Για την Έκθεση με τίτλο «Ιστορίες και Σώματα» που εγκαινιάζεται, το απόγευμα του Σαββάτου 15 Μαρτίου, στο Αρχαιολογικό Μουσείο μίλησε στο Ηχόραμα 100,8 η γνωστή ζωγράφος Πηνελόπη Σχιζοδήμου-Κατράνα.
Τα έργα της εικαστικού κας Σχιζοδήμου αποτελούν μια προσωπική ματιά της εικαστικού στα ανθρώπινα σώματα και τις ιστορίες που αυτά αφηγούνται.
Με τη σύμπραξη της κλινικής ψυχολόγου κας Δήμητρας Καλογεροπούλου η οποία συνεισφέρει με σύντομους σχολιασμούς/αποτυπώσεις ψυχικών προβολών σε κάποια από τα έργα, η έκθεση καλεί τον θεατή να σταθεί πάνω από τις προβολές και να διερευνήσει τι υπάρχει πέρα από αυτές.
Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Καρδίτσας φιλοξενεί, λοιπόν, την έκθεση ζωγραφικής της Πηνελόπης Σχιζοδήμου-Κατράνα, στον χώρο εκδηλώσεων του Αρχαιολογικού Μουσείου Καρδίτσας και είναι μια Έκθεση που αναμένεται με ενδιαφέρον.
Η εικαστικός Πηνελόπη Σχιζοδήμου-Κατράνα ήταν καλεσμένη στο Ηχόραμα 100,8 και στην εκπομπή «Πρωινή Ατζέντα» (καθημερινά 09:00-10:00) με τη Βάσω Μπαλαμπάνη και μίλησε τόσο για την Έκθεση όσο και για την πορεία της και την Τέχνη της γενικά.
Η κ. Σχιζοδήμου κατάγεται από τα Μεγάλα Καλύβια Τρικάλων και τα τελευταία χρόνια κατοικεί στην Καρδίτσα.
Αναλυτικά, η συνέντευξη της κ. Σχιζοδήμου-Κατράνα στο Ηχόραμα 100,8 έχει ως εξής:
Ερώτηση: Κυρία Σχιζοδήμου, τι θα δούμε σε αυτή την Έκθεση; 50 εκθέματα θα περιλαμβάνει;
Απάντηση: Χαίρομαι που μετά από 20 περίπου χρόνια που έχω να παρουσιάσω κάποια Έκθεση στην Καρδίτσα, είμαι εδώ.
Στη συγκεκριμένη Έκθεση είναι 40 τα δικά μου τα εκθέματα και 4-5 της κ. Βαλταδώρου.
Ερώτηση: «Το ενδιαφέρον που παρουσιάζει η συγκεκριμένη Έκθεση συγκεντρώνεται γύρω από την ιδέα της αποτύπωσης κάποιων ψυχικών προβολών κάτω από τα έργα», τονίζει η κλινική ψυχολόγος Δήμητρα Καλογεροπούλου στο σημείωμά της. Έτσι είναι;
Απάντηση: Αυτή η δουλειά είναι καθαρά ανθρωποκεντρική.
Με ενδιέφερε πάντα ο άνθρωπος σαν θέμα. Έχω δουλέψει πάρα πολύ πάνω στο συγκεκριμένο θέμα.
Πολλές φορές κάθομαι και παρατηρώ το πώς κάθεται ο καθένας, τι θέλει να πει με τη στάση του σώματος.
Γιατί το 20% της ανθρώπινης επικοινωνίας είναι με το λόγο.
Το 80% είναι με τη στάση του σώματος. Που, πολλές φορές, μπορεί να διαψεύσει και το λόγο.
Την ίδια ανησυχία είχε και η φίλη μου Δήμητρα Καλογεροπούλου και εργαζόταν πάνω σε αυτό.
Κάποια στιγμή γνωριστήκαμε, πριν από τρία χρόνια, εντελώς τυχαία, και είδαμε ότι ταιριάζουμε σε πολλά πράγματα.
Σκεφτήκαμε να κάνουμε κάτι μαζί. Και όταν της είπα την ιδέα μου, για τη γλώσσα του σώματος, ενθουσιάστηκε.
Ξεκίνησα να δουλεύω, έκανα ένα έργο, της το έστελνα σε φωτογραφία και εκείνη άρχιζε να κάνει ψυχικές προβολές.
Δηλαδή, να προσπαθεί να εξηγεί, με τον δικό της τρόπο, αυτό που έβλεπε.
Είναι κάτι πρωτόγνωρο για τα δικά μας δεδομένα. Δεν έχει ξαναγίνει Έκθεση με έναν τέτοιο συνδυασμό και θεωρώ πως θα βοηθήσει κάπως στο κοινό ώστε να εκπαιδευτεί, να παιδευτεί πάνω σε αυτό.
Η αλήθεια είναι ότι γύρω από τις Τέχνες δεν έχουμε παιδεία.
Και αυτό δεν μας βοηθάει να δούμε τα πράγματα καθαρότερα.
Ερώτηση: Στη ζωγραφική σας, αγγίζετε την αναπαράσταση, τον ιμπρεσιονισμό, την αφαίρεση, τον κυβισμό, το σουρεαλισμό και με όλα τα σύγχρονα ρεύματα και τάσεις που επικράτησαν τα τελευταία χρόνια μέσα από τη δική σας οπτική και σφραγίδα. Κάπως έτσι είναι;
Απάντηση: Ναι. Έχω ασχοληθεί πάρα πολύ.
