Aγαπητοί συνάδελφοι, καλούμαστε σήμερα να συζητήσουμε και να ψηφίσουμε ένα από τα πιο σημαντικά θέματα της παρούσης αυτοδιοικητικής περιόδου. Τον νέο ΟΕΥ του δήμου. Πρέπει να πω ότι όλο αυτό το διάστημα δουλέψαμε με υπευθυνότητα και σοβαρότητα πάνω σε αυτό το κρίσιμο για τη λειτουργία του δήμου θέμα.
Στην ουσία, η πυραμίδα του Δήμου ‘γκρεμίζεται’ και τη χτίζουμε από την αρχή με γνώμονα την καλύτερη λειτουργία του Δήμου και άρα την καλύτερη εξυπηρέτηση των δημοτών.
Στη συνέχεια, με απόφαση του Δημάρχου , το υπάρχον προσωπικό θα καταταγεί στις νέες θέσεις (οργανικές για τους μόνιμους, προσωποπαγείς για τους αορίστου όπως υποχρεωτικά προβλέπει ο νόμος) με βάση τα τυπικά και τα ουσιαστικά τους προσόντα.
Γι ΄ αυτό, από την αρχή, ζητήσαμε τα βιογραφικά όλων των υπαλλήλων. Ώστε την κατάλληλη ώρα, δηλαδή τώρα, να έχουμε την καλύτερη δυνατή εικόνα, και να καταταγεί ο καθένας στην κατάλληλη θέση. ‘Έτσι, και ο υπάλληλος θα δουλεύει εκεί που μπορεί να αποδώσει καλύτερα και άρα σε ένα ‘φιλικό’ περιβάλλον εργασίας και η υπηρεσία θα λειτουργεί καλύτερα. Θεωρούμε λοιπόν αυτό το σημείο κομβικό.
Έγιναν πολλές συναντήσεις, τόσο με τα μέλη της επιτροπής που όρισε ο κ. Δήμαρχος όσο και με τους Προϊσταμένους των υπηρεσιών. Κάναμε εκτενή και ειλικρινή διάλογο γιατί θεωρούμε ότι ο νέος ΟΕΥ γίνεται με προοπτική δεκαετίας. Στην πορεία αυτού του διαλόγου δεν υπήρξαν σημαντικές ενστάσεις σχετικά με το προτεινόμενο οργανόγραμμα.
Πρέπει να σας πω ότι το σχέδιο που έχετε μπροστά σας είναι , σχεδόν κατά 100%,αποτέλεσμα των εισηγήσεων των υπηρεσιών του Δήμου, τόσο όσον αφορά τη διάρθρωση των Διευθύνσεων όσο και τον αριθμό των νέων οργανικών θέσεων.
Σύμφωνα λοιπόνμε το Ν.3852/10, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2011 (1-1-11 / 30-6-11) από την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών στους νέους δήμους του προγράμματος Καλλικράτης, τα δημοτικά συμβούλια πρέπει να εγκρίνουν τον Οργανισμό Εσωτερικών Υπηρεσιών (ΟΕΥ) του νέου δήμου.
Για το σκοπό αυτό συγκροτήθηκε (απόφαση δημάρχου 42/2011) ομάδα εργασίας για την σύνταξη του νέου ΟΕΥ του Δήμου Καρδίτσας.
Καθοριστική επίδραση στη σύνταξη του ΟΕΥ είχε το πληθυσμιακό μέγεθος ( 56,000 κάτοικοι) και ο αριθμός του υπάρχοντος προσωπικού (557 άτομα.)
Ο παλιός ΟΕΥ περιείχε 5 Διευθύνσεις, 17 τμήματα και 3 αυτοτελή γραφεία.
Μετά το γεγονός της ενσωμάτωσης στο Δήμο υπηρεσιών Νομαρχιακού Επιπέδου (Πρόνοια – ΤΥΔΚ – Πολεοδομία – ΚΕΠ ) και ΝΠΔΔ (ΚΑΠΗ – Παιδικού Σταθμοί), ο νέος ΟΕΥ περιέχει 12 Διευθύνσεις, 55 τμήματα και 1 αυτοτελές γραφείο.
Τα κύρια ζητήματα στην σύνταξη του ΟΕΥ του Δήμου ήταν : α) η συγκρότηση κεντρικών υπηρεσιών για την άσκηση των υφιστάμενων και των νέων αρμοδιοτήτων και β) η αποκέντρωση ορισμένων δημοτικών υπηρεσιών για την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.
