Παραμένουν απλήρωτοι οι εργαζόμενοι στον Δήμο Καρδίτσας


 Άμεση λύση στο πρόβλημα της μισθοδοσίας τους ζητούν οι εργαζόμενοι στον Δήμο Καρδίτσας, πολλοί από τους οποίους παραμένουν απλήρωτοι για μεγάλο χρονικό διάστημα. Χθες το Δ.Σ. του Συλλόγου Εργαζομένων ΟΤΑ Ν. Καρδίτσας παραχώρησε συνέντευξη τύπου, τόσο για το οικονομικό πρόβλημα όσο και για τις συγχωνεύσεις των νομικών προσώπων και δημοτικών επιχειρήσεων, σύμφωνα με τον Καλλικράτη. Ο Πρόεδρος κ. Ταξιάρχης επεσήμανε ότι η κατάργηση όλων των νομικών προσώπων του δήμου είναι η μόνη λύση για την εύρυθμη λειτουργία των κοινωνικών υπηρεσιών. Αναλυτικά τα όσα αναφέρθηκαν:

 Μισθοδοσία

Εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα όπως είναι γνωστό υπάρχει πρόβλημα με την καταβολή της μισθοδοσίας των εργαζομένων του Δήμου Καρδίτσας.

Είχαμε επισημάνει από πολύ νωρίς πως η οικονομική πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση θα δημιουργούσε πολλά προβλήματα στην λειτουργία των Δήμων.

Τον περασμένο χρόνο έγιναν πολλές περικοπές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι ΚΑΠ έχουν μειωθεί σε ποσοστό 35% σε σχέση με τους ΚΑΠ του έτους 2009.

Με αυτά τα δεδομένα η  εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2011, κρίνεται ως απολύτως απαραίτητη και αναγκαία προϋπόθεση ώστε να μη καταρρεύσουν οι νέοι δήμοι της χώρας και μαζί με αυτούς και η προσπάθεια για την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων που εισάγει ο «Καλλικράτης». 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΚΕΔΚΕ η κατανομή των ΚΑΠ, που προορίζονται για τις λειτουργικές δαπάνες των δήμων, οι οποίοι, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό ανέρχονται στα 3.530.000.000 ευρώ, εκ των οποίων τα 892 εκ. ευρώ προορίζονται για την κάλυψη του κόστους των αρμοδιοτήτων που μεταφέρονται στους δήμους από τις Νομαρχίες.

Στην ουσία δηλαδή η επιχορήγηση, με βάση τον προϋπολογισμό του 2011, για τις λειτουργικές δαπάνες των δήμων κινείται στα ίδια επίπεδα με το ήδη προβληματικό 2010 και η διασφάλιση της λειτουργίας των δήμων κινείται στο όριο.

Συνεπώς ζητάμε από την κυβέρνηση (το ίδιο φυσικά κάνει και η ΚΕΔΚΕ) για να αντιμετωπιστούν επείγουσες ανάγκες αλλά και το πρόβλημα καταβολής της μισθοδοσίας, να προχωρήσει στην απόδοση της τρίτης δόσης των παρακρατηθέντων πόρων της Αυτοδιοίκησης από προηγούμενα έτη, τα οποία έπρεπε να είχαν καταβληθεί μέχρι 31 Ιανουαρίου.

Είναι πέρα και έξω από κάθε λογική να δεχθούμε οποιαδήποτε επιπλέον περικοπή για τους δήμους.

Αρκετοί εργαζόμενοι του Δήμου Καρδίτσας βρίσκονται σε απόγνωση καθώς παραμένουν απλήρωτοι για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Καλούμε την Δημοτική Αρχή του Δήμου Καρδίτσας να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την επίλυση του προβλήματος.

Όλοι οι εργαζόμενοι μέχρι σήμερα εργάζονται με συνέπεια και πολλές φορές σε άσχημες συνθήκες εργασίας.

Απαιτούν το αυτονόητο να πληρώνονται στην ώρα τους.

Αν αυτή η κατάσταση συνεχιστεί για αρκετό χρονικό διάστημα οι εργαζόμενοι θα αντιδράσουν με δυναμικές κινητοποιήσεις.

