Τη συντήρηση, προστασία και προβολή της Συλλογής Γιολδάση που αποτελείται από περισσότερα από 3000 έργα του μεγάλου Καρδιτσιώτη ζωγράφου, τα οποία έχουν περιέλθει στην κυριότητα του Δήμου Καρδίτσας και φυλάσσονται στη Δημοτική Πινακοθήκη, πέτυχε η Δημοτική Αρχή Καρδίτσας, σύμφωνα με δηλώσεις του Αντιδημάρχου κ. Νίκου Καραγιάννη. Ο κ. Καραγιάννης ευχαρίστησε και την προηγούμενη διοίκηση του Δήμου Καρδίτσας για τις προσπάθειές της στην επίτευξη του έργου και τόνισε ότι σύντομα θα αρχίσουν οι εργασίες για τη συντήρηση των έργων που τη δεδομένη στιγμή φιλοξενούνται στο υπόγειο της Δημοτικής Πινακοθήκης με ότι αυτό συνεπάγεται. Το έργο εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Θεσσαλία – Στ. Ελλάδα – Ήπειρος 2007 – 2013, ωστόσο -όπως επεσήμανε ο ίδιος-, τα χρήματα δεν επαρκούν για τη συντήρηση όλων των έργων. Ομάδα ειδικών θα αποφασίσει ποια έργα να αναδειχθούν, αριθμός ο οποίος αναμένεται να είναι εξίσου μεγάλος.
Ιστορικό
Το Δημοτικό Συμβούλιο Καρδίτσας στη συνεδρίασή του στις 28/2/2011 ενέκρινε ομόφωνα την εισήγηση για υποβολή σχετικής πρότασης στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Θεσσαλίας Στερεάς Ελλάδας και Ηπείρου 2007-2013 στον Άξονα 4 «Αειφόρος Ανάπτυξη και Ποιότητα Ζωής στη Θεσσαλία. Το προτεινόμενο έργο προϋπολογισμού 350.000€ ήταν ώριμο, καθώς διέθετε μελέτη που εκπονήθηκε για λογαριασμό της Δημοτικής Πινακοθήκης Καρδίτσας, η οποία θα είναι και ο φορέας υλοποίησης. Ειδικότερα το προτεινόμενο έργο περιλαμβάνει τα εξής μέρη:
- – Συντήρηση σημαντικών έργων της συλλογής
- – Δημιουργία επιστημονικά αποδεκτών περιβαλλοντικών παραμέτρων προληπτικής συντήρησης, φύλαξης και διατήρησης του συνόλου της συλλογής με την προμήθεια και εγκατάσταση κυρίως ειδικού ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού
- – Έκδοση επικεντρωμένη στα συντηρημένα έργα.
Η καλλιτεχνική και πολιτιστική αξία της συλλογής των έργων του Γιολδάση που περιήλθε στο σύνολό της στο Δήμο μέσω δωρεάς εν ζωή και εν συνεχεία διαθήκης της θετής κόρης του καλλιτέχνη Στέλλας Γιολδάση, είναι τεράστια και αποτελεί μνημείο του σύγχρονου Θεσσαλικού πολιτισμού.
Γι ΄ αυτό και η ανάγκη συντήρησης, προστασίας και ανάδειξης του έργου αυτού είναι αδήριτη.
Η αυτοψία
Πραγματοποιήθηκε αυτοψία στους εκθεσιακούς χώρους καθώς και στην αποθήκη της Δημοτικής Πινακοθήκης Καρδίτσας, όπου εκτίθενται και φυλάσσονται τα έργα της συλλογής «Στέλλας Γιολδάση». Η αυτοψία στόχευε στην καταγραφή της κατάστασης διατήρησης και της παθολογίας των έργων της συλλογής. Αρχικά μελετήθηκαν τα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά των έργων και ταξινομήθηκαν σε έξι (6) ομάδες, ανάλογα με την ποιότητα του φορέα τους και της ζωγραφικής τους επιφάνειας. Στη συνέχεια αφού μελετήθηκαν τα 2.593 έργα της συλλογής, καταγράφηκε η παθολογία τους και τα είδη των φθορών τους. Από τη μελέτη, φάνηκε ότι η κατάσταση διατήρησης των έργων της συλλογής, πέρα από τη φυσική γήρανση των υλικών, επιβαρύνθηκε πολύ από τις ακατάλληλες συνθήκες του μικροκλίματος, οι οποίες επικρατούσαν στους χώρους προέλευσης και φύλαξης των έργων παλαιότερα. Τα έργα έφεραν σημάδια, πιθανόν από κάποια πλημμύρα, που μαζί με τα επακόλουθα της, επιβάρυναν πολύ την παθολογία τους. Σύμφωνα με την παθολογία και την κατάσταση διατήρησης τους, τα έργα ταξινομήθηκαν σε τέσσερις (4) βαθμίδες προτεραιότητας συντήρησης. Η καταγραφή αυτή, των 2593 έργων, είναι αναπόσπαστο μέρος της εν λόγω μελέτης.
Τεχνολογία κατασκευής
Κατά τη μελέτη των έργων, ελέγχθηκαν και μελετήθηκαν τα τεχνολογικά τους χαρακτηριστικά, σε ότι αφορά το σύνολο της στρωματογραφίας τους, από τον φορέα έως και το πιο επιφανειακό στρώμα, το βερνίκι. Δεδομένου ότι τα έργα της συλλογής είναι φτιαγμένα από τον ίδιο καλλιτέχνη και καλύπτουν όλη τη διάρκεια της καριέρας του, τα κατασκευαστικά τους χαρακτηριστικά είναι πολύ συγκεκριμένα, χαρακτηριστικά και αναγνωρίσιμα. Από τη μελέτη προέκυψε, ότι η επιλογή των υλικών της δημιουργίας των έργων καλύπτει περιορισμένο εύρος.