Από τα περίπου 16.000 σχολεία της χώρας συγχωνεύθηκαν 1.933, εκ των οποίων 1.523 Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που ενώνονται σε 672 και 410 Δευτεροβάθμιας που ενώνονται σε 205. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο αριθμό συγχωνεύσεων την τελευταία 12ετία, υπερδεκαπλάσιο από τον αντίστοιχο περσινό. Ωστόσο, 98 από τα συγχωνευόμενα σχολεία βρίσκονταν ήδη σε αναστολή, ενώ 18 δεν είχαν μαθητές. Οι λόγοι των συνενώσεων, σύμφωνα με την Υπουργό Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου είναι πρωτίστως εκπαιδευτικοί και έχουν ως σκοπό τη βελτίωση ποιότητας της εκπαίδευσης. Στόχος είναι η δημιουργία εύρωστων σχολικών μονάδων οι οποίες θα έχουν τη δυνατότητα -και τις υποδομές- να υποστηρίξουν τις καινοτόμες δράσεις που δρομολογούνται στο Νέο Σχολείο. Οι συνενώσεις καλύπτουν ακόμα την ανάγκη σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε εργαστηριακές υποδομές και εκπαιδευτικό προσωπικό. Παράλληλα οι συνενώσεις κατά το υπουργείο, θα επιφέρουν και ορθολογική αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δυναμικού, το οποίο ήταν κατανεμημένο με άνισο τρόπο λόγω της ύπαρξης πολλών ολιγοθέσεων και κατακερματισμένων σχολικών μονάδων.
Οι κατηγορίες
- – Τα μικρά δημοτικά σχολεία στα χωριά όπου ένας ή δύο δάσκαλοι αναλαμβάνουν και τις 6 τάξεις και όπου δεν υπάρχει δυνατότητα γυμναστή και καθηγητή ξένης γλώσσας. Ο στόχος των 6θέσων δημοτικών σχολείων όπου κάθε τάξη έχει το δάσκαλό της, επιτυγχάνεται πλέον σε μεγάλο βαθμό.
- – Στα αστικά κέντρα αντίστοιχα, η συνένωση δημοτικών σχολείων που συστεγάζονται ή συναυλίζονται δίνει τη δυνατότητα να ενταχθούν τα σχολεία αυτά, που γίνονται 12θέσια, στα πιλοτικά Ολοήμερα με ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα.
- – Τα πολύ μικρά γυμνάσια και λύκεια που δεν εξασφαλίζουν τον απαιτούμενο αριθμό μαθητών για ουσιαστική εφαρμογή των κατευθύνσεων και του ισχύοντος ωρολόγιου προγράμματος, πολύ δε περισσότερο των επερχόμενων αλλαγών που ξεκινούν από την Α’ Λυκείου και τα πιλοτικά γυμνάσια από τον Σεπτέμβρη του 2011.
Ο κ. Παπαλός
Την έντονη αντίδραση του Δημάρχου Καρδίτσας κ. Κων/νου Παπαλού προκάλεσε η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε μαζικές συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων στο Δήμο Καρδίτσας, αλλά και ευρύτερα.
Ο κ. Παπαλός σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε τόνισε μεταξύ άλλων:
«Ελπίζαμε πως η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας θα άκουγε τις διαμαρτυρίες των τοπικών κοινωνιών και δεν θα έφτανε τελικά στην ακραία απόφαση της κατάργησης και συγχώνευσης σχολείων.
Σε μια Δημοκρατία ο πολίτης έχει δικαίωμα λόγου. Σε μια Δημοκρατία δεν παίρνονται αποφάσεις ερήμην των πολιτών. Η κυβέρνηση μας μιλάει διαρκώς για διαβούλευση, αλλά δεν καταλαβαίνουμε, από τα αποτελέσματα, τι εννοεί.
Στο Δήμο μας η μαζική κατάργηση σχολείων, στην οποία προχωρά το Υπουργείο ισοδυναμεί με αποδυνάμωση, ίσως και με ερήμωση των μικρότερων Δημοτικών Διαμερισμάτων. Από την εμπειρία προηγούμενων ετών ξέρουμε ότι σε όποιο χωριό έκλεισε το σχολείο του, αυτό το χωριό δεν ξαναζωντάνεψε ποτέ. Το είχαμε επισημάνει, αλλά μας αγνόησαν, όπως αγνόησαν και τη θέληση των κατοίκων τόσων χωριών.
Είναι πασιφανές ότι οι πολλές και άστοχες συγχωνεύσεις σχολείων δεν αποφασίστηκαν με παιδαγωγικά κριτήρια, όπως ισχυρίζεται η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, αλλά κυρίως για οικονομικούς λόγους.
Αυτό όμως είναι απαράδεκτο. Μπορεί να αντιμετωπίζουμε οικονομική κρίση, αλλά έπρεπε να κρατήσουμε την Παιδεία και τα σχολεία μας έξω απ’ αυτή. Και ας μην ξεχνάμε τη φράση του Ν. Βρεττάκου: «Όπου κλείνει ένα σχολείο, ανοίγει μια φυλακή».
Δεν θα μείνουμε όμως με σταυρωμένα χέρια, δεν θα επιτρέψουμε την εγκατάλειψη.
Εντός της εβδομάδας, σε έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου θα αποφασίσουμε τους τρόπους αντίδρασης σε συντονισμό με την τοπική κοινωνία που στο σύνολό της, αν κρίνουμε από τα δεκάδες μηνύματα γονέων και εκπαιδευτικών που δεχόμαστε από το πρωί αντιτίθεται στις συγχωνεύσεις.
Θα πρέπει επίσης να σας αναφέρω τη μεγάλη αδικία που συντελείται σε επίπεδο περικοπής οργανικών θέσεων αφού σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις περικόπτονται 103 οργανικές θέσεις δασκάλων και 17 νηπιαγωγών, αριθμός που φέρνει το Νομό μας, μακράν στην πρώτη θέση των περικοπών στο σύνολο της χώρας».