Νομικά πρόσωπα – δημοτικές επιχειρήσεις

    Η πάγια και διαρκής μας θέση ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελεί ένα θεσμό βαθιά δημοκρατικό, λαϊκό και συμμετοχικό δέχεται συνεχείς αμφισβητήσεις από την ασκούμενη πολιτική, τόσο των αιρετών όσο και της κεντρικής διοίκησης.

    Το συνδικαλιστικό κίνημα των εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα τελευταία χρόνια, βρίσκεται αντιμέτωπο τόσο με την πολιτική των κυβερνήσεων, όσο και με τις επιλογές ορισμένων Δημάρχων που προσπαθούν να περάσουν σε ιδιώτες βασικές λειτουργίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κυρίως κοινωνικού χαρακτήρα (Καθαριότητα, Παιδικοί Σταθμοί, Πολιτισμός, Αθλητισμός κ. λ. π.)

    Με το Ν. 3852/2010  (ΦΕΚ 87 Α’ /2010) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» διαμορφώνεται ένα νέο πλαίσιο ανάπτυξης της Τοπικής Διακυβέρνησης μέσω των αιρετών Περιφερειών και των νέων, ισχυροποιημένων Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού.

    Ο παραπάνω νόμος επέφερε σημαντικές αλλαγές στους σκοπούς των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και στην επιχειρηματική δραστηριότητα των ΟΤΑ. Ταυτόχρονα η νέα αρχιτεκτονική της πρωτοβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης με την συνένωση των δήμων και κοινοτήτων σε νέους μεγάλους Δήμους, συνοδεύεται από ανακατατάξεις και μετασχηματισμούς σε όλα τα νομικά τους πρόσωπα.

    Οι συγχωνεύσεις των νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου των Δήμων, συνοδεύονται από ανακατανομή των δραστηριοτήτων τους, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του Ν.3852/10.

    Ο Σύλλογός μας εδώ και χρόνια μαζί με την ομοσπονδία υποστήριζε τη Δημιουργία Διευθύνσεων Κοινωνικών Υπηρεσιών στους Δήμους με σκοπό την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, την μείωση του διοικητικού κόστους λειτουργίας την βελτιστοποίηση ικανοποίησης των πραγματικών αναγκών, και τη διασύνδεση των πολιτικών.

    Η επίσημη πολιτεία με τον Καλλικράτη έκανε πράξη τη πρόταση αυτή προβλέποντας τη δημιουργία Διεύθυνσης Κοινωνικών Υπηρεσιών.

     Όπως γνωρίζεται η ΕΕΤΑΑ έχει αναλάβει τη σύνταξη προτύπων για την υποστήριξη όλων των νέων Δήμων στη σύνταξη του Οργανισμού Εσωτερικών Υπηρεσιών τους (ΟΕΥ), που σύμφωνα με το Ν.3852/10 είναι υποχρεωμένοι να έχουν καταρτίσει το πρώτο εξάμηνο του 2011.

    Όλες οι αρμοδιότητες των Ν.Π.Δ.Δ. μπορούν να ασκηθούν από δημοτικές υπηρεσίες, αφού σκοπός τους είναι σύμφωνα με το άρθρο 239 του Κ.Δ.Κ. «η οργάνωση και η λειτουργία ορισμένης δημοτικής υπηρεσίας με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση των αναγκών των κατοίκων».

    Επίσης στο άρθρο 97 του Ν. 3852/10 προβλέπεται ότι:

    Οι συνιστώμενοι δια του παρόντος δήμοι και στο πλαίσιο κατάρτισης των Οργανισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας και της Συγκρότησης των υπηρεσιών τους, σύμφωνα με το άρθρο 10 του κυρωτικού νόμου 3584/2007 (ΦΕΚ 143 Α΄), υποχρεούνται μέχρι 31.12.2012 να περιλάβουν, στους ανωτέρω οργανισμούς, και υπηρεσιακές μονάδες με τα ακόλουθα αντικείμενα:

α) Προγραμματισμού και Ανάπτυξης

β) Οικονομική υπηρεσία

γ) Τεχνική υπηρεσία

δ) Τεχνολογίας, Πληροφορικής και Επικοινωνιών

ε) Διαφάνειας

στ) Νομικής υποστήριξης

ζ) Διοίκησης – Διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού

η) Άσκησης Κοινωνικής Πολιτικής και Πολιτικών Ισότητας των Φύλων

θ) Περιβάλλοντος – Πολιτικής Προστασίας

ι) Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού, Νέας Γενιάς και

ια) Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και Αλιείας, εφόσον ασκούνται αντίστοιχες αρμοδιότητες.

