Πρεμιέρα στις 15 Ιουλίου ημέρα Τετάρτη θα κάνουν οι εκπτώσεις για τα εμπορικά καταστήματα της χώρας, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης. Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου απέστειλε οδηγίες προς τις ομοσπονδίες και τους 257 Εμπορικούς Συλλόγους μέλη της σε όλη την χώρα, ώστε να ενημερώσουν έγκαιρα όλες τις εμπορικές επιχειρήσεις των περιοχών τους, να επιδείξουν ιδιαίτερη προσοχή στα παρακάτω:
-Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (συνήθως διαγραμμένης) και της νέας τιμής όλων των ειδών που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου αυτά εκτίθενται.
-Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης. Εάν αναγραφεί ποσοστό, πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση (π.χ. «50% έκπτωση»).
-Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην ακρίβεια των εκπτωτικών αναγγελιών, διότι τα προβλεπόμενα πρόστιμα είναι βαρύτατα. Η κάθε παροχή πρέπει να ταυτίζεται και να ανταποκρίνεται προς την αναγγελία, οικονομικά, ποσοτικά και ποιοτικά.
Εκπτώσεις όλο το χρόνο
Οι εκπτώσεις που ξεκινούν στις 15 Ιουλίου θα διαρκέσουν μέχρι 31 Αυγούστου. Όπως ανέφερε όμως στη «Γνώμη» η Αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καρδίτσας κ. Ρούλα Νιάκα, τα καταστήματα στην Καρδίτσα όλο το χρόνο κάνουν καλύτερες τιμές από τις αρχικές και αρκετές προσφορές. Επεσήμανε ότι με την δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνουμε, ο τζίρος των καταστημάτων έχει πέσει πάρα πολύ, με αποτέλεσμα όλοι οι καταστηματάρχες να φέρνουν δύσκολα βόλτα, αφού τόσο τα πάγια έξοδα όσο και οι υπάλληλοι -για όσους διαθέτουν-, είναι ένα «καλό» ποσό το οποίο όμως «δεν βγαίνει».
5νθημερο
Όσον αφορά στην εφαρμογή του 5νθημέρου από τα καταστήματα της Καρδίτσας η κ. Νιάκα είπε ότι στη ετήσια γενική συνέλευση του Συλλόγου που έγινε την προηγούμενη εβδομάδα αποφασίστηκε να μην επιβληθεί το 5νθήμερο, αλλά να είναι προαιρετικό για όσους το επιθυμούν. Οι απόψεις για το 5νθήμερο από τους εμπόρους της Καρδίτσας διίστανται, αφού κάποιοι υποστηρίζουν ότι δεν έχει νόημα να ανοίγουν τα Σάββατα του καλοκαιριού, αφού η κίνηση είναι ούτως ή άλλως πεσμένη όλη την εβδομάδα οπότε και τα Σάββατα θα ισχύει το ίδιο, κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν ότι δεν θέλουν να χάσουν ούτε έναν πελάτη από αυτούς που θα προτιμήσουν να βγουν το Σάββατο για ψώνια.
Ιδιαίτερα προσεκτικοί οι καταναλωτές στις αγορές τους
Η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητας Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) υπενθυμίζει στους καταναλωτές τα σημεία εκείνα που πρέπει να προσέξουν για να κάνουν επιτυχημένες αγορές.
Ειδικότερα, η ΕΚΠΟΙΖΩ προτείνει τους καταναλωτές:
- Να αγοράζουν σύμφωνα με τις ανάγκες τους.
- Να προγραμματίζουν και να καταγράφουν τις ατομικές – οικογενειακές τους ανάγκες.
- Να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην ποιότητα των προϊόντων, καθώς κυκλοφορούν προϊόντα δεύτερης διαλογής, ελαττωματικά κλπ.
- Να κάνουν έλεγχο αγοράς πριν και κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων και να μην ξεχνούν ότι οι τιμές των προϊόντων διαμορφώνονται ελεύθερα.
- Να είναι εγκρατείς στις αγορές και να μην παρασύρονται από το κλίμα φτήνιας, των ευκαιριών των εκπτώσεων.
- Να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην τελική τιμή, και όχι στο μεγάλο ποσοστό έκπτωσης που ίσως είναι και πλασματικό.
- Να θυμούνται ότι στα προϊόντα τα οποία είναι σε προσφορά δεν γίνονται αλλαγές.
- Να μην ξεχνούν ότι οι αγορές με πιστωτικές κάρτες έχουν ακόμα πολύ υψηλό επιτόκιο και να μην κάνουν αλόγιστη χρήση των πιστωτικών καρτών και των καταναλωτικών δανείων.
- Να ελέγχουν πάντα την τελική τιμή του προϊόντος και ιδίως όταν αγοράζουν με δόσεις ή πιστωτικές κάρτες, πόσες και πόσο είναι οι δόσεις, ποιο είναι το συνολικό επιτόκιο (ΣΕΠΠΕ) και οι τυχόν άλλες επιβαρύνσεις. Η τιμή των προϊόντων δεν πρέπει να αυξάνεται αν πληρωθούν με πιστωτική κάρτα.
- Να προσέχουν να μην υπερβαίνουν το όριο στις πιστωτικές κάρτες γιατί τότε θα πληρώσουν επί πλέον τόκους και το προϊόν θα τους στοιχίσει ακριβότερα.
- Να μην ξεχνούν να ζητούν την νόμιμη απόδειξη, την εγγύηση και τις οδηγίες χρήσης που μπορεί να συνοδεύουν το προϊόν και να είναι στην ελληνική γλώσσα. Το ότι είναι περίοδος εκπτώσεων δεν αναιρεί τα δικαιώματα του καταναλωτή και τις υποχρεώσεις του εμπόρου, εφόσον το προϊόν είναι ελαττωματικό είναι υποχρεωτική η αλλαγή ή η επιστροφή του.
Παράλληλα, η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής υπενθυμίζει ότι κατά την περίοδο των εκπτώσεων:
- Στο κατάστημα πρέπει να υπάρχει αναρτημένη έγγραφη αναγγελία ότι πραγματοποιεί εκπτώσεις.
- Να αναγράφονται διπλές τιμές στα προϊόντα, δηλαδή η αρχική τιμή και η τιμή των εκπτώσεων ή να αναγράφεται το ποσό της έκπτωσης για συγκεκριμένες κατηγορίες ομοειδών προϊόντων σε πινακίδα, με την προϋπόθεση βέβαια ότι σε κάθε είδος υπάρχει η αρχική τιμή.
- Στις προσφορές πρέπει να υπάρχει ανηρτημένη πινακίδα που να ενημερώνει ότι γίνονται προσφορές. Επίσης το προϊόν πρέπει να έχει δύο τιμές αρχική και η τιμή προσφοράς (όχι σε ποσοστό έκπτωσης).
- Στις προσφορές συνήθως αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, εάν μετανιώσουμε δεν έχουμε δυνατότητα αλλαγής.
Τέλος, η ΕΚΠΟΙΖΩ παροτρύνει τους καταναλωτές, σε περίπτωση που διαπιστώσουν ότι οι εκπτώσεις είναι πλασματικές, παραπλανητικές ή ανακριβείς ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση να το καταγγείλουν στο υπουργείο και στα γραφεία της ένωσης. Υπενθυμίζει δε, ότι οι υπεύθυνοι τιμωρούνται με πρόστιμο από 1.000 ευρώ έως 100.000 ευρώ ανάλογα με την βαρύτητα και την συχνότητα της παράβασης.