Πραγματοποιήθηκε πρόσφατα σύσκεψη στην Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας για θέματα του ΕΣΠΑ. Ρωτήθηκα γιατί δεν συμμετείχα για να συμβάλλω με προτάσεις στην προσπάθεια ταχύτερης απορρόφησης. Η απάντηση είναι απλή. Δεν κλήθηκα. Κλήθηκαν μόνο Περιφερειακοί Σύμβουλοι της συμπολίτευσης.
Όπως αναφέρει επί λέξει το δελτίο τύπου της Περιφέρειας «η κατάσταση πρέπει να περιγραφεί ως ζοφερή, καθώς τα περισσότερα από αυτά είτε δεν έχουν ξεκινήσει καθόλου είτε οι εργολάβοι έχουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα ως προς την ολοκλήρωσή τους».
Πράγματι έτσι είναι. Όμως πέρασαν επτά (7) μήνες για να το διαπιστώσει η αιρετή Περιφέρεια. Δικαιολογία του τύπου «τώρα πήραμε το ΕΣΠΑ» δεν ευσταθεί , καθώς τα περισσότερα έργα ήταν ήδη αρμοδιότητας της αιρετής Περιφέρειας και για τα υπόλοιπα οι αιρετοί πρέπει να λειτουργούν ως επισπεύδοντες ανεξάρτητα αν είναι οι ίδιοι υπεύθυνοι της υλοποίησης.
Τι παρατηρείται μέχρι σήμερα: Η αιρετή περιφέρεια δεν παρεμβαίνει σε ένα προς ένα στα έργα, από τον ανάδοχο, τον Δντή μέχρι και τον επιβλέποντα ώστε να σμικρυνθούν οι χρόνοι. Περιμένει να τα κάνουν όλα μόνες τους οι υπηρεσίες. Δηλαδή αντί να «τραβούν» οι αιρετοί τις Υπηρεσίες συμβαίνει το αντίθετο. Οι Υπηρεσίες προσπαθούν να αφυπνίσουν τους αιρετούς. Αν δεν γίνει κατανοητό ότι το βάρος του ξεπεράσματος των εμποδίων που ανακύπτουν πέφτει στους αιρετούς και συνεχιστεί ο μέχρι τώρα τρόπος διοίκησης, δεν θα έχουμε αποτελέσματα. Χαρακτηριστικά αναφέρω δύο παραδείγματα από την θητεία μας. Για να πετύχουμε την υπογραφή των περιβαλλοντικών μελετών των παρακάμψεων Αρτεσιανού – Ριζοβουνίου από 3 Υπουργούς (Υποδομών, Περιβάλλοντος, Γεωργίας ) στο χρόνο ρεκόρ 21 ημερών και να προλάβουμε τις ημερομηνίες έκανα ο ίδιος δυο επισκέψεις και 150 τηλεφωνήματα. Ναι 150, κάθε ώρα και νέο τηλεφώνημα. Επίσης για να ολοκληρωθεί η οδός Γεφύρια – Καππαδοκικό – Αχλαδιά μήκους 16 χλμ., εντός των προβλεπομένων ασφυκτικών χρονικών ορίων επισκέφθηκα το εργοτάξιο τουλάχιστον 25 φορές και έκανα ο ίδιος πάνω από 200 επαφές με τους, ανάδοχο, δντρια και επιβλέποντες.
Συνοπτικά η πορεία των έργων του ΕΣΠΑ που αφορούν το Νομό μας έχει ως εξής:
•1. Άξονας Λάρισα – Καρδίτσα :
- 1.1. Ικανοποιητική εξέλιξη στο τμήμα Μαυροβούνι – Ελευθερές.
- 1.2. Μεγάλη καθυστέρηση στην αξιολόγηση της μελέτης παράκαμψης Συκεώνας. Καμιά παρέμβαση από την αιρετή Περιφέρεια για επίσπευση της αξιολόγησης μέσα στο 7μηνο.Από την πλευρά μας έγιναν στο ίδιο διάστημα τουλάχιστον 3 οχλήσεις.
- 1.3. Μελέτη Καρδίτσα – Δέλτα. Τα ίδια ισχύουν και εδώ. Καθυστέρηση στην ανάδειξη αναδόχου λόγω ενστάσεων. Η μελέτη βρίσκεται τώρα στο τελικό στάδιο ανάθεσης.
•2. Άξονας Καρδίτσα – Τρίκαλα:
- 2.1. Είναι ενταγμένο και με σύμβαση το τμήμα «Παρακάμψεις Αρτεσιανού και Ριζοβουνίου» μετά από μεγάλη προσπάθεια της Νομαρχίας παρότι το έργο επιβλέπεται από τις Υπηρεσίες της Λάρισας επειδή ανήκει στο Εθνικό Οδικό δίκτυο. Σημειώνεται ότι πετύχαμε να βγει ειδική πρόσκληση για το συγκεκριμένο έργο. Η αιρετή Περιφέρεια όφειλε αυτό το 7μηνο να πιέσει για άμεση έναρξη των εργασιών και διευθέτηση των προβλημάτων που ανέκυψαν στην πορεία. Μετά από παρέμβασή μας έγιναν συσκέψεις και προτάθηκαν λύσεις για την συνέχιση του έργου, την υλοποίηση των οποίων πρέπει να παρακολουθήσει η αιρετή Περιφέρεια.