Στην αρχή με τη φύση. Έμενα πολύ κοντά στον Σταθμό και είχα πολλά θέματα γύρω από τα τρένα.
Αργότερα με ενδιέφερε ο άνθρωπος. Πάρα πολλά πορτρέτα.
Τελικά, ό,τι μας αγγίζει στη ζωή, αυτό προσπαθούμε να κάνουμε.
Ή να εκφράσουμε. Με τον δικό μας τρόπο.
Εγώ εκφράζομαι καλύτερα μέσα από τη ζωγραφική.
Ερώτηση: Σπουδάσατε ζωγραφική με δάσκαλο τον σπουδαίο Θεόδωρο Πάντο. Ποιο ήτα το ερέθισμα να ασχοληθείτε με τη ζωγραφική;
Απάντηση: Ζωγραφίζω από παιδί.
Ήθελα να πάω σε Σχολή Καλών Τεχνών.
Ο πατέρας μου τότε είπε ΄΄Τι να σπουδάσεις; Ζωγραφική; Τι είναι αυτό; Αν θες Ιατρική ή Νομική, να πας να σπουδάσεις. Αλλά ζωγραφική, τι είναι αυτό;»
Όμως, τελικά, ο άνθρωπος ό,τι θέλει να κάνει, το κάνει.
Εγώ πάντα είχα μια τάση προς αυτό.
Βέβαια, για αρκετά χρόνια, στην αρχή, είχα πολλά αδιέξοδα. Τεχνικά.
Και πάντα ένιωθα μειονεκτικά που δεν τέλειωσα αυτή τη Σχολή.
Για μια χρονιά ήμουν Πρόεδρος του Εικαστικού Ομίλου και την επόμενη χρονιά κάλεσαν τον Θεόδωρο Πάντο στην Καρδίτσα, ο οποίος ερχόταν για 12 χρόνια, 4-5 φορές εδώ και μας μύησε στο χώρο της Τέχνης.
Έτσι, τα αδιέξοδα που είχα, τα κάλυψα.
Είναι τόσο άπειρος αυτός ο κόσμος της Τέχνης!
Κάθε φορά νιώθεις ότι είσαι από την αρχή!
Ερώτηση: Παράλληλα, ασχολείστε και με ψηφιδωτά, βιτρό, γλυοτική, κεραμική. Σωστά;
Απάντηση: Η αλήθεια είναι ότι μια ζωή αυτός ήταν ο χώρος μου.
Δεν είμαι μονόπλευρη. Με ενδιαφέρουν πολλοί τομείς. Ό,τι έχει να κάνει με τα χέρια. Με τη δημιουργία.
Ερώτηση: Πριν κάποια χρόνια, είχατε την ιδέας να ομορφύνετε τις διαβάσεις με 3d ζωγραφιές. Μιλήστε μας γι ΄ αυτό.
Απάντηση: Αυτό ήταν μια ιδέα του Δήμου τότε που έλεγε ότι στις διαβάσεις των πεζών, πρέπει τα αυτοκίνητα να σταματάνε και να δίνουν προτεραιότητα στον πεζό.
Γι ΄ αυτό το λόγο, κάναμε, εκείνη την περίοδο,, κάποια τρισδιάστατα.
Εγώ είχα ήδη ασχοληθεί. Ήμουν στα Τρίκαλα τότε και κάναμε και για εκεί, για τον πεζόδρομο, τρία ή τέσσερα τρισδιάστατα, που τα είχαμε μόνιμα.
Και το κάναμε και εδώ στην Καρδίτσα, μαζί με την κόρη μου.
Βέβαια, αν γίνονται εκεί από όπου περνάνε αυτοκίνητα, αυτά δεν έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής.
Ερώτηση: Τι είναι για εσάς, με δυο λόγια, η ζωγραφική;
Απάντηση: Για μένα, πρώτα από όλα, είναι έκφραση.
Έκφραση των πραγμάτων που νιώθουμε μέσα μας.
Γι ΄ αυτό και πιστεύω ότι αυτός ο συνδυασμός με τη Δήμητρα Καλογεροπούλου είναι πολύ καλός.
Γιατί ξεκινάμε να ζωγραφίζουμε για να εκφραστούμε.
Όλες οι Τέχνες είναι έκφραση. Ανάγκη έκφρασης.
Ερώτηση: Την Ελλάδα του σήμερα, σε τι φόντο θα την τοποθετούσατε και με τι χρώματα θα την αποτυπώνατε;
Απάντηση: Με απογοητεύουν πολύ κάποια πράγματα.
Δεν ξέρω. Μελανά θα ήταν τα χρώματα.
Θα ήθελα να πιστεύω ότι έχουμε πατριώτες που νοιάζονται για τον τόπο τους.
Μην τσουβαλιάσουμε, βέβαια, τα πράγματα.. Υπάρχουν και πολιτικοί καθαροί και με καλές απόψεις για πολλά πράγματα αλλά ίσως όχι τόσο όσο θα έπρεπε.
Info
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 15.03.2025 στις 8.00 μ.μ. στον χώρο εκδηλώσεων του Μουσείου.
Την επομένη των εγκαινίων στις 16 Μαρτίου στις 12 το μεσημέρι, θα διεξαχθεί ένα εργαστήριο που θα αναδείξει τις παραπάνω ιδέες με πιο δομημένο τρόπο σε αυτούς που θα παρευρεθούν.
Η έκθεση θα διαρκέσει από 15 έως 23 Μαρτίου 2025, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό και με δυνατότητα επίσκεψης της έκθεσης από 09:00 έως 13:00 (καθημερινά εκτός Τρίτης).