«Ίδρυση και λειτουργία κολλεγίων και άλλες διατάξεις»


Ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Σπύρος Ταλιαδούρος κατά την τοποθέτηση του στη διάρκεια της Συνεδρίασης της Ολομέλειας της Βουλή όπου συζητείται το Σχέδιο Νόμου «Ίδρυση και λειτουργία Κολλεγίων και άλλες Διατάξεις», ανέφερε τα εξής:

«Όλοι οι ομιλητές αναγνωρίζουν το χάος που υπάρχει στο χώρο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης και τονίζουν την ανάγκη να ρυθμισθεί νομοθετικά.

Κανείς όμως από την αντιπολίτευση δεν υποβάλλει συγκεκριμένες προτάσεις και δεν εξηγεί γιατί καταψηφίζουν το συγκεκριμένο Σχέδιο Νόμου το οποίο ακριβώς αυτό επιχειρεί, δηλαδή να μπει τάξη στο χάος της μεταλυκειακής εκπαίδευσης.

Η αντιπολίτευση κάνει «δίκη προθέσεων» και δεν αναφέρεται στις συγκεκριμένες διατάξεις του Νομοσχεδίου. Ενώ συμφωνεί ότι υπάρχει αταξία δεν προτείνει τίποτα.

Το να εξαρτάται η ίδρυση και λειτουργία των κολλεγίων και των Ε.Ε.Σ. από την άδεια του Κράτους, μέσω του Υπουργείου Παιδείας, δεν είναι απλός τυπικός έλεγχος. Δίνει την αρμοδιότητα στο κράτος να ελέγχει ανά πάσα στιγμή τη λειτουργία τους και να ανακαλεί την άδεια ή ακόμη και να διακόπτει τη λειτουργία τους – αρμοδιότητα που το Κράτος δεν έχει μέχρι σήμερα. 

Ο έλεγχος όλων των παρόχων υπηρεσιών μεταλυκειακής, μη τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης από το ΥΠ.Ε.Π.Θ. δεν είναι λοιπόν μόνον τυπικός, αλλά σε πολλά σημεία και ουσιαστικός.

Ειδικότερα:    

Με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου τίθενται για πρώτη φορά ουσιαστικές προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας για τα Κολλέγια, ΕΕΣ και τους λοιπούς παρόχους υπηρεσιών μεταλυκειακής, μη τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας Κολλεγίου λαμβάνονται υπόψη ποιοτικά κριτήρια, όπως π.χ. κτηριακές υποδομές, συνθήκες υγιεινής, υλικοτεχνικός εξοπλισμός, διοικητική στελέχωση, πληρότητα προγράμματος σπουδών, αριθμός και προσόντα διδασκόντων, αξιοπιστία και οικονομική δυνατότητα. Ακόμη, για τη σύμπραξη Κολλεγίου με ιδρύματα της αλλοδαπής ορίζονται ρητά οι προϋποθέσεις που πρέπει να συντρέχουν, μεταξύ των οποίων είναι οι διδάσκοντες στο Κολλέγιο να έχουν τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που απαιτούνται για τη κατοχή θέσης διδακτικού προσωπικού στο ίδρυμα της αλλοδαπής και η αναλογία διδασκόντων-διδασκομένων να είναι αντίστοιχη με εκείνη του ιδρύματος της αλλοδαπής. Επίσης, προσδιορίζονται με σαφήνεια οι υποχρεώσεις και ο τρόπος ελέγχου των Κολλεγίων και προβλέπεται η επιβολή αυστηρών προστίμων και κυρώσεων που επιφέρουν μέχρι και το οριστικό κλείσιμο του Κολλεγίου, εάν δεν συμμορφωθεί με την κείμενη νομοθεσία.

Με τις ως άνω ουσιαστικές προϋποθέσεις διασφαλίζουμε την ποιότητα των υποδομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών στο χώρο των Κολλεγίων και των ΕΕΣ, προστατεύοντας τους σπουδαστές και τις οικογένειές τους από διάφορους «τυχοδιώκτες» που τους εξαπατούν συστηματικά με απατηλές και παράνομες υποσχέσεις προς ίδιον όφελος.

Ελέχθη επίσης από ορισμένους ομιλητές γιατί δεν απαγορεύουμε την παροχή υπηρεσιών μεταλυκειακής μη τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Η απάντηση είναι απλή:

Δεν μπορεί να απαγορευθεί η παροχή υπηρεσιών μεταλυκειακής, μη τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και τούτο γιατί το Σύνταγμα δεν επιτρέπει να απαγορεύσουμε τη παροχή υπηρεσιών μεταλυκειακής, μη τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Κάτι τέτοιο αντίκειται στα άρθρα 5 παρ. 1, 16 παρ. 5 και 8 και 106 παρ. 1 του Συντάγματος.

Ειδικότερα:

Το Σύνταγμά μας (άρθρο 16 παρ. 5 και 8) απαγορεύει μόνο τη παροχή ανώτατης εκπαίδευσης από ιδιώτες. Επομένως, η παροχή μεταλυκειακής, μη τυπικής, εκπαίδευσης και κατάρτισης από ιδιώτες δεν μπορεί να απαγορευθεί καθώς αυτό θα ήταν αντίθετο με την ελευθερία συμμετοχής στην οικονομική ζωή και την οικονομική ελευθερία που επίσης προστατεύονται συνταγματικά (άρθρα 5 παρ. 1 και 106 παρ. 1 Συντ.).

Το Σύνταγμα επιβάλλει όμως να ελέγξουμε νομοθετικά την παροχή μεταλυκειακής, μη τυπικής, εκπαίδευσης και κατάρτισης από ιδιώτες και να θεσπίσουμε όρους και προϋποθέσεις, υπό τις οποίες επιτρέπεται κατά νόμο η παροχή τέτοιων υπηρεσιών.

Επομένως, με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου ρυθμίζουμε για πρώτη φορά τη «γκρίζα ζώνη» των Ε.Ε.Σ. και άλλων παρόχων υπηρεσιών μη τυπικής, μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης που λειτουργούσαν ανεξέλεγκτα μέχρι σήμερα, χωρίς καμία αδειοδότηση και κανόνες σύννομης λειτουργίας, παρά μόνο με απλή δήλωση έναρξης επιτηδεύματος στην αρμόδια ΔΟΥ».

Προηγούμενο άρθρο Kυκλοφοριακά προβλήματα στον κόμβο Καρδιτσομάγουλας
Επόμενο άρθρο Κατανομή ποσοστόσεων αγελαδινού γάλακτος