- 2.2. Υπόλοιπο οδικό τμήμα από Καρδίτσα μέχρι Πηνειό. Η Νομαρχία Καρδίτσας συνέταξε τη μελέτη και απέμειναν μόνο τα περιβαλλοντικά. Πέραν αυτού εξασφάλισε τη δέσμευση του υφυπουργού Μαγκριώτη ότι αν είναι έτοιμα τα περιβαλλοντικά μέχρι τον Μάιο του 2011 θα ενταχθεί το έργο στα τομεακά του Υπουργείου χωρίς να επιβαρυνθεί το ΕΣΠΑ Θεσσαλίας ούτε ένα €. Παρά τις επισημάνσεις μου δεν έγιναν οι απαιτούμενες παρεμβάσεις για επίσπευση και ακόμα δεν έχουν εγκριθεί τα περιβαλλοντικά από το Υπουργείο Περιβάλλοντος.
- 2.3. Τμήμα εντός του Νομού Τρικάλων. Η εκτίμηση είναι ότι δεν θα έχει μελέτη ούτε σε ένα χρόνο από τώρα.
•3. Άξονας Νέο Μοναστήρι – Σοφάδες – Καρδίτσα:
- 3.1. Εργολαβία Σοφάδες – Ν. Μοναστήρι. Επιβλέπεται και αυτή από τις Υπηρεσίες της Λάρισας που από 1/7/2011 ανήκουν πλέον στην αιρετή περιφέρεια. Ο ανάδοχος αντιμετώπισε οικονομικά προβλήματα. Από την πλευρά μας έγιναν από πέρυσι τον Αύγουστο πολλές παρεμβάσεις στη δανειοδοτούσα τράπεζα, ώστε να στηριχτεί ο ανάδοχος και να ολοκληρώσει το έργο. Παρά τις υποσχέσεις δεν κατέστη αυτό δυνατό. Αυτή την εποχή φαίνεται ότι κάτι μπορεί να γίνει. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να επισπευστούν οι νόμιμες διαδικασίες για την ολοκλήρωση του έργου.
- 3.2. Παράκαμψη Σοφάδων. Υπήρχε δυνατότητα ένταξης του έργου το 2009 που τα υπόλοιπα έργα της Θεσσαλίας δεν είχαν μελέτες. Δυστυχώς οι τοπικοί παράγοντες επέμειναν σε τροποποίηση της μελέτης για αλλαγή ενός κόμβου – παρά την αντίθετη άποψή μου -και έτσι χάθηκε η ευκαιρία.
•4. Δακτύλιος Καρδίτσας: Και στο τμήμα Τρικάλων έως Φαναρίου (εργολαβία Χατζηγάκη) που βαίνει προς διάλυση σύμβασης και στο τμήμα Φαναρίου έως Ταυρωπού που αναδείχθηκε ανάδοχος πρέπει η αιρετή Περιφέρεια και η Δημοτική Αρχή να παρακολουθούν τις εξελίξεις για να επιλύουν άμεσα τα όποια προβλήματα παρουσιάζονται. Παράλληλα πρέπει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες σύνταξης της μελέτης Ταυρωπού – Κουμουνδούρου ώστε να καταστεί δυνατή η ολοκλήρωση του δακτυλίου της πόλης.
•5. Οδός Καρδίτσα προς Άρτα (μέσω Μουζακίου) : Πετύχαμε τη δέσμευση του υφυπουργού Μαγκριώτη για ένταξη των τμημάτων από Γέφυρα Τρυγόνας έως Βατσουνιά και από Βατσουνιά έως Δρακότρυπα στο τομεακό ΕΣΠΑ. Απαιτείται επικαιροποίηση της μελέτης και μια μικρή τροποποίηση. Αν δεν γίνουν τα παραπάνω που καθυστερούν, δεν θα ενταχθούν τα έργα και θα χαθεί και αυτή η ευκαιρία που με κόπο δημιουργήσαμε.
•6. Οδός Καρδίτσα – Καρπενήσι : Να ολοκληρωθεί τουλάχιστον η οριστική μελέτη της γέφυρας στο Μέγδοβα και να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ η κατασκευή της για να υπάρχει απλή πρόσβαση όλο το χρόνο, μέχρι να δοθεί η δυνατότητα πλήρους ένταξης του έργου.
•7. Εργολαβίες Παράκαμψη Νεοχωρίου, Ύδρευση Δήμου Νεβρόπολης. Δεν έχουν ακόμη ανάδοχο παρά το γεγονός ότι δημοπρατήθηκαν εδώ και πολύ καιρό και πρέπει να είναι «καταπάνω» οι αιρετοί του Νομού μας για να μην χαθεί ούτε μια πολύτιμη μέρα.
•8. Εργολαβίες 18ο Δημοτικό Σχολείο, 1ο Λύκειο, κατασκευή κεντρικών αγωγών ύδρευσης προς Καρδίτσα και Ριζοβούνι και οδός προς Σπηλιά. Εντάχθηκαν και δημοπρατήθηκαν επί Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή τους.
•9. Βιολογικός καθαρισμός λίμνης Πλαστήρα και Ύδρευση Ανατολικής πλευράς του Νομού. Δυο πολύ σημαντικά έργα συνολικού προϋπολογισμού 60 εκ. €. Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση σε συνεργασία με τους αντίστοιχους Δήμους είχε καθοριστική συνεισφορά για την ολοκλήρωση των μελετών και για την απόσπαση δέσμευσης ένταξης στα τομεακά προγράμματα του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Έχουν υποβληθεί προτάσεις ένταξης και όλοι οι φορείς του Νομού οφείλουμε να συνεχίσουμε την προσπάθεια για άμεση ένταξη.
•10. Αναδασμός Καππά – Χάρμα. Πριν τη λήξη της θητείας μας πετύχαμε την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ (πρόγραμμα Μπαλτατζής). Από τότε το έργο αφέθηκε στην τύχη του και δεν ξεκίνησε καν η διαδικασία δημοπράτησης από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.