Οι συγχωνεύσεις των σχολείων και η αθέατη πλευρά τους!


   Είναι γνωστό το σχέδιο της κυβέρνησης για τις συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων που αποτελεί μέρος της συνολικότερης εκπαιδευτικής πολιτικής με συγκεκριμένες στοχεύσεις( Ετοιμασία του εδάφους για τη λειτουργία του «νέου σχολείου», την εφαρμογή του Ενιαίου Αναμορφωμένου Προγράμματος, των νέων Προγραμμάτων Σπουδών και τις «καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας» (βλ δελτίο τύπου υπουργείου Παιδείας 13/3/2011). Πρόκειται για αντιδραστική, αντιπαιδαγωγική εξέλιξη, που θα επιφέρει ισχυρό πλήγμα στη  μόρφωση των παιδιών ,που θα τσακίσει  τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών Ήδη ανακοινώθηκε η κατάργηση 1933 σχολείων σε όλη την Ελλάδα και η συνένωσή τους σε 877.

 Είναι επίσης γνωστό ότι ο νομός Καρδίτσας πλήττεται με ιδιαίτερο τρόπο αφού κατέχει την πρωτιά σε όλη την Ελλάδα στις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων. 16 Νηπιαγωγεία, 54 Δημοτικά σχολεία και 14 Γυμνάσια και Λυκειακές τάξεις συγχωνεύονται – καταργούνται.  Ενώ παράλληλα 40 νηπιαγωγοί, πάνω από 150 δάσκαλοι και πάνω από 100 καθηγητές θα χάσουν την θέση τους.

Οι εξελίξεις αυτές το τελευταίο διάστημα πυροδότησαν πολλές και δυναμικές κινητοποιήσεις (συλλαλητήρια, κλείσιμο σχολείων κ.λ.π.) από γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικούς. Αναδείχτηκε κυρίως-και σωστά- η αναγκαιότητα της λειτουργίας του σχολείου στο χωριό, η ασφαλής μεταφορά των μαθητών, το κόστος λειτουργίας κλπ.

Τι δεν ειπώθηκε:

•·                     Τα σχολεία που οραματίζονται ,τα «πολυδύναμα σχολεία», θα είναι τα σχολεία της αγοράς, με διαφορετικό πρόγραμμα το καθένα και στόχο τη γρήγορη και “εύπεπτη” γνώση που γρήγορα θα απαξιώνεται.   Θέλουν τα παιδιά μας να διδάσκονται εφήμερες δεξιότητες, που ζητάει η αγορά και όχι ολόπλευρη γνώση, βασική, γενική εκπαίδευση. Γι’ αυτό εισάγουν πληροφορική και αγγλικά από την Α’ Δημοτικού (αποβλάκωση κανονική), γι’ αυτό μιλάνε για ένα λύκειο με 3 βασικά μαθήματα και όλα τα άλλα επιλογές και δεξιότητες! Μια σούπα αποσπασματικών γνώσεων, ατομική υπόθεση του κάθε παιδιού, δηλαδή ανάλογα με την τσέπη του

•·                     Τα σχέδια αυτά, μαζί με τον “Καλλικράτη”, οδηγούν σε σχολεία που προοπτικά θα “ανήκουν” στους δήμους και στις επιχειρήσεις, που θα “κυνηγούν” χορηγούς για την οικονομική τους επιβίωση, ενώ οι γονείς θα καλούνται να πληρώνουν ακόμα περισσότερα για το “καλό του σχολείου”. Ήδη, σήμερα σε πολλά σχολεία, οι γονείς καλούνται να πληρώσουν για τις καθημερινές ανάγκες, μειώθηκαν οι επιχορηγήσεις στις σχολικές επιτροπές κατά 50%, έχουν περικοπεί τα κονδύλια για την μεταφορά των μαθητών, ενώ με βάση τις κυβερνητικές εξαγγελίες δεν αναφέρεται πουθενά η ευθύνη του κράτους για τη μεταφορά αυτών των μαθητών!

