτηση αυτά τα σχολεία θα λειτουργούν.
Ερ.: Τι μαθαίνει ένας ενήλικας στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας;
Ν. Μανούκας: Υπάρχουν διάφορες ειδικότητες και γραμματισμοί που παρακολουθούν οι ενήλικες στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Ας μη φανεί περίεργο αλλά μαθαίνουν και πληροφορική και ξένη γλώσσα και μαθηματικά, αναπτύσσονται θέματα κοινωνικοί γραμματισμού και ενδιαφέροντος, θέματα που έχουν σχέση με τη φυσική, τεχνολογία και το περιβάλλον και λίγες ώρες καλύπτουμε με τα καλλιτεχνικά. Είναι πολύ ενδιαφέρον και καινοτόμο πρόγραμμα. Δεν υπάρχουν βιβλία σ’αυτά τα σχολεία, άρα όλοι όσοι έρχονται μαθαίνουν αποκλειστικά και μόνο με την παρακολούθηση του μαθήματος και δεν υπάρχουν εξετάσεις. Σαν καινοτόμο πρόγραμμα η διάρκεια των σπουδών είναι 2 χρόνια, δύο εννιάμηνα, όπου θα λάβουν ισότιμο απολυτήριο τίτλο γυμνασίου και μπορούν να συνεχίσουν ή στα επαγγελματικά λύκεια ή στο εσπερινό λύκειο της πόλης μας ή όπου θέλει ο καθένας.
Ερ.: Γιατί δεν υπάρχουν εξετάσεις;
Ν. Μανούκας: Εξετάσεις δεν υπάρχουν γιατί στα τυπικά σχολεία οι περισσότεροι απ’αυτούς (με τις εξετάσεις) παρέμειναν στάσιμοι, δεν μπορούσαν δηλαδή να τελειώσουν γι’ αυτό και δεν προβλέπεται και είναι τέτοιο το πρόγραμμα, η εκπαίδευση, που μαθαίνουν χωρίς εξετάσεις. Να μην τους φοβίζουν οι εξετάσεις, να μην έχουν το άγχος των εξετάσεων που ως γνωστόν υπάρχει. Σήμερα με την εμπειρία που έχουν αποκτήσει μπορούν και ανταποκρίνονται, είναι πανεύκολο το πρόγραμμα και δεν έχει να φοβηθεί κανείς από όσους θέλουν να παρακολουθήσουν. Αρκεί να έρθουν στο σχολείο, να ζητήσουν πληροφορίες, υπάρχουν έντυπα, εμείς μπορούμε να του δώσουμε οποιαδήποτε πληροφορία…
Ερ.: Δεν πληρώνουν κάτι;
Ν. Μανούκας: Εντελώς τίποτα. Ίσα ίσα το πρόγραμμα προβλέπει και ασφάλιση όλων όσων παρακολουθούν το πρόγραμμα κατά τη διάρκεια του σχολείου.
Ερ.: Γνωρίζω ότι θα λειτουργήσουν δύο παραρτήματα.
Ν. Μανούκας: Θα λειτουργήσουν δύο νέα παραρτήματα φέτος σε Μουζάκι και Σοφάδες, τα οποία θα δώσουν τη δυνατότητα στα άτομα που ενδιαφέρονται και ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές να παρακολουθήσουν τα προγράμματα. Θα στελεχωθούν κανονικά και αυτά τα παραρτήματα με κανονικό προσωπικό.
Ερ.: Για να ανοίξετε λοιπόν δύο παραρτήματα του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας, καταλαβαίνουμε ότι υπάρχει ζήτηση.
Ν. Μανούκας: Υπάρχει μεγάλη ζήτηση. Αρκεί οι ενδιαφερόμενοι να έρθουν και να ενημερωθούν για το πρόγραμμα και να μας το ζητήσουν. Να κάνουν δηλαδή την αρχή, που είναι και το πιο σημαντικό.
Ερ.: Οι εγγραφές έχουν ξεκινήσει;
Ν. Μανούκας: Οι εγγραφές έχουν ξεκινήσει, έγιναν κάποιες εγγραφές μέχρι τέλος Ιουνίου που λειτουργούσε ακόμη το σχολείο και θα διαρκέσουν μέχρι 20 Σεπτεμβρίου. Μέχρι τώρα έχουν εγγραφεί περίπου 20 άτομα και υπολογίζουμε μέχρι την καταληκτική ημερομηνία ότι θα είναι άλλα τόσα ώστε να λειτουργήσουμε δύο τμήματα στην Α’ Τάξη όπως είχαμε και πέρυσι.
Ερ.: Τι μπορεί να προσφέρει ένα Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας σε έναν εκπαιδευόμενο;
Ν. Μανούκας: Εκτός από τις γνώσεις όπως προείπα, γι’αυτούς περισσότερο και σημαντικότερο είναι ότι αισθάνονται μια ψυχική αναβάθμιση μέσα από το σχολείο. Δηλαδή με τις γνώσεις που αποκτούν αισθάνονται διαφορετικοί άνθρωποι. Εκτός αυτού, τους δίνεται η δυνατότητα να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις δυσκολίες της ζωής, γιατί η γνώση είναι το βασικότερο στοιχείο που πρέπει να έχει ένα άνθρωπος για να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες και τα προβλήματα, ενώ ορισμένοι οι οποίοι δουλεύουν χρησιμοποιούν το απολυτήριό τους για αναβάθμιση.
Ερ.: Ποιοι είναι περισσότεροι, οι άνδρες ή οι γυναίκες;
Ν. Μανούκας: Τα προηγούμενα 3 χρόνια ήταν περισσότερες γυναίκες, γιατί στην περιοχή μας υπήρχε ένα άλλοθι ότι η γυναίκα έπρεπε να μείνει στο σπίτι και να σπουδάζουν τα αγόρια. Τώρα αυτό έχει εκλείψει και σαν απομεινάρι ή παράπονο της ζωής, οι γυναίκες έρχονται και παρακολουθούν με μεγαλύτερη ευκολία, ενώ πέρυσι είχαμε το ίδιο ποσοστό ανδρών και γυναικών. Φέτος πάλι, από τις μέχρι τώρα εγγραφές βλέπουμε ότι οι γυναίκες υπερτερούν των ανδρών.
Ερ.: Η διδασκαλία με ποιες μεθόδους γίνεται;
Ν. Μανούκας: Η διδασκαλία γίνεται με όσο το δυνατόν απλούστερες μεθόδους. Συνήθως ακολουθούμε τον διάλογο ή προκαλούμε τους εκπαιδευόμενους σε διάλογο για να μπορούν να συμμετέχουν όλοι. Είναι σημαντικός ο διάλογος προκειμένου όλοι να μπορούν να εκφράσουν τη γνώμη τους, ακόμη και αν είναι λανθασμένη. Γι’αυτό υπάρχουν οι καθηγητές για να μπορέσουν να διορθώσουν τα κακώς κείμενα κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Επίσης σε κάθε μάθημα ή γραμματισμό επιτρέπεται και η συνδιδασκαλία, όπως για παράδειγμα σε ένα μάθημα του κοινωνικού γραμματισμού μπορεί να συμμετέχει -εκτός του κοινωνιολόγου- και μια καθηγήτρια αγγλικής φιλολογίας και να διδάσκει αγγλικούς γραμματισμούς κλπ.
Ερ.: Πως ανταποκρίνονται οι εκπαιδευόμενοι;
Ν. Μανούκας: Πολύ θετικά. Όποια προβλήματα υπάρχουν ακόμη και προσωπικά ή οικογενειακά στα σχολεία αυτά προβλέπεται να απασχολούν και συμβούλους σταδιοδρομίας και ψυχολόγων για αντιμετώπιση όσων προβλημάτων παρουσιαστούν. Γι’αυτό λοιπόν λέμε ότι είναι ένα καινοτόμο πρόγραμμα που πηγαίνει πολύ καλά και θέλουμε οι εκπαιδευόμενοι να πάρουν την απόφαση. Στις πρώτες δυο – τρεις ημέρες θα αρχίσουν να συνηθίζουν και μετά γίνονται οι καλύτεροι διαφημιστές του σχολείου μας.
Ερ.: Το προσωπικό του σχολείου αποτελείται από μονίμους ή ωρομίσθιους εκπαιδευτές;
Ν. Μανούκας: Το εκπαιδευτικό προσωπικό είναι μόνιμο, είμαστε αποσπασμένοι δηλαδή και ότι κενά παρουσιάζονται είτε καλύπτονται με νέες αποσπάσεις είτε με ωρομίσθιο προσωπικό.