Σπ. Ταλιαδούρος: «Ηλεκτρονικά, η αξιολόγηση των προτάσεων της πρώτης φάσης αξιολόγησης των ερευνητικών προγραμμάτων των ΑΕΙ, με αδιάβλητο τρόπο»


 Ο Υφυπουργός Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κ. Ι. Πανάρετος σε απάντηση της Ερώτησης που είχε καταθέσει στη Βουλή ο Βουλευτής και τ. Υφυπουργός Παιδείας, κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, σχετικά με την ολοκλήρωση των προγραμμάτων «ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» και « ΘΑΛΗΣ» που είναι ιδιαιτέρως κρίσιμα για την διεξαγωγή έρευνας στα Α.Ε.Ι. της χώρας μας καθώς και την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της πρώτης φάσης επιλογής των προτάσεων και της καταληκτικής ημερομηνίας για την δεύτερη φάση της υποβολής των πλήρων προτάσεων απαντά ότι προτεραιότητα του Υπουργείου Παιδείας – αλλά και σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής – δεν είναι η διάθεση μόνο των κοινοτικών κονδυλίων αλλά και η επιτάχυνση των διαδικασιών με απόλυτα ποιοτικούς όρους.

 Ειδικότερα, η απάντηση του Υφυπουργού Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κ. Ι. Πανάρετου έχει ως εξής:

«Το ζητούμενο και η προτεραιότητα για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων είναι η μέγιστη δυνατή και η απόλυτα ποιοτική αξιοποίηση των διαθέσιμων συγχρηματοδοτούμενων ενεργειών. Χαρακτηριστικά σημειώνεται ότι τον Δεκέμβριο του 2010 το συνολικό ύψος των δαπανών που δηλώθηκαν για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση & Δια Βίου Μάθηση» (ΕΠΕΔΒΜ) ανήλθε σε 221.407.237,74 €. Ήτοι στο 10,75% του συνολικού προϋπολογισμού τη στιγμή που 14 μήνες πριν, δηλαδή το Νοέμβριο του 2009 οι δεδηλωμένες δαπάνες για το σύνολο του Προγράμματος ανέρχονταν μόλις σε 18 εκ ευρώ, ήτοι στο 0,87% του συνολικού π/υ του ΕΠΕΔΒΜ. Ως εκ τούτου, όχι μόνο δεν παρατηρείται ολιγωρία στην απορρόφηση των κονδυλίων αλλά – όπως δείχνουν τα στοιχεία – οι ρυθμοί απορρόφησης αυξήθηκαν το τελευταίο έτος με γεωμετρική πρόοδο.

Την ίδια στιγμή όμως και με απόλυτη υπευθυνότητα για το διαχειριστικό βάρος των μεγάλων προϋπολογισμών επισημαίνεται ότι κανένα ποσό δεν δίνεται ανέλεγκτα προς δαπάνη, απλώς και μόνο για την αποσόβηση του άγχους της απορρόφησης. Ειδικότερα, προτεραιότητα του Υπουργείου Παιδείας – αλλά και σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής – δεν είναι η διάθεση μόνο των κοινοτικών κονδυλίων αλλά και η επιτάχυνση των διαδικασιών με απόλυτα ποιοτικούς όρους.

Προκειμένου να διασφαλιστεί η αμεροληψία και αντικειμενικότητα κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης, το Υπουργείο απευθύνθηκε σε αναγνωρισμένους Έλληνες και ξένους επιστήμονες του εξωτερικού. Αποστάλθηκαν περίπου 11.000 ηλεκτρονικά μηνύματα σε όλο τον κόσμο και έχουν ήδη αποδεχθεί περίπου 2.000 αξιολογητές. Έχει διαμορφωθεί ένας ειδικός αλγόριθμος, ηλεκτρονικά, όπου επιλέγονται οι κύριες λέξεις από την περίληψη που έχει υποβάλλει ο ερευνητής, επιλέγονται και τα επιστημονικά ενδιαφέροντα του αξιολογητή και γίνεται μια σύγκριση ηλεκτρονικά. Όταν υπάρχει η αντιστοίχηση αυτών των δύο αποστέλλεται σε όλους τους αξιολογητές ένα μήνυμα αναφορικά με τις προτάσεις. Με αυτόν τον τρόπο δεν υπάρχει κανείς τρόπος παρέμβασης στη διαδικασία αυτή, το οποίο την καθιστά αδιάβλητη.

Στη συνέχεια αφού ολοκληρωθεί η αξιολόγηση της πρώτης φάσης, όσες προτάσεις εγκριθούν, θα ζητηθεί να υποβληθούν σε πλήρη μορφή προκειμένου να κριθούν για χρηματοδότηση ή όχι. Και εδώ ακολουθείται η πρακτική του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνα ώστε να επιτευχθεί ο μέγιστος βαθμός αξιοκρατίας και διαφάνειας.»

Προηγούμενο άρθρο Σε νέο χώρο η Λαϊκή του Παλαμά
Επόμενο άρθρο Μπ. Παπαδόπουλος: «Θα αρδεύουν μόνο όσοι έχουν δημοτική ενημερότητα»