Οι υποχρεωτικές δημοτικές υπηρεσίες
Στο νόμο του προγράμματος Καλλικράτης (Άρθρο 97) ορίζεται ότι οι ΟΕΥ των νέων Δήμων πρέπει να περιλαμβάνουν υπηρεσιακές μονάδες με τα ακόλουθα αντικείμενα :
α) Προγραμματισμού και Ανάπτυξης β) Οικονομική υπηρεσία γ) Τεχνική υπηρεσία
δ) Τεχνολογίας, Πληροφορικής και Επικοινωνιών
ε) Διαφάνειας
στ) Νομικής υποστήριξης
ζ) Διοίκησης – Διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού
η) Άσκησης Κοινωνικής Πολιτικής και Πολιτικών Ισότητας των Φύλων
θ) Περιβάλλοντος – Πολιτικής Προστασίας
ι) Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού, Νέας Γενιάς
ια) Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και Αλιείας, εφόσον ασκούνται αντίστοιχες
αρμοδιότητες.
Οι κεντρικές υπηρεσίες των νέων Δήμων που προβλέπονται στους πρότυπους ΟΕΥ
Ο ΟΕΥ προβλέπει κεντρικές υπηρεσίες (στην έδρα του νέου Δήμου) και αποκεντρωμένες υπηρεσίες στις έδρες των πρώην ΟΤΑ.
Ανάλογα με το αντικείμενο και τους σκοπούς τους, οι κεντρικές υπηρεσίες του Δήμου ομαδοποιήθηκαν ως εξής :
- Επιτελικές Υπηρεσίες, με αρμοδιότητες την παροχή επιτελικής υποστήριξης στα πολιτικά όργανα και στις δημοτικές υπηρεσίες, δηλ. επεξεργασμένων στοιχείων και προτάσεων για τη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων.
- Υπηρεσίες Υποστήριξης, με αρμοδιότητες την παροχή διοικητικής, οικονομικής και τεχνικής υποστήριξης σε όλες τις δημοτικές υπηρεσίες.
- Υπηρεσίες Περιβάλλοντος και Ποιότητας Ζωής, με αρμοδιότητες των νέων Δήμων που αφορούν την προστασία του φυσικού και του δομημένου περιβάλλοντος. και την προώθηση της αστικής ανάπτυξης.
- Υπηρεσίες Κοινωνικής προστασίας, Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, με αρμοδιότητες των νέων Δήμων που αφορούν στην κοινωνική προστασία, στη προστασία της δημόσιας υγείας και στην παροχή υπηρεσιών στους τομείς της παιδείας, του πολιτισμού και του αθλητισμού.
- Υπηρεσίες Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης, με αρμοδιότητες των νέων Δήμων που αφορούν στον πρωτογενή τομέα της παραγωγής (φυτική και ζωική παραγωγή), στη μεταποίηση και στον τριτογενή τομέα (εμπόριο, τουρισμός) καθώς και την και την προώθηση της αστικής ανάπτυξης.
Οι κεντρικές υπηρεσίες του Δήμου περιλαμβάνουν τις ακόλουθες διοικητικές ενότητες
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΠΑΓΟΜΕΝΕΣ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΑΡΧΟ |
|
ΕΠΙΤΕΛΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ |
|
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ |
|
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ |
|
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ |
|
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ |
|
Οι αποκεντρωμένες δημοτικές υπηρεσίες
Ο νέος Δήμος είναι μεγαλύτερος από τους υφιστάμενους κατά γεωγραφική και πληθυσμιακή έννοια. Τίθεται επομένως εντονότερα το ζήτημα της καλύτερης εξυπηρέτησης των δημοτών με την λειτουργία στις έδρες των πρώην ΟΤΑ σειράς δημοτικών υπηρεσιών.
Ο ΟΕΥ προβλέπει τις κυριότερες περιπτώσεις όπου είναι δυνατόν να απαιτηθεί η σύσταση αποκεντρωμένων υπηρεσιών :
- Υπηρεσία Καθαριότητας , Ανακύκλωσης και Πρασίνου
- Υπηρεσία Διοικητικών θεμάτων και εξυπηρέτησης του πολίτη
- Υπηρεσία Οικονομικών θεμάτων
- Υπηρεσία Συντήρησης υποδομών
- Υπηρεσία Παιδικών Σταθμών