    Για την επίτευξη των παραπάνω κρίνεται σκόπιμη η κατάργηση όλων των Νομικών Προσώπων του Δήμου Καρδίτσας κοινωνικού χαρακτήρα και μη και η ένταξή τους στις αντίστοιχες  Διευθύνσεις που υποχρεωτικά πρέπει να δημιουργηθούν στον νέο ΟΕΥ του Δήμου, με αυτονόητη και την ένταξη του προσωπικού τους σε αυτές.
     Θεωρούμε ότι μόνο με την  υιοθέτηση αυτής της πρότασης μπορούν να δημιουργηθούν Κοινωνικές Υπηρεσίες σύγχρονες, αποτελεσματικές και κυρίως προσβάσιμες σε επίπεδο γειτονιάς, άμεσα χωρίς καθυστερήσεις. Σε διαφορετική περίπτωση οι μεταφερόμενες αρμοδιότητες στον τομέα της Κοινωνικής Πολιτικής θα μείνουν κενό γράμμα και οι ωφελούμενοι από αυτές θα στερηθούν βασικά ανθρώπινα δικαιώματα.

     Επίσης μπορούν να δημιουργηθούν και αντίστοιχες υπηρεσίες που θα έχουν στόχο την προώθηση προγραμμάτων και δράσεων για τον πολιτισμό, παιδεία και αθλητισμό.

     Άλλωστε και η ΕΕΤΑΑ με σχετική επιστολή της αναγνωρίζει ότι η πρόταση μας έχει σημαντικά πλεονεκτήματα και δεν αποκλείεται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.

                                       ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
      Θα θέλαμε να επισημάνουμε πως με το προηγούμενο νομικό καθεστώς που ίσχυε για τις επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού είχαν δημιουργηθεί πολλά προβλήματα, τα οποία είχαν οδηγήσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση σε αδιέξοδα. Ο συνδυασμός της έλλειψης στρατηγικής σε ότι αφορά την πολιτική πρόσληψης και αξιοποίησης προσωπικού και της απουσίας αναπτυξιακής πολιτικής είχαν μετατρέψει ορισμένες από αυτές σε εστία καχεξίας και οικονομικής αιμορραγίας για τους Ο.Τ.Α.

      Επίσης οι επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α. εξαναγκάστηκαν πολιτικά να εφαρμόσουν προγράμματα κοινωνικής πολιτικής, που τους τα <<φόρτωσε>> το κράτος, με το επιχείρημα της επιλεξιμότητας των δαπανών του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.

      Οι υπόχρεες και ζημιογόνες αυτές επιχειρήσεις συντηρούνταν στην ουσία, με έκτακτες επιχορηγήσεις που περνούσαν μέσα από τον οικείο Δήμο αποστερώντάς τον έτσι από σημαντικούς πόρους. 

     Σε τελική ανάλυση, όπως η εμπειρία έδειξε, οι Δημοτικές επιχειρήσεις είναι αποκεντρωμένα όργανα άσκησης τοπικής εξουσίας που διατηρούν το δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα τους αφού η πολιτική που χαράζουν εξαρτάται από τη βούληση του Δημοτικού Συμβουλίου το οποίο ορίζει και Διοικητικό τους Συμβούλιο.

     Εάν επιτρέπεται από το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο η μεταφορά των προγραμμάτων κοινωνικού χαρακτήρα των δημοτικών επιχειρήσεων σε Ν.Π.Δ. ή στον Δήμο τότε η θέση μας είναι να μεταφερθούν.

     Σε κάθε περίπτωση όμως εκείνο που πρέπει να διαφυλάξουμε είναι η κατοχύρωση των θέσεων εργασίας των εργαζομένων και η συνέχεια των προγραμμάτων που έχουν γίνει θεσμός.         

Προηγούμενο άρθρο Αυλαία για το 27ο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου
Επόμενο άρθρο Τιμήθηκε ο τελευταίος επιζών πολεμιστής του Υψώματος 731