  • Με την «αυτόνομη σχολική μονάδα» που σχεδιάζουν απαλλάσσουν εντελώς το κράτος από κάθε ευθύνη για τη λειτουργία των σχολείων

•·                     Η μόρφωση, όπως και η υγεία, γίνονται ατομική υπόθεση και εμπόρευμα.

Με το νέο μισθολόγιο και την αξιολόγηση ο μισθός του εκπαιδευτικού  θα συνδέεται με την αποδοτικότητα, με την ικανότητά του να λειτουργεί το σχολείο με επιχειρηματικά κριτήρια, να καλλιεργεί στα παιδιά «ευρωπαϊκή συνείδηση» κλπ  Είναι φανερό ότι θα χτυπήσουν αλύπητα τα εναπομείναντα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, γιατί το σχολείο, που δουλεύει με επιχειρηματικά κριτήρια δεν λογαριάζει εργασιακά δικαιώματα. Θέλει εκπαιδευτικούς με σκυμμένο κεφάλι.

   Τα σχέδια, που εφαρμόζει σήμερα η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, έχουν στην γενική τους κατεύθυνση την συμφωνία και την στήριξη των κομμάτων της ΝΔ και του ΛΑΟΣ, παρά την προσπάθεια που κάνουν σήμερα υποκριτικά αυτές οι δυνάμεις, οι οποίες μαζί με μερίδα του ΠΑΣΟΚ δήθεν ασκούν κριτική στις συγχωνεύσεις και καλούν σε κινητοποιήσεις.

  Οι συμβιβασμένες συνδικαλιστικές ηγεσίες της ΟΛΜΕ-ΔΟΕ και διάφοροι αιρετοί τοπικοί άρχοντες της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, όπως επίσης και οι βουλευτές του Νομού των δυο αυτών αστικών κομμάτων, αποκρύπτουν την πραγματική ουσία των καταργήσεων.

 Υποκριτικά «στηρίζουν» την δίκαια αγανάκτηση των γονιών, εργαζόμενων και αγροτών, των καθηγητών αλλά και των μαθητών, με υποσχέσεις, και δήθεν κατανόηση στα δίκαια αιτήματα. Λένε ένα θολό «όχι στις συγχωνεύσεις» (και όχι για όλες) ενώ από την άλλη κρύβουν ότι συμφωνούν με το σχολείο της αγοράς και την ανάπτυξη επιχειρηματικής δράσης στην Παιδεία. Αναπαράγουν τα ιδεολογήματα «περί κατοχής από την Τρόικα που ζητάει περικοπές» και κατά συνέπεια το κλείσιμο των σχολείων, αθωώνοντας έτσι την κυβέρνηση και συσκοτίζοντας τον ταξικό χαρακτήρα της καπιταλιστικής κρίσης. Την ώρα που σαρώνονται τα πάντα εκλιπαρούν την κυβέρνηση για διάλογο!

Πέρα από τη διεθνή εμπειρία, υπάρχει φυσικά και η ελληνική. Το γεγονός ότι ακόμα υπάρχει το «σχολείο της γειτονιάς», δεν αποτελεί οπισθοδρόμηση. Το σχολείο για το οποίο παλεύουμε δεν μπορεί να είναι αχανές και απρόσωπο. Ενταγμένο σε έναν κεντρικό σχεδιασμό με επίκεντρο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, έχει παιδαγωγική λογική και κριτήρια σε αντίθεση με αυτά της αστικής παιδαγωγικής.

Σήμερα λοιπόν υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για να παρέχεται αποκλειστικά δημόσια δωρεάν ενιαία παιδεία για όλα τα παιδιά με κατάργηση της επιχειρηματικής δράσης στην εκπαίδευση.

Του Αστέρη Χαλάτση, μέλους της ΝΕ Καρδίτσας του ΚΚΕ

Προηγούμενο άρθρο Απεργιακή κινητοποίηση της Π.Ο.Ε-Ο.Τ.Α στην 5 Απριλίου 2011
Επόμενο άρθρο Η τοποθέτηση του αντιπεριφερειάρχη Καρδίτσας Βασίλη Τσιάκου